به نام تاریخ



18 آذر
تولدها
ملک الشعرای بهار: محمدتقی بهار نویسنده و شاعر معاصر ایران سال 1265 در چنین روزی به دنیا آمد. او ادبیات فارسی را از پدرش که ملک الشعرای آستان قدس رضوی بود یاد گرفت و از 7 سالگی شعر می‌گفت و پس از مرگ او لقب ملک الشعرا به فرمان مظفرالدین شاه به او رسید؛ در سنین جوانی و با انقلاب مشروطه از مشروطه خواهان شد و در سال 1328 روزنامه «نوبهار» را منتشر کرد که تعطیل شد و بلافاصله پس از آن روزنامه «تازه بهار» را تأسیس کرد. اشعار سنتی و محلی، تصنیف‌ها و ترانه‌ها و کتاب‌هایی مانند «منظومه چهار خطابه»، «احوال فردوسی»، «تاریخ سیستان»، «سبک شناسی»، «شعر در ایران»، «دیوان اشعار»، «فردوسی نامه بهار» و «بهار و ادب فارسی» از ملک الشعرای بهار به جا مانده است. او سال 1330 درگذشت.
مسعود جعفری جوزانی: کارگردان سینما و تلویزیون ایران سال 1327 در چنین روزی متولد شد. مسعود جعفری جوزانی کارگردانی را از سال 1364 و با ساخت فیلم «جاده‌های سرد» آغاز کرد و همان سال مشاور هنری فیلم «شهر موش ها» بود. پس از آن فیلم‌های «شیر سنگی»، «در مسیر تندباد»، «یک مرد یک خرس»، «دل و دشنه»، «بلوغ»، «ایران برگر» و «پشت دیوار سکوت» با کارگردانی جعفری جوزانی ساخته شد. او سال 1387 سریال «در چشم باد» را برای تلویزیون ساخت که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. مسعود جعفری جوزانی که فیلمنامه نویس کارهایش هم بوده سال 1365 و برای فیلمنامه «شیر سنگی» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر را گرفت.
ژرژ ملی‌یس: فیلمساز فرانسوی سال 1861 به دنیا آمد. ژرژ ملی‌یس از کودکی به هنر علاقه داشت و عروسک‌های خیمه شب بازی درست می‌کرد؛ در دوران جوانی علاقه او به سمت شعبده بازی کشیده شد و تا آخر عمر هم این کار را ادامه داد اما از سال 1896 فیلمسازی را هم شروع کرد. فیلم‌های ملی‌یس به‌دلیل نوآوری‌هایش در شیوه روایت فیلم و استفاده از تکنیک‌های نوین فیلمسازی شهرت دارد. او در آن سال‌ها از جلوه‌های ویژه استفاده می‌کرد و نقش مهمی هم در ابداع و تکمیل جلوه‌های ویژه‌ای مانند نوردهی چندگانه، تصویربرداری زمان گریز، دیزالو و فیلم رنگی داشت؛ از 1896 تا 1913 ملی‌یس 531 فیلم ساخت که «سفری به ماه» و «سفر غیرممکن» مشهورترین آنهاست؛ فیلم‌هایی که اکنون جزو مهم‌ترین فیلم‌های علمی - تخیلی تاریخ سینما محسوب می‌شوند. از او فیلم‌هایی مانند «ورق‌های بازی»، «شب مزخرف»، «سیندرلا»، «ژان دارک»، «سفرهای گالیور»، «فاوست در جهنم»، «از پاریس تا مونت کارلو»، «شوالیه» و «شبح» به جا مانده است. او سال 1938 درگذشت.
   سالروز تولد کیاوش صاحب نسق آهنگساز، هوراس شاعر رومی، بیورنستیرن بیورنسون نویسنده نروژی، ژرژ فیدو نمایشنامه‌نویس فرانسوی، دیه گو ریورا نقاش مکزیکی، جیمز تربر نویسنده و کارتونیست امریکایی، جیمی اسمیت نوازنده ارگ امریکایی، ماکسیمیلیان شل بازیگر اتریشی، جیمز گال وی نوازنده فلوت انگلیسی، جیم موریسون آهنگساز امریکایی، جان بنویل نویسنده ایرلندی، مارتی فریدمن گیتاریست امریکایی، دومینیک مانهن بازیگر انگلیسی، حامد محمدی داستان‌نویس و محمود مشرف آزاد تهرانی شاعر هم امروز است.
‌درگذشت‌ها
روشن وزیری: مترجم ایرانی که با ترجمه آثار لهستانی به فارسی شهرت دارد سال 1393 در چنین روزی درگذشت. روشن وزیری متولد 1312 بود و در لهستان پزشکی خوانده بود و بعد از بازنشستگی ترجمه را آغاز کرد و در واقع تنها مترجم ایرانی بود که آثار لهستانی را به فارسی ترجمه می‌کرد. «پشت پرده مهیج‌ترین رویدادهای قرن بیستم»، «آبنوس»، «سرزمین موعود»، «تب تند امریکای لاتین»، «قبضه قدرت»، «روسلان وفادار»، «بانوی بهشتی»، «زندگی بدون تزویر» و «زندگی و آثار فئودور داستایوفسکی» کتاب‌هایی است که با ترجمه وزیری منتشر شد. او سال 1995 نشان لهستانی شایستگی فرهنگی را به پاس معرفی و ترویج ادبیات لهستان دریافت کرد.
تورج شعبانخانی: آهنگساز و خواننده ایرانی سال گذشته در چنین روزی درگذشت. تورج شعبانخانی متولد 1329 بود و کارش را به‌صورت حرفه‌ای از 17 سالگی و با حضور در تلویزیون به‌عنوان نوازنده آغاز کرد؛ پس از حضور در کلاس‌های مرتضی حنانه به‌عنوان آهنگساز مشغول به کار شد و آهنگسازی فیلم «آدمک» اولین تجربه او بود که با آن فریدون فروغی را هم به‌عنوان خواننده معرفی کرد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم با هنرمندانی مانند ناصرعبداللهی و خشایار اعتمادی همکاری کرد و ترانه «بهار بهار» را هم با صدای او شنیدیم.
   میرمحمد تجدد بازیگر، جان لنون خواننده و ترانه‌سرای انگلیسی، الینور پارکر بازیگر امریکایی، ایوان گوندولیچ شاعر باروک کروات، آنتون صقال شاعر سوری، آنتونیو کارلوس ژوبیم نوازنده گیتار برزیلی و پیام صابری بازیگر و چهره‌پرداز هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/20/562490/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها