سازمان توسعه تجارت اعلام کرد
گشوده شدن دروازههای تجارت با آلمان روی تجار ایرانی
دروازههای تجارت با آلمان با اجرای پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با مرکز بینالمللی تجارت به روی تولیدکنندگان ایرانی باز شد و مذاکرات با ۷۵ ابر شرکت آلمانی انجام و به عقد چندین قرارداد و تفاهمنامه انجامید.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، ۴ تا ۲۴ اردیبهشت ماه امسال، ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی در قالب پروژهای با عنوان «پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با مرکز بینالمللی تجارت - ITC» به آلمان سفر کردند و ضمن بازدید از نمایشگاههای بینالمللی و شرکتها و کارخانههای مرتبط آلمانی، گفتوگوها و رایزنیهای مستقیم با ۷۵ شرکت بهعنوان همتایان آلمانی خود داشتند.
این سفر با همت سازمان توسعه تجارت باهدف کمک به ارتقای ظرفیت شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی، تلاش برای حضور مجدد در بازارهای اروپایی و استفاده از پتانسیل بازار اروپا در توسعه صادرات، انجام شد و ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی بدون پرداخت هزینه، توسط یکی از مطرحترین شرکتهای آلمانی فوتوفن نفوذ در بازارهای جهانی را آموزش دیدند.
پوشش راهبُرد ملی صادرات ایران و اعزام تجارت به اروپا
در همین راستا، «میرهادی سیدی» مشاور امور بینالملل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: این سازمان با همکاری یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل به نام مرکز بینالمللی تجارت (ITC-International Trade Center) و در راستای حمایت از شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط و باهدف ورود به بازار اروپا نسبت به انتخاب و اعزام مدیران ۲۰ شرکت تولیدی - صادراتی بخش خصوصی به کشور آلمان اقدام کرد.
وی افزود: بر اساس این برنامه مدیران ۲۰ شرکت ایرانی در نهایت توانستند در چهارچوب برنامه ظرفیتسازی صادراتی سازمان توسعه تجارت از ۴ الی ۲۴ اردیبهشتماه سال جاری در آلمان حضور پیدا کنند. مدیران این شرکتها در طول حضور در آلمان از خدمات حرفهای شرکت آلمانی کارل دویزبرگ (Carl Duisberg Centren -CDC) برای ورود به بازار آلمان بهرهمند شدند. شرکت «کارل دویزبرگ» شرکتی آلمانی و فعال در حوزه تجارت بینالملل بوده و تخصص این شرکت در بازاریابی بینالمللی و کمک به شرکتها در ورود و نفوذ به بازارهای جهانی است.
سیدی تأکید کرد: آبان سال گذشته سازمان توسعه تجارت فراخوانی با عنوان برنامه ظرفیتسازی و کمک به شرکتهای صادراتی ایران جهت ورود به بازار آلمان را صادر کرد و در سایت سازمان توسعه تجارت اطلاعرسانی لازم در این زمینه انجام شد. طبق این فراخوان از شرکتهای فعال در شش حوزه خاص که تحت پوشش راهبُرد ملی صادرات ایران (که در مشارکت بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بینالمللی تجارت تدوین شده) قرار گرفتهاند و همینطور شرکتهای دانشبنیان دعوت شد تا در صورت تمایل حضور پیدا کنند و درخواست خود را ارائه نمایند.
این مقام مسئول ادامه داد: این شش حوزه، حوزههای گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و گردشگری بود که حدود ۱۰۰ شرکت فعال در این حوزهها علاقه خود را اعلام و در این برنامه ثبت نام کردند.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت با بررسیهای صورتگرفته و مصاحبههای تخصصی که در سه نوبت انجام شد، در مرحله اول ۳۵ شرکت برای گذراندن دوره مقدماتی انتخاب شدند. در بهمنماه سال گذشته مدرسان شرکت کارل دویزبرگ در تهران حاضر شدند و به مدت ۳ روز نسبت به آموزش نحوه کار برای ورود به بازار آلمان، چگونگی انتخاب شرکتهای مناسب برای همکاری و نحوه بازاریابی و نفوذ در بازارهای اروپا به تجار ایرانی اقدام کردند. بعد از این دوره از شرکتهای حاضر مصاحبه دیگری به عمل آمد و آمادهترین شرکتها در فهرست نهایی اعزام قرار گرفتند.
سیدی گفت: شرکتهای اعزام شده مبتنی بر مصاحبه حرفهای و در فضای رقابتی انتخاب شدند و علاوه بر شرکتهای فعال در استان تهران، نمایندگانی از استانهای دیگر از جمله اصفهان، کرمانشاه، کردستان، مازندران، گلستان و خراسان رضوی نیز در این برنامه مشارکت کردند.
مشاور امور بینالملل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نکته مهم در برگزاری این دوره این است که تجار و تولیدکنندگان داخلی هزینهای برای شرکت در دوره ۳ روزه و سفر ۲۰ روزه به آلمان پرداخت نکردند و هزینههای حضور در آلمان از طریق پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با ITC و کمک اتحادیه اروپا تأمین شد. در واقع سازمان توسعه تجارت با همراهی مرکز بینالمللی تجارت متولی برگزاری این دوره بودند.
صادرات محصولات صنعتی - معدنی ایران به آلمان
وی خاطرنشان کرد: ما در ایران شرکتهایی داریم که با برخی از شرکتهای اروپایی همکاری نزدیکی دارند و این همکاری به نحوی بوده که حتی تولید تحت برند شرکت اروپایی و با نظارت و کمک او در ایران صورتگرفته و تحویل مشتریان شرکت اروپایی در اقصی نقاط جهان شده است. واقعیت امروز تولید و صادرات جهان به نحوی است که حضور در زنجیرههای ارزش جهانی از الزامات آن است. مجموعه این اثرات میتواند منتهی به افزایش کیفیت محصولات شرکت ایرانی و بالارفتن توان رقابت محصولات آن در مقایسه با محصولات سایر کشورها شده و در نهایت افزایش صادرات را در پی خواهد داشت.
برنامهریزی برای حضور در بازار ایتالیا
مشاور امور بینالملل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: لازم است به این موضوع اشاره کنم که پروژه آلمان هنوز تمام نشده و شرکت کارل دویزبرگ متعهد شده است تا به مدت بیش از یک سال ۲۰ شرکت ایرانی حاضر در این برنامه را در زمینه بازاریابی پشتیبانی کند. در واقع کمک به شرکتها تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد و ارتباطات فعلی شکلگرفته آنها تا بیش از یک سال پیگیری خواهد شد و در خلال این مدت حمایت از آنها به اشکال مختلف ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در مورد برنامههای مشابه نیز قرار است برنامهای که در آلمان اجرا شد، مجدداً در ماههای آتی برای شرکتهای دانشبنیان تکرار شود، همچنین برنامه مشابهی را برای حضور در بازار ایتالیا برنامهریزی میکنیم که هم اکنون در حال انجام مقدمات آن هستیم؛ با توجه به اینکه در سالهای اخیر سطح روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی به دلایل مختلف از جمله تحریم کاهش پیدا کرده است.
سیدی گفت: به نظر میرسد با انجام اینگونه پروژهها در سازمان توسعه تجارت ضمن ایجاد فرصت برای شرکتهای ایرانی، زمینه لازم برای احیای ظرفیت از دسترفته صادراتی کشورمان به بازار اروپا فراهم خواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:
منافع عدهای در انحصار بازار خودرو است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو در برهه کنونی، یک اقدام ملی و به نفع اقتصاد کلان و آحاد مردم و تنظیمکننده بازار است، اما عدهای در تلاشند با گفتار و کردارشان اصل موضوع را با مغشوش کردن بازار و سیاهنمایی به هم بزنند.
مهدی دادفر در گفتوگو با ایرنا افزود: در چهار سال گذشته یک بازار مهندسی شده در خودرو را شاهد بودیم که اعتراضات مردم از گرانی و کمبود عرضه را به دنبال داشت. وی ادامه داد: پس از آن شاهد بودیم عدهای به اسم حمایت از تولید داخلی، به دنبال ایجاد انحصار قانونی برای صنعت خودروسازی بودند؛ این در حالی است که بنده با هرگونه قوانین و مقررات انحصاری مخالفم و واردات باید آزاد و برای همه اقشار جامعه باشد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: درحالیکه نارضایتیها از نحوه و میزان عرضه و قیمت خودروها وجود دارد، اما عدهای عامدانه توپ را به زمین واردات و واردکنندگان انداختند و با ایجاد پویشهایی به دنبال فرافکنی بوده و هستند.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: امروز حتی مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور با موضوع واردات موافقند و طرحها و ایدههایی برای استفاده از این ظرفیت به نفع بازار خودرو دارند. دادفر یادآور شد: فراموش نکردهایم، پیش از ممنوعیت واردات میتوانستیم خودرویی نظیر پراید را با قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان و بدون قرعهکشی خریداری کنیم، اما نتیجه ممنوع شدن واردات، حرکت کردن به سمت قرعهکشی و خرید محصولات خودروسازان با استفاده از چاشنی شانس و با قیمتهای بسیار بالاتر است.
وی تصریح کرد: امروز پویشی ایجاد شده تا منافع افراد برخوردار جامعه را به طبقات ضعیفتر و کمتر برخوردار جامعه گره بزنند تا اجازه ندهند واردات انجام شود؛ این موضوع سبب میشود شکاف طبقاتی عمیقتر شده و تضاد طبقاتی ایجاد شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد: قانونگذاران باید به نحوی عمل کنند که افراد طبقات متوسط و حتی ضعیف جامعه نیز بتوانند به خودروهای مناسب دسترسی داشته باشند که این مهم موافق خواستههای رهبر معظم انقلاب و مطابق سیاستهای کلی نظام است.