ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخنگوی دولت:
وزارت اطلاعات درباره ترور فخریزاده هشدار داده بود
گروه سیاسی/ «محل وقوع ترور شهید محسن فخریزاده پیشبینی شده و اطلاعرسانی هشدار از سوی وزارت اطلاعات انجام شده بود.» این پاسخ سخنگوی دولت به کسانی است که پس از ترور اخیر، انتقادات خود را به سمت وزارت اطلاعات و ایضاً دولت نشانه رفتند. علی ربیعی روز گذشته در ویدیوکنفرانس خبری خود هم هرگونه مصاحبه شهید فخریزاده با آمانو یا بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی را رد کرد و هم در پاسخ به کسانی که ادعا میکنند پاسخ ندادن دولت به جسارتهای دشمنان آنان را جری کرده است، تأکید کرد که «بعد از پایان بررسی همه ابعاد و جنبههای حوادث اخیر، اقدامات تنبیهی مقتضی را علیه عاملان ارتکاب جرایم در چارچوبی متناسب و در زمان و مکانی درست و به نحوی انجام خواهیم که اطمینان پیدا کنیم به سیاست ما مبنی بر عدم بازی در زمین دشمنان آسیب نخواهد زد.»
بهگزارش ایرنا، ربیعی در این نشست، بهم زدن آرامش روانی جامعه، ناامید کردن مردم برای عقب راندن فشار حداکثری، ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و واداشتن به بازی در زمین دشمن و در نهایت برهم زدن امنیت منطقه را از اهداف این ترور عنوان کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهوری، با اشاره به اینکه خلاف ادعای رسانههای خارجی در مورد ترور شهید محسن فخریزاده، سازمانهای تروریستی و جاسوسی با وجود ادعاهای زیاد خود، زیر پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پیشبینی شده بود، اظهارکرد: با کمی دقت و رعایت پروتکلهای حفاظتی میتوانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم، در همین حال دستگاههای امنیتی چون همیشه برای بهبود هرچه بیشتر رویههای خود و اطمینان از تکرار نشدن این اتفاقات ناگوار تمام تلاش خود را بهکار خواهند گرفت. خبرنگاری از ربیعی درباره ادعای ارتباط این ترور با دیدار شهید محسن فخریزاده و آمانو و نیز مقصر جلوه دادن دولت و دستگاههای امنیتی پرسید.
سخنگوی دولت با بیان اینکه عادت کردهایم که عدهای همواره از آب گلآلود برای منافع جناحی و سیاسی خودشان ماهی میگیرند، اظهارکرد: سوار شدن بر درد و رنج مردم و مصادره از داغهای ملی روش خوبی نیست و مشخص نیست عدهای به چه قیمتی میخواهند از مصالح ملی، شخصیتها و شهدای ملی، از این نمد کلاهی بدوزند.
او ادعای مصاحبه آمانو با شهید فخریزاده را یک دروغ مسلم دانست و تصریح کرد: شهید فخریزاده از ابتدای دهه هشتاد، در جریان مذاکرات هستهای با کشورهای اروپایی بوده است، قطعاً باید از آغشته کردن نام آنان به تهمت و انگیزههای سیاسی اجتناب کنیم و ما هم نگران اینگونه رفتارها هستیم چرا که نوعی جفا در حق آنان است.
ربیعی اتهام زنی به وزارت اطلاعات و دولت را نیز ناشی از نبود دانش و آگاهی از جزئیات این رویداد دانست و گفت: آنچه مسلم است مسئولان ارشد هم در جریان قرار گرفتهاند. وزارت اطلاعات وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاعرسانی هشدار قبل از حادثه انجام داده است. ولی بههرحال همواره این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکلهای حفاظتی با دقتی که انتظار میرود رعایت نشده باشد.
دولت وارد بازی سیاسی نمیشود
خبرنگار دیگری درباره اظهارات جنجالی یک نماینده مبنی بر بازجویی از اعضای دولت پس از 1400 پرسید که ربیعی در این باره نیز گفت: تصمیم همه ما در دولت و تأکید رئیسجمهوری این است که وارد بازیهای سیاسی بیهوده نشویم.
او با بیان اینکه امروز مسأله دولت، عبور سالم مردم رنج کشیده از فشارهای این جنگ اقتصادی ظالمانه است، اضافه کرد: حق نداریم افکار و روان جامعه را به هم بریزیم، اما متأسفانه شاهد تکرار برخی الفاظ ناشایست درباره معتمدین مردم و حتی مقامات ارشد کشور هم هستیم (که البته) ارزش والای افرادی مانند آقای ظریف خدشهدار نخواهد شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: عدهای فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت و دروغ را نمیدانند، آثار حکومتداری در مردم را دریافت نمیکنند و فضیلت و اخلاق در جامعه را در گفتار رعایت نمیکنند.
در پاسخ به تروریسم، در زمین دشمن بازی نمیکنیم
خبرنگاری مطرح کرد که «یکی از اهداف ترور شهید فخریزاده، مانع تراشی برای رابطه بین ایران و دولت جدید امریکا است.»
ربیعی با اشاره به اینکه میدانستیم با وقوع تغییرات سیاسی در واشنگتن و باز شدن روزنهای به روی تنشزدایی و عادیسازی رفتار امریکا، افراد، گروهها و رژیمهایی هستند که از چنین تغییرات مثبتی برای صلح و امنیت جهانی نگرانند، تصریح کرد: (اما ما در پاسخ به این اقدامات) علاوه بر اینکه آنان را به مجازاتی که سزاوار آن هستند میرسانیم، همچنین آنان را در رسیدن به این هدف جنگطلبانه و تروریستی هم ناامید خواهیم کرد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره ابعاد پاسخ ایران، با اشاره به اینکه ما در حال بررسی ابعاد مسأله هستیم و مسیر درست خود را خواهیم رفت، ادامه داد: آنچه مسلم است، کسانی که مرتکب این ترور و جنایت شدند، مطمئن باشند که تاوان آن را خواهند پرداخت اما در مکان، زمان و به شیوهای که ما انتخاب میکنیم. مطمئناً پاسخ قاطع و مجازات سنگین در انتظار تروریستها است.
ربیعی اشاره مسئولان به اجتناب از تشدید تنش و افتادن در دام دشمنان را یک استراتژی کلی و همیشگی دانست و افزود: در اصل مجازات کسی تردید ندارد. اینکه در زمین دشمن بازی نکردن را با پاسخ ندادن به متجاوزان، مقایسه و تعبیر کنیم، اشتباه و تفسیر غلطی است. پاسخ باید همهجانبه باشد تا هم اهداف دولت تروریسم را خنثی کند و هم به حملات آنان پاسخ داده شود.
در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد مقابله با کرونا اعلام شد:
محدودیت ها در شهرهای قرمز یک هفته تمدید می شود
رئیس جمهوری با اشاره به موفقیتآمیز بودن اجرای طرح جامع مقابله با کرونا اظهار امیدواری کرد با تداوم همکاریهای مطلوب مردم در رعایت دستورالعملهای بهداشتی بسرعت شهرهای مختلف از وضعیت قرمز به شرایط مناسبتری وارد شوند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز سهشنبه در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد مقابله با کرونا پس از گزارش کمیته اطلاعرسانی، ضرورت فرهنگسازی و اطلاعرسانی مستمر به مردم در زمینه رعایت موارد بهداشتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: بدون تردید رعایت نشدن شیوهنامههای بهداشتی موجب محدودیتهای دیگری خواهد شد که میتواند به زندگی مردم آسیب برساند از این نظر رعایت دستورالعملها اصلی مهم در تأمین سلامت مردم و در عین حال اصلی مؤثر در تأمین زندگی و معیشت مردم است.
رئیس جمهوری پس از گزارش قرارگاه فرماندهی ستاد مقابله با کرونا درخصوص وضعیت اجرای محدودیتها و اعمال جرایم تصریح کرد: قرارگاه فرماندهی بایستی درباره اعمال جرایم و اعلام آن به افکار عمومی با جدیت فعالیت کند و در این زمینه هیچ اهمالی پذیرفته نخواهد بود.
در این جلسه کمیته بهداشتی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره افزایش تستها و هماهنگی بین دستگاههای ذیربط به منظور غربالگری وسیع و همچنین درخصوص استفاده از دستگاههای جدید در انجام تستهای سریع گزارشی ارائه داد.
کمیته امنیتی و اجتماعی نیز درباره ردیابی شهروندان مبتلا به کرونا با استفاده از تجهیزات و فناوریهای نو با همکاری وزارت ارتباطات در این زمینه و نیز اعمال جرایم گزارشی ارائه داد. رئیس جمهوری پس از این گزارش تأکید کرد: اعمال جرایم زمانی میبایست صورت گیرد که هویت فردی که قرنطینه را رعایت نکرده است کاملاً با اسناد معتبر از جمله کارت ملی تطبیق داده شود.
در این جلسه کمیته امنیتی و اجتماعی همچنین گزارشی از راههای مؤثر در کاهش ترددها و تجمعها ارائه داد و درخصوص تداوم اعمال محدودیت تردد در ساعت 21 لغایت 4 صبح در شهرهای نارنجی بالای 200 هزار نفر جمعیت بحث و بررسی صورت گرفت.
در این جلسه پس از گزارشی درخصوص وضعیت ابتلا و شیوع بیماری در شهرهای مختلف کشور مقرر شد از روز شنبه هفته آینده محدودیتها در شهرهایی که از ابتدای آذرماه از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی رسیدهاند، مطابق وضعیت نارنجی تعریف شده در طرح جامع مقابله با کرونا اعمال شود.
در این جلسه آخرین وضعیت روند بیماری در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش ارائه شده از مجموع 160 شهری که از یکم آذرماه جزو شهرهای قرمز قرار داشت، 64 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین 278 شهرستان در سطح کشور در وضعیت نارنجی و 106 شهر نیز در وضعیت زرد هستند.
بر این اساس، در شهرهای دارای وضعیت قرمز، به مدت یک هفته دیگر همان محدودیتهای سطح هشدار 3 مجدداً ادامه خواهد یافت. تهران نیز از روز شنبه در وضعیت نارنجی خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارتباط واقعه تروریستی اخیر با برجام مطرح کرد
شهید فخریزاده در مباحث برجام جزو کمککنندگان اصلی پشت صحنه بود
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود را متناسب و با حداکثر درد به آمران، طراحان و عاملان ترور شهید فخریزاده خواهد داد. سعید خطیبزاده در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی، درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ترور محسن فخریزاده، دانشمند صنایع دفاعی کشورمان به برجام مرتبط بوده است، گفت: ما بارها در پشت درهای بسته نکات را گفتیم و دو ماه ساکت میشوند دوباره برمیگردند و از برخی تریبونها استفاده نادرست میکنند. وقتی که اینها مشغول گفتن این مباحث نادرست هستند و خودشان هم میدانند نادرست است، وزارت خارجه و فرزندان این ملت در فضای بینالمللی و در سختترین جبههها در خارج مبارزه و منافع ملی را حفاظت میکنند.
به گزارش ایسنا، خطیبزاده به نقش فخریزاده برای کمک به دولت در مسیر دستیابی به برجام اشاره کرد و افزود: شهید فخریزاده در مباحث برجام جزو کمککنندگان اصلی پشت صحنه بود و تمام عزیزانی که در وزارت دفاع و نهادهای دیگر و در ساختارهای حاکمیتی هستند نقش بیبدیل ایشان را در این فضا میدانند. متأسفانه برخی ادعاها گفته میشود که معلوم نیست سر آن کجاست و برخی از منبع مستقیم اسرائیلی نقل قول میشود و این در حالی است که آن رژیم مسئولیت مستقیم ترور را دارد در رسانه ملی ما و در زبان و ادبیات برخی از خبرنگاران ما بهعنوان یک سؤال بازتاب داده میشود. سخنگوی وزارت خارجه درباره تأثیر بازرسیهای آژانس بر شناسایی و ترور شهید فخریزاده گفت: واقعاً هر چقدر پاسخ به ادعاها داده میشود قرار نیست کسی بشنود. شهید فخریزاده در سالهای میانی دهه ۸۰ شمسی در برخی ادعاهای گروهک منحط منافقین و بعد اطلاعاتی که اسرائیل به سازمان ملل و آژانس داد اسم ایشان برده شد و بعد در قطعنامه ۱۷۴۷ اسم ایشان در لیست تحریم رفت و از آن موقع اسمشان در این فهرست بود همراه با اسم بسیاری از شخصیتهای ما که تحریم شدند و اتفاقاً بعد از برجام همه اینها از لیست تحریم درآمدند هر چند رژیم ترامپ برخی مفاخر ما را در این لیست گذاشت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برخی کشورهای اروپایی از ایران برای خویشتنداری در پی ترور شهید فخریزاده گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که گفته شده و سیاست قطعی ماست، پاسخ خودش را به آمران و عاملان خواهد داد، متناسب، مستقل و با حداکثر درد برای آنهایی که این کار را صورت دادند. انتظار داریم هر چه زودتر موضع درست اتخاذ شود. خطیبزاده همچنین درباره واکنشها به واقعه تروریستی اخیر گفت: در شهادت دکتر فخریزاده حجم بالای محکومیت را از کشورهای مختلف در حوزههای جغرافیایی دریافت کردیم. در حوزه خلیج فارس جز یک کشور بقیه محکوم کردند. برخی با کلمات جدی محکوم و در تماسهای تلفنی برخی بسیار با شدت این اقدام را محکوم کردند. در حوزه کشورهای همسایه و متحدان ایران حتی کسانی که متحد ایران نبودند هم این رویداد را محکوم کردند. البته همانطور که وزیر خارجه گفت برخی از کشورهایی که داعیه داران حقوق بشر هستند انتظار میرفت جدیتر محکوم کنند ولی طبیعی است یک سر این داستان به برخی سیاستهای مورد حمایت خود آنها برگشته است و ضمن اینکه نمیتوانند محکوم نکنند در عین حال از برخی کلمات استفاده کردند که مورد انتقاد ما بود در باب دعوت به خویشتنداری که از نظر ما دعوت کمتر از انتظار است.
بازداشت دیپلمات ایرانی مشروعیت ندارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در حال حاضر در بلژیک در بازداشت به سر میبرد نیز گفت: درباره دیپلمات ما از همان اول گفتیم اساساً دادگاه و این پروسه قضایی که شروع شده به خاطر مصونیت دولتها و دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیت ندارد و به رسمیت نمیشناسیم. به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک طی میکند، احترام میگذاریم. خطیبزاده افزود: از جهت شکلی و ماهوی این مسیر و این پروسه کاملاً غیرقانونی و غیرمشروع است ولذا به رسمیت نمیشناسیم. تا الان دادستانی آنجا درخواستی برای صدور حکم داشته که دادگاه حکمی را صادر نکرده و امیدواریم دادگاه عدم صلاحیت خود را به رسمیت بشناسد.
قوه قضائیه درباره حکم خانم زاغری حرف اول و آخر را میزند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادلهای صورت گرفته و اینکه آیا امکان دارد اقدامات مشابهی درباره نازنین زاغری صورت بگیرد؟ گفت: در تمامی این موارد قوه قضائیه حرف اول و آخر را میزند. بسیاری از اینها محکومانی هستند که در دادگاه صالحه مراحل قضایی آنها طی شده است و در تصمیم مستقل قاضی و دادگاه این تبادلها صورت میگیرد. او همچنین افزود: خانم زاغری حکم قاضی از دادگاه صالحه را دارد و مسیر قانونی و قضایی خود را طی میکند و قوه قضائیه باید در این خصوص پاسخگو باشد.
خطیب زاده در مورد ادعای برخی از رسانه های عربی مبنی بر اینکه یک فرمانده سپاه ایران در مرز عراق و سوریه به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ما گزارشی از این موضوع دریافت نکرده ایم و به نظر می رسد که بیشتر خبرسازی باشد و باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص اظهار نظر کنند و ما هیچ خبری در این خصوص به صورت موثق دریافت نکرده ایم.
چرا خودزنی میکنیم؟
ادامه از صفحه اول-
اگر واقعاً قائل به چنین تحلیلی هستند، چرا با اتخاذ طرحی غیرضروری و حساسیتبرانگیز، چنین فرصتی را روی سینی طلا در اختیار دولت بایدن قرار میدهند؟
۳) برخی نمایندگان مجلس مدعی شدهاند که طرح مذکور - و خروج ایران از پروتکل الحاقی – بهمنظور تقویت قدرت چانهزنی و تقویت موضع مذاکراتی آتی وزارت خارجه تدوین شده است. اگر واقعاً هدف از ارائه طرح مذکور همین «همافزایی با دولت» بوده است، اولاً چرا نظر کارشناسی وزارت خارجه - که مخالف تصویب آن بود - نه تنها لحاظ نشد که به کل از جانب مجلس محترم تخطئه و نادیده گرفته شد؟ و اگر منظور تقویت دستگاه دیپلماسی بوده است، چرا ریاست مجلس با اظهار این جمله طعنهآمیز که به «جاده یکطرفه پایان دادهایم»، این چنین دولت و وزارت خارجه را نزد جهان ضعیف، بیاختیار و بیاعتبار جلوه میدهد و اینگونه تداعیگر دوگانگی و شکاف در فرآیند تصمیمسازی در موضوعی با این میزان از اهمیت میشود؟
مضاف بر این، آیا حامیان طرح - در فرآیند «اهرمسازی» خود - واکنش طرف مقابل را هم پیشبینی و در نظر گرفتهاند؟ بعید بهنظر میرسد! حقیقت این است که اقدام مجلس در تیرهسازی روابط با آژانس و اعلام خروج از پروتکل الحاقی بههیچ عنوان «اهرمسازی» نیست؛ چرا که در برابر این «کارت مذاکراتی» که مجلس تصور میکند ایجاد کرده است، دو ماه دیگر دولت بایدن همین موضوع را به اولین نقطه اجماعسازی علیه ایران تبدیل خواهد کرد و برای ملزم ساختن ایران به بازگشت به پروتکل الحاقی یک قطعنامه الزامآور از شورای امنیت نیز اخذ خواهد کرد! با توجه به مواضع چین و روسیه در قبال مقوله بازرسی و پروتکل الحاقی، قابل پیشبینی است که چین و روسیه نیز بیدرنگ به این قطعنامه رأی خواهند داد. بهعبارت دیگر، نه تنها اقدام اخیر مجلس موقعیت مذاکراتی وزارت خارجه را تقویت نخواهد کرد، بلکه موجب خواهد شد دولت ایران مجبور شود برای لغو چنین قطعنامهای، امتیازات بیشتری نیز ارائه دهد!
در واقع، اقدام مجلس میتواند باعث شود بازرسیهای «مدیریت شده» و پروتکلی را که ایران هماکنون «داوطلبانه» و با قید شرایط مورد توافق طرفین اجرا میکند، بواسطه مداخله شورای امنیت به بازرسیهای نامحدود و اجباری - ذیل ضرب فصل هفتم منشور - تبدیل شود! یعنی اقدام مجلس میتواند کشور را به مُدلی از بازرسی گرفتار کند که شورای امنیت در چارچوب سازوکار UNSCOM علیه عراق به اجرا گذاشت!
۴) و آخر اینکه اگر مقصود مجلس از ارائه این طرح واقعاً تقویت موضع مذاکراتی دولت بود، چرا اکثریت قاطع حامیان آن اصولاً با مقوله «مذاکره» مخالفت جدی دارند و بسیاری از آنها از هماکنون بر سر راه هر تدبیر و اشاره دولت برای کاهش تنش با دولت بایدن فضاسازی و مانعتراشی میکنند؟ آیا همین حضرات حاضر هستند از این پس، در راستای همین ادعای «تقویت موضع مذاکراتی دولت»، از تخریبها و مانعتراشیهای خود جهت کمک به دولت برای بازگرداندن امریکا به برجام و لغو تحریمها دست بردارند؟ بعید بهنظر میرسد!
اگر واقعاً قائل به چنین تحلیلی هستند، چرا با اتخاذ طرحی غیرضروری و حساسیتبرانگیز، چنین فرصتی را روی سینی طلا در اختیار دولت بایدن قرار میدهند؟
۳) برخی نمایندگان مجلس مدعی شدهاند که طرح مذکور - و خروج ایران از پروتکل الحاقی – بهمنظور تقویت قدرت چانهزنی و تقویت موضع مذاکراتی آتی وزارت خارجه تدوین شده است. اگر واقعاً هدف از ارائه طرح مذکور همین «همافزایی با دولت» بوده است، اولاً چرا نظر کارشناسی وزارت خارجه - که مخالف تصویب آن بود - نه تنها لحاظ نشد که به کل از جانب مجلس محترم تخطئه و نادیده گرفته شد؟ و اگر منظور تقویت دستگاه دیپلماسی بوده است، چرا ریاست مجلس با اظهار این جمله طعنهآمیز که به «جاده یکطرفه پایان دادهایم»، این چنین دولت و وزارت خارجه را نزد جهان ضعیف، بیاختیار و بیاعتبار جلوه میدهد و اینگونه تداعیگر دوگانگی و شکاف در فرآیند تصمیمسازی در موضوعی با این میزان از اهمیت میشود؟
مضاف بر این، آیا حامیان طرح - در فرآیند «اهرمسازی» خود - واکنش طرف مقابل را هم پیشبینی و در نظر گرفتهاند؟ بعید بهنظر میرسد! حقیقت این است که اقدام مجلس در تیرهسازی روابط با آژانس و اعلام خروج از پروتکل الحاقی بههیچ عنوان «اهرمسازی» نیست؛ چرا که در برابر این «کارت مذاکراتی» که مجلس تصور میکند ایجاد کرده است، دو ماه دیگر دولت بایدن همین موضوع را به اولین نقطه اجماعسازی علیه ایران تبدیل خواهد کرد و برای ملزم ساختن ایران به بازگشت به پروتکل الحاقی یک قطعنامه الزامآور از شورای امنیت نیز اخذ خواهد کرد! با توجه به مواضع چین و روسیه در قبال مقوله بازرسی و پروتکل الحاقی، قابل پیشبینی است که چین و روسیه نیز بیدرنگ به این قطعنامه رأی خواهند داد. بهعبارت دیگر، نه تنها اقدام اخیر مجلس موقعیت مذاکراتی وزارت خارجه را تقویت نخواهد کرد، بلکه موجب خواهد شد دولت ایران مجبور شود برای لغو چنین قطعنامهای، امتیازات بیشتری نیز ارائه دهد!
در واقع، اقدام مجلس میتواند باعث شود بازرسیهای «مدیریت شده» و پروتکلی را که ایران هماکنون «داوطلبانه» و با قید شرایط مورد توافق طرفین اجرا میکند، بواسطه مداخله شورای امنیت به بازرسیهای نامحدود و اجباری - ذیل ضرب فصل هفتم منشور - تبدیل شود! یعنی اقدام مجلس میتواند کشور را به مُدلی از بازرسی گرفتار کند که شورای امنیت در چارچوب سازوکار UNSCOM علیه عراق به اجرا گذاشت!
۴) و آخر اینکه اگر مقصود مجلس از ارائه این طرح واقعاً تقویت موضع مذاکراتی دولت بود، چرا اکثریت قاطع حامیان آن اصولاً با مقوله «مذاکره» مخالفت جدی دارند و بسیاری از آنها از هماکنون بر سر راه هر تدبیر و اشاره دولت برای کاهش تنش با دولت بایدن فضاسازی و مانعتراشی میکنند؟ آیا همین حضرات حاضر هستند از این پس، در راستای همین ادعای «تقویت موضع مذاکراتی دولت»، از تخریبها و مانعتراشیهای خود جهت کمک به دولت برای بازگرداندن امریکا به برجام و لغو تحریمها دست بردارند؟ بعید بهنظر میرسد!
قانون اساسی؛ نظمساز راهبر در پرتو حقوق ملت
ادامه از صفحه اول-
4 – تغییر قانون اساسی در بستری آرام و مدنی
نکته پایانی در این نوشتار به دگرگونی و تحول در اصول قانون اساسی اختصاص دارد. ستایش میثاق ملی به معنی اعتقاد به تصلب نیست. قانون اساسی هنگامی که طراحی و نگاشته میشود حسب ماهیت و اهدافی که دنبال میکند و نیز فرآیند ویژهای که برای تصویب دارد، از حیاتی نسبتاً طولانی برخوردار است. با این همه، گرچه بسان برخی قوانین عادی با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، به سادگی دستخوش دگرگونی نمیشود و به کوتاه تغییر و تحولی در نظام حقوقی، بهم نمیریزد ولی، عمری جاودان و سرمدی ندارد. پس تا آنجا که ممکن است باید آن را پایید و حفظ کرد. به همین علت است که به طور معمول، تغییر و دگرگونی در اصول قانون اساسی، در برشهای زمانی نزدیک به هم رخ نمیدهد و فرآیند آن نیز سهل و ساده نیست اما در همان حال، ناممکن هم نیست. قانونگذار قانون اساسی نیز این ضرورت را از یاد نبرده و در اصل 177 خود به این مهم پرداخته و شیوه آن را به نظم کشیده است. در فرآیند اصلاح و تغییر قانون اساسی آنچه نباید هرگز مورد غفلت قرار گیرد، فایده و فلسفه قانون اساسی است که ارتقای مدنیت و پرهیز از خشونت برای برقراری نظم بهتر است. پس هرگونه تعییر نیز باید با اقناع جمعی و تدبیر و در فرآیندی مدنی باشد.
اخبــــار
مجید انصاری: دستگاههای اطلاعاتی نیمنگاهی به «سوپرانقلابیها» داشته باشند
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن قدرشناسی نسبت به فداکاریهای نیروهای اطلاعاتی در 40 سال گذشته، خواستار توجه بیشتر دستگاههای اطلاعاتی به شکافهای نفوذ یا ناکارآمدی روشها و ناهماهنگی این دستگاهها شد و درعین حال از آنان خواست که حداقل نیم نگاهی هم به «سوپرانقلابیها» داشته باشند. به گزارش ایرنا، انصاری با اشاره به حوادث تروریستی سالهای اخیر مانند ترور دانشمندان هستهای تا حمله داعش به مجلس و نیز دستبرد عوامل نفوذی بیگانه به اسناد طبقهبندی، تأکید کرد: اینگونه حوادث نشان میدهد دشمنان ما روی این مسأله سرمایهگذاری سنگینی کردهاند و ساختارها و نگاه امنیتی کشور دارای شکافهای نفوذ یا ناکارآمدی روشها و ناهماهنگی دستگاهها هستند و دشمن از این نقاط ضعف برای ضربه زدن استفاده میکند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نفوذ را مسألهای مغفول مانده در نظام امنیتی کشور توصیف کرد، درحالی که به گفته وی، ما در اوایل انقلاب از جریان نفوذ، بیشترین ضربهها را خوردهایم و تروریستهای نفوذی منافقین بهترین سرمایههای انسانی و ملی ما را به شهادت رساندند. انصاری، تمرکز روی برخی اختلافنظرهای سیاسی داخلی، سادهانگاری نسبت به جریانات نفوذ خارجی یا عوامل نفوذی کشف نشده منافقین و سایر جریانهای ضدانقلاب، سطحینگری در گزینش و بهکارگیری و استخدام نیرو در مراکز حساس را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که باید مورد توجه خاص و تجدیدنظر در برنامهریزیهای اطلاعاتی و امنیتی دستگاههای ذیربط قرار گیرد. او همچنین از برخی اقدامات سیاسی و رسانهای داخل کشور پس از ترور شهید محسن فخریزاده ابراز تعجب و تأسف و تصریح کرد: سادهانگاری است که تصور کنیم آمران و عاملان این جنایت هولناک برای مراحل بعد از انجام ترور برنامهریزی نکرده باشند. انصاری با بیان اینکه بلافاصله بعد از حادثه ترور، جریانی مرموز سعی کرد آن را نتیجه مذاکرات و نتیجه برجام معرفی کند، اظهارکرد: در قم برخی تجمع کرده یا در تهران عدهای جلوی وزارت خارجه تجمع کردند و علیه دستگاه توانا و در خط مقدم مبارزه با صهیونیست شعار دادند. در برخی نطقهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی حملات شدید و عجیب علیه خدمتگزاران و دستگاههای نظام فریادها به آسمان رفت. متأسفانه در برخی تحلیلها و برنامههای صدا و سیما نیز از همین رویه استفاده شد. او با بیان اینکه در خوشبینانهترین فرض، علت این رفتارها غلیان احساسات همراه با کوتهنظری و تسویهحسابهای سیاسی و جناحی یا اهداف انتخاباتی است،گفت: به اعتقاد من مأموریت بخشی از نیروهای نفوذ به عنوان مکمل حلقه ترور ساماندهندگان این جریان، اسرائیلی است و پشت صحنه با فضاسازی رسانهای و القای تحلیلهای هماهنگ با اهداف ترور و با سوار شدن بر موج تأثر عمومی و استفاده از زمینههای تفرقهآمیز پیشساخته، عدهای از افراد سادهلوح و بیغرض را عامل اجرای نیات خود میکنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه چگونه میتوان از کنار هماهنگی کامل ترامپ و رژیم صهیونیستی با جریان به ظاهر انقلابی، در حمله به برجام گذشت، گفت: دستگاههای اطلاعاتی کشور برای پیدا کردن سرخط حادثه ترور و حوادث پیشین، باید حداقل نیمنگاهی هم به افراد به ظاهر «سوپرانقلابی» یا مراکز تبلیغی و رسانهای و سازماندهندگان برخی اقدامات عملی خودسر داشته باشند.
واکنش عربستان به ترور دانشمند ایرانی
عربستان سعودی به ترور دانشمند صنایع دفاعی کشورمان واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، عبدالله المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل با اشاره به ترور محسن فخریزاده گفت: ما بهطور مطلق سیاست ترور را تأیید نمیکنیم و از دست رفتن یک دانشمند مسلمان را خسارتی برای تمام امت اسلامی میدانیم. ما همزمان خواهان عدم تشدید تنش و واکنشهای احساسی هستیم زیرا این امور به نتایج مثبت نمیانجامد. وی در عین حال مدعی شد: ما همچنین از ایران میخواهیم که حسن نیت خود در برنامه هستهای را اثبات کند تا دانشمندان و شهروندان ایران در معرض خطر قرار نگیرند. بنابراین ضروری است که ایران اهداف خود از برنامه هستهای را مشخص کند و تسلیم خواستههای بینالمللی در این امر باشد. المعلمی در پاسخ به این سؤال که برخیها میگویند این عملیات نتیجه نشست محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در شهر نیوم بوده است گفت: همانطور که وزیر خارجه سعودی گفت این نشست اصلاً برگزار نشد و این اخبار صحت ندارد. نماینده عربستان سعودی درباره چشمانداز مناسبات منطقهای بعد از روی کار آمدن «بایدن» گفت: «همه ما خواهان عادی شدن امور و کاهش تنش و ایجاد همکاری و روابط بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل و عدم دخالت در امور دیگران هستیم. این فقط خواسته بایدن نیست این خواسته ما هم هست اما این امر نیازمند این است که همه طرفها رغبت داشته باشند.»
موگرینی: اتحادیه اروپا میتواند کاری کند که برجام دوباره جان بگیرد
مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی تصریح کرد که اتحادیه اروپا میتواند کاری کند که برجام بار دیگر جان بگیرد. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی با اشاره به سختی دوران مذاکرات هستهای گفت: بخش سخت ماجرا آنجایی بود که ترامپ تصمیم به ترک برجام گرفت. این برای من موقعیتی برای آزمایش خودمختاری راهبردی اروپا بود. آیا ما میتوانستیم بر سر چیزی که بخشی از منافع اساسی اتحادیه اروپا بود، اتحاد خود را حفظ کنیم؛ توافق را زنده نگه داریم تا دولت بعدی یک روزی به آن بازگردد؟ آیا میتوانستیم توافق را با ایران، سازمان ملل، روسیه، چین (کسانی که در آن زمان با آنها مشکل دیگری داشتیم) زنده نگه داریم؟ این آزمایشی برای من بود که ببینم آیا اروپا میتواند تحت فشارهای شدید واشنگتن، خودمختاری خود را حفظ کند یا نه. وی گفت: برجام در شرایط خوبی نیست اما همچنان زنده است و میتواند بار دیگر به طور کامل جان بگیرد. مطمئنم که جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی کنونی اتحادیه اروپا) در حال کار روی این مسأله است. این زمانی حیاتی است تا برای کمک کردن به ایرانیها و امریکاییها آماده باشیم تا آنها در ماههای آتی پیروی کامل از توافق را از سر بگیرند. موگرینی افزود: من مطمئنم که اتحادیه اروپا همان طور که مذاکرات را آغاز کرد، آن را به سرانجام رساند و به طریقی آن را زنده نگه داشت، حال نیز میتواند پیروی کامل از این توافق را احیا کند.
تأکید غریب آبادی بر مسئولیت آژانس در قبال ایران
کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: آژانس در برابر کشوری که پذیرای بیشترین بازرسیها است و شفافترین برنامه هستهای را دارد، اما دانشمندانش در معرض تهدید ترور قرار دارند یا ترور میشوند و تأسیسات هستهای آن هم در معرض تعرض قرار دارند یا مورد خرابکاری قرار میگیرند، مسئولیت فوری و اساسی دارد. غریب آبادی این واکنش را پس از اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه هیچ کس و از جمله ایران از کاهش یا محدودیت بازرسیها بهرهای نمیبرد، نشان داد. در پی اقدام مجلس شورای اسلامی ایران برای تصویب طرحی جهت توقف اجرای پروتکل الحاقی، مدیر کل آژانس در یک کنفرانس خبری گفته بود که «کاهش در همکاریهایی که ما با ایران انجام میدهیم، محدودسازی یا مانعتراشی در آنها سودی نصیب هیچکس و اول از همه خود ایران نخواهد کرد». نماینده ایران در آژانس در همین خصوص در صفحه توئیترش نوشت: «از آژانس در وهله اول انتظار میرود که بهطور شفاف موضع خود را در ارتباط با اقدام تروریستی (شهادت شهید فخری زاده) اعلام کرده و قویاً این عمل را محکوم کند». نمایندگان مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته با ۲۳۲ رأی موافق دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را به تصویب رساندند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
وزارت اطلاعات درباره ترور فخریزاده هشدار داده بود
-
محدودیت ها در شهرهای قرمز یک هفته تمدید می شود
-
شهید فخریزاده در مباحث برجام جزو کمککنندگان اصلی پشت صحنه بود
-
چرا خودزنی میکنیم؟
-
قانون اساسی؛ نظمساز راهبر در پرتو حقوق ملت
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین