نسخه Pdf
ایران عصر


نگاهی به فیلم‌های روز سینمای جهان

پایانی بر مجموعه‌ هولناک «هالووین»


وصال روحانی/ دو فیلم از مجموعه آثار زنجیره‌ای و مرتبط با فرانچیزهای پرسود (مجموعه‌های دنباله‌دار) نیم قرن اخیر سینمای جهان بزودی اکران عمومی می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود همچون نسخه‌های قبلی‌شان با اقبال عمومی فراوانی مواجه شوند. در گزارش امروز نکاتی درباره این فیلم‌ها می‌خوانید.

مرد عنکبوتی: بر فراز فرهنگ عنکبوت
پس از اکران 9 فیلم پیرامون کاراکتر مرد عنکبوتی و ایفای نقش توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند به جای این شخصیت، کمپانی مارول اقدام به ساخت و ارائه اولین نسخه بلند کارتونی برگرفته از ماجراهای این قهرمان کمیک بوکی در سال 2019 کرد؛ نام آن را هم «اسپایدرمن: به درون فرهنگ عنکبوت» گذاشت. با توجه به فروش خوب این فیلم، قابل پیش‌بینی بود که مارول و شریک همیشگی اش، والت دیسنی به فکر ساخت قسمت‌های بعدی این کار کارتونی باشند.
آنان نه تنها این پیش‌بینی را عملی کردند، بلکه دو فیلم را یک جا و با عنوان «بر فراز فرهنگ عنکبوت» ساخته و آماده اکران کرده‌اند که قسمت اول آن از 18 مهر ماه امسال در سطح جهانی به نمایش درخواهد آمد. ادامه اکران این فیلم را هم در تابستان 2023 (1402) شاهد خواهیم بود. صدا پیشه اصلی این فیلم شامیک مور است که به جای کاراکتر مایلز مورالس صحبت می‌کند و از صدای هایلی استاین فیلد و اسکار ایزاک هم برای صحبت به جای شخصیت‌های گدون استیسی و میگل اوهارا استفاده شده است. همچنین ایسارای، صداپیشگی به جای کاراکتر جسیکا درو یا همان زن عنکبوتی را برعهده دارد و آن کسی که به جای پیتر پارکر یا همان مرد عنکبوتی صحبت می‌کند نیز همچنان جیک جانسون خواهد بود.
گفتنی است که در این فرانچیز تازه کارتونی، به کاراکتر اصلی «مردعنکبوتی» به اندازه شخصیت‌های لاتین تباری که او را تعقیب و همراهی می‌کنند بها داده شده است. از همین بابت نیز می‌توان مدعی شد که دیگر این فقط مردعنکبوتی نیست که در کانون توجه قرار دارد و از طرفی تنها قبضه کننده صحنه نیست. کارگردانی آن را هم یواخیم دوس سانتوز پرتغالی بر عهده داشته تا لاتین تبارها بر این نسخه استیلای بیشتری داشته باشند.

هالووین به پایان می‌رسد
از دیوید گوردون گرین و فیلمنامه‌نویسان مرتبط با او همچون دنی مک براید و اسکات تیمز به عنوان افرادی یاد می‌شود که دست به احیای فرانچیز هولناک و پر سود «هالووین» پس از سال‌ها خاموشی زدند. اینها موفق به باب کردن دوباره مجموعه فیلم‌هایی شدند که از اواخر دهه 1970 با ارائه اثری با همین نام آغاز شد و توانست توجه سینماگران جهان را به خود جلب کند، آنچنان که شاهد ساخت چندین فیلم دنباله‌دار درباره هالووین و حتی با همین نام بودیم.
در همین رابطه گرین به این نتیجه رسید که در سال 2018 نسخه جدیدی از هالووین را عرضه کند، البته به همین اکتفا نکرد و تصمیم گرفت در سال‌های 2021 و 2022 هم دو فیلم دیگر را در همین رابطه روانه بازار کند. نکته جالب توجه اینکه از همراهی بازیگران نسخه اصلی این مجموعه دنباله‌دار که دیگر سن و سال آنان بالا رفته هم صرف‌نظر نکرد؛ بازیگرانی که از جمله‌شان، جیمی لی کورتیس است که نقش اصلی این سری فیلم‌ها تلقی شده و به اصطلاح تجلی نیروی «خیر» در مبارزه با «شر» بوده است. با این حال نباید تصور کرد که سه گانه جدید هالووین ادامه‌ای بر فیلم‌های قبلی این فرانچیز بوده، بلکه نوعی جمع بندی ماجراهای قبلی و ترسیم و ارائه مجدد اتفاقات به حساب می‌آید.
بر همین اساس «هالووین پایان می‌یابد» نقطه دست‌یابی به یک نبرد نهایی و سرنوشت ساز بین لوری استرو (با بازی جیمی لی کورتیس) با کاراکتر بد این سری فیلم‌ها که ایفای نقش آن را مایکل مایرز بر عهده دارد خواهد بود. از طرفی فروش جالب توجه دو قسمت نخست سه‌گانه تازه هالووین تلاش برای کسب درآمدزایی بیشتر سازندگانش را تأیید می‌کند.قسمت تازه و ظاهراً پایانی هالووین از 24 مهر ماه در امریکای شمالی و مرکزی، اروپا و آسیای شرقی به نمایش در می‌آید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/23/628376/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها