در پیشنهاد محمدمهدی اسماعیلی به اجلاس وزرای فرهنگ عضو یونسکو مطرح شد
پاسداشت حریم خانواده در برابر تهدیدهای فضای مجازی
گروه فرهنگی/ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان علمی فرهنگی ملل متحد، با بیان اینکه یونسکو با تدبیری هوشمندانه سال 2013 تا 2022 را بهعنوان دهه جهانی تقارب فرهنگها معرفی و نامگذاری کرده است، نوشت: «در این ارتباط اقدامات مؤثری از سوی کشورها انجام شد و اکنون در آخرین سال این دهه قرار داریم. به نام جمهوری اسلامی ایران بهعنوان گام اول پیشنهاد میکنم با الگویی برای صلح و توسعه پایدار، طرح راهبردی با عنوان «خواهرخواندگی شهرهای مرزی کشورها با شهرهای مرزی کشورهای همسایه» به منظور همافزایی و توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا خطوطی سبز و مولد روی مرزها نمایان شود.»
او همچنین خواستار حفظ و اعتلای معنویت و پاسداشت حریم خانواده در برابر تهدیدهای فضای مجازی شد و تأکید کرد: «افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به محصولات دیجیتالی، از بازیهای رایانهای گرفته تا حضور در شبکههای اجتماعی، گرچه ظرفیتهای آموزشی و یادگیری را در اختیار آنان قرار داده است اما کمرنگ شدن روابط خانوادگی و نیز رها شدن کودکان و نوجوانان در اقیانوسی از اطلاعات و دادههای ناهمسان با آنان را نمیتوان نادیده گرفت.»
بخشی از متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کشور مکزیک که توسط احمد پاکتچی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو قرائت شد، به شرح زیر است:«در دو دهه اخیر تحولات اجتماعی و فناورانه در جهان به صورت حیرتآوری موجب سرگشتگی تصمیمسازیها بخصوص در حوزههای گوناگون فرهنگی شده است، بهطوریکه تصمیمگیریهای جدید همواره با چالشهای غیرقابل انتظار روبهرو بوده و بحرانهای جدی و جدیدی در مقابل ملتها و حکومتها قرار داده است.سال گذشته آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شش شکاف بزرگ را در تصمیمسازی برای برونرفت از وضعیت بغضآلود جهان کنونی مطرح کردند که نخستین آن برطرف کردن شکاف صلح در سطح جهان است. برای احیای اعتماد و امیدبخشی، به همکاری و درک متقابل نیازمندیم. فرهنگها با ظرفیتهای متنوعشان بهترین نقش را میتوانند ایفا نمایند.برای برونرفت از وضعیت کنونی در جهان، جامعه انسانی را باید به مرحله تعاون مشترک ارتقا داد و با بهرهمندی از ظرفیتها و ظرایف فرهنگی و هنری ملتها، در پیشبرد انسجام و اقتدار صلح موفق خواهیم شد. مردم جهان از تبعیض، جنگ، خشونت و افراط به ستوه آمدهاند و این فرصتی بینظیر است که همگان از میراث معنوی ملتها بهرهمند شوند.
بر این باورم با ترکیبی هوشمندانه از امید، معنویت و عدالت، میتوان چالشهای کنونی را مدیریت کرد. زیادهخواهان با جنگافروزی و از بین بردن میراث فرهنگی که متعلق به بشریت است، میخواهند جامعه انسانی آینده را از هویت اصیلشان مبرا کنند و امیدها را بخشکانند تا تحقق عدالت و آزادی از میان برود و از انسان بهعنوان ابزاری در جهت بهرهمندی از منافع مادیشان استفاده کنند. روند کنونی و پیامدهای آن در جهان، چنین رژیمها و قدرتهایی را به ما نشان میدهد.
عالیجنابان، قسمت دوم سخنانم در حفظ و اعتلای معنویت و پاسداشت حریم خانواده در برابر تهدیدهای فضای مجازی است. با توجه به دسترسی منابع هویتی متنوع در فضای مجازی، با پدیدهای مواجه هستیم که هویتهای جوامع را با چالشهای جدی مواجه کرده است. افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به محصولات دیجیتالی، از بازیهای رایانهای گرفته تا حضور در شبکههای اجتماعی، گرچه ظرفیتهای آموزشی و یادگیری را در اختیار آنان قرار داده است اما کمرنگ شدن روابط خانوادگی و نیز رها شدن کودکان و نوجوانان در اقیانوسی از اطلاعات و دادههای ناهمسان با آنان را نمیتوان نادیده گرفت، بهطوریکه آسیبپذیریهای روحی و روانی آنان را بشدت افزایش داده است.
جمهوری اسلامی ایران به اقتضای مبانی اعتقادی و بنمایههای تمدن دیرپای خود، خواستار جهانی سرشار از صلح و آرامش بر اساس کرامت انسانی است و بر مبنای اصول انقلاب اسلامی، سیاست موزون گسترش روابط با دیگر کشورها را بر پایه احترام عملی به استقلال و برابری حقوق بین کشورها ادامه خواهد داد.»
دیدار وزیر فرهنگ با خانواده شهدای مسیحی دفاع مقدس
همچنین اسماعیلی به مناسبت ایام هفته دفاع مقدس در منزل شهیدان مسیحی وارطان آقاخانیان و زوریک مرادیان حضور یافت.او در این دیدارها خانواده شهدا و ایثارگران را میراث ارزشمند انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: «بدون تردید شهدای عزیز پایههای انقلاب اسلامی را مستحکم کردند و همگی وظیفه داریم ادامه دهنده راه شهیدان دوران دفاع مقدس باشیم.»
سازندگان «جانوتَن» از تجربه گفتوگو با بازماندگان مردمی جنگ هشت ساله به «ایران» گفتند
عنصر گمشده برنامههای تلویزیون قصه است
فرهنگی/ 31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است. هر ساله با آغاز این هفته برنامههای مختلفی روی آنتن میرود که شاید بتوان گفت با وجود سوژههای نابی که در این زمینه وجود دارد، بیشتر آنها از ایدههای جدیدی بهره نمیبرند. حتی چند سالی است که فیلمهای تلویزیونی و سریال درباره این موضوع ساخته نمیشود و رسانه ملی تنها به پخش آثاری تکراری روی میآورد. امسال یک روز پیش از آغاز هفته دفاع مقدس شبکه سه سیما برنامهای ترکیبی با عنوان «جانوتَن»، محصول مشترک مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانهای نهضت، روی آنتن فرستاد؛ برنامهای ترکیبی که سازندگان آن علاوهبر انتخاب اسمی دوپهلو برای اثر خود موضوعی جدید را دستمایه قرار دادهاند که آن هم روایتهای مردمی از دوران دفاع مقدس است. این برنامه با اجرای محمدجعفر خسروی از شبکه افق نیز پخش میشود. مهدی مستوفی (تهیهکننده) و علی فراهانیصدر (کارگردان) در گفتوگو با «ایران» از تجربه ساخت این برنامه گفتهاند.
کسی قصه آنها را نشنیده است
«جانوتَن» بیشتر به برنامه تلویزیونی نزدیک است یا مستند؟
علی فراهانیصدر: ما در تعریف «جانوتَن» از برنامه ترکیبی یاد کردیم و باید بگویم که به مستند نزدیکتر است تا برنامه تلویزیونی، چرا که فضاسازی دارد یعنی بخشی از این برنامه توسط راوی اصلی و در داخل استودیو روایت میشود و همزمان بخشهای دیگر قصه در قالب مستند بازسازی شده برای مخاطب به تصویر کشیده میشود.
این برنامه ترکیبی اولین اثر شما در حوزه دفاع مقدس است یا پیش از این تجربه ساخت مستند یا برنامهای در این زمینه داشتید؟
مستند در حوزه دفاع مقدس زیاد ساختم؛ سال 92 یک مستند سه قسمتی و سال 94 یک مستند 10 قسمتی را که پرتره شهدا بود، کار کردم اما «جانوتَن» اولین برنامه ترکیبی جدی من در حوزه دفاع مقدس است که از رسانه ملی پخش میشود، مجری دارد و کارگردان محور است یعنی دکوپاژ دارد. همچنین تفاوت این برنامه با دیگر آثاری که در این حوزه کار کردم این است که کسانی را سوژه پژوهش خود قرار دادم که بازمانده جنگ هستند و از دل مردم؛ کسانی که موقعیتهای جذاب داشتند و اتفاقاتی را در هشت سال دفاع مقدس تجربه کردند که تاکنون کسی قصه آنها را نشنیده است.
شاید بتوان این ادعا را مطرح کرد اگرچه برنامههای گفتوگومحور با موضوع دفاع مقدس برای رسانه ملی زیاد ساخته شده است اما مشابه برنامه شما بواسطه سوژهها و فرمی که برای روایت قصهها برگزیدید، تاکنون در تلویزیون تولید نشده است. این مسأله شما را با چه چالشهایی روبهرو کرد؟
شاید بتوان گفت یک برنامهساز برای تولید اثر، نمونههای داخلی و خارجی آن را جستوجو میکند تا هم بتواند ایده بگیرد و هم پروژهای تکراری تعریف نکند. من هم برای ساخت «جانوتَن» بهدنبال برنامههایی با فرم این برنامه ترکیبی بودم اما نمونهای در داخل و حتی خارج پیدا نکردم. زمانی که ساخت «جانوَتن» قطعی شد، با خود فکر کردم که چرا یک مجری در تلویزیون و برنامههایش باید بگوید: «بریم یک آیتم ببینیم و برگردیم». بعد به این نتیجه رسیدم که اگر به جای به کار بردن این جمله به بیرون کات بزنند، یک پرش ایجاد میشود اما نکته مهم این است که امروزه نباید آگاهی مخاطب را دستکم بگیریم. در حقیقت بیننده امروز آنقدر آگاه شده است که اگر این اتفاق رخ بدهد، درک میکند. طراحی برنامهای ترکیبی مانند «جانوتَن» که باید برای آن آیتم درست میکردیم و وسط برنامه به کار میبردیم و هرچند ثانیه یکبار مخاطب را از داخل استودیو به فضاهای بازسازی شده هدایت میکردیم، چالشهای بسیاری داشت. نکته مهم این بود که نباید استودیو را فراموش میکردیم بر این اساس پلانهای خردی را که بیرون از فضای استودیو ضبط میکردیم، داخل کار استفاده میشد.
قصور در روایتهای دست اول و سوژههای ناب
مخاطب هدف برنامه ترکیبی «جانوتَن» کیست؟
مهدی مستوفی: مخاطب برنامه عموم مردم هستند و اینکه بگوییم این برنامه برای قشر خاصی ساخته شده، اینگونه نبوده است یعنی همه اقشار میتوانند «جانوتَن» را تماشا و پیامی را که میخواهند، برداشت کنند اما ما بهدنبال این بودیم که نسل جدید بتواند با آن ارتباط برقرار کند به همین دلیل در فُرم و محتوا سعی کردیم مواردی را لحاظ کنیم که جدید باشد و مخاطب امروز بپسندد.
یکی از نکات قابل توجه این برنامه ترکیبی قصه تعریف کردن است آن هم از زبان قهرمانان معمولی که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کردند. قصه خوب تا چه اندازه در جذب مخاطب تأثیرگذار است؟
متأسفانه عنصر گمشده برنامههای امروز تلویزیون قصه است در حالی که تجربه نشان داده مخاطب اگر قصه خوب بشنود، آن را دنبال میکند و تبدیل به تماشاگر ثابت اثر میشود، چراکه برایش جذاب است و نمیتوان تأثیر آن را انکار کرد.
در مصاحبههای خود به این مسأله اشاره کردهاید که اکثر سوژههای «جانوتَن» از شهرهایی غیر از پایتخت انتخاب شدند. مسأله فراتهران برای تولید چنین برنامههایی تا چه اندازه حائزاهمیت است؟
من چون اصالتاً اهل تهران نیستم و با شهرستان ارتباط دارم، مسأله فراتر تهران را بسیار مهم میدانم و خوشحالم که حوزه هنری نیز روی این مسأله تأکید جدی دارد و نتایج آن تا حدی دیده شده است. خارج از پایتخت پُر از استعداد، نیروهای انسانی، سوژههای ناب و روایتهای جذاب و دست اول است که شاید بهدلیل بُعد مسافتی همچنان دست نخوره و دیده نشده باقی ماندهاند و متأسفانه در حال تلف شدن و هدررفتن هستند که این قضیه دردناک است. دسترسی نداشتن به استاد و منتور مهمترین چالش بچههایی است که خارج از پایتخت و در شهرستانها زندگی میکنند. ممکن است پول، امکانات و زیرساخت موجود باشد اما فردی که برای آموزش وقت بگذارد، مربیگری کند و استعدادها را کشف کند، وجود ندارد.
امروز تهیهکنندگان زیادی از بودجههایی که برای ساخت مستند در نظر گرفته میشود، گلایه دارند. علت این اتفاق چیست؟
بحث بودجه مستند به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان گفت اگر مجموعه یا نهادی بودجه کمی برای تولید یک اثر در نظر میگیرد، دیگر با آن کار نکنیم، چراکه آنها هم محدودیتهای خود را دارند اما واقعیتی که وجود دارد این است که در چند سال اخیر نسبت به رشد تورم، برآوردهای در نظر گرفته شده توسط سازمان صداوسیما بسیار پایین و بیرون از سازمان نیز متناسبسازی نشده است. این مسأله دست تهیهکننده را میبندد و اگر تهیهکننده درست مدیریت زمان و برآورد هزینه نکند، ممکن است ضرر کند. شاید بتوان گفت ساخت مستند در حال حاضر به صرفه نیست اما امیدوارم رویهها تغییر و اصلاحاتی صورت بگیرد.
نگاهی به فیلمهای روز سینمای جهان
پایانی بر مجموعه هولناک «هالووین»
وصال روحانی/ دو فیلم از مجموعه آثار زنجیرهای و مرتبط با فرانچیزهای پرسود (مجموعههای دنبالهدار) نیم قرن اخیر سینمای جهان بزودی اکران عمومی میشوند که پیشبینی میشود همچون نسخههای قبلیشان با اقبال عمومی فراوانی مواجه شوند. در گزارش امروز نکاتی درباره این فیلمها میخوانید.
مرد عنکبوتی: بر فراز فرهنگ عنکبوت
پس از اکران 9 فیلم پیرامون کاراکتر مرد عنکبوتی و ایفای نقش توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند به جای این شخصیت، کمپانی مارول اقدام به ساخت و ارائه اولین نسخه بلند کارتونی برگرفته از ماجراهای این قهرمان کمیک بوکی در سال 2019 کرد؛ نام آن را هم «اسپایدرمن: به درون فرهنگ عنکبوت» گذاشت. با توجه به فروش خوب این فیلم، قابل پیشبینی بود که مارول و شریک همیشگی اش، والت دیسنی به فکر ساخت قسمتهای بعدی این کار کارتونی باشند.
آنان نه تنها این پیشبینی را عملی کردند، بلکه دو فیلم را یک جا و با عنوان «بر فراز فرهنگ عنکبوت» ساخته و آماده اکران کردهاند که قسمت اول آن از 18 مهر ماه امسال در سطح جهانی به نمایش درخواهد آمد. ادامه اکران این فیلم را هم در تابستان 2023 (1402) شاهد خواهیم بود. صدا پیشه اصلی این فیلم شامیک مور است که به جای کاراکتر مایلز مورالس صحبت میکند و از صدای هایلی استاین فیلد و اسکار ایزاک هم برای صحبت به جای شخصیتهای گدون استیسی و میگل اوهارا استفاده شده است. همچنین ایسارای، صداپیشگی به جای کاراکتر جسیکا درو یا همان زن عنکبوتی را برعهده دارد و آن کسی که به جای پیتر پارکر یا همان مرد عنکبوتی صحبت میکند نیز همچنان جیک جانسون خواهد بود.
گفتنی است که در این فرانچیز تازه کارتونی، به کاراکتر اصلی «مردعنکبوتی» به اندازه شخصیتهای لاتین تباری که او را تعقیب و همراهی میکنند بها داده شده است. از همین بابت نیز میتوان مدعی شد که دیگر این فقط مردعنکبوتی نیست که در کانون توجه قرار دارد و از طرفی تنها قبضه کننده صحنه نیست. کارگردانی آن را هم یواخیم دوس سانتوز پرتغالی بر عهده داشته تا لاتین تبارها بر این نسخه استیلای بیشتری داشته باشند.
هالووین به پایان میرسد
از دیوید گوردون گرین و فیلمنامهنویسان مرتبط با او همچون دنی مک براید و اسکات تیمز به عنوان افرادی یاد میشود که دست به احیای فرانچیز هولناک و پر سود «هالووین» پس از سالها خاموشی زدند. اینها موفق به باب کردن دوباره مجموعه فیلمهایی شدند که از اواخر دهه 1970 با ارائه اثری با همین نام آغاز شد و توانست توجه سینماگران جهان را به خود جلب کند، آنچنان که شاهد ساخت چندین فیلم دنبالهدار درباره هالووین و حتی با همین نام بودیم.
در همین رابطه گرین به این نتیجه رسید که در سال 2018 نسخه جدیدی از هالووین را عرضه کند، البته به همین اکتفا نکرد و تصمیم گرفت در سالهای 2021 و 2022 هم دو فیلم دیگر را در همین رابطه روانه بازار کند. نکته جالب توجه اینکه از همراهی بازیگران نسخه اصلی این مجموعه دنبالهدار که دیگر سن و سال آنان بالا رفته هم صرفنظر نکرد؛ بازیگرانی که از جملهشان، جیمی لی کورتیس است که نقش اصلی این سری فیلمها تلقی شده و به اصطلاح تجلی نیروی «خیر» در مبارزه با «شر» بوده است. با این حال نباید تصور کرد که سه گانه جدید هالووین ادامهای بر فیلمهای قبلی این فرانچیز بوده، بلکه نوعی جمع بندی ماجراهای قبلی و ترسیم و ارائه مجدد اتفاقات به حساب میآید.
بر همین اساس «هالووین پایان مییابد» نقطه دستیابی به یک نبرد نهایی و سرنوشت ساز بین لوری استرو (با بازی جیمی لی کورتیس) با کاراکتر بد این سری فیلمها که ایفای نقش آن را مایکل مایرز بر عهده دارد خواهد بود. از طرفی فروش جالب توجه دو قسمت نخست سهگانه تازه هالووین تلاش برای کسب درآمدزایی بیشتر سازندگانش را تأیید میکند.قسمت تازه و ظاهراً پایانی هالووین از 24 مهر ماه در امریکای شمالی و مرکزی، اروپا و آسیای شرقی به نمایش در میآید.
تجلیل از مجاهدتهای عکاس برجسته دفاع مقدس
همزمان با هفته دفاع مقدس، عبدالرضا سهرابی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل محمدحسین حیدری عکاس شناختهشده سالهای دفاع مقدس، به دیدار و گفتوگو با این هنرمند پرداخت.در این دیدار که با حضور سعید فلاحفر هنرمند رشته عکاسی همراه بود، حیدری به بیان خاطرات و روایتهای خود از عکاسی در مقاطع مختلف انقلاب و عملیاتهای گوناگون دوران دفاع مقدس پرداخت.عبدالرضا سهرابی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز ضمن تجلیل از تلاشها و مجاهدتهای ارزنده این عکاس برجسته جنگ تحمیلی، تصاویر ثبتشده توسط حیدری را گنجینهای مستند، تاریخی و ماندگار توصیف کرد که از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است.محمدحسین حیدری متولد ۱۳۴۱ در اصفهان است. او فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۵۸ با حضور در حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری کنونی) آغاز کرد و در ۲۳ عملیات دفاع مقدس به عنوان عکاس حضور داشته است.کتاب عکاسان جنگ شامل مجموعه عکسهای حیدری از دوران جنگ تحمیلی است که توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به چاپ رسیده است. / ایرنا
«مردی از بهشت» به کتابفروشیها رسید
کتاب «مردی از بهشت» در سه داستان به زندگی مردانی که اطراف پیامبر اکرم (ص) زیستهاند، میپردازد. کتاب مردی از بهشت از سه فصل با عنوانهای مردی از بهشت، نخستین تلاوت و صندوق رهایی تشکیل شده است. نویسنده کتاب، محمد بکایی از سال ۶۳ تا ۶۷ به طور متناوب در جنگ حضور داشت و داستاننویسی را با چاپ اولین اثرش در گاهنامه داستان(۶۸) آغاز کرد. او مدتی مسئول بخش قصه واحد ادبیات حوزه هنری بود و در کلاسهای پیک قصهنویسی آن مرکز فرهنگی، تئوری داستان را تدریس میکرد. در نشریاتی همچون پیام انقلاب، سوره، ادبستان، ادبیات داستانی، کیهان، رسالت و همشهری نیز داستانهایی را به چاپ رساند. / ایرنا
پیکر شهید لجم اورک پس از ۳۹ سال به آغوش خانواده بازگشت
پیکر سردار شهید اسماعیل لجم اورک از طریق آزمایش DNA شناسایی شد و پس از ۳۹ سال به آغوش خانواده بازگشت.سردار شهید «اسماعیل لجم اورک» متولد ۱۳۳۷، از استان خوزستان عازم جبهه شد، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر پاک این شهید در منطقه برجای ماند. با تلاش گروههای تفحص شهدا، پیکر مطهر این سردار شهید تفحص و از طریق آزمایش DNA شناسایی شد.شهید اسماعیل لجم اورک در دوران حکومت طاغوت نیز مبارز بود و توسط ساواک دستگیر شده بود.همچنین کتاب «اسماعیل زنده است» مجموعهای از «یادداشتها»،«نامهها» و «خاطرات» شهید اسماعیل لجم اورک است که پیشتر به چاپ رسیده است./ مهر
معرفی داوران و آثار راهیافته به بخش مستند «فیلم کوتاه تهران»
اعضای هیأت انتخاب و داوری و فیلمهای راهیافته به بخش مستند سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.
به گزارش ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، اسامی داوران و ۱۳ فیلم مستند راهیافته به رقابت این رویداد بینالمللی اعلام شد. داوران بخش مستند این دوره از جشنواره عبارتند از: محمدصادق اسماعیلی، عطیه زارع، یاسر فریادرس، حسن نقاشی و سیدمازیار هاشمی./ روابط عمومی
یک دقیقه سکوت در یادبود امین تارخ
عصر چهارشنبه ۶ مهرماه و در مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم (ص) هنرمندان گردهم آمدند تا مراسم یادبود امین تارخ را برگزار کنند؛ هنرمندی که در میان بهت و ناباوری همگان، دار فانی را وداع گفت و غمی سنگین را بر دل دوستان، همکاران، اقوام و دوستداران خود بر جای گذاشت.هنرمندان نسلهای مختلف در مراسم یادبود امین تارخ حضور پیدا کردند تا از هنرمندی یاد کنند که در عرصه بازیگری تأثیرگذار و از همه بالاتر انسانی شریف و دوستداشتنی بود.در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید آغاز شد، حاضران به احترام امین تارخ یک دقیقه سکوت کردند و قطعهای با نوای نی و شعری از سایه اجرا شد و در پایان قطعهای موسیقایی در احترام به مقام پدر از طرف نیما، مانی و نامی تارخ فرزندان این هنرمند فقید پخش شد./ مهر
آرش عاشوری نیا در قطعه هنرمندان آرام گرفت
مراسم تشییع پیکر آرش عاشورینیا، عکاس باسابقه مطبوعاتی، روز جمعه 8 مهرماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران برگزار شد. عاشورینیا متولد ۱۳۵۹ در تهران بود و فعالیتهای حرفهای خود را با ورود به حوزه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در سال ۱۳۷۹ آغاز کرد. عکسهای او از رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۸۰ در حافظه تصویری ایرانیان باقی مانده است. عاشورینیا روز ششم مهرماه به دلیل سانحه برقگرفتگی درگذشت. / ایسنا