سیدحسین موسوی تبریزی
مدرس حوزه
به تازگـــی ســخنانی درباره انتخـــــابات و جایـــگاه آرای مــــردم در جمهوری اسلامی بیان میشود که بسیار محل تأمــــل است. برخی رأی دادن را به معنای اعلام فرمانبری مــردم از تشـــکیلات الهی میدانند و برخی هم رأی ندادن را به معنای خروج از اسلام. برخی هم گفتهاند که اساساً نیازی به شور انتخاباتی نیست. چنین نگاههایی به رأی و انتخاب مردم، مخالف مبانی انقلاب و مباین فرایند تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. ابتدا باید به این مسأله اشاره کرد که از پاریس تا تهران، هرگاه خبرنگاران از امام خمینی(ره) درباره معنای «جمهوری اسلامی» پرسیدند، ایشان پاسخ دادند که مراد از جمهوری، همین است که مثلاً در کشوری مانند فرانسه دیده میشود. این نص صریحی است که در صحیفه نور وجود دارد. اما بالاتر از این گفتار، واقعیت این است که پس از وقوع انقلاب اسلامی، همه فرایند تأسیس و استقرار این نظام سیاسی، با آرای مستقیم مردم صورت گرفت.
نخستین انتخابات، تعیین حکومت «جمهوری اسلامی» بود که امام(ره) تأکید کردند که نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد. دیدیم که بیش از 98 درصد مردم ایران در همهپرسی 12 فروردین 1358 به جمهوری اسلامی آری گفتند. پس از آن، دومین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات تعیین اعضای خبرگان قانون اساسی بود تا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تعیین کنند.
در این هنگام، احزاب و جریانهای مختلف سیاسی نامزدهای خود را به مردم معرفی کردند که طی آن، افراد حائز اکثریت آرا به مجلس خبرگان راهیافته و قانون اساسی را تصویب کردند. امام(ره) نیز با کمال احترام به آرای مردم و نیز آنچه منتخبان ملت تصویب کردند، برخورد کردند، اما بهرغم این، متن قانون اساسی نیز بار دیگر به رأی مردم گذاشته شد. در مرحله بعد، براساس این قانون اساسی که با رأی مردم تدوین و تصویب شد، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و پس از آن نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
همه اینها که داده و واقعیت تاریخی است، به این معنی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یک فرایند یک ساله، اما با برگزاری چندین انتخابات و تماماً با رأی مستقیم مردم تأسیس و مستقر شد. به عبارت دیگر، اینکه یک نظام نوپا، همه فرایند تأسیسی و استقرار خود را با تکیه بر صندوق رأی و آرای مردم دنبال کند، پدیدهای بینظیر در تاریخ ملتها وکشورها است که در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد.
در سالهای پس از آن نیز، حتی در شرایطی که کشور درگیر یک جنگ فراگیر بود، هیچگاه انتخابات در جمهوری اسلامی تعطیل یا تعویق نشد. همه اینها نه تنها نشاندهنده جایگاه رأی مردم و انتخابات در جمهوری اسلامی است، بلکه نشان میدهد امام(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را براساس همان فرایند و شیوهای تأسیس کرد که در فاصله حضور در پاریس تا استقرار در مدرسه رفاه و علوی بیان کرده بود و پس ایشان نیز این مسیر ادامه یافت.
مضاف بر این، در سایر دورههای جمهوری اسلامی امام(ره) و رهبری انقلاب همواره به رأی مردم تمکین کردند.
باید این نکته را درنظر داشت که آرای مردم، یک ضرورت عقلانی برای ایجاد پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی و حل مشکلات داخلی و خارجی آن است. به عبارت دیگر، ما نیازمند آن هستیم تا مردم از صمیم قلب خود، به سازوکارهای نظام ملتزم باشند و این هدف مهم، درصورتی محقق میشود که مردم دریابند در مدیریت جامعه حق دارند و سهیم هستند.
امروز اگر کسی دلسوز نظام است، باید شرایط را برای میدان دادن به مردم فراهم کند، میدان دادنی که از طریق گسترش آرای مردم، اهمیت یافتن و عملی شدن نتیجه آرا محقق میشود. لازمه این امر نیز، فراهم کردن شرایط برای انتخاب درست و عقلانی مردم است. به این معنی که مردم فرصت داشته باشند تا با شنیدن دیدگاههای افراد مختلف، آنچه قول و فعل احسن تشخیص میدهند انتخاب کنند. چراکه اصل انتخاب و انتخاب احسن، یک اصل اسلامی و انسانی است.
نکته دیگر، این واقعیت بسیار مهم است که بدون اهمیت دادن به آرا و انتخاب مردم، نمیتوان مشکلات را حل کرد یا انتظار داشت جمهوری اسلامی به تعالی مورد نظر خود نایل شود. زیرا انتخاب، اصلی منطبق با فطرت بشر است و نمیتوان امور جامعه را بدون توجه به اساس و فطرت بشری پیش برد. چه بسا بیتوجهی به این اصل میتواند زمینهساز دوری مردم هم بشود. حضور گسترده مردم در میادین مختلف برای حمایت از نظام جمهوری اسلامی، بویژه در دوران دفاع مقدس، ناشی از توجه به همین مسائل بوده که زمینهساز اعتقاد مردم به نظام و امام و کشور شده بود.
در پایان بیان یک نکته را ضروری میدانم. شخص من از سال 42 در نهضت اسلامی فعال بودهام و در این راه، من و سه برادر دیگر، طعم زندان و تبعید رژیم ستمشاهی را هم چشیدهایم. پس از انقلاب هم تا آنجا که در توان ما بود، تلاش کردیم در خدمت انقلاب باشیم.
از اینرو، طبیعی است که دوست داشته باشیم مردم در صحنههایی مانند انتخابات حضور داشته باشند تا انقلاب ما در دنیا، هر روز نسبت به گذشته جلوه بهتری داشته باشد.
محیط زیست و رسالت خطیر رئیس جمهوری آینده
ادامه از صفحه اول / و امری فرابخشی است که باید نظام جمهوری اسلامی به فوریت و بدون فوت وقت نسبت به تعیین راهبردهای کلانِ حفظ، ترمیم و توسعه محیط زیست اقدام کند و این مهم یکی از مسئولیتهای سترگ رئیس جمهوری منتخب است.
امروز برای تحقق این امر خوشبختانه سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام از عملکرد سازمان حفاظتمحیط زیست، گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت محیط زیست و همچنین قوانین مرتبط و بررسی و تجربهنگاری فعالیتهای چند سال اخیر سازمان را که حاوی پیشنهادات سازنده و کاربردی است در دسترس داریم. بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که علیرغم اقدامات مختلف، وضعیت محیط زیست کشور نامناسب است و فرایندهای اکولوژیک تحت تأثیر تصمیمها و رفتارهای ناپایدار بخشهای دولتی و غیر دولتی قرار دارد و راهی جز اصلاح آن نیست.
انسان جزئی از طبیعت است. تعادل در محیط زیست موجب میشود زندگی از جنبههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی متعادل باشد. تجربه جهانی در 60 سال اخیر حاکی از آن است که هر صدمهای که به طبیعت زده شود به نوعی به انسان برمیگردد. در سوره روم خداوند پیوستگی انسان و طبیعت و بازتاب رفتارش با طبیعت را بهخوبی بیان کرده است.
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ لِیذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ (روم41)
به خاطر کارهایى که مردم انجام دادهاند، فساد در خشکى و دریا آشکار شده است، تا (خداوند) کیفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حق) بازگردند.»
این آیه پند و اندرز نیست، بلکه رویکرد هستیشناسی از انسان و طبیعت را ارائه میدهد مبنی بر اینکه این دو در آفرینش پیوستگی بسیار زیادی دارند. تجلی چنین رویکردی در زندگی فردی و جمعی، سازگاری فرهنگ (ارزشها، ...)، اقتصاد، فناوری... و بهطور کلی نحوه زندگی با طبیعت است که آرامش، آسایش و رفاه را به ارمغان میآورد، دقیقاً برخلاف زندگی مبتنی بر بهرهبرداری حداکثری از طبیعت. شیوههای زندگی متعارف کنونی در کره زمین زندگی از نوع دوم را تحمیل کرده است. اما تجربیات نشان داده که میتوان سازگاری با طبیعت را داشت و در عین حال از مواهب توسعه بهره جست. این در صورتی امکانپذیر است که رشد اقتصادی و سود هدف اصلی نباشد.
برای اینکه شما و همکارانتان بتوانید در این مسیر موفق باشید، با توجه به مطالب یاد شده توصیههای مبتنی بر تجربیات کشور خودمان و دیگر کشورها بهطور خلاصه ارائه میشود:
تأکید بر مدیریت نتیجه محور: البته این موضوع برای همه بخشها لازم است. تجربه دهههای گذشته نشان میدهد مدیریتها بهطور عمده بر فعالیتها و نتایج کوتاه مدت تمرکز دارد. به همین دلیل شاخصهایی که ارائه میشود مملو از «فعالیتها» و نتایج کوتاه مدت است. به همین دلیل است که در محیط زیست فعالیتهای زیادی انجام میشود اما به دلیل اینکه نتیجه محور نیستند قادر به کاهش یا رفع فرایندهای فرسایشی محیط زیستی نمیباشند. لذا این نوع مدیریت را در دولت خود و در محیط زیست اشاعه دهید. البته نقش سازمان برنامه و بودجه در این زمینه بسیار مهم است. این رویکرد در زمینه نظارت (پایش و ارزشیابی) به عنوان ابزار قوی مدیریتی ضروری است.
اگر چه سازمان حفاظت محیط زیست پیشینه 50 ساله دارد (بدون احتساب دوره شکاربانی)، اما به دلایل مختلف همچون در حاشیه بودن در دو سه دهه اول پس از انقلاب، انقطاع مدیریتی در اوایل انقلاب، ضعف مدیریتی و... بسیاری از توانمندیهای کمی و کیفی خود را از دست داده است و نیازمند توسعه توانمندی در چهار سطح فردی (کارشناسان، مدیران و کارکنان)، ساختار اداری و تشکیلاتی، جایگاه متقن در حاکمیت و پیوندهای محکم ارتباطی با دستاندرکاران دولتی و نهادهای مردمی است. تقویت بنیه مالی کارکنان خدوم این سازمان، خصوصاً امنیت شغلی و تأمین تجهیزات مدرن برای ایفای وظیفه خطیر محیطبانان امری مهم و اجتناب ناپذیر است. ضرورت دارد این موضوعات مهم به جد در دستور کار قرار گیرد.
رودخانهها و تالابها شریانهای طبیعت کشور هستند. کم آبی و خشک شدن و آلوده شدن آنها در عمل طبیعت کشور را ضعیف کرده است به نحوی که ظرفیت تحمل آن در مقابله با اثرات تغییر اقلیم بتدریج کاهش مییابد و بر ضربه پذیری آنها افزوده میشود. خوشبختانه در این مورد قانون، آییننامه و تجربه قابل استفادهای در سازمان وجود دارد که نیاز به مدیریت نتیجه مدار و مداومت در نظارت است.
مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست گنجینههای تنوع زیستی گیاهی و جانوری کشور هستند. گنجینههایی که به دلیل ضعفهای کمی و کیفی مدیریتی در حال تحلیل رفتن هستند. از سال 1380 به منظور بهبود شرایط اکولوژیک مناطق مذکور اقداماتی صورت گرفته اما با کمبودهای زیادی همراه بوده و ثمر بخشی لازم را نداشته است. آتشسوزیهایی که در مناطق حفاظت شده رخ میدهد و بسیار لطمهزننده است را میتوان با اقدامات پیشگیرانه کاهش داد. حتی این مناطق قابلیت درآمدزایی برای بهبود وضعیت خود را دارند که نیازمند پیگیریهای لازم است. مشارکت جوامع محلی و سمنها در حفاظت از این مناطق برای سازمان بسیار ذیقیمت خواهد بود. تجربه کشورهای مختلف این موضوع را تصدیق میکند.
در برنامههای متعددی بر آموزش محیط زیست و ارتقای آگاهی برای تغییر رفتار با طبیعت تأکید شده، اما همواره در حد فعالیتهای پراکنده صورت گرفته است. در این زمینه لازم است اقدام اساسی و نتیجه محور صورت گیرد. در برنامههای گذشته توسعه، بر مشارکت تشکلهای مردمی در این موضوع تأکید گذارده شده است.
تقویت ارتباط با دستگاههای بخشی: دستگاههای بهرهبردار همچون جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت، بخشهایی هستند که فعالیتهای آنها اثرات فرسایشی بر محیط زیست گذارده است. هر یک از آنها اقداماتی برای کاهش اثرات منفی بر محیط زیست اتخاذ کردهاند اما در سطح رضایتبخش نمیباشد. برخلاف پندار موجود که حفظ محیط زیست با رشد اقتصادی سازگاری ندارد، روشن شده است که بهرهوری در هر یک از بخشهای یاد شده با حفاظت از محیط زیست نه تنها تعارضی ندارد بلکه موجب افزایش بهره وری آنها شده است. استفاده از رویکرد و فنون کشاورزی پایدار، کاهش تولید آلایندهها در خط تولید (پیشگیرانه) نگاه اکوهیدرولوژیک به آب، بهینهسازی مصرف انرژی که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز به اجرا گذارده شده است. اگر چه این اقدامات وظایف دستگاههای ذیربط است اما توانمند شدن و ایجاد ارتباط با آنها میتواند فشاری برای تسریع در پیشبرد اقدامات یاد شده باشد.
گسترش روابط بینالملل به منظور استفاده از آموزههای علمی و پژوهشی، همچنین امکانات فنی و تکنولوژیکی و تجربههای عملی سایر کشورها در مهار و کنترل بحرانهای زیست محیطی میتواند به ارتقای مدیریتها، حفاظت و احیای عرصههای سه گانه آب، خاک و هوا، مهار آلودگیها، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و احیای تنوع زیستی و... بینجامد.
خیل نیروهای متخصص، متعهد، دوستدار محیط زیست و عاشق حفظ و پایداری ایران عزیز و علاقهمند به ملک و ملت بزرگترین سرمایهای است که میتواند کمک کار مسئولان در اجرای برنامههای محیط زیستیشان باشد. «آقای رئیس جمهوری نفس محیط زیست به شماره افتاده است. آن را دریابید.»
پیام سردار قاآنی به صهیونیستها:
به خانههای فروخته شده خود در اروپا و امریکا برگردید
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در جنگ ۱۲ روزه اثبات شد که فلسطینیهای قهرمان باید در فکر اداره کل سرزمین خود باشند و رژیم صهیونیستی نیز باید از الان به فکر ترک این سرزمین باشد.
بهگزارش ایسنا، سردار اسماعیل قاآنی در آیین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید حجازی گفت: هنوز چهلم شهادت این شهید عالیقدر نگذشت که صحنهای بهوجود آمد و جهان اسلام و همه حقطلبان جهان، از مقاومتی که در سرزمین فلسطین انجام شد احساس سربلندی کردند. اینها تنها بخشی از خدماتی است که شهیدان عالیقدر ما شهید سلیمانی و شهید حجازی به جبهه مقاومت کردهاند. سردار قاآنی افزود: در سه روز اول نبرد فلسطینیان با رژیم صهیونیستی به اندازه تمام جنگ ۲۲ روزه موشک به سمت سرزمینهای اشغالی شلیک کردیم که این اقتدار جبهه مقاومت است و معنی فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «دست این بچهها را حاج قاسم پُر کرد» و این دست پر در این جنگ ۱۲ روزه خودش را نشان داد. او ادامه داد: شاید برای شما جالب باشد زیرا این مطالب را در رسانهها نمیگویند. سنگینترین گلولههای مقاومت فلسطین، آخرین گلولههایی بود که به سرزمینهای اشغالی زده شد که این نشان از قدرت، قوت و تعریف درست مقاومت است.
سردار قاآنی تأکید کرد: بیش از سه هزار موشکی که از سمت مقاومت به سرزمینهای اشغالی شلیک شد، تولید شده در همین جغرافیا است. از امروز به بعد پیام مقاومت به فرزندان فلسطینی این است که برنامهریزیهایتان باید برای اداره کل فلسطین باشد و بدون شک و تردید رژیم صهیونیستی باید به زمانی فکر کند که این سرزمین دیگر در کنترل و اختیار آنها نیست. به همه صهیونیستها توصیه میکنم قبل از آنکه خانههایی که در اروپا و امریکا و جاهای دیگر فروختید و به سرزمین فلسطین آمدید، گرانتر از امروز شود، برگردید و خانههای خودتان را مجدداً خریداری کنید. فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: رژیم صهیونیستی باید برای آن روزی که ذلیلانه این خاک را ترک میکند فکری کند و برادران ما در فلسطین از امروز باید برای آن روز برنامهریزی کرده و با تدبیر اقدام کنند. فلسطینیها در این جنگ ۱۲ روزه بسیاری از تأسیسات زیربنایی که میتوانستند هدف قرار دهند را نزدند، زیرا زمان زیادی طول نخواهد کشید که خودشان از این تأسیسات استفاده خواهند کرد.
اعلام اسامی نامزدهای شوراها 16 خرداد
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت که اسامی کاندیداهای نهایی انتخابات شوراها ۱۶ خرداد به وزارت کشور اعلام میشود. احمد نادری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در مرحله رسیدگی به شکایت داوطلبان احراز صلاحیت نشده در کلیه استانها است، گفت: هیأت مرکزی مشغول بررسی اعتراضات بوده که پیشبینی میشود به بخشی از شکایات پاسخ مثبت داده شود و افراد به گردونه رقابت برگردند. وی با بیان اینکه کار هیأت عالی نظارت بر استان تهران تمام شده است، گفت: البته هیأت مرکزی نظارت اجازه اعمال ماده ۶۳ را به هیأت استان تهران داد که ما این کار را در برخی از پروندهها انجام دادیم. بدین معنا که بر اساس استعلام نهادهای مسئول میتوانیم نظرمان را درباره افراد تأیید و یا رد شده تغییر دهیم. این اتفاق در موارد اندکی در استان تهران رخ داد. نادری در پایان گفت که هیأت مرکزی نظارت یک هفته زمان برای جمعبندی دارد و در نهایت ۱۶ خرداد اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات شوراها به وزارت کشور اعلام میشود.
نامه روحانی به شورای نگهبان
خبر اول اینکه، رئیس جمهوری روز چهارشنبه نامهای برای شورای نگهبان درباره رد صلاحیتها ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نامهای را به شورای نگهبان ارسال کرده است.شورای نگهبان هنوز به این نامه پاسخی نداده است.در اصل 113 قانون اساسی آمده است: «پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط میشود، برعهده دارد.» با این حال بر اساس تفسیر شورای نگهبان این اصل فقط شامل دایره مسئولیت رئیس جمهوری در قوه مجریه میشود.
تحریمهای قابل رفع، به هیأت ایرانی منتقل شده
خبر دیگر اینکه، «لورا روزن» خبرنگار ارشد امریکایی گزارشی به نقل از «یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا» منتشر کرد که در آن از حصول میزانی از پیشرفت در رایزنیها برای احیای برجام خبر داد. به گزارش فارس، طبق این گزارش، یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که به نام او اشارهای نشده، گفت: «ما میزانی از پیشرفت (در زمینه احیای کامل برجام از سوی ایران و امریکا) داشتیم اما شفافسازی به معنای (رسیدن به) اتفاق نظر نیست. هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد... برخی از این اختلاف نظرها، مسائل مهمی هستند.» به گفته مقام ارشد وزارت خارجه واشنگتن، بعد از دومین دور رایزنیها در وین، امریکا و ایران اکنون بهتر میدانند که برای پایبندی کامل به برجام چه کاری باید انجام دهند. این مقام امریکایی با بیان اینکه رایزنیها در وین مفید و منظم بوده است، افزود: «البته هنوز بسیاری از اختلافات وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد. ما هنوز به جمع بندی (و پایان راه) نزدیک نیستیم.»
به گفته او، هیأت امریکایی حاضر در رایزنیهای وین از طریق واسطهها (هیأتهای اروپایی و غیر اروپایی عضو برجام) درباره «تعدادی از انواع موارد تحریمهایی که ما (واشنگتن) باید به منظور برگشت به پایبندی رفع کنیم و تحریمهایی که نیازی به رفع آنها نیست» به هیأت ایرانی اطلاع دادهایم. از نظر این مقام واشنگتن، پیچیدهترین بخش، مربوط به سومین طبقهبندی تحریمهای اعمالی دولت دونالد ترامپ علیه ایران است چرا که هنوز نیاز است مشخص شود آیا این تحریمها به طور قانونی اعمال شدند یا بلکه عامدانه اعمال شدند تا در برابر تلاش دولت بعدی (دولت بایدن) برای بازگشت به برجام موانع ایجاد کند.
توئیت رئیس زندانها درباره یک زندانی
شنیدیم که، رئیس سازمان زندانها از شرایط خوب سپیده قلیان و امکانات در اختیارش در زندان خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدمهدی حاجمحمدی در توئیتر نوشت: «دیروز در بوشهر، بهخاطر دروغهای اخیر رسانههای سعودی درباره زندانیان سیاسی زن، شخصاً پیگیر وضعیت خانم سپیده قلیان شدم. از شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود. با علاقه و روحیه خوب، شیرینیهایی را که خودش در زندان پخته بود تعارف میکرد. البته از بابت سختی رفتوآمد خانوادهاش نگران بود.» سپیده قلیان فعال کارگری است که اسفند ماه سال گذشته برای تحمل ادامه دوران حبس خود از زندان اوین تهران به زندان بوشهر منتقل شد.
محکومیت یک مدیر سابق راه و شهرسازی
با خبر شدیم که، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هرمزگان با رأی تخلفات اداری نهاد ریاستجمهوری به اتهام اختلاس و سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی به دو سال محرومیت از انتصاب به پستهای حساس و مدیریتی محکوم شد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، به دنبال گزارش واصله مردمی، برخی اسناد مالی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج حاصله و بررسیهای هیأت بازرسی تخلف فرشید دستوان مدیرکل وقت اداره کل مزبور محرز شد. فرشید دستوان مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان هرمزگان باید مبلغ شش میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال که به منظور خرید علائم ایمنی و راهنمایی و رانندگی به وی سپرده شده بود، در وجه شرکتهای آموت آرتا قشم و کوبش فلز هرمزگان پرداخت میکرد، اما بنا به طریقی به نفع خود و دیگران برداشت و تصاحب کرده بود.
نفتکش ایرانی بعد از 125 روز توقیف آزاد شد
خبر رسیده که،کشتی نفتکش «هورس» متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران که از ۲۴ ژانویه (یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) تاکنون در آبهای اندونزی توقیف شده بود جمعه آزاد شد.به گزارش «انتخاب»، این کشتی با حمایت همهجانبه مقامات ارشد کشور، پشتیبانی و کمک کنسولی وزارت امورخارجه و همکاری دستیار ویژه وزیر امور خارجه، پس از گذراندن موفق مراحل دادرسی، بعد از ۱۲۵ روز، رفع توقیف شد. طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، پرسنل مجرب و متعهد نفتکش هورس در این مدت به رغم تحمل سختیها و دوری از خانواده، با فداکاری در دفاع از منافع ملی و حفظ جریان صادرات نفت و فرآوردههای نفتی کشور ایستادگی کرده و در پیگیری مأموریت خود عزم راسخی داشتند. این کشتی هماکنون ادامه مأموریت خود را از سر گرفته است و پس از اتمام آن به آبهای کشور باز خواهد گشت.
حزب اعتماد ملی نامزدی در انتخابات ندارد
دست آخر اینکه، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: «حزب اعتماد ملی» نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. به گزارش ایلنا، الیاس حضرتی در واکنش به مطرح شدن ادعایی در فضای مجازی مبنی بر حمایت حزب اعتماد ملی از محسن مهرعلیزاده نوشت: «حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ کس نرفته و نامزدی ندارد.»