ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن تجربههای هنرمندان
احسان گرایلی
دبیر دومین سمپوزیوم مجسمه و طبیعت
دومین رویداد مجسمه و طبیعت در ادامه نخستین سمپوزیوم با همان تم آمیختگی هنر مجسمه و کانسپت طبیعت برنامهریزی ودر جزیره کیش برگزار شد. ما در اولین رویداد به این نتیجه رسیدیم که هنرمندانی را دعوت کنیم که کارهای شاخص و امضاداری دارند وکارشان مؤلفه و مشخصه خاصی دارد و آن کارها را درآمیختگی با مفهوم عمومی طبیعت بازتولید کنند و تجمیع کارها در فضایی به اسم باغ مجسمه نصب شد و آن فضا را هویت بخشی کرد. امسال دومین رویداد مجسمه و طبیعت با همان محوریت است اما با شمولیت بیشتری اجرا شد. از این منظر که کانسپت طبیعت را از مفهوم گیاه به جغرافیا و فرهنگ و اقلیم کیش توسعه دادیم. 23 هنرمند برای این رویداد دعوت شدند واز بینشان 12 هنرمند انتخاب شدند و هر کدام 3طرح به دبیرخانه ارسال کردند. از بین آنها یک طرح که نزدیکی و آمیختگی بیشتری با مضامین مورد نظر رویداد داشت انتخاب شد. هنرمندان ما شاخص و صاحب اثر هستند و در این دوره تمام شرکت کنندگان فارغالتحصیل حوزه مجسمه بودند و متریال انتخاب شده هم آهن و فایبرگلاس و چوب است و سعی شده در شکلگیری آثار طبیعت و جغرافیا و فرهنگ و اقلیم جزیره زیبای کیش دیده شود و آثار آمیختگی با این مضامین داشته باشد. امیدوارم در پایان رویداد که به همت شرکت عمران و آب و خدمات کیش برگزار شده آثاری که شکل گرفته برای تکمیل باغ موزه در فضای آن نصب شود تا یک ارزش افزوده تازه برای گردشگران باشد و به ذائقه بصری گردشگران کمک کند.
این رویداد هنری بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن تجربههای هنرمندان است تا با یکدیگر تجربه مشترک کسب کنند و به ارتقای سطح کیفی آثار هنری کمک زیادی شود. از طرفی وقتی آثار در یک رویداد جمعی و در چنین شرایطی شکل میگیرد حتماً مخاطبان گسترده تری پیدا خواهد کرد.
قطعاً سمپوزیومها بینقص نیستند اما این دلیل نمیشود که ظرفیتها و امکاناتی را که یک رویداد در حوزه شهری ایجاد میکند، نادیده بگیریم. اگر آن نقدها را بپذیریم حذف صورت مسأله جواب نیست. بلکه جواب پیدا کردن راهکارهایی است تا ما بتوانیم خروجیهای بهتری داشته باشیم. اگر آثار با تمرکز درستی تولید نمیشود یا با کیفیت مطلوبی ایجاد نمیشود باید در سیاستگذاریهای رویدادهایمان تجدید نظر کنیم و تجربه رویدادهای گذشته را داشته باشیم و برای رویدادهای تازه امکانی را ایجاد کنیم تا بتوانیم از ظرفیتهای رویدادهای جمعی استفاده کنیم.
حضور هنرمندان با سلایق و دانش و تجربیات متفاوت در رویدادی مثل کیش این امکان را ایجاد میکند که ما بستر تعامل و گفتوگو بین اهالی فرهنگ وهنر جزیره کیش و هنرمندان دیگر ایجاد کنیم. این امکان و فرصتی است که این رویداد برای ما ایجاد میکند.
اگر در سیاستگذاریهایمان بتوانیم حساسیتهایی به مدیران شهری القا کنیم که از این رویدادها صرفاً بهعنوان یک امکان برای تولید اثر ارزان نگاه نکنند و رویداد را یک رویدادی در نظر بگیرند با قابلیتهایی که عنوان کردم. شک ندارم که تأثیر بیشتری ایجاد خواهد کرد.
بررسی تأثیر طرحهای تخفیف فصلی بر عملکرد کتابفروشیها در شرایط کرونایی
تلاش برای بقای صنفی که در آستانه ورشکستگی است
مردم اجازه ندادند پاییزه کتاب از تابستانه جا بماند
مریم شهبازی
خبرنگار
طرحهای تخفیف فصلی بهرغم برخی کاستیها اتفاق خوبی را برای کتابفروشیها رقم زدند؛ خیلی پیشتر از آنکه مبتلابه تبعات و عوارض کرونا شوند آنها را بهسوی پوستاندازی تدریجی برای به روز کردن شیوههای مدیریتی کشاند. اتفاقی که بیش از همه در پاییزه کتاب 99 خود را نشان داد و شاهد بودیم که چطور بخش قابلتوجهی از فروش کتاب به دنیای مجازی منتقل شد.
گامی مؤثر در به روز رسانی مدیریت کتابفروشی ها
امیرحسین زادگان، مدیر انتشارات و کتابفروشی ققنوس درباره تأثیر طرحهای تخفیف فصلی به «ایران» میگوید:« تا قبل از برپایی نخستین دوره این تخفیف فصلی هنوز هم کتابفروشیهای بسیاری بودند که به شیوه سابق و کاملاً سنتی مدیریت میشدند. پیوستن به این طرح از همان ابتدا با در نظر گرفتن شرطهایی همراه شد ازجمله اینکه کتابفروشان حتماً باید به شبکه اینترنت متصل شوند.» تجربههای نخست طرحهای تخفیف فصلی به مرور حتی آنهایی را که علاقهای به تغییر شیوه مدیریتی خود نداشتند، هم به اینسو کشاند. چارهای نداشتند جز اینکه برای بهرهمندی از این تخفیف فصلی آنها شرایط را بپذیرند. مصداقی از تأثیر این طرح در بهروز رسانی شیوه فروش کتابفروشیها را میتوان در آماری یافت که طی روزهای اخیر از سوی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است. بر این اساس از 847 کتابفروشی عضو در پاییزه کتاب، 214 کتابفروشی همزمان با فروش حضوری، فروش مجازی هم داشتهاند که 26 کتابفروشی آن در استان تهران و 188 کتابفروشی دیگر هم از سایر استانها بودهاند. این کتابفروشیها طی یکهفتهای که برای پاییزه کتاب در نظر گرفتهشده بود موفق به فروش مجازی بیش از 13 هزار کتاب شدند که سهم تهران هزار و 711 نسخه بوده و سایر استانها هم 11 هزار و 487 کتاب فروختهاند؛ نزدیک 3 هزار نفر هم به شکل مجازی کتاب خریدهاند. امیرحسین زادگان، طرحهای تخفیف فصلی را یکی از بهترین اقدامات دولت در اعطای مستقیم یارانه به مردم میداند و میگوید: «از طریق این طرح هم شاهد حذف واسطهها هستیم هم اینکه با کمترین حاشیهها روبهرو میشویم. بااین حال همچنان با نقاط ضعفی هم روبهرو است؛ ازجمله اینکه به اطلاعرسانیهای بیشتری نیاز است؛ خود ما خیلی دیر متوجه زمان ثبتنام برای پاییزه شدیم.» در شرایطی که گمان میرفت پاییزه کتاب از تابستانه کتاب جا بماند مردم با استقبال از کتابفروشی، فروشی بیست میلیارد تومانی را رقم زدند. آنطور که در آمار منتشرشده از سوی خانه کتاب آمده تعداد کتابفروشیهای این دوره در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که به مدت ۱۳روز در ۵۸۵ کتابفروشی برگزار شد رشد ۳۹درصدی داشته است.
ضرورت اعطای یارانه برابر
اسماعیل حسنزاده، مدیر نشر و کتابفروشی «کتاب پارسه» هم از دیگر موافقان اعطای یارانه به خریداران کتاب به چنین شیوهای است، او هم به «ایران» میگوید: «این طرحها باعث میشود هرچند برای مدتی کوتاه، بازار نشرمان کمی رونق پیدا کند و مخاطب نیز دلگرم شود. باوجود تأثیر مثبتی که برای این طرح قائلم تأکید دارم که همچنان ضعفهایی هم در آن هست، مثلاً بهتر است متولیان این طرح، میزان یارانهای را که از طریق کتابفروشیها به مردم منتقل میشود به شکل برابر توزیع کنند. سهم یارانهای که در همین دوره به کتابفروشان تعلق پیدا کرد برابر نبود، بهعنوان نمونه یارانه یک کتابفروشی 10 متری پنج میلیون تومان بود اما کتابفروشی یکصد متری تنها 2 میلیون تومان!» او با تأکید براینکه یکی از بهترین راهکارها برای دورههای بعدی میتواند صرف دقت بیشتر در چگونگی اختصاص یارانه به کتابفروشیها باشد ادامه میدهد: «امیدوارم برای دورههای بعد بودجه این طرح افزایش بیشتری پیدا کند؛ خیلی از مردم طی پاییزه کتاب به کتابفروشی مراجعه میکردند تا با تخفیف مذکور کتاب بخرند، اما حتی در مواقعی که یارانه تمام شده بود هم نمیتوانستیم جواب رد به آنان بدهیم و به ناچار خودمان تخفیف میدادیم.» این فعال نشر پیشنهادی هم برای عبور بهتر از شرایط فعلی دارد، حسنزاده میگوید:«نکته دیگری که حتی فراتر از بحث طرحهای تخفیف فصلی نیاز به حمایت مسئولان دارد این است که اگر بنا بر شرایط، بازهم با تعطیلیهای ناگزیر روبهرو شدیم، کتابفروشیها را هم در رده مشاغل ضروری قرار بدهند. همانطور که تلویزیون در این ایام فیلمها و سریالهای مختلفی را آماده و تبلیغ میکند تا مردم در خانه بمانند، کتاب خریدن و کتاب خواندن هم میتواند موردحمایت تبلیغاتی قرار بگیرد، بویژه اگر خریدهای غیرحضوری و آنلاین را مدنظر داشته باشیم؛ متأسفانه در این دو هفته چنین اتفاقی رخ نداد و کتابفروشیها تعطیل شدند و تشویقی هم برای روی آوردن به مطالعه و تبلیغ کتاب از سوی رسانههای رسمی و شهرداریها انجام نمیگیرد.» او تأکید دارد وقتی به مردم اصرار میشود که این مدت در خانه بمانید، باید چارهای هم برای تشویق آنان به بیرون نرفتن بیندیشند و میگوید: «اما دلیل دیگری که در ضرورت تعطیل نشدن کتابفروشیها به آن اعتقاد دارم این است که در شرایط فعلی نشر ایران حال خوبی ندارد و این تعطیلیهای کوتاهمدت هم به آن ضربه وارد میکند. شما به شرایط مشابه و قرنطینه در کشورهای دیگر که نگاه کنید، میبینید که اغلب اجازه تعطیلی کتابفروشیها را ندادهاند و این مراکز مهم فرهنگی را ازجمله استثناها قرار دادهاند.» به گفته مدیر نشر کتاب پارسه آمار فروش کتاب در کشورهای دیگر افزایش پنجاه درصدی را در دوران قرنطینه نشان میدهد. او تصریح میکند: «در ایران هم تا حدی با افزایش روبهرو شدهایم اما نه آنقدر که بتوان تأثیر مشهودی دید. البته قبول دارم که شرایط کشور ما هم متفاوت است؛ آنان سالها برنامهریزی برای افزایش علاقهمندی مردم به مطالعه کردهاند؛ بااینحال مسئولان ما هم میتوانند با دقت نظر بیشتری به بهبود شرایط کمک کنند. حتی به حمایت بیشتر متولیان در افزایش توان مخاطبان در خرید کتاب هم نیاز داریم؛ وضعیت اقتصادی به شکلی شده که طبقه متوسط که مخاطبان اصلی کتاب را تشکیل میدهند، این روزها قدرت خرید کمتری دارند.» آنطور که این فعال نشر هم تأکید دارد، نشر کشورمان بنا به شرایطی مبتلا شده به حمایتهای مالی، معنوی و تبلیغاتی بیشتر نیاز دارد تا از آن طریق جامعه کتابخوان بتوانند با اعتماد و شوق بیشتری به بازار کتاب بنگرد. این روزها برای ناشران، روزهای سختی است، فعالان عرصه نشر بهجای منافع اقتصادی در تلاش برای بقا هستند تا کارشان به تعطیلی نکشد؛ بنابراین چه درجایگاه مسئولان و چه بهعنوان مخاطبان کتاب آنان را فراموش نکنیم.
خبرنگار
طرحهای تخفیف فصلی بهرغم برخی کاستیها اتفاق خوبی را برای کتابفروشیها رقم زدند؛ خیلی پیشتر از آنکه مبتلابه تبعات و عوارض کرونا شوند آنها را بهسوی پوستاندازی تدریجی برای به روز کردن شیوههای مدیریتی کشاند. اتفاقی که بیش از همه در پاییزه کتاب 99 خود را نشان داد و شاهد بودیم که چطور بخش قابلتوجهی از فروش کتاب به دنیای مجازی منتقل شد.
گامی مؤثر در به روز رسانی مدیریت کتابفروشی ها
امیرحسین زادگان، مدیر انتشارات و کتابفروشی ققنوس درباره تأثیر طرحهای تخفیف فصلی به «ایران» میگوید:« تا قبل از برپایی نخستین دوره این تخفیف فصلی هنوز هم کتابفروشیهای بسیاری بودند که به شیوه سابق و کاملاً سنتی مدیریت میشدند. پیوستن به این طرح از همان ابتدا با در نظر گرفتن شرطهایی همراه شد ازجمله اینکه کتابفروشان حتماً باید به شبکه اینترنت متصل شوند.» تجربههای نخست طرحهای تخفیف فصلی به مرور حتی آنهایی را که علاقهای به تغییر شیوه مدیریتی خود نداشتند، هم به اینسو کشاند. چارهای نداشتند جز اینکه برای بهرهمندی از این تخفیف فصلی آنها شرایط را بپذیرند. مصداقی از تأثیر این طرح در بهروز رسانی شیوه فروش کتابفروشیها را میتوان در آماری یافت که طی روزهای اخیر از سوی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است. بر این اساس از 847 کتابفروشی عضو در پاییزه کتاب، 214 کتابفروشی همزمان با فروش حضوری، فروش مجازی هم داشتهاند که 26 کتابفروشی آن در استان تهران و 188 کتابفروشی دیگر هم از سایر استانها بودهاند. این کتابفروشیها طی یکهفتهای که برای پاییزه کتاب در نظر گرفتهشده بود موفق به فروش مجازی بیش از 13 هزار کتاب شدند که سهم تهران هزار و 711 نسخه بوده و سایر استانها هم 11 هزار و 487 کتاب فروختهاند؛ نزدیک 3 هزار نفر هم به شکل مجازی کتاب خریدهاند. امیرحسین زادگان، طرحهای تخفیف فصلی را یکی از بهترین اقدامات دولت در اعطای مستقیم یارانه به مردم میداند و میگوید: «از طریق این طرح هم شاهد حذف واسطهها هستیم هم اینکه با کمترین حاشیهها روبهرو میشویم. بااین حال همچنان با نقاط ضعفی هم روبهرو است؛ ازجمله اینکه به اطلاعرسانیهای بیشتری نیاز است؛ خود ما خیلی دیر متوجه زمان ثبتنام برای پاییزه شدیم.» در شرایطی که گمان میرفت پاییزه کتاب از تابستانه کتاب جا بماند مردم با استقبال از کتابفروشی، فروشی بیست میلیارد تومانی را رقم زدند. آنطور که در آمار منتشرشده از سوی خانه کتاب آمده تعداد کتابفروشیهای این دوره در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که به مدت ۱۳روز در ۵۸۵ کتابفروشی برگزار شد رشد ۳۹درصدی داشته است.
ضرورت اعطای یارانه برابر
اسماعیل حسنزاده، مدیر نشر و کتابفروشی «کتاب پارسه» هم از دیگر موافقان اعطای یارانه به خریداران کتاب به چنین شیوهای است، او هم به «ایران» میگوید: «این طرحها باعث میشود هرچند برای مدتی کوتاه، بازار نشرمان کمی رونق پیدا کند و مخاطب نیز دلگرم شود. باوجود تأثیر مثبتی که برای این طرح قائلم تأکید دارم که همچنان ضعفهایی هم در آن هست، مثلاً بهتر است متولیان این طرح، میزان یارانهای را که از طریق کتابفروشیها به مردم منتقل میشود به شکل برابر توزیع کنند. سهم یارانهای که در همین دوره به کتابفروشان تعلق پیدا کرد برابر نبود، بهعنوان نمونه یارانه یک کتابفروشی 10 متری پنج میلیون تومان بود اما کتابفروشی یکصد متری تنها 2 میلیون تومان!» او با تأکید براینکه یکی از بهترین راهکارها برای دورههای بعدی میتواند صرف دقت بیشتر در چگونگی اختصاص یارانه به کتابفروشیها باشد ادامه میدهد: «امیدوارم برای دورههای بعد بودجه این طرح افزایش بیشتری پیدا کند؛ خیلی از مردم طی پاییزه کتاب به کتابفروشی مراجعه میکردند تا با تخفیف مذکور کتاب بخرند، اما حتی در مواقعی که یارانه تمام شده بود هم نمیتوانستیم جواب رد به آنان بدهیم و به ناچار خودمان تخفیف میدادیم.» این فعال نشر پیشنهادی هم برای عبور بهتر از شرایط فعلی دارد، حسنزاده میگوید:«نکته دیگری که حتی فراتر از بحث طرحهای تخفیف فصلی نیاز به حمایت مسئولان دارد این است که اگر بنا بر شرایط، بازهم با تعطیلیهای ناگزیر روبهرو شدیم، کتابفروشیها را هم در رده مشاغل ضروری قرار بدهند. همانطور که تلویزیون در این ایام فیلمها و سریالهای مختلفی را آماده و تبلیغ میکند تا مردم در خانه بمانند، کتاب خریدن و کتاب خواندن هم میتواند موردحمایت تبلیغاتی قرار بگیرد، بویژه اگر خریدهای غیرحضوری و آنلاین را مدنظر داشته باشیم؛ متأسفانه در این دو هفته چنین اتفاقی رخ نداد و کتابفروشیها تعطیل شدند و تشویقی هم برای روی آوردن به مطالعه و تبلیغ کتاب از سوی رسانههای رسمی و شهرداریها انجام نمیگیرد.» او تأکید دارد وقتی به مردم اصرار میشود که این مدت در خانه بمانید، باید چارهای هم برای تشویق آنان به بیرون نرفتن بیندیشند و میگوید: «اما دلیل دیگری که در ضرورت تعطیل نشدن کتابفروشیها به آن اعتقاد دارم این است که در شرایط فعلی نشر ایران حال خوبی ندارد و این تعطیلیهای کوتاهمدت هم به آن ضربه وارد میکند. شما به شرایط مشابه و قرنطینه در کشورهای دیگر که نگاه کنید، میبینید که اغلب اجازه تعطیلی کتابفروشیها را ندادهاند و این مراکز مهم فرهنگی را ازجمله استثناها قرار دادهاند.» به گفته مدیر نشر کتاب پارسه آمار فروش کتاب در کشورهای دیگر افزایش پنجاه درصدی را در دوران قرنطینه نشان میدهد. او تصریح میکند: «در ایران هم تا حدی با افزایش روبهرو شدهایم اما نه آنقدر که بتوان تأثیر مشهودی دید. البته قبول دارم که شرایط کشور ما هم متفاوت است؛ آنان سالها برنامهریزی برای افزایش علاقهمندی مردم به مطالعه کردهاند؛ بااینحال مسئولان ما هم میتوانند با دقت نظر بیشتری به بهبود شرایط کمک کنند. حتی به حمایت بیشتر متولیان در افزایش توان مخاطبان در خرید کتاب هم نیاز داریم؛ وضعیت اقتصادی به شکلی شده که طبقه متوسط که مخاطبان اصلی کتاب را تشکیل میدهند، این روزها قدرت خرید کمتری دارند.» آنطور که این فعال نشر هم تأکید دارد، نشر کشورمان بنا به شرایطی مبتلا شده به حمایتهای مالی، معنوی و تبلیغاتی بیشتر نیاز دارد تا از آن طریق جامعه کتابخوان بتوانند با اعتماد و شوق بیشتری به بازار کتاب بنگرد. این روزها برای ناشران، روزهای سختی است، فعالان عرصه نشر بهجای منافع اقتصادی در تلاش برای بقا هستند تا کارشان به تعطیلی نکشد؛ بنابراین چه درجایگاه مسئولان و چه بهعنوان مخاطبان کتاب آنان را فراموش نکنیم.
خبرهای تازه دبیر سیونهمین جشنواره تئاتر فجر
از تمدید مهلت ثبتنام تا ایدهپردازیهای تازه
گروه فرهنگی/ حسین مسافرآستانه دبیر سیونهمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد: این دبیرخانه با توجه به شیوع ویروس کرونا برای آن دسته از کارگردانهای متقاضی که بهدلیل تعطیلی تئاتر در شرایط کرونایی از اجرا بازماندند، شرایط متفاوتی را در نظر گرفت. دبیرخانه جشنواره اعلام کرده که با در نظر گرفتن تعطیلی تئاتر برای گروههای نمایشی که طبق فراخوان میتوانستند تقاضای خود برای حضور در بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر ارائه دهند، شرایط متفاوتی را در نظر گرفته است. به این ترتیب طبق اعلام دبیر جشنواره سیونهم تئاتر فجر گروههای نمایشی که در جدول برنامههای تماشاخانههای تهران و شهرستانها قرار داشتند ولی به اجرای عمومی نرسیدهاند میتوانند ضمن هماهنگی با شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و دریافت مجوز، تا ۱۵ آذرماه فرآیند ثبتنام در سایت را مطابق فراخوان اعلام شده انجام دهند. در فراخوان اعلامی از سوی دبیرخانه سیونهمین جشنواره تئاتر فجر آثاری که در فاصله زمانی اول آبان ۹۸ تا پایان شهریور ۹۹ اجرا شده باشند، میتوانستند حداکثر تا تاریخ پایان مهر ۱۳۹۹ فرآیند ثبتنام در سایت جشنواره را انجام دهند. همینطور آثاری که در فاصله زمانی اول مهر ۹۹ تا ۳۰ آبان سالجاری قرار اجرا داشتند، میتوانستند حداکثر تا تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۹ فرآیند ثبتنام در سایت جشنواره را انجام دهند که براساس تصمیم دبیر جشنواره هر اثر نمایشی که در این دو بازه زمانی قرار اجرا داشته و بهدلیل شرایط شیوع ویروس کرونا امکان اجرا پیدا نکرده است میتواند تا زمان در نظر گرفته شده (15 آذر) نسبت به ارائه درخواست خود و ثبتنام در سایت جشنواره مطابق با فراخوان اقدام کند. این تصمیم با توجه به محدودیتهای ستاد مقابله با کرونا برای فعالیت مراکز هنری در سالجاری در نظر گرفته شده است. این دبیرخانه همچنین طی خبری اعلام کرده بخش دیگرگونههای اجرایی که تحت شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و در راستای بهرهمندی از ظرفیتهای فضای مجازی به جشنواره اضافه شده، حتماً از ایدههای نوین استقبال میکند. از جمله شرایطی که برای این بخش در نظر گرفته شده یکی این است که با توجه به شرایط بهوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و اخلال در روند تولید و اجرای آثار نمایشی، سیونهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگرگونههای اجرایی محدودیتی برای پذیرش تقاضا از سوی صاحبان آثار اجراشده از ابتدای سال ۹۸ تا ۲۵ آبان ۱۳۹۹ وجود ندارد و به همین دلیل هم فراخوان بخش دیگرگونههای اجرایی با پذیرش آثار در دو بخش «آثار اجراشده» و «آثار تازه» منتشر شده است. ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر در راستای بهرهمندی از ظرفیتهای فضای مجازی ایدههای اجرایی سرفصلهای تازه را پیشنهاد داده و اعلام کرده که علاوه بر این پیشنهادها، دبیرخانه از ایدههای پیشنهادی دیگر هم استقبال خواهد کرد. سرفصلهای این پیشنهادها شامل این موارد است: ایدههای مبتنی بر تغییر کاربری مکانهای متعارف یا استفاده از مکانهای نامتعارف، ایدههای فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی، ایدههای مبتنی بر بدن و حرکت، ایدههای مبتنی بر استفاده از فناوریهای نوین، ایدههای چندرسانهای، ایدههای مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیتهای فضای مجازی وایدههای حوزه تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده کلمه. همچنین دبیرخانه این جشنواره اعلام کرده که با در نظر گرفتن شرایط شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن گاهشمار این رویداد نیز دچار تغییراتی شده است. از جمله اینکه ۳۰آبان ۱۳۹۹ آخرین مهلت دریافت ایدهها و ارسال ویدئوهای ۵ دقیقهای تشریح ایدهها بوده و ۲ آذرماه نتایج اولیه طرح و ایدههای اجرایی اعلام میشود. آثار متقاضی اجراشده در بازه زمانی ابتدای سال ۹۸ تا ۲۵ آبان ۹۹ نیز باید تا پنجم آذرماه اعلام حضور کنند. در ادامه از ۳ تا ۶ آذر ۹۹ جلساتی حضوری یا آنلاین با صاحبان آثار منتخب جهت تشریح چگونگی اجرا برگزار خواهد شد. اعلام نتایج مرحله دوم در تاریخ ۷ آذر صورت میگیرد و متقاضیان میباید از ۷ تا ۱۲ دیماه اثر کامل خود را به هیأتانتخاب ارائه کنند. اسامی آثار راه یافته به جشنواره نیز ۱۵ دیماه اعلام میشود. طبق این خبر، سقف پذیرش در این بخش حداکثر ۲۰ اثر است که ۱۵ اثر از میان متقاضیان انتخاب خواهد شد و ۵ اثر به انتخاب یا تأیید نهایی دبیر خارج از بازه گاهشمار به جشنواره راه خواهد یافت.
خط خبر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین راستگو از مجریان و مربیان مذهبی در حوزه مسائل کودک و نوجوان را تسلیت گفت. در بخشی ازمتن پیام تسلیت سیدعباس صالحی آمده:«خدمات ارزشمند و خلاقانه آن مرحوم در عرصه تعلیم و تربیت نسلهای کودک و نوجوان دهههای نخستین انقلاب، هرگز در ذهن و ضمیر خانوادههای ایرانی فراموش نخواهد شد.» /ایرنا
موزیک ویدئوی سمفونی «شهرزاد» با اجرای ارکستر سمفونیک بانوان «سرزمین مادری» و ادای احترام و به پاس فداکاریهای کادر درمان در مبارزه با کرونا و در حمایت از صلح، دوستی و سلامت نسل بشر منتشر شد. این موزیک ویدئو شامل سوئیت شماره ۶ (اجرای ارکسترال) و سوئیت شماره ۹ (اجرای دوئت) از سمفونی شهرزاد به آهنگسازی امینالله آندره حسین است که توسط ارکستر سمفونیک بانوان «سرزمین مادری» به رهبری نزهت امیری و با هنرمندی ۳۰نوازنده بانوی ایرانی، در محوطه باز بنیاد رودکی به سفارش و تهیهکنندگی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، اجرا و منتشر شد. /روابط عمومی
پوران درخشنده کارگردان سینمای کشورمان، محدودیتهای اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا را یک امر واجب برای شرایط کنونی کشور دانست و تأکید کرد: با این کار، جان سالمندان و اعضای خانواده را که بیگناه وارد پروسه بیماری میشوند، حفظ خواهیم کرد./خبرآنلاین
محمد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگوید: «بهتر است که امسال «سینماحقیقت» بهصورت آنلاین برگزار شود تا مستندها کهنه نشوند. او میگوید، در شرایط کنونی چارهای جز آنلاین برگزار کردن جشنوارههای سینمایی نداریم. اگر این کار را نکنیم، جشنواره باید برای سال آینده باقی بماند./مهر
پیکر زندهیاد چنگیز جلیلوند هنرمند پیشکسوت دوبله در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد.مراسم تشییع این هنرمند تا یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد. /مهر
همزمان با آغاز اجرای نمایشهای سیودومین جشنواره تئاتر مازندران، کتابخانه تخصصی تئاتر و آرشیو فیلم تئاتر برای هنرمندان حوزه نمایش استان در دفتر انجمن هنرهای نمایشی مازندران به بهرهبرداری رسید./ایرنا
کارگردان سریال «زیرخاکی» از ساخت فصل دوم این سریال انصراف داد.جلیل سامان با انتشار پستی در صفحه شخصیاش نوشت: «با پوزش از مخاطبین دوست داشتنی سریال «زیرخاکی» به علت سانسور بیدلیل آن در بازپخش و سیاستهای دوگانه و متناقض تلویزیون از ادامه ساخت آن انصراف میدهم.»/خبرآنلاین
غلامحسین منیرزاد پیشکسوت نمایشنامهنویسی بندرانزلی بعد از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۲ سالگی درگذشت./مهر
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از راهیابی ۷۵ اثر در بخش خیابانی و ۱۳ اثر در بخش صحنهای به بازبینی نهایی دومین جشنواره «سردار آسمانی» خبر داد. به گفته او، شهر کرمان میزبان بخش نمایشنامهنویسی جشنواره «سردار آسمانی» خواهد بود وتمام سعی برگزارکنندگان این جشنواره بر این است که این رویداد هنری در ایام شهادت سردار سلیمانی یعنی در بازه زمانی ۸ تا ۱۸ دی ماه برگزار شود. /مهر
«خانه عزیز» سریال نوروزی شبکه دو به تهیهکنندگی نوید محمودی وارد مرحله پیشتولید شد. این سریال یک ملودرام شیرین اجتماعی است که بهصورت همزمان توسط سعید دولتخانی و نوید محمودی در حال نگارش است./مهر
مراسم تشییع و تدفین حجتالاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن راستگو از مبلغان دینی در حوزه کودک و نوجوان روزگذشته در قم برگزار وامروز در شهر مشهد، زادگاه آن مرحوم به خاک سپرده شد./مهر
شورای صدور پروانه ساخت با ساخت سه فیلمنامه «محله قدیمی فرخ» به تهیهکنندگی ابوالفضل جلیلی، کارگردانی و نویسندگی مشترک حسن و حسین صیدخانی، «سودا» به تهیه کنندگی وکارگردانی مهرداد فرید و «فسیل» به تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان، کارگردانی کریم امینی موافقت کرد./ایسنا
روایت تصویریتان از احوال این روزها را به «کرونا و من؛ یک روایت تصویری» ارسال کنید
یک رویداد هنری برای همه مردم
نرگس عاشوری
خبرنگار
«کرونا و من؛ یک روایت تصویری» که به ابتکار انجمن مستندسازان سینمای ایران و با دبیری پیروز کلانتری برگزار میشود تا 30 دیماه تمدید شده است. در این رویداد هنری قرار است روایتهای تصویری مردم از شرایط کرونا در سه محور اصلی «خانه»، «شهر» و «ارتباط» گردآوری شود. شرکتکنندگان در این رویداد باید روایتشان از احوال جاری خود یا تجربه روابط با اطرافیان را در مدت زمان کمتر از 7 دقیقه تصویر کنند. فارغ از بحث تکنیک و ارزشهای هنری، از آثار شرکت کننده در این رویداد میتوان بهعنوان منبعی برای تحقیق از منظر جامعهشناسی و انسانشناسی در روزگار کرونا استناد کرد.
میلاد خالقیمنش رئیس هیأت مدیره انجمن مستندسازان و مدیر این جشنواره یکی از اهداف برگزاری این رویداد را گردآوری روایتهای مردمی از کرونا میداند و در توضیحات تکمیلیاش به «ایران» میگوید: «رویکرد انجمن مستندسازان سینمای ایران رصد فضای فیلمسازی مستند بهصورت همه جانبه در کشور است. فضای جدید رسانهای همچون اینستاگرام و شبکههای اجتماعی فرصتی فراهم کرده تا مردم روایت هایشان را به اشتراک بگذارند. با شیوع کرونا فضایی استثنایی در جامعه ایجاد شده است و هیچ ارگانی بهصورت متمرکز و منسجم مسئولیت ثبت روایتهای مردمی از احوال این روزها را بهعهده ندارد. در حالی که چه برای ثبت در تاریخ و چه بهلحاظ هنری این آثار باید به شکل دقیق رصد و بررسی شوند. ثبت کردن لحظهها و شرایط بخشی از کار سینمای مستند است و ثبت اینکه مردم چگونه با این شرایط مواجه میشوند، بسیار مهم است.»
این رویداد ماهیت مسابقهای هم دارد و قرار است آثار توسط نهال نفیسی (انسانشناس)، حبیبه جعفریان (نویسنده)، محمدرضا کلاهی (جامعهشناس) و مانی پتگر و مریم سپهری (مستندساز) داوری شود. آنطور که خالقی میگوید برگزارکنندگان این جشنواره بهدنبال فضای فیلمسازی تکنیکال نیستند: «میخواستیم بدانیم مردم به پدیدههای اجتماعی چه نگاه و روایتی دارند. سویههای انسانی و قصهگویی مهم است. در واقع این رویداد بیش از آن که جشنواره سینمایی باشد، جشنواره اجتماعی است. هدفمان این است که ببینیم مردم جامعه چه نگاهی به احوال این روزها دارند و این نگاه انسانی و اجتماعی را چطور به شکل هنری و ادبی بیان میکنند. این رویداد میتواند منبعی برای کارهای تحقیقاتی بهلحاظ اجتماعی و جامعهشناختی و مستندسازی باشد.»
پیشنهاد او به متقاضیان شرکت در رویداد «کرونا و من؛ یک روایت تصویری» این است که بهجای الگوبرداری بر روایتهای شخصی خودشان تکیه کنند: «با دوربین موبایل یا دوربین شخصی روایت خودتان را بیواسطه بیان کنید. کمتر نگران این باشید که چطور میتوانید قاب حرفهای بگیرید یا تدوین حرفهای انجام دهید. حتی در تدارک هستیم فیلمها را به شکل پلان پلان دریافت کنیم تا کسی دغدغه تدوین نداشته باشد و همه علاقهمندان امکان شرکت در این رویداد را داشته باشند چون در همین فرصت محدود اقشاری که فکرش را هم نمیکردیم درگیر این رویداد شدهاند و حرفهایی برای گفتن دارند و نگرانند چطور آن را بیان کنند.»
رئیس هیأت مدیره انجمن مستندسازان در ادامه میافزاید: «در همان روزهای ابتدایی که تبلیغ جشنواره جدی نبود و جسته و گریخته اخبار آن در برخی خبرگزاریها منتشر شد یک رفتگر مشهدی همراه با خانوادهاش برایمان فیلم ارسال کرد. اگر چه تصورشان از جشنواره ساخت فیلم داستانی بود اما برای خود من خیلی امیدوارکننده بود که به آن چیزی که میخواهیم میرسیم؛ یعنی دیده شدن جشنواره توسط همه مردم و ترغیب و تشویق آنها برای ثبت نگاهشان نسبت به احوال جاری این روزها.»
آنطور که خالقیمنش میگوید، قبل از موعد داوری، تمام این آثار قرار است در قالب یک مجله تصویری روی سایت این انجمن قرار بگیرد: «در تدارک مجله تصویری هستیم تا منبعی برای تمام آثار مستند ساخته شده با موضوع کرونا باشد. قرار نیست فقط به آثار ساخته شده توسط فیلمسازان توجه کنیم، علاوه بر آثار رویداد «کرونا و من؛ یک روایت تصویری» در نظر داریم برگزیدهای از فیلمها، حواشی و عکسهای مهم که روایتی از کرونا دارند را در این مجله به تصویر بکشیم. هدفمان این است منبع صوت و تصویر از حواشی حول موضوع کرونا ایجاد کنیم»
طبق اطلاعات ارائه شده در فراخوان جشنواره علاوه بر جوایز نقدی، فیلمهای منتخب در کانالهای ارتباطی اپراتور «رایتل» و دو پایگاه «هاشور» و «انجمن مستندسازان سینمای ایران» به نمایش درخواهند آمد و ده فیلم برتر منتخب هیأت داوران در قالب یک فیلم بلند تنظیم و از طریق پلتفرمهای آنلاین به نمایش درخواهند آمد.
خبرنگار
«کرونا و من؛ یک روایت تصویری» که به ابتکار انجمن مستندسازان سینمای ایران و با دبیری پیروز کلانتری برگزار میشود تا 30 دیماه تمدید شده است. در این رویداد هنری قرار است روایتهای تصویری مردم از شرایط کرونا در سه محور اصلی «خانه»، «شهر» و «ارتباط» گردآوری شود. شرکتکنندگان در این رویداد باید روایتشان از احوال جاری خود یا تجربه روابط با اطرافیان را در مدت زمان کمتر از 7 دقیقه تصویر کنند. فارغ از بحث تکنیک و ارزشهای هنری، از آثار شرکت کننده در این رویداد میتوان بهعنوان منبعی برای تحقیق از منظر جامعهشناسی و انسانشناسی در روزگار کرونا استناد کرد.
میلاد خالقیمنش رئیس هیأت مدیره انجمن مستندسازان و مدیر این جشنواره یکی از اهداف برگزاری این رویداد را گردآوری روایتهای مردمی از کرونا میداند و در توضیحات تکمیلیاش به «ایران» میگوید: «رویکرد انجمن مستندسازان سینمای ایران رصد فضای فیلمسازی مستند بهصورت همه جانبه در کشور است. فضای جدید رسانهای همچون اینستاگرام و شبکههای اجتماعی فرصتی فراهم کرده تا مردم روایت هایشان را به اشتراک بگذارند. با شیوع کرونا فضایی استثنایی در جامعه ایجاد شده است و هیچ ارگانی بهصورت متمرکز و منسجم مسئولیت ثبت روایتهای مردمی از احوال این روزها را بهعهده ندارد. در حالی که چه برای ثبت در تاریخ و چه بهلحاظ هنری این آثار باید به شکل دقیق رصد و بررسی شوند. ثبت کردن لحظهها و شرایط بخشی از کار سینمای مستند است و ثبت اینکه مردم چگونه با این شرایط مواجه میشوند، بسیار مهم است.»
این رویداد ماهیت مسابقهای هم دارد و قرار است آثار توسط نهال نفیسی (انسانشناس)، حبیبه جعفریان (نویسنده)، محمدرضا کلاهی (جامعهشناس) و مانی پتگر و مریم سپهری (مستندساز) داوری شود. آنطور که خالقی میگوید برگزارکنندگان این جشنواره بهدنبال فضای فیلمسازی تکنیکال نیستند: «میخواستیم بدانیم مردم به پدیدههای اجتماعی چه نگاه و روایتی دارند. سویههای انسانی و قصهگویی مهم است. در واقع این رویداد بیش از آن که جشنواره سینمایی باشد، جشنواره اجتماعی است. هدفمان این است که ببینیم مردم جامعه چه نگاهی به احوال این روزها دارند و این نگاه انسانی و اجتماعی را چطور به شکل هنری و ادبی بیان میکنند. این رویداد میتواند منبعی برای کارهای تحقیقاتی بهلحاظ اجتماعی و جامعهشناختی و مستندسازی باشد.»
پیشنهاد او به متقاضیان شرکت در رویداد «کرونا و من؛ یک روایت تصویری» این است که بهجای الگوبرداری بر روایتهای شخصی خودشان تکیه کنند: «با دوربین موبایل یا دوربین شخصی روایت خودتان را بیواسطه بیان کنید. کمتر نگران این باشید که چطور میتوانید قاب حرفهای بگیرید یا تدوین حرفهای انجام دهید. حتی در تدارک هستیم فیلمها را به شکل پلان پلان دریافت کنیم تا کسی دغدغه تدوین نداشته باشد و همه علاقهمندان امکان شرکت در این رویداد را داشته باشند چون در همین فرصت محدود اقشاری که فکرش را هم نمیکردیم درگیر این رویداد شدهاند و حرفهایی برای گفتن دارند و نگرانند چطور آن را بیان کنند.»
رئیس هیأت مدیره انجمن مستندسازان در ادامه میافزاید: «در همان روزهای ابتدایی که تبلیغ جشنواره جدی نبود و جسته و گریخته اخبار آن در برخی خبرگزاریها منتشر شد یک رفتگر مشهدی همراه با خانوادهاش برایمان فیلم ارسال کرد. اگر چه تصورشان از جشنواره ساخت فیلم داستانی بود اما برای خود من خیلی امیدوارکننده بود که به آن چیزی که میخواهیم میرسیم؛ یعنی دیده شدن جشنواره توسط همه مردم و ترغیب و تشویق آنها برای ثبت نگاهشان نسبت به احوال جاری این روزها.»
آنطور که خالقیمنش میگوید، قبل از موعد داوری، تمام این آثار قرار است در قالب یک مجله تصویری روی سایت این انجمن قرار بگیرد: «در تدارک مجله تصویری هستیم تا منبعی برای تمام آثار مستند ساخته شده با موضوع کرونا باشد. قرار نیست فقط به آثار ساخته شده توسط فیلمسازان توجه کنیم، علاوه بر آثار رویداد «کرونا و من؛ یک روایت تصویری» در نظر داریم برگزیدهای از فیلمها، حواشی و عکسهای مهم که روایتی از کرونا دارند را در این مجله به تصویر بکشیم. هدفمان این است منبع صوت و تصویر از حواشی حول موضوع کرونا ایجاد کنیم»
طبق اطلاعات ارائه شده در فراخوان جشنواره علاوه بر جوایز نقدی، فیلمهای منتخب در کانالهای ارتباطی اپراتور «رایتل» و دو پایگاه «هاشور» و «انجمن مستندسازان سینمای ایران» به نمایش درخواهند آمد و ده فیلم برتر منتخب هیأت داوران در قالب یک فیلم بلند تنظیم و از طریق پلتفرمهای آنلاین به نمایش درخواهند آمد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
بهترین فرصت برای به اشتراک گذاشتن تجربههای هنرمندان
-
تلاش برای بقای صنفی که در آستانه ورشکستگی است
-
از تمدید مهلت ثبتنام تا ایدهپردازیهای تازه
-
خط خبر
-
یک رویداد هنری برای همه مردم
اخبارایران آنلاین