ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تکلیف مصوبات استانی نمایندگان مجلس چیست
ورود بهارستان به حوزه اجرا
گــــروه سیاســـــــــی/ سفرهای استانی نمایندگان؛ مجلس یازدهم حالا 7 ماه پس از آغاز به کار خود لیست بلند و بالایی در این زمینه دارد. کمتر هفتهای است که خبری درباره سفر هیأتی از نمایندگان مجلس به یکی از نقاط کشور منتشر نشود. مجلسیها میگویند در این سفرها مشغول جبران «کم کاری» دولت هستند. همانطور که این حرف را به عنوان دلیل تصویب برخی از طرحها هم اعلام کردهاند. اینکه آیا اساساً آن طور که ساکنان بهارستان میگویند، دولت دچار «کم کاری» است یا خیر یک بحث است. اما بحث دیگر مربوط به اقدامات صورت گرفته در این سفرها میشود؛ جایی که هیأتهای مختلف نمایندگان در جلسات خود تصمیمات اجرایی میگیرند. چیزی که یک سؤال قدیمی را پیش میکشد؛ آیا چنین اقداماتی در حیطه وظایف قانونی نمایندگان هست یا خیر؟
آخرین نمونه این سفرها در هفته اخیر به مقصد اردکان در استان یزد انجام شده. جایی که جمع نمایندگان با همراهی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس تصمیماتی چون تکمیل پروژه محور اردکان-چوپانان و تعریض جاده این مسیر، تبدیل مجوز پارک لجستیک اردکان به دهکده در وزارت راه و شهرسازی ظرف یک ماه، ارسال نتیجه مطالعات ملی و کلیه مجوزها و استعلامهای مورد نیاز برای ساخت شهرک منفصل ۲ هزار هکتاری اردکان ظرف یک ماه و نمونههای دیگری از این را اتخاذ کردهاند. یا در نمونه ای دیگر، جمعی از نمایندگان دو هفته قبل از آن در سفر به شهرستان سبزوار رفع نواقص فرودگاه این شهرستان، تخصیص مبلغ 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات تنش آبی شهرهای کشور جهت رفع مشکلات آب و فاضلاب این منطقه، تکمیل پروژه، بهسازی و تعریض چندین جاده، پل و مسیر ارتباطی و نمونههای دیگری از این دست را مصوب کرده بودند.
سالهای زیادی است که افزایش تمایل نمایندگان مجلس برای نقشآفرینی در حوزههای اجرایی مورد انتقاد و بحث جدی قرار دارد. تمایلی که در خیلی از موارد در نهایت منجر به کوتاه آمدن دستگاه اجرایی و به کرسی نشستن حرف نمایندگان مجلس میشود. از جمله در یک نمونه دیگر در آبانماه سال جاری مجمع نمایندگان استان خوزستان علناً تشکیل جلسه دادند و بعد از رأیگیری در نهایت روی یک فرد مشخص برای قرار گرفتن در کرسی مدیرکلی ورزش و جوانان این استان توافق کردند. آن هم در حالی که این اقدام از حقوق قانونی وزیر مربوطه است. هر چند پیشتر هم به کرات نمونههایی از دخالت نمایندگان در عزل و نصب مقامات کشوری، استانی و محلی دولت وجود داشت که حتی منجر به تذکر آنها و طرح سؤال و استیضاح هم میشد، اما تشکیل جلساتی از این دست کمتر سابقه داشت. کما اینکه سفرهای استانی به شکلی که اکنون در مجلس یازدهم رواج پیدا کرده همگی منجر به تصویب مصوباتی در پایان این سفرها برای انجام برخی امور اجرایی مربوط به دستگاههای دولتی میشود هم سابقه چندانی پیش از این نداشته است.
به موازات هیأتهای مختلف نمایندگان، رئیس مجلس هم در این ماهها سرگرم برخی سفرها بود. او روز 17 دیماه در سفر به شهرکرد در همین رابطه گفته بود که «این سفرها براساس اولویتهای مأموریتهای کاری مجلس شورای اسلامی و رویکرد تحولی مجلس در موضوع نظارت میدانی است.» تا همین جای کار هم البته نقدهایی به این اقدامات مجلسیها مطرح است. از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در روز سوم دیماه در همین رابطه گفته بود: «نظارت بر کار روزمره وزرا را رئیس جمهوری مشخص میکند و وظیفه شخص رئیس جمهوری است که بر کار وزرا نظارت کند؛ البته در قانون در قوه قضائیه برای بازرسی کل کشور نیز نظارتی مشخص شده که ما به آن احترام گذاشته و همکاری میکنیم. اما اینکه هر نماینده مجلس، رئیس یا نایب رئیس مجلس و یا رئیس یک کمیسیون خودش بخواهد به صورت شخصی وزیری را صدا کند و بر آن نظارت کند، یا در سفر به استانها بحثشان این باشد که ما آمدهایم که به پروژهها نظارت کنیم، چیزی در قانون اساسی وجود ندارد. آنهایی که میگویند چنین قانونی هست بند مربوط به آن در قانون اساسی را مطرح کنند.»
با وجود این اما جزئیات سفرهای یاد شده نشان میدهد مسأله حتی یک قدم جدیتر از این ماجرا است، چون حالا پای برخی از مصوباتی در میان است که نه معلوم است بر اساس چه اختیار و مسئولیتهای قانونی اتخاذ شدهاند و نه مشخص است که چه نسبتی با بودجه سالیانه و قوانین و مقررات دیگری از این دست دارند. موضوع دیگر اما پاسخگویی درباره آثار این سفرهاست؛ جایی که در صورت اجرا نشدن هر کدام از این مصوبات، نمایندگان مجلس براحتی میتوانند این موضوع را به «کم کاری» دستگاههای دولتی و اهمال آنها نسبت دهند و در مقابل تحولات مثبت را به پای پیگیری و برنامههای خود بگذارند. علی اصغر احمدی، معاون هماهنگی و پیگیری و امور استانهای دفتر ریاست جمهوری در همین زمینه گلایهای مشابه گلایه واعظی دارد و به «ایران» گفته است: «بر این عقیده هستم که مجلس در حدود وظایف خود، باید بر آنچه تصویب میکند نظارت بکند. اما اینکه برخی دوستان سروقت پروژهها میروند یا میگویند چه کسی فرماندار یا بخشدار یا رئیس فلان اداره باشد، درست نیست. بگذارند خود دولت کارش را انجام دهد.»
آنچه که از ظواهر موضوع به نظر میرسد این است که توقفی در کار این دست سفرها شاهد نباشیم. چرا که اشتیاق مجلسیها برای انجام آن کاملاً جدی است. از همین حالا هم نمایندگان به طور مکرر مقاصد بعدی سفرهای خود را اعلام میکنند و هم از برنامههای رئیس مجلس این گونه به نظر میرسد که سفرهای استانی او ادامه خواهد داشت. مانند بسیاری از تحرکات و اقدامات ماههای اخیر میشود قدری هم بازه زمانی نزدیکی به انتخابات 1400 را عامل مؤثر برای این دست تحرکات و برنامهها دانست اما کسی نمیداند با گذر از آن موعد زمانی، این سفرها و مصوبات آن، بدون برخورداری از چارچوب قانونی مشخصی چه تأثیر تازهای بر روابط دولت و مجلس بر جای میگذارند و چه مناسبات تازهای را شکل خواهند داد. درست در همینجاست که نگرانیها از افزایش مطالبات و توقعاتی که راهکارهای برآورده شدنشان مشخص نیست بروز میکند و زمینه ای خواهد شد برای فشارهای نمایندگان به مسئولان دولتی در سطوح مختلف بر پایه عرف شکل گرفته تازه.
مصوبات استانی نمایندگان، باری بر دوش اقتصاد کشور
غلامعلی جعفرزاده
نماینده ادوار مجلس
نظـــــــــــارت را میتـــــــــــــــــوان مغفولماندهتریــن وظیفـــــــــــه مجلس دانست. وظیفهای که هرچند ابزارهای متعدد و البته به لحاظ ساختار قانونی، قدرتمندی برای ایفای آن در اختیار قوه مقننه وجود دارد اما متأسفانه روش استفاده از این ابزارها چندان کارآمد و مناسب انجام یک نظارت مؤثر نبوده است. از دلایل اصلی این وضعیت دو چیز است؛ یکی برداشت و خوانش نادرست و غلط از این ابزارهای قانونی و دوم به کارگیری آنها در مسیرهای دیگری جز نظارت عمومی که عموماً با اهداف سیاسی یا منطقهای صورت میگیرد.
از مهمترین آسیبهای عملکرد مجالس در ایران افول شأنیت ملی آن و درگیر شدن بیش از اندازه آن با مسائل محلی و اجرایی است که روز به روز تشدید میشود. سفرهای استانی نمایندگان محترم دوره یازدهم هرچند با هدف و شعار افزایش کیفیت نظارت بر امور اجرایی صورت میگیرد اما در واقع همچنان در مسیر افول این کیفیت قرار دارد. چرا که به نظر میرسد این دست برنامهها با کیفیتی که صورت میگیرد، مجلس را یک قدم دیگر به سمت دور شدن از مسائل ملی و درگیری با مسائل محلی سوق میدهد. حضور نمایندگان در استانها و مناطق کشور برای آشنایی آنها با مشکلات قطعاً قدم خیر و مثبتی است به شرطی که در ادامه هم حساب شده رفتار شود. چه اینکه مصوبات در محل در این زمینه یک نقض غرض جدی است. جدای از اینکه معلوم نیست بر اساس چه اختیارات قانونی چنین اقدامی صورت میگیرد.
سفرهای مکرر استانی و مصوبات سریع و پرتعداد در حاشیه این سفرها رسم نامیمونی بود که در دولتهای نهم و دهم پایهگذاری شد. هر چند در ابتدا این کار با تشویقهای متعددی مواجه گشت اما در ادامه بهخوبی مشخص شد که تصمیمات حساب نشده، مطالعه نشده و بدون مبنا، آن هم با تعداد بالا و زیاد نه تنها گرهی از کار مملکت نمیگشاید بلکه میتواند باری روی اقتصاد کشور باشد. چه اینکه هماکنون طرحهای نیمه کاره همان زمان همچنان باری روی دوش اقتصاد هستند. طرحهایی که گاه آنقدر غیر کارشناسی بودند که حتی تکمیل شدنشان هم به سود اقتصاد نیست.
با این اوصاف بهتر بود نمایندگان مجلس اگر واقعاً به فکر نظارت و کمک به دولت هستند، نتایج سفرهای استانی و دیدههای خود را به تهران میآوردند و در کارگروههای مشترکی آنها را در یک ظرف وسیعتر با نگاه ملی میریختند و به تصمیمات کلانتری در سطح نظام تصمیمگیری برای گرهگشایی قدم برمیداشتند. چه آنکه به تجربه میتوان گفت بعید است نتیجه سفرها و مصوبات فعلی چیزی بهتر و بیشتر از سفرهای استانی دولت احمدینژاد برای کشور باشد. مگر اینکه وجه تبلیغاتی آن برای برخی افراد مهم به نظر برسد. در نهایت نیز مضاف بر این باید افزود که وجه حقوقی این مصوبات نیز مسأله مهمی است که یک مجلس قانونمدار باید برای آن توجیه و دلیل قانونی داشته باشد.
مصوبه یا قول و قرار؟
عزتالله یوسفیان ملا
نماینده ادوار مجلس
هر استانی از دو نوع بودجه برخوردار است؛ نوع اول بودجه استانی است که هرچند وقت یکبار به پروژههای آن استان اختصاص مییابد و نوع دوم آن بودجه ملی است که میزان و نحوه هزینهکرد آن، در قانون سالیانه ذکر شده است. در سفرهای استانی نمایندگان مجلس که در دوره یازدهم با نام نظارت میدانی انجام میشود و در چند روز گذشته هم شدت بیشتری پیدا کرده، مشخص نیست منابع مالی مصوبات از کجا تأمین شده است. اما هرچه باشد، یعنی این گونه نیست نمایندهای که به سفر میرود همراه خود پول ببرد. پروژه مورد نظر نمایندگان اگر از اعتبار کافی برای ساخت برخوردار است، از همان هزینه میشود و اگر هم برخوردار نیست، نمایندگان برای زمانهای دیگری وعده تحقق آن را میدهند که معلوم نیست نتیجهای دربر خواهد داشت یا خیر؟ بنابراین بهتر است تصمیمات نمایندگان در سفرهای استانی، پیش از اینکه قالب مصوبه به خود بگیرد، با درخواست تأمین اعتبار از دولت کلید بخورد. مثلاً بگویند که چنین پروژهای برای فلان شهر یا استان مورد نیاز است و از دولت درخواست اعتبار و تخصیص آن را کنند. اگر دولت پول داشته باشد که ردیف بودجه به آن اختصاص خواهد داد در غیر این صورت هیچ کاری انجام نخواهد شد ولو اینکه مصوبه نمایندگان را همراه خود داشته باشد. در دورههای گذشته که نمایندگی مردم را برعهده داشتم، زمانی که برای بازدید به روستاها میرفتم از ابتدا پول را آماده میکردم. سؤال میکردم که آیا به اینجا ردیف بودجه اختصاص یافته یا خیر؟ و آیا میتوانید برای چنین پروژه این میزان پول تخصیص دهید یا نه. اگر با درخواست ما موافقت میکردند، نیازمندیهای آن روستا تبدیل به مصوبه میشد. در غیر این صورت، نه در همان زمان اقدامی صورت میگرفت و نه وعده تخصیص در آینده برای هیچ پروژهای داده میشد. همه اقدامات ما به شرایط بودجه بستگی داشت.
حال که نمایندگان هر بار از مصوبات استانی خود میگویند، اگر بدون اطلاع از بودجه موضوعی را صورتجلسه کنند تنها نام درخواست و قول و قرار به خود میگیرد. پس بهتر است که قبل از اعزام به سفر از بودجه و اعتبارات با خبر شده و اساساً ببینند که پولی وجود دارد و بعد نسبت به انجام آن اقدام کنند.
طبیعی است که بخشی از اقدامات هر نمایندهای، از سر تلاش برای تبلیغات فراهم سازی حضور خود در انتخابات بعدی است. بجز نمایندههای تهران و شهرهای بزرگ که با قرار گرفتن در لیستی که مورد اقبال باشد رأی میآورند، نمایندگان شهرستانها با هر پروژهای که به تصویب میرسانند یک نگاهشان برای آینده و صندوقهای رأی دوره بعد است و در این دوره هم هیچ نماینده از این قاعده مستثنی نیست.
آخرین نمونه این سفرها در هفته اخیر به مقصد اردکان در استان یزد انجام شده. جایی که جمع نمایندگان با همراهی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس تصمیماتی چون تکمیل پروژه محور اردکان-چوپانان و تعریض جاده این مسیر، تبدیل مجوز پارک لجستیک اردکان به دهکده در وزارت راه و شهرسازی ظرف یک ماه، ارسال نتیجه مطالعات ملی و کلیه مجوزها و استعلامهای مورد نیاز برای ساخت شهرک منفصل ۲ هزار هکتاری اردکان ظرف یک ماه و نمونههای دیگری از این را اتخاذ کردهاند. یا در نمونه ای دیگر، جمعی از نمایندگان دو هفته قبل از آن در سفر به شهرستان سبزوار رفع نواقص فرودگاه این شهرستان، تخصیص مبلغ 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات تنش آبی شهرهای کشور جهت رفع مشکلات آب و فاضلاب این منطقه، تکمیل پروژه، بهسازی و تعریض چندین جاده، پل و مسیر ارتباطی و نمونههای دیگری از این دست را مصوب کرده بودند.
سالهای زیادی است که افزایش تمایل نمایندگان مجلس برای نقشآفرینی در حوزههای اجرایی مورد انتقاد و بحث جدی قرار دارد. تمایلی که در خیلی از موارد در نهایت منجر به کوتاه آمدن دستگاه اجرایی و به کرسی نشستن حرف نمایندگان مجلس میشود. از جمله در یک نمونه دیگر در آبانماه سال جاری مجمع نمایندگان استان خوزستان علناً تشکیل جلسه دادند و بعد از رأیگیری در نهایت روی یک فرد مشخص برای قرار گرفتن در کرسی مدیرکلی ورزش و جوانان این استان توافق کردند. آن هم در حالی که این اقدام از حقوق قانونی وزیر مربوطه است. هر چند پیشتر هم به کرات نمونههایی از دخالت نمایندگان در عزل و نصب مقامات کشوری، استانی و محلی دولت وجود داشت که حتی منجر به تذکر آنها و طرح سؤال و استیضاح هم میشد، اما تشکیل جلساتی از این دست کمتر سابقه داشت. کما اینکه سفرهای استانی به شکلی که اکنون در مجلس یازدهم رواج پیدا کرده همگی منجر به تصویب مصوباتی در پایان این سفرها برای انجام برخی امور اجرایی مربوط به دستگاههای دولتی میشود هم سابقه چندانی پیش از این نداشته است.
به موازات هیأتهای مختلف نمایندگان، رئیس مجلس هم در این ماهها سرگرم برخی سفرها بود. او روز 17 دیماه در سفر به شهرکرد در همین رابطه گفته بود که «این سفرها براساس اولویتهای مأموریتهای کاری مجلس شورای اسلامی و رویکرد تحولی مجلس در موضوع نظارت میدانی است.» تا همین جای کار هم البته نقدهایی به این اقدامات مجلسیها مطرح است. از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در روز سوم دیماه در همین رابطه گفته بود: «نظارت بر کار روزمره وزرا را رئیس جمهوری مشخص میکند و وظیفه شخص رئیس جمهوری است که بر کار وزرا نظارت کند؛ البته در قانون در قوه قضائیه برای بازرسی کل کشور نیز نظارتی مشخص شده که ما به آن احترام گذاشته و همکاری میکنیم. اما اینکه هر نماینده مجلس، رئیس یا نایب رئیس مجلس و یا رئیس یک کمیسیون خودش بخواهد به صورت شخصی وزیری را صدا کند و بر آن نظارت کند، یا در سفر به استانها بحثشان این باشد که ما آمدهایم که به پروژهها نظارت کنیم، چیزی در قانون اساسی وجود ندارد. آنهایی که میگویند چنین قانونی هست بند مربوط به آن در قانون اساسی را مطرح کنند.»
با وجود این اما جزئیات سفرهای یاد شده نشان میدهد مسأله حتی یک قدم جدیتر از این ماجرا است، چون حالا پای برخی از مصوباتی در میان است که نه معلوم است بر اساس چه اختیار و مسئولیتهای قانونی اتخاذ شدهاند و نه مشخص است که چه نسبتی با بودجه سالیانه و قوانین و مقررات دیگری از این دست دارند. موضوع دیگر اما پاسخگویی درباره آثار این سفرهاست؛ جایی که در صورت اجرا نشدن هر کدام از این مصوبات، نمایندگان مجلس براحتی میتوانند این موضوع را به «کم کاری» دستگاههای دولتی و اهمال آنها نسبت دهند و در مقابل تحولات مثبت را به پای پیگیری و برنامههای خود بگذارند. علی اصغر احمدی، معاون هماهنگی و پیگیری و امور استانهای دفتر ریاست جمهوری در همین زمینه گلایهای مشابه گلایه واعظی دارد و به «ایران» گفته است: «بر این عقیده هستم که مجلس در حدود وظایف خود، باید بر آنچه تصویب میکند نظارت بکند. اما اینکه برخی دوستان سروقت پروژهها میروند یا میگویند چه کسی فرماندار یا بخشدار یا رئیس فلان اداره باشد، درست نیست. بگذارند خود دولت کارش را انجام دهد.»
آنچه که از ظواهر موضوع به نظر میرسد این است که توقفی در کار این دست سفرها شاهد نباشیم. چرا که اشتیاق مجلسیها برای انجام آن کاملاً جدی است. از همین حالا هم نمایندگان به طور مکرر مقاصد بعدی سفرهای خود را اعلام میکنند و هم از برنامههای رئیس مجلس این گونه به نظر میرسد که سفرهای استانی او ادامه خواهد داشت. مانند بسیاری از تحرکات و اقدامات ماههای اخیر میشود قدری هم بازه زمانی نزدیکی به انتخابات 1400 را عامل مؤثر برای این دست تحرکات و برنامهها دانست اما کسی نمیداند با گذر از آن موعد زمانی، این سفرها و مصوبات آن، بدون برخورداری از چارچوب قانونی مشخصی چه تأثیر تازهای بر روابط دولت و مجلس بر جای میگذارند و چه مناسبات تازهای را شکل خواهند داد. درست در همینجاست که نگرانیها از افزایش مطالبات و توقعاتی که راهکارهای برآورده شدنشان مشخص نیست بروز میکند و زمینه ای خواهد شد برای فشارهای نمایندگان به مسئولان دولتی در سطوح مختلف بر پایه عرف شکل گرفته تازه.
مصوبات استانی نمایندگان، باری بر دوش اقتصاد کشور
غلامعلی جعفرزاده
نماینده ادوار مجلس
نظـــــــــــارت را میتـــــــــــــــــوان مغفولماندهتریــن وظیفـــــــــــه مجلس دانست. وظیفهای که هرچند ابزارهای متعدد و البته به لحاظ ساختار قانونی، قدرتمندی برای ایفای آن در اختیار قوه مقننه وجود دارد اما متأسفانه روش استفاده از این ابزارها چندان کارآمد و مناسب انجام یک نظارت مؤثر نبوده است. از دلایل اصلی این وضعیت دو چیز است؛ یکی برداشت و خوانش نادرست و غلط از این ابزارهای قانونی و دوم به کارگیری آنها در مسیرهای دیگری جز نظارت عمومی که عموماً با اهداف سیاسی یا منطقهای صورت میگیرد.
از مهمترین آسیبهای عملکرد مجالس در ایران افول شأنیت ملی آن و درگیر شدن بیش از اندازه آن با مسائل محلی و اجرایی است که روز به روز تشدید میشود. سفرهای استانی نمایندگان محترم دوره یازدهم هرچند با هدف و شعار افزایش کیفیت نظارت بر امور اجرایی صورت میگیرد اما در واقع همچنان در مسیر افول این کیفیت قرار دارد. چرا که به نظر میرسد این دست برنامهها با کیفیتی که صورت میگیرد، مجلس را یک قدم دیگر به سمت دور شدن از مسائل ملی و درگیری با مسائل محلی سوق میدهد. حضور نمایندگان در استانها و مناطق کشور برای آشنایی آنها با مشکلات قطعاً قدم خیر و مثبتی است به شرطی که در ادامه هم حساب شده رفتار شود. چه اینکه مصوبات در محل در این زمینه یک نقض غرض جدی است. جدای از اینکه معلوم نیست بر اساس چه اختیارات قانونی چنین اقدامی صورت میگیرد.
سفرهای مکرر استانی و مصوبات سریع و پرتعداد در حاشیه این سفرها رسم نامیمونی بود که در دولتهای نهم و دهم پایهگذاری شد. هر چند در ابتدا این کار با تشویقهای متعددی مواجه گشت اما در ادامه بهخوبی مشخص شد که تصمیمات حساب نشده، مطالعه نشده و بدون مبنا، آن هم با تعداد بالا و زیاد نه تنها گرهی از کار مملکت نمیگشاید بلکه میتواند باری روی اقتصاد کشور باشد. چه اینکه هماکنون طرحهای نیمه کاره همان زمان همچنان باری روی دوش اقتصاد هستند. طرحهایی که گاه آنقدر غیر کارشناسی بودند که حتی تکمیل شدنشان هم به سود اقتصاد نیست.
با این اوصاف بهتر بود نمایندگان مجلس اگر واقعاً به فکر نظارت و کمک به دولت هستند، نتایج سفرهای استانی و دیدههای خود را به تهران میآوردند و در کارگروههای مشترکی آنها را در یک ظرف وسیعتر با نگاه ملی میریختند و به تصمیمات کلانتری در سطح نظام تصمیمگیری برای گرهگشایی قدم برمیداشتند. چه آنکه به تجربه میتوان گفت بعید است نتیجه سفرها و مصوبات فعلی چیزی بهتر و بیشتر از سفرهای استانی دولت احمدینژاد برای کشور باشد. مگر اینکه وجه تبلیغاتی آن برای برخی افراد مهم به نظر برسد. در نهایت نیز مضاف بر این باید افزود که وجه حقوقی این مصوبات نیز مسأله مهمی است که یک مجلس قانونمدار باید برای آن توجیه و دلیل قانونی داشته باشد.
مصوبه یا قول و قرار؟
عزتالله یوسفیان ملا
نماینده ادوار مجلس
هر استانی از دو نوع بودجه برخوردار است؛ نوع اول بودجه استانی است که هرچند وقت یکبار به پروژههای آن استان اختصاص مییابد و نوع دوم آن بودجه ملی است که میزان و نحوه هزینهکرد آن، در قانون سالیانه ذکر شده است. در سفرهای استانی نمایندگان مجلس که در دوره یازدهم با نام نظارت میدانی انجام میشود و در چند روز گذشته هم شدت بیشتری پیدا کرده، مشخص نیست منابع مالی مصوبات از کجا تأمین شده است. اما هرچه باشد، یعنی این گونه نیست نمایندهای که به سفر میرود همراه خود پول ببرد. پروژه مورد نظر نمایندگان اگر از اعتبار کافی برای ساخت برخوردار است، از همان هزینه میشود و اگر هم برخوردار نیست، نمایندگان برای زمانهای دیگری وعده تحقق آن را میدهند که معلوم نیست نتیجهای دربر خواهد داشت یا خیر؟ بنابراین بهتر است تصمیمات نمایندگان در سفرهای استانی، پیش از اینکه قالب مصوبه به خود بگیرد، با درخواست تأمین اعتبار از دولت کلید بخورد. مثلاً بگویند که چنین پروژهای برای فلان شهر یا استان مورد نیاز است و از دولت درخواست اعتبار و تخصیص آن را کنند. اگر دولت پول داشته باشد که ردیف بودجه به آن اختصاص خواهد داد در غیر این صورت هیچ کاری انجام نخواهد شد ولو اینکه مصوبه نمایندگان را همراه خود داشته باشد. در دورههای گذشته که نمایندگی مردم را برعهده داشتم، زمانی که برای بازدید به روستاها میرفتم از ابتدا پول را آماده میکردم. سؤال میکردم که آیا به اینجا ردیف بودجه اختصاص یافته یا خیر؟ و آیا میتوانید برای چنین پروژه این میزان پول تخصیص دهید یا نه. اگر با درخواست ما موافقت میکردند، نیازمندیهای آن روستا تبدیل به مصوبه میشد. در غیر این صورت، نه در همان زمان اقدامی صورت میگرفت و نه وعده تخصیص در آینده برای هیچ پروژهای داده میشد. همه اقدامات ما به شرایط بودجه بستگی داشت.
حال که نمایندگان هر بار از مصوبات استانی خود میگویند، اگر بدون اطلاع از بودجه موضوعی را صورتجلسه کنند تنها نام درخواست و قول و قرار به خود میگیرد. پس بهتر است که قبل از اعزام به سفر از بودجه و اعتبارات با خبر شده و اساساً ببینند که پولی وجود دارد و بعد نسبت به انجام آن اقدام کنند.
طبیعی است که بخشی از اقدامات هر نمایندهای، از سر تلاش برای تبلیغات فراهم سازی حضور خود در انتخابات بعدی است. بجز نمایندههای تهران و شهرهای بزرگ که با قرار گرفتن در لیستی که مورد اقبال باشد رأی میآورند، نمایندگان شهرستانها با هر پروژهای که به تصویب میرسانند یک نگاهشان برای آینده و صندوقهای رأی دوره بعد است و در این دوره هم هیچ نماینده از این قاعده مستثنی نیست.
جهانگیری در مراسم افتتاح پروژههای شهری در تهران:
هیچ نیروگاهی در تهران و کرج از سوخت مازوت استفاده نمی کند
روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پروژههای شهری شامل بوستان زندگی در منطقه 12 تهران در محله هرندی و فاز دو بزرگراه شهید نجفی رستگار افتتاح شد و کلنگ آغاز عملیات اجرایی «شارباغ» حضرت فاطمهالزهرا(س) نیز به زمین زده شد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری در این مراسم و بازدید که با حضور شهردار، رئیس شورای شهر و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد، با بیان اینکه توسعه پایدار زمانی رخ میدهد که مردم در آن احساس مشارکت و رضایت داشته باشند، از شهرداری تهران خواست برای اداره شهر فضای مشارکت مردم را بیشتر فراهم کند.
معاون اول رئیس جمهوری، افتتاح طرحهایی مانند پروژههای روز گذشته را زمینهساز تحول در زندگی مردم دانست و درعین حال، با طرح این پرسش که چرا با وجود اجرای این کارهای بزرگ، همچنان مشکلات بزرگی نظیر ترافیک و آلودگی هوا در تهران وجود دارد، گفت: به نظر میرسد موازی با این طرحها اقداماتی انجام دادهایم که آثار مثبت طرحهای انجام شده را از بین برده است. جهانگیری درباره مسأله آلودگی هوا نیز با بیان اینکه بنزین و گازوییل مصرفی در کشور از استانداردهای دنیا برخوردار است، تا جایی که در دوران تحریم فرآوردههای نفتی ایران بویژه بنزین مشتریان پروپاقرص خود را دارند، تصریح کرد: درباره موضوع سوزاندن مازوت برای نیروگاهها نیز باید گفته شود که هیچکدام از نیروگاههای تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمیکنند. در سال 92 حدود 48 درصد سوخت نیروگاههای کشور از گاز بود، اما امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از 70 درصد نیروگاههای کشور گازی است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی برای مقابله با آلودگی هوا گفت: باید از مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که به خاطر اجرای بسیاری از طرحهای بزرگ نظیر مترو تهران حق بزرگی بر گردن کشور دارد، زیرا در شرایطی که بسیاری اجرای مترو را طرحی فانتزی میدانستند، ایشان یک تنه مقابل خیلی از انتقادها ایستاد تا مترو تهران ساخته شود. جهانگیری افزود: متأسفانه تلاش برای تخریب کسانی که با شجاعت، توان و قدرت انجام کارهای بزرگ را دارند و حذف آنان و بدنام کردنشان، قطعاً آینده کشور را به مخاطره خواهد انداخت، روش و سیره آیتالله هاشمی رفسنجانی در حمایت از مدیران برجسته باید تقویت شود.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه، یکی از دلایل ناکامی طرحهای بزرگ شهرداری تهران در سالهای گذشته را نحوه تأمین مالی شهرداری تهران دانست و گفت: دولت امسال لایحه نحوه تأمین مالی شهرداری را تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاد که امیدواریم بزودی به تصویب نمایندگان نیز برسد. جهانگیری همچنین با اعلام اطمینان به مردم ایران درباره تهیه واکسن و امکانات مورد نیاز برای مقابله با کرونا گفت: مردم ما نباید در مقابله با این بیماری نسبت به مردم دنیا احساس ضعف کنند، ما از همه منابع و امکانات خود استفاده خواهیم کرد تا کسی احساس نکند که دست و پای دولت بسته است. حتماً با شکستی که در سیاست فشار حداکثری امریکا بهوجود آمده مجبور خواهند شد سیاستهای خود را تغییر دهند که شاهد افزایش درآمدهای کشور در ماههای آتی و کاهش فشارها و مشکلات به مردم خواهیم بود. او در پایان بازدید و افتتاح این طرحها نیز با بیان اینکه دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار شهرداری تهران به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار داده است، گفت: دولت در اولین سالی که تحریمها برداشته شد 2 میلیارد دلار از محل منابع چین به مترو کلانشهرها اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن متعلق به شهرداری تهران بود. جهانگیری با اشاره به برنامهریزی برای خرید و ساخت بیش از 950 واگن مترو افزود: با تصویب ستاد کرونا مقرر شد که برای واردات اتوبوس ساخته و نیمه ساخته به کشور اقدامات لازم انجام شود تا بخشی از نیازهای کلانشهرها هرچه سریعتر برطرف شود در عین حال از تمام ظرفیتهای شرکتهای سازنده اتوبوس برای رفع نیازهای شهری استفاده خواهیم کرد.
گفتنی است بوستان زندگی که روز گذشته افتتاح شد، در زمینی به مساحت 23 هزار متر مربع ساخته شده و از امکاناتی نظیر آمفیتئاتر، فرهنگسرا، دریاچه، مسجد و سالنهای اداری و ورزشی برخوردار است و برای افراد دارای معلولیت هم مناسبسازی شده است. بزرگراه شهید نجفی رستگار نیز به طول 6 هزار و 800 متر از کمربندی شرقی تهران و اتصالدهنده بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا(ع) در منطقه 15 شهرداری تهران است که با بهرهبرداری از فاز دوم آن، ضمن کاهش بار ترافیک در بزرگراههای بسیج و آزادگان، ترافیک ورودی جنوب شرق پایتخت به معابر شهری بویژه سه راه افسریه کاهش مییابد. همچنین شارباغ حضرت فاطمه الزهرا(س) که کلنگ ساخت آن به زمین زده شد، عملیات بازآفرینی فضای فوقانی تونل راهآهن تهران ـ تبریز است. این پروژه پس از انتقال خط راه آهن تهران ـ تبریز به زیر زمین در سال 1392، روی بام این تونل در محدودهای به طول تقریبی 9 کیلومتر از میدان شهدای مدافع حرم تا دره رود کن تعریف شده است.
درخواست پارتیبازی
برای شهردار تهران!
پیروز حناچی شهردار تهران هم در گزارشی از اجرای پروژههای دیروز پایتخت گفت: سیاست شهرداری تهران افزایش کیفیت زندگی در کلانشهر تهران و کاهش هزینههای اداره این شهر است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: حضور معاون اول را بهعنوان آشتیکنان هیأت دولت با شهردار فرض میکنیم و امید است از فردا با پارتیبازی شما شهردار را در هیأت دولت داشته باشیم.
سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا نیز با بیان اینکه خبر خوبی دارم، گفت: پروژه آزادراه کنارگذر جنوب غرب تهران از آبیک که از ضلع جنوب البرز به تهران عبور میکند و در سه راه چرمشهر به جاده گرمسار میرود آماده بهرهبرداری است که بار ترافیک شرق – غرب را کاهش میدهد و با تقاطعهایی که دارد بار ترافیکی تهران و البرز را بهشدت کاهش میدهد.
معاون اول رئیس جمهوری، افتتاح طرحهایی مانند پروژههای روز گذشته را زمینهساز تحول در زندگی مردم دانست و درعین حال، با طرح این پرسش که چرا با وجود اجرای این کارهای بزرگ، همچنان مشکلات بزرگی نظیر ترافیک و آلودگی هوا در تهران وجود دارد، گفت: به نظر میرسد موازی با این طرحها اقداماتی انجام دادهایم که آثار مثبت طرحهای انجام شده را از بین برده است. جهانگیری درباره مسأله آلودگی هوا نیز با بیان اینکه بنزین و گازوییل مصرفی در کشور از استانداردهای دنیا برخوردار است، تا جایی که در دوران تحریم فرآوردههای نفتی ایران بویژه بنزین مشتریان پروپاقرص خود را دارند، تصریح کرد: درباره موضوع سوزاندن مازوت برای نیروگاهها نیز باید گفته شود که هیچکدام از نیروگاههای تهران، کرج و شهرهای اطراف از سوخت مازوت استفاده نمیکنند. در سال 92 حدود 48 درصد سوخت نیروگاههای کشور از گاز بود، اما امسال با وجود افزایش مصرف خانگی سوخت بیش از 70 درصد نیروگاههای کشور گازی است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی برای مقابله با آلودگی هوا گفت: باید از مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی یاد کنیم که به خاطر اجرای بسیاری از طرحهای بزرگ نظیر مترو تهران حق بزرگی بر گردن کشور دارد، زیرا در شرایطی که بسیاری اجرای مترو را طرحی فانتزی میدانستند، ایشان یک تنه مقابل خیلی از انتقادها ایستاد تا مترو تهران ساخته شود. جهانگیری افزود: متأسفانه تلاش برای تخریب کسانی که با شجاعت، توان و قدرت انجام کارهای بزرگ را دارند و حذف آنان و بدنام کردنشان، قطعاً آینده کشور را به مخاطره خواهد انداخت، روش و سیره آیتالله هاشمی رفسنجانی در حمایت از مدیران برجسته باید تقویت شود.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه، یکی از دلایل ناکامی طرحهای بزرگ شهرداری تهران در سالهای گذشته را نحوه تأمین مالی شهرداری تهران دانست و گفت: دولت امسال لایحه نحوه تأمین مالی شهرداری را تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاد که امیدواریم بزودی به تصویب نمایندگان نیز برسد. جهانگیری همچنین با اعلام اطمینان به مردم ایران درباره تهیه واکسن و امکانات مورد نیاز برای مقابله با کرونا گفت: مردم ما نباید در مقابله با این بیماری نسبت به مردم دنیا احساس ضعف کنند، ما از همه منابع و امکانات خود استفاده خواهیم کرد تا کسی احساس نکند که دست و پای دولت بسته است. حتماً با شکستی که در سیاست فشار حداکثری امریکا بهوجود آمده مجبور خواهند شد سیاستهای خود را تغییر دهند که شاهد افزایش درآمدهای کشور در ماههای آتی و کاهش فشارها و مشکلات به مردم خواهیم بود. او در پایان بازدید و افتتاح این طرحها نیز با بیان اینکه دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار شهرداری تهران به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار داده است، گفت: دولت در اولین سالی که تحریمها برداشته شد 2 میلیارد دلار از محل منابع چین به مترو کلانشهرها اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن متعلق به شهرداری تهران بود. جهانگیری با اشاره به برنامهریزی برای خرید و ساخت بیش از 950 واگن مترو افزود: با تصویب ستاد کرونا مقرر شد که برای واردات اتوبوس ساخته و نیمه ساخته به کشور اقدامات لازم انجام شود تا بخشی از نیازهای کلانشهرها هرچه سریعتر برطرف شود در عین حال از تمام ظرفیتهای شرکتهای سازنده اتوبوس برای رفع نیازهای شهری استفاده خواهیم کرد.
گفتنی است بوستان زندگی که روز گذشته افتتاح شد، در زمینی به مساحت 23 هزار متر مربع ساخته شده و از امکاناتی نظیر آمفیتئاتر، فرهنگسرا، دریاچه، مسجد و سالنهای اداری و ورزشی برخوردار است و برای افراد دارای معلولیت هم مناسبسازی شده است. بزرگراه شهید نجفی رستگار نیز به طول 6 هزار و 800 متر از کمربندی شرقی تهران و اتصالدهنده بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا(ع) در منطقه 15 شهرداری تهران است که با بهرهبرداری از فاز دوم آن، ضمن کاهش بار ترافیک در بزرگراههای بسیج و آزادگان، ترافیک ورودی جنوب شرق پایتخت به معابر شهری بویژه سه راه افسریه کاهش مییابد. همچنین شارباغ حضرت فاطمه الزهرا(س) که کلنگ ساخت آن به زمین زده شد، عملیات بازآفرینی فضای فوقانی تونل راهآهن تهران ـ تبریز است. این پروژه پس از انتقال خط راه آهن تهران ـ تبریز به زیر زمین در سال 1392، روی بام این تونل در محدودهای به طول تقریبی 9 کیلومتر از میدان شهدای مدافع حرم تا دره رود کن تعریف شده است.
درخواست پارتیبازی
برای شهردار تهران!
پیروز حناچی شهردار تهران هم در گزارشی از اجرای پروژههای دیروز پایتخت گفت: سیاست شهرداری تهران افزایش کیفیت زندگی در کلانشهر تهران و کاهش هزینههای اداره این شهر است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: حضور معاون اول را بهعنوان آشتیکنان هیأت دولت با شهردار فرض میکنیم و امید است از فردا با پارتیبازی شما شهردار را در هیأت دولت داشته باشیم.
سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا نیز با بیان اینکه خبر خوبی دارم، گفت: پروژه آزادراه کنارگذر جنوب غرب تهران از آبیک که از ضلع جنوب البرز به تهران عبور میکند و در سه راه چرمشهر به جاده گرمسار میرود آماده بهرهبرداری است که بار ترافیک شرق – غرب را کاهش میدهد و با تقاطعهایی که دارد بار ترافیکی تهران و البرز را بهشدت کاهش میدهد.
اخبار
واکنش به اظهارات حجتالاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران
دین و روحانیت را مضحکه خاص و عام نکنید
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ادعای جنجالی امام جمعه تهران مبنی بر باز شدن چشم آیتالله مصباح یزدی در هنگام غسل دادن، گفت: هرکس بشنود کسی در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرده فرد مرده چشمهایش را باز کرده و نگاه مهربانانهای کرده و دوباره چشمهایش را بسته است، از این حرف خندهاش میگیرد.
به گزارش جماران، مجید انصاری افزود: کسانی که آقای صدیقی را میشناسند، سلیقه منبر و سخنرانیهای ایشان را از دیرباز میدانند که نوعاً تکیه بر مسائلی از همین قبیل است. متأسفانه بعضاً آقای صدیقی خیلی راحت نقل قول ملاقاتهای افراد با امام زمان(عج) را نقل میکنند؛ به گونهای که گویی ایشان مسئول دفتر ملاقاتهای حضرت هستند و خیلی ساده هرکسی میتواند ملاقات و هر مطلبی را بیان کند.
این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز درباره دو ادعای مطرح شده درباره آیتالله مصباح یزدی از سوی حجتالاسلام صدیقی یعنی آگاه بودن از زمان فوت و شفاعت از غسال با گشودن چشمها تأکید کرد: به نظرم این سخن موهن اهانت به مرحوم آیتالله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است.
او در ادامه گفت: چه طور توقع داریم با پخش این نوع حرفها جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟! میخواهم به جناب آقای صدیقی عرض کنم متأسفانه دینداری جوانان و مردم از ناحیه گفتار و رفتار نسنجیده ما عمامه به سرها به اندازه کافی آسیب دیده و خواهش میکنم با این نوع کشف و کرامات درست کردنها آسیب بیشتر به دین مردم نزنید و دین و روحانیت را مضحکه خاص و عام نکنید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس خطاب به علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما یادآور شد: صدا و سیما در حوزه سیاسی و حوزههای دیگر خط قرمزهایی دارد و بر اساس همان خطر قرمزها تقسیمبندیهایی دارد که با چه افرادی میتواند مصاحبه زنده انجام بدهد و با چه اشخاصی اصلاً مصاحبه نکند و تصویرشان را پخش نکند و اگر مصاحبه هم میکند، مصاحبه جمع شدهای باشد که بتوانند کنترل کنند. این سیاست مدیریتی است که در صدا و سیما اعمال میشود و صدا و سیمای ما هم که انحصاری است و مثل کشورهای دیگر شبکههای متعدد آزاد و خصوصی و باز نداریم که بگوییم مسئولیت آن شبکه با کسی نیست و مسئولیت آنچه پخش میشود با صاحب آن رسانه است. انصاری با یادآوری تأثیر سوء بعضی اظهارات بر قضاوت دیگران درباره اسلام و نظام جمهوری اسلامی افزود: صدا و سیما چطور اجازه میدهد چنین مسائلی پخش شود و بعضاً نه عذرخواهی و نه تصحیح میکنند و دوباره تریبون آزاد و زنده برای برنامههای دیگر در اختیار همین افراد قرار میگیرد تا مطالبی مشابه بیان کنند؟
آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با انتقاد از اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران گفت: موجبات گمراهی طرح این مباحث در ملأ عام بسیار بیشتر از این است که عده ای نسبت به آقای مصباح یزدی یا دیگران عقیده ای پایدار پیدا کنند. وی افزود: اگر میت چشمانش را باز کرده، پس زنده بوده و باید پرسید چرا گذاشته اند او دوباره تلف شود؟ به هیچ وجه نمی توان گفت فردی که چشم خود را در هنگام غسل میت باز کرده، مُرده است.مسعودی خمینی گفت: موافق مطرح شدن عمومی چنین مسائلی نیستم و تا جایی که اطلاع دارم هیچکدام از آقایان علما نیز چنین موضوعی را به صلاح نمی دانند. من 50 سال با آقای مصباح از صبح تا غروب رفیق و همراه بوده ام. ایشان هم قبول ندارد که چنین اظهاراتی درباره اش مطرح شود و نباید او را با این نوع مباحث تخریب کنیم.
معاون وزیر خارجه کره جنوبی امروز به ایران میآید
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد «چوی جونگ گون» معاون اول وزیر خارجه این کشور یکشنبه سئول را به مقصد تهران ترک میکند. به گزارش ایرنا، این خبرگزاری گزارش داد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی قصد دارد با پیوستن به هیأت کاری که روز پنجشنبه سئول را به مقصد تهران ترک کرده است، با مقامات ایران برای آزادی کشتی توقیف شده کرهای و ملوانان آن وارد مذاکره شود.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیهای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکلهای زیست محیطی در خلیج فارس خبر داد. این کشتی در حال حاضر در بندرعباس لنگر انداخته است.
سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت خارجه پیش از این گفته بود: سفر هیأت کره جنوبی قبل از توقیف کشتی متخلف کرهای مورد توافق قرار گرفته و دستور کار اصلی آن مذاکره در مورد چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره است.
خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه در خبری به نقل از یک منبع دیپلماتیک مدعی شد که ایران از کره جنوبی خواسته تا با یک میلیارد دلار از مجموع هفت میلیارد دلار پولهای بلوکه شده خود در حسابهای بانکی کره، تجهیزات پزشکی خریداری کند. این دیپلمات که نخواسته نامش فاش شود، گفته: طبق قوانین امریکا اگر پول ایران از طریق یک بانک امریکایی منتقل شود، مسدود خواهد شد. ما نمیتوانیم با حواله موافقت کنیم.
مرز دوستی ایران و جمهوری آذربایجان
الهام علی اف رئیسجمهوری آذربایجان در سخنرانی جمعبندی سال ۲۰۲۰ گفت: جمهوری آذربایجان کاملاً مرزهای خود را با جمهوری اسلامی ایران بازیافته و ۱۳۲ کیلومتر مرز مشترک با ایران ایجاد شده است. به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: وقتی من به منطقه خدا آفرین رفتم گفتم که این مرز، مرز دوستی است؛ حقیقتاً هم اینگونه است. او همچنین جنگ قره باغ و آزادسازی مناطق اشغالی خاک کشور خود پساز 27 سال را مهمترین رویداد جمهوری آذربایجان عنوان کرد.
واکنش وزارت خارجه به قتل کارگران شیعه در پاکستان
سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، قتل عام 11 نفر از کارگران معدن در ایالت بلوچستان پاکستان از سوی گروه تروریستی داعش را محکوم کرد و از کشورهای جهان اسلام خواست از تداوم حمایت این گروهها از سوی کشورهای خاص ممانعت به عمل آورند. به گزارش ایرنا، خطیبزاده در این باره گفت: این اقدام جنایتکارانه، یکبار دیگر ضرورت همکاری تمام کشورهای منطقه برای مبارزه با گروههای تکفیری و تروریستی را مورد تأکید قرار میدهد. او اظهار کرد: ضروری است کشورهای جهان اسلام با همکاری یکدیگر همه مساعی خود را برای از بین بردن بسترهای فکری و تأمین مالی این گروههای افراطی و تکفیری متمرکز کرده و از تداوم حمایت این گروهها از سوی کشورهای خاص، با هدف امحای خشونت علیه انسانهای بی گناه از مذاهب و ادیان مختلف، ممانعت به عمل آورند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ورود بهارستان به حوزه اجرا
-
هیچ نیروگاهی در تهران و کرج از سوخت مازوت استفاده نمی کند
-
اخبار
اخبارایران آنلاین