ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به مذاکره نگاه مثبت داریم
سعید جلیلی:
● به مذاکره نگاه مثبت داریم و معتقدیم که مذاکره یک وسیله برای استیفای حقوق ملت است، اما مذاکره تنها راه نیست و نباید اقتصاد معطل مذاکره بماند. به موازات مذاکره برنامههای خود برای مقابله با تحریم و جهش اقتصادی را دنبال میکنیم.
● رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در استان قزوین: زمانی که سعید جلیلی مدیرکل بازرسی وزارت خارجه بود ۱۷ سفیر را از کار برکنار کرد و این نشان میدهد که در برخورد با فساد هم بدون اغماض عمل کرده و بهصورت ریشهای با فساد برخورد خواهد کرد. یکی از مهمترین ویژگیهای سعید جلیلی توانایی مدیریت او در بحرانهاست چراکه آقای جلیلی در سختترین شرایط به مدت ۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و همین امر هم مهر تأییدی بر توان مدیریت اوست.
● رابط و هماهنگ کننده ستادهای سعید جلیلی در خراســـان رضـــوی: ســـتادهای این نامزد انتخاباتی در ۲۲ شهرستان محوری و بزرگ استان از جمله مشهد راهاندازی شده و تبلیغات در سایر شهرستانها نیز از طریق این مناطق پوشش داده می شود.
● به مذاکره نگاه مثبت داریم و معتقدیم که مذاکره یک وسیله برای استیفای حقوق ملت است، اما مذاکره تنها راه نیست و نباید اقتصاد معطل مذاکره بماند. به موازات مذاکره برنامههای خود برای مقابله با تحریم و جهش اقتصادی را دنبال میکنیم.
● رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در استان قزوین: زمانی که سعید جلیلی مدیرکل بازرسی وزارت خارجه بود ۱۷ سفیر را از کار برکنار کرد و این نشان میدهد که در برخورد با فساد هم بدون اغماض عمل کرده و بهصورت ریشهای با فساد برخورد خواهد کرد. یکی از مهمترین ویژگیهای سعید جلیلی توانایی مدیریت او در بحرانهاست چراکه آقای جلیلی در سختترین شرایط به مدت ۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و همین امر هم مهر تأییدی بر توان مدیریت اوست.
● رابط و هماهنگ کننده ستادهای سعید جلیلی در خراســـان رضـــوی: ســـتادهای این نامزد انتخاباتی در ۲۲ شهرستان محوری و بزرگ استان از جمله مشهد راهاندازی شده و تبلیغات در سایر شهرستانها نیز از طریق این مناطق پوشش داده می شود.
قطار انقلاب را بزرگتر میکنیم
محسن رضایی:
● سال ۱۴۰۰ سال گشایش امور خواهد بود و دوران جدیدی را برای شکوفایی ملت ایران در میدان اقتصاد و صنعت و کشاورزی، فرهنگ و برادری و دوستی شروع خواهیم کرد.
● دولتم را با کمک همه اقوام ایرانی شکل خواهم داد. هیچ قوم و استانی در دولت من، بدون نماینده نخواهد بود. از برادران اهل سنت، اعراب، ترکها، بلوچها، کردها و همه استانها وزیر و معاون وزیر خواهیم داشت.
● دو جناح سیاسی که با هم دعوا دارند و بقیه آحاد ملت را از قطار انقلاب پیاده کردهاند. دولت ما قطار انقلاب را بزرگ خواهد کرد و صندلی برای سوار شدن ایرانیان خارج از کشور هم در نظر خواهد گرفت.
● بازی جناحی را کنار میگذاریم و از شایستگان همه جناحها استفاده میکنیم. ما به کسی سهم نمیدهیم، ما حق آنها را میدهیم.
● رابطه خوبی که بین من و مقام معظم رهبری وجود دارد، دست مرا برای خدمت بازتر میکند.
● سربازان ما در ساحل مدیترانه دارند از صلح وامنیت پاسداری می کنند و شایسته نیست که خانوادههاشان نگران وضع معیشت باشند.
● سال ۱۴۰۰ سال گشایش امور خواهد بود و دوران جدیدی را برای شکوفایی ملت ایران در میدان اقتصاد و صنعت و کشاورزی، فرهنگ و برادری و دوستی شروع خواهیم کرد.
● دولتم را با کمک همه اقوام ایرانی شکل خواهم داد. هیچ قوم و استانی در دولت من، بدون نماینده نخواهد بود. از برادران اهل سنت، اعراب، ترکها، بلوچها، کردها و همه استانها وزیر و معاون وزیر خواهیم داشت.
● دو جناح سیاسی که با هم دعوا دارند و بقیه آحاد ملت را از قطار انقلاب پیاده کردهاند. دولت ما قطار انقلاب را بزرگ خواهد کرد و صندلی برای سوار شدن ایرانیان خارج از کشور هم در نظر خواهد گرفت.
● بازی جناحی را کنار میگذاریم و از شایستگان همه جناحها استفاده میکنیم. ما به کسی سهم نمیدهیم، ما حق آنها را میدهیم.
● رابطه خوبی که بین من و مقام معظم رهبری وجود دارد، دست مرا برای خدمت بازتر میکند.
● سربازان ما در ساحل مدیترانه دارند از صلح وامنیت پاسداری می کنند و شایسته نیست که خانوادههاشان نگران وضع معیشت باشند.
مدیریت، حلقه مفقوده رفع مشکلات است
سید ابراهیم رئیسی:
● فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت و یک فضای مهم برای کار و درآمدزایی است. در صورت اعتماد مردم برای تقویت اقتصاد فضای مجازی حداقل اینترنت را برای دهکهای پایین جامعه رایگان خواهم کرد.
● سه چهار روز قبل از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین توسط دولت، از موضوع مطلع شدم و در نامهای رسمی هشدار دادم که کشور زمینه اجرای این طرح بدون اقناع مردم را ندارد و زمان اجرای آن را مناسب نمیدانم .
● اگر ساختارهای فسادزا اصلاح نشوند هر چه به پروندهها رسیدگی شود باز پرونده جدیدی به وجود میآید. مدیریت، حلقه مفقوده رفع مشکلات است.
● سخنگوی ستادهای مردمی حامی سید ابراهیم رئیسی: آیتالله رئیسی به ستادهای مردمی دستور داده است به سرعت بنر عکسهای ایشان از سطح شهرها جمع شود و جلوی هرگونه چاپ و نصب بنرهای جدید تصاویر ایشان هم گرفته شود. او معتقد است مردم خادم خودشان را میشناسند و پول خرج کردن برای چاپ پوستر هیچ توجیهی ندارد.
● فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت و یک فضای مهم برای کار و درآمدزایی است. در صورت اعتماد مردم برای تقویت اقتصاد فضای مجازی حداقل اینترنت را برای دهکهای پایین جامعه رایگان خواهم کرد.
● سه چهار روز قبل از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین توسط دولت، از موضوع مطلع شدم و در نامهای رسمی هشدار دادم که کشور زمینه اجرای این طرح بدون اقناع مردم را ندارد و زمان اجرای آن را مناسب نمیدانم .
● اگر ساختارهای فسادزا اصلاح نشوند هر چه به پروندهها رسیدگی شود باز پرونده جدیدی به وجود میآید. مدیریت، حلقه مفقوده رفع مشکلات است.
● سخنگوی ستادهای مردمی حامی سید ابراهیم رئیسی: آیتالله رئیسی به ستادهای مردمی دستور داده است به سرعت بنر عکسهای ایشان از سطح شهرها جمع شود و جلوی هرگونه چاپ و نصب بنرهای جدید تصاویر ایشان هم گرفته شود. او معتقد است مردم خادم خودشان را میشناسند و پول خرج کردن برای چاپ پوستر هیچ توجیهی ندارد.
ظرفیتهای جدید در داخل خلق میکنیم
علیرضا زاکانی:
● محورهای داخلی حرکت دولت اقدام و اصلاح عبارت است از: تحول اقتصاد و مدیریت آن با عطف به جهش تولید، محور فرهنگ و اجتماع با توجه به تعلیم و تربیت خانواده و جمعیت، محیط زیست و صیانت از آن. محور سیاست و امنیت که در آن مردم سالاری دینی و بسط آزادیهای مدنی و پذیرش اعتراض مطابق قانون اساسی مورد توجه است.
● توجه به قدرتهای نوظهور شرق و انعقاد پیمانهای درازمدت با چین و روسیه به عنوان یک اصل اساسی مدنظر است. تعامل با اروپا همراه با احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع ایران اسلامی است.
● شرایطی را مهیا میکنیم که ایرانیان خارج از کشور راحت به ایران رفت و آمد داشته باشند و تلاش میکنیم مشکلات آنها برطرف شود.
● هیچ عقل سلیمی نباید رابطه با امریکا را بپذیرد اما اگر امریکا در تعاملات خود با ایران تغییر ایجاد کند، این کشور هم در رده کشورهایی قرار میگیرد که با ایران در تعامل هستند.
● اصل تحریم جنایتکارانه است که هیچ کس نباید آن را بپذیرد. همه تلاش خود را معطوف به خلق ظرفیتهای جدید در داخل کشور میکنیم.
● محورهای داخلی حرکت دولت اقدام و اصلاح عبارت است از: تحول اقتصاد و مدیریت آن با عطف به جهش تولید، محور فرهنگ و اجتماع با توجه به تعلیم و تربیت خانواده و جمعیت، محیط زیست و صیانت از آن. محور سیاست و امنیت که در آن مردم سالاری دینی و بسط آزادیهای مدنی و پذیرش اعتراض مطابق قانون اساسی مورد توجه است.
● توجه به قدرتهای نوظهور شرق و انعقاد پیمانهای درازمدت با چین و روسیه به عنوان یک اصل اساسی مدنظر است. تعامل با اروپا همراه با احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع ایران اسلامی است.
● شرایطی را مهیا میکنیم که ایرانیان خارج از کشور راحت به ایران رفت و آمد داشته باشند و تلاش میکنیم مشکلات آنها برطرف شود.
● هیچ عقل سلیمی نباید رابطه با امریکا را بپذیرد اما اگر امریکا در تعاملات خود با ایران تغییر ایجاد کند، این کشور هم در رده کشورهایی قرار میگیرد که با ایران در تعامل هستند.
● اصل تحریم جنایتکارانه است که هیچ کس نباید آن را بپذیرد. همه تلاش خود را معطوف به خلق ظرفیتهای جدید در داخل کشور میکنیم.
روش کشورداری غلط بوده است
امیرحسین قاضیزاده هاشمی:
● من کلاً مشکلات کشور را در سطح ریز موضوعات نمیدانم، من معتقدم روش کشورداری ما غلط بوده است نه در این مقطع بلکه 100 سال است که ما روی ریلی حرکت میکنیم که ما را از اهداف یک ایران مقتدر و متعالی دور میکند؛ این باید اصلاح شود. زیربنای کل ایران، شکل اداره کشور، مدل حکمرانی، نظام دیوانی و دولت و تمرکز گرایی اشکال دارد.
● رئیس ستاد انتخاباتی قاضیزاده هاشمی در استان فارس: جوان بودن، انقلابی بودن و داشتن برنامه از ویژگیهای امیرحسین قاضیزاده است که سبب شده جوانان و نخبگان به سمت وی گرایش داشته باشند. ایشان با حضور تعدادی از نخبگان و هیأت علمی دانشگاهها نشستند و مدل حکمرانی جوان حزباللهی را تعریف کرده اند.
● تغییر در ساختار مدیریتی نیاز به برنامهریزی دارد که آقای قاضیزاده در همه زمینهها برنامهریزی کرده و موضوعاتی مثل انتخاب مدیران، نخبگان جامعه برای مدیریت و غیره مورد توجه ایشان بوده است.ایشان معتقد است که مسئولان باید در زمینه اقتصادی سررشته داشته باشند و با آگاهی وارد مقولات مختلف خارجی شوند.
● من کلاً مشکلات کشور را در سطح ریز موضوعات نمیدانم، من معتقدم روش کشورداری ما غلط بوده است نه در این مقطع بلکه 100 سال است که ما روی ریلی حرکت میکنیم که ما را از اهداف یک ایران مقتدر و متعالی دور میکند؛ این باید اصلاح شود. زیربنای کل ایران، شکل اداره کشور، مدل حکمرانی، نظام دیوانی و دولت و تمرکز گرایی اشکال دارد.
● رئیس ستاد انتخاباتی قاضیزاده هاشمی در استان فارس: جوان بودن، انقلابی بودن و داشتن برنامه از ویژگیهای امیرحسین قاضیزاده است که سبب شده جوانان و نخبگان به سمت وی گرایش داشته باشند. ایشان با حضور تعدادی از نخبگان و هیأت علمی دانشگاهها نشستند و مدل حکمرانی جوان حزباللهی را تعریف کرده اند.
● تغییر در ساختار مدیریتی نیاز به برنامهریزی دارد که آقای قاضیزاده در همه زمینهها برنامهریزی کرده و موضوعاتی مثل انتخاب مدیران، نخبگان جامعه برای مدیریت و غیره مورد توجه ایشان بوده است.ایشان معتقد است که مسئولان باید در زمینه اقتصادی سررشته داشته باشند و با آگاهی وارد مقولات مختلف خارجی شوند.
امید به آینده در کشور کم شده است
محسن مهرعلیزاده:
● مردم ایران به انتخابی دست خواهند زد که توسط آن بتوانند با تکیه بر تجربیات گذشته خود راهی برای برونرفت از مشکلات موجود بیابند.
● امروز مسائل معیشتی، فقر، تنگدستی، بیکاری، فاصله بسیار زیاد اجتماعی، افزایش سطح فقر و رسیدن فقر به ۷۰ درصد جامعه و از طرفی کشمکشهای بیحاصل بیم افراد و صاحبنظران مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در کشور به وجود آورده است.
● در کشوری زندگی میکنیم که با وجود نیت خیر بسیاری از مسئولان، برخی دست ناپاکی، اختلاس، فساد، دست یازیدن به بیتالمال، فشار به مردم و تحمیل زندگی سخت به مردم را در رویههای مدیریتی خود برگزیدند و بر این اساس امید مردم به آینده بسیار کمتر از آنچه باید باشد است .این مسائل را برای ناامید کردن مردم مطرح نمیکنم. هرچند این اقدامات باعث شد تا فاصله بسیار زیادی بین اعتماد مردم به نظام، مدیریت و مدیران اجرایی به نسبت سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آید.
● مردم ایران به انتخابی دست خواهند زد که توسط آن بتوانند با تکیه بر تجربیات گذشته خود راهی برای برونرفت از مشکلات موجود بیابند.
● امروز مسائل معیشتی، فقر، تنگدستی، بیکاری، فاصله بسیار زیاد اجتماعی، افزایش سطح فقر و رسیدن فقر به ۷۰ درصد جامعه و از طرفی کشمکشهای بیحاصل بیم افراد و صاحبنظران مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در کشور به وجود آورده است.
● در کشوری زندگی میکنیم که با وجود نیت خیر بسیاری از مسئولان، برخی دست ناپاکی، اختلاس، فساد، دست یازیدن به بیتالمال، فشار به مردم و تحمیل زندگی سخت به مردم را در رویههای مدیریتی خود برگزیدند و بر این اساس امید مردم به آینده بسیار کمتر از آنچه باید باشد است .این مسائل را برای ناامید کردن مردم مطرح نمیکنم. هرچند این اقدامات باعث شد تا فاصله بسیار زیادی بین اعتماد مردم به نظام، مدیریت و مدیران اجرایی به نسبت سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آید.
نگاه سیاسی و نبود راهبرد ملی مانع توسعه استانها
عبدالناصر همتی:
● متوجه شدم بهخاطر قطع میکروفن من در جریان مناظره جمله «به گفته مرحوم ناصر حجازی، سیاسیون باید از ورزش کنار بروند» حذف شده است. در دولت من، ورزش را باید افراد حرفهای ورزش اداره کنند و کشور را اقتصاددانان.
● همتی در واکنش به توئیت ابراهیم رئیسی: من هم با افتخار یک کارمند هستم، شما هم اگر واقعاً کارمند بودید از این عنوان به منظور تحقیر رقیب استفاده نمیکردید.
● نگاه سیاسی و نبود راهبرد ملی مانع توسعه استانها است.
● همتی به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گفته که مایل است با «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا در صورت پیروزی در انتخابات دیدار کند، البته «امریکا باید سیگنالهای بهتر و قویتری» برای جمهوری اسلامی ارسال کند. از نظر او بازگشت امریکا به توافق هستهای برای هرگونه رابطه احتمالی در میانه تنشهای گستردهتر در خاورمیانه کلیدی است.
● محمدعلی ایزدی از سوی عبدالناصر همتی به عنوان نماینده تامالاختیار وی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور معرفی شد. رئیس و اعضای ستاد همتی در استان تهران منصوب شدند.
● متوجه شدم بهخاطر قطع میکروفن من در جریان مناظره جمله «به گفته مرحوم ناصر حجازی، سیاسیون باید از ورزش کنار بروند» حذف شده است. در دولت من، ورزش را باید افراد حرفهای ورزش اداره کنند و کشور را اقتصاددانان.
● همتی در واکنش به توئیت ابراهیم رئیسی: من هم با افتخار یک کارمند هستم، شما هم اگر واقعاً کارمند بودید از این عنوان به منظور تحقیر رقیب استفاده نمیکردید.
● نگاه سیاسی و نبود راهبرد ملی مانع توسعه استانها است.
● همتی به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گفته که مایل است با «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا در صورت پیروزی در انتخابات دیدار کند، البته «امریکا باید سیگنالهای بهتر و قویتری» برای جمهوری اسلامی ارسال کند. از نظر او بازگشت امریکا به توافق هستهای برای هرگونه رابطه احتمالی در میانه تنشهای گستردهتر در خاورمیانه کلیدی است.
● محمدعلی ایزدی از سوی عبدالناصر همتی به عنوان نماینده تامالاختیار وی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور معرفی شد. رئیس و اعضای ستاد همتی در استان تهران منصوب شدند.
قالیباف: گناهی بزرگتر از دلسرد کردن مردم از انتخابات نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم ما طعم شیرین انتخابات واقعی را با انقلاب و امام شناختند، گفت: دلسرد کردن مردم از انتخابات هنر نیست، قهر با مشارکت پنجره فرصت را برای مردم میبندد.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، در نطق پیش از دستور مجلس گفت: در مقیاس زندگی اجتماعی و عرصه عمومی شاید هیچ گناهی بزرگتر از گناه دلسرد کردن مردم نباشد، نباید با دشمنان درباره موضوع انتخابات همصدا شویم، حتماً کسانی که در انتخابات مشارکت میکنند هم نقدها و اعتراضهای بجایی دارند اما آنها با وجود این نقدها، انتخابات را مهمترین پنجره تنفس مدیریتی برای کشور میدانند، مردم از طریق انتخابات این فرصت را دارند که نگاه کلان حاکم بر مدیریت کشور، مجریان و مهمترین برنامههای کشور را خودشان مشخص کنند.
چرا مجلس برای مطالبه رهبری جلسه غیرعلنی تشکیل نداد؟
تریبون مجلس برای اندک نمایندگان معترض به نتایج تأیید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری همچنان باز است. دیروز محمد باقری بنابی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با استناد به بیانات رهبری در خصوص نسبتهای خلاف واقع به نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده و مطالبه ایشان مبنی بر «جبران جفا» گفت: چرا مجلس برای مطالبه رهبری جلسه غیرعلنی تشکیل نداد؟ مجلس باید بحث کند که به چه کسانی جفا شده و کدام دستگاهها آن را باید جبران کنند.
او در تذکر شفاهی خود ادامه داد: دستگاه یا نهادی که ملزم به جبران جفای روا شده بر نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده است، باید مشخص شود. همچنین باید مشخص شود که به چه کسانی جفا شده است؟ چرا به مطالبه رهبر معظم انقلاب پاسخ نمیدهید؟ با وجود اینکه دستگاههای مسئول به ندای رهبر معظم انقلاب پاسخ ندادند اما مردم حتماً به ندای رهبری لبیک خواهند گفت و با مشارکت بالا ثابت خواهند کرد که پشتیبان ولایت فقیه هستند.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، در نطق پیش از دستور مجلس گفت: در مقیاس زندگی اجتماعی و عرصه عمومی شاید هیچ گناهی بزرگتر از گناه دلسرد کردن مردم نباشد، نباید با دشمنان درباره موضوع انتخابات همصدا شویم، حتماً کسانی که در انتخابات مشارکت میکنند هم نقدها و اعتراضهای بجایی دارند اما آنها با وجود این نقدها، انتخابات را مهمترین پنجره تنفس مدیریتی برای کشور میدانند، مردم از طریق انتخابات این فرصت را دارند که نگاه کلان حاکم بر مدیریت کشور، مجریان و مهمترین برنامههای کشور را خودشان مشخص کنند.
چرا مجلس برای مطالبه رهبری جلسه غیرعلنی تشکیل نداد؟
تریبون مجلس برای اندک نمایندگان معترض به نتایج تأیید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری همچنان باز است. دیروز محمد باقری بنابی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با استناد به بیانات رهبری در خصوص نسبتهای خلاف واقع به نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده و مطالبه ایشان مبنی بر «جبران جفا» گفت: چرا مجلس برای مطالبه رهبری جلسه غیرعلنی تشکیل نداد؟ مجلس باید بحث کند که به چه کسانی جفا شده و کدام دستگاهها آن را باید جبران کنند.
او در تذکر شفاهی خود ادامه داد: دستگاه یا نهادی که ملزم به جبران جفای روا شده بر نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده است، باید مشخص شود. همچنین باید مشخص شود که به چه کسانی جفا شده است؟ چرا به مطالبه رهبر معظم انقلاب پاسخ نمیدهید؟ با وجود اینکه دستگاههای مسئول به ندای رهبر معظم انقلاب پاسخ ندادند اما مردم حتماً به ندای رهبری لبیک خواهند گفت و با مشارکت بالا ثابت خواهند کرد که پشتیبان ولایت فقیه هستند.
معاون رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران:
گزارش کمیسیون قضایی مجلس یکطرفه بود
معاون امور مجلس رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران در واکنش به رأی نمایندگان به گزارش کمیسیون قضایی مبنی بر اعمال ماده 243 و شکایت از دولت به قوه قضائیه، گفت: اصول انصاف و قواعد دادرسی بر این است کسی که گزارشی علیه او قرائت میشود، به او اجازه دفاع و صحبت بدهند اما گزارش کمیسیون قضایی یکطرفه قرائت شد و اجازه صحبت هم به نماینده دولت ندادند.
به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت مطلقاً و به هیچ وجه برای سند ۲۰۳۰ حکم، بودجه و اعتباری را نیاورده و تعهدی را نیز در اینباره نپذیرفته است، اظهارکرد: مطلبی که یکی از نمایندگان مجلس تذکر داد، صرفاً بر اثر اشتباه سهوی بود که یک کارشناس در یکی از جداول انجام داده بود که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه، هم در فایل و هم در نسخههای کاغذی آن را اصلاح کرد. او با بیان اینکه فکر میکردیم پس از توضیحات مستدل و مستند ما و مشخص و گویا بودن قانون بودجه قضیه حل و فصل شود، افزود: هفته گذشته دیدیم این درخواست در دستور هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، اما در جلسه سهشنبه مجلس گزارش کمیسیون قضایی درحالی قرائت شد که از جهت شکلی و ماهیتی ایرادهایی داشت، مضاف بر اینکه مانند موارد دیگر به نماینده دولت اجازه صحبت داده نشد، درحالی که هم قاعده این است و هم اصول انصاف و قواعد دادرسی حکم میکند وقتی گزارشی از یک کمیسیون در صحن مطرح میشود، به کسی یا نهادی که گزارش علیه او است، اجازه دفاع و صحبت بدهند.
به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت مطلقاً و به هیچ وجه برای سند ۲۰۳۰ حکم، بودجه و اعتباری را نیاورده و تعهدی را نیز در اینباره نپذیرفته است، اظهارکرد: مطلبی که یکی از نمایندگان مجلس تذکر داد، صرفاً بر اثر اشتباه سهوی بود که یک کارشناس در یکی از جداول انجام داده بود که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه، هم در فایل و هم در نسخههای کاغذی آن را اصلاح کرد. او با بیان اینکه فکر میکردیم پس از توضیحات مستدل و مستند ما و مشخص و گویا بودن قانون بودجه قضیه حل و فصل شود، افزود: هفته گذشته دیدیم این درخواست در دستور هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، اما در جلسه سهشنبه مجلس گزارش کمیسیون قضایی درحالی قرائت شد که از جهت شکلی و ماهیتی ایرادهایی داشت، مضاف بر اینکه مانند موارد دیگر به نماینده دولت اجازه صحبت داده نشد، درحالی که هم قاعده این است و هم اصول انصاف و قواعد دادرسی حکم میکند وقتی گزارشی از یک کمیسیون در صحن مطرح میشود، به کسی یا نهادی که گزارش علیه او است، اجازه دفاع و صحبت بدهند.
هیچکس به عقب برنمیگردد
ادامه از صفحه اول
به این ترتیب، میتوان انتخابات 1400 ریاست جمهوری را یک نقطه عطف در عرصه سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور تعبیر کرد. نقطه عطفی که در آن، همه طرفها اذعان دارند که دیگر نمیتوانند در برخی زمینههای حیاتی، به گذشته عقبگرد داشت و زین پس هر تغییری، باید مطابق و پیشبرنده تحولاتی باشد که امروز در کشور رقم خورده است.
در عین حال، از کنار این واقعیت هم نمیتوان عبور کرد که تبدیل مسائلی مانند مخالفت با فیلترینگ، تعامل با جهان، پذیرش مذاکره و تأکید بر زنان به عنوان اموری طبیعی و عادی در کشور، صرفاً محصول تلاشهای دولت روحانی نیست. درست است که دولت روحانی در 8 سال فعالیت خود، اتفاقاً بابت همین شعارها و رویکردهای فشارهای طاقت فرسایی را تحمل کرد. شخص رئیس جمهوری آماج شدیدترین حملات واقع شد، هر اظهارنظر و کنش محمدجواد ظریف به بهانهای برای حمله به او تبدیل شد یا حتی به دلیل ایستادگی وزیر ارتباطات مقابل سیاست فیلترینگ علیه او پرونده قضائی تشکیل شد، اما شکلگیری این نقاط عطف، صرفاً محصول این تلاشها و ایستادگیها نیست، بلکه بواقع، تحولات اجتماعی و تغییرات و رشد سیاسی و اجتماعی ایرانیان است که امروز همه کنشگران سیاسی از نحلههای فکری مختلف را واداشته است تا نسبت به مطالبات آنان سر تعظیم فرو بیاورد. به عبارت دیگر، بخشی از تغییر رویکردها در جریانهای سیاسی و پوستاندازی آنان، ناشی از ایستادگی و تغییرات ژرفی است که در لایههای مختلف زندگی ایرانیان ایجاد شده است، تغییراتی که هر رئیس دولت آتی یا هر کنشگر و حزب سیاسی، نمیتواند بدون توجه به آنان، مسیر قطار توسعه ایران را برعکس کند و بیتوجه به خواست عموم ایرانیان، راه بادیه را در پیش بگیرد.
امروز کسانی میگویند، مخالفت صددرصدی با برجام ندارند و حتی میخواهند در چارچوب آن عمل کنند که تا پیش از انتخابات، برجام را با ترکمنچای و حتی بدتر از آن مقایسه میکردند. چه شد و چه اتفاقی افتاد که این عده، پس از سالها حمله به دولت و نیز حمله به امیدها و باورهای مردم، امروز به این جمعبندی رسیدهاند؟ چه شد کسانی که تا دیروز چین را الگوی فیلترینگ میدانستند، امروز خود را مخالف فیلترینگ معرفی میکنند؟ آیا این تغییر رویکرد، یک فریب تبلیغاتی و تلاشی برای همرنگ جماعت شدن است یا اینکه آنان نیز پس از سالها، براستی به این نتیجه رسیدهاند که نمیتوان مقتضیات زمان و مکان را نادیده گرفت؟ اگر بهواقع اینگونه است، باید درس عبرتی گرفته باشند تا بیش از این نخواهند از تحولات روز جامعه جلوگیری کنند. امیدواریم که رسیدن به فهم این مسائل از گونه دوم باشد و نه از قسم اول که قابل پذیرش نیست.
البته در سخن از انتخابات، نمیتوان به آنچه در مناظرههای اول و دوم گذشت، اشارهای نکرد. برخی نامزدان به گونهای اظهارنظر میکنند که گویی همه نابسامانیها و مشکلات کشور دستپخت دولتهای یازدهم و دوازدهم است. حتی برخی برای پیشبرد کار انتخاباتی خود، در عملی غیرمنصفانه، برخی دیگر از نامزدان را به دولت منسوب میکنند تا بتوانند آنان را هم مشمول سیاهنماییهای خود کنند. این درحالی است که ادب اقتضا میکند در هر شرایطی قاعده انصاف را فراموش نکنیم. دیدن بخش کوچک خالی یک لیوان هنر نیست، هنر آن است که تمامی یک لیون بویژه نیمه پر آن را هم مشاهده کنیم. واقعیت این است که آقای روحانی در خرداد 1396 نزدیک 24 میلیون رأی کسب کرد. همین رأیآوری 24 میلیونی نشان میدهد عملکرد دولت اول در سیاست خارجی، اقتصاد و فضای مجازی مورد تأیید اکثریت مردم بود. اما در دولت دوم آقای روحانی با خروج دونالد ترامپ از برجام و اعمال فشارحداکثری، به مرور اثرات این تحریمهای فلجکننده بر اقتصاد کشور نمایان شد.
باتوجه به همه آنچه دولت دوازدهم از سر گذراند، سؤال این است آیا نقدهایی که صرفاً کاستیهای 8 ساله را میبینند، امری رواست؟ آیا بهتر نبود صداوسیما در سؤالات مناظرهها از نقش تحریم و کرونا در شکلگیری وضعیت اقتصادی مردم نیز از نامزدان چیزی بپرسد؟ چگونه است که کارشناسان اقتصادی جهان از تأثیر مخرب کرونا بر اقتصاد کشورهای پیشرفته سخن میگویند، اما در کشور ما به گونهای سخن گفته میشود که گویی وضعیت ما در سه سال گذشته عادی و معمولی بوده است؟ همین بیتوجهیها به تحریم و کرونا و دیگر مسائل است که روحانی را واداشت اینطور بگوید که «گویی عدهای از کره مریخ آمدهاند و از شرایط کشور بیخبر بودهاند.» نامزدان و طرفداران آنان که در یک رقابت بیرقیب، مجال یافتند هرچه میخواهند بگویند، باید این را در نظر داشته باشند که تاریخ به درستی قضاوت خواهد کرد و در قضاوت خود، هر سخنی را بیدلیل نمیپذیرد. در این صورت، آیا نقدها را بود عیاری؟
به این ترتیب، میتوان انتخابات 1400 ریاست جمهوری را یک نقطه عطف در عرصه سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور تعبیر کرد. نقطه عطفی که در آن، همه طرفها اذعان دارند که دیگر نمیتوانند در برخی زمینههای حیاتی، به گذشته عقبگرد داشت و زین پس هر تغییری، باید مطابق و پیشبرنده تحولاتی باشد که امروز در کشور رقم خورده است.
در عین حال، از کنار این واقعیت هم نمیتوان عبور کرد که تبدیل مسائلی مانند مخالفت با فیلترینگ، تعامل با جهان، پذیرش مذاکره و تأکید بر زنان به عنوان اموری طبیعی و عادی در کشور، صرفاً محصول تلاشهای دولت روحانی نیست. درست است که دولت روحانی در 8 سال فعالیت خود، اتفاقاً بابت همین شعارها و رویکردهای فشارهای طاقت فرسایی را تحمل کرد. شخص رئیس جمهوری آماج شدیدترین حملات واقع شد، هر اظهارنظر و کنش محمدجواد ظریف به بهانهای برای حمله به او تبدیل شد یا حتی به دلیل ایستادگی وزیر ارتباطات مقابل سیاست فیلترینگ علیه او پرونده قضائی تشکیل شد، اما شکلگیری این نقاط عطف، صرفاً محصول این تلاشها و ایستادگیها نیست، بلکه بواقع، تحولات اجتماعی و تغییرات و رشد سیاسی و اجتماعی ایرانیان است که امروز همه کنشگران سیاسی از نحلههای فکری مختلف را واداشته است تا نسبت به مطالبات آنان سر تعظیم فرو بیاورد. به عبارت دیگر، بخشی از تغییر رویکردها در جریانهای سیاسی و پوستاندازی آنان، ناشی از ایستادگی و تغییرات ژرفی است که در لایههای مختلف زندگی ایرانیان ایجاد شده است، تغییراتی که هر رئیس دولت آتی یا هر کنشگر و حزب سیاسی، نمیتواند بدون توجه به آنان، مسیر قطار توسعه ایران را برعکس کند و بیتوجه به خواست عموم ایرانیان، راه بادیه را در پیش بگیرد.
امروز کسانی میگویند، مخالفت صددرصدی با برجام ندارند و حتی میخواهند در چارچوب آن عمل کنند که تا پیش از انتخابات، برجام را با ترکمنچای و حتی بدتر از آن مقایسه میکردند. چه شد و چه اتفاقی افتاد که این عده، پس از سالها حمله به دولت و نیز حمله به امیدها و باورهای مردم، امروز به این جمعبندی رسیدهاند؟ چه شد کسانی که تا دیروز چین را الگوی فیلترینگ میدانستند، امروز خود را مخالف فیلترینگ معرفی میکنند؟ آیا این تغییر رویکرد، یک فریب تبلیغاتی و تلاشی برای همرنگ جماعت شدن است یا اینکه آنان نیز پس از سالها، براستی به این نتیجه رسیدهاند که نمیتوان مقتضیات زمان و مکان را نادیده گرفت؟ اگر بهواقع اینگونه است، باید درس عبرتی گرفته باشند تا بیش از این نخواهند از تحولات روز جامعه جلوگیری کنند. امیدواریم که رسیدن به فهم این مسائل از گونه دوم باشد و نه از قسم اول که قابل پذیرش نیست.
البته در سخن از انتخابات، نمیتوان به آنچه در مناظرههای اول و دوم گذشت، اشارهای نکرد. برخی نامزدان به گونهای اظهارنظر میکنند که گویی همه نابسامانیها و مشکلات کشور دستپخت دولتهای یازدهم و دوازدهم است. حتی برخی برای پیشبرد کار انتخاباتی خود، در عملی غیرمنصفانه، برخی دیگر از نامزدان را به دولت منسوب میکنند تا بتوانند آنان را هم مشمول سیاهنماییهای خود کنند. این درحالی است که ادب اقتضا میکند در هر شرایطی قاعده انصاف را فراموش نکنیم. دیدن بخش کوچک خالی یک لیوان هنر نیست، هنر آن است که تمامی یک لیون بویژه نیمه پر آن را هم مشاهده کنیم. واقعیت این است که آقای روحانی در خرداد 1396 نزدیک 24 میلیون رأی کسب کرد. همین رأیآوری 24 میلیونی نشان میدهد عملکرد دولت اول در سیاست خارجی، اقتصاد و فضای مجازی مورد تأیید اکثریت مردم بود. اما در دولت دوم آقای روحانی با خروج دونالد ترامپ از برجام و اعمال فشارحداکثری، به مرور اثرات این تحریمهای فلجکننده بر اقتصاد کشور نمایان شد.
باتوجه به همه آنچه دولت دوازدهم از سر گذراند، سؤال این است آیا نقدهایی که صرفاً کاستیهای 8 ساله را میبینند، امری رواست؟ آیا بهتر نبود صداوسیما در سؤالات مناظرهها از نقش تحریم و کرونا در شکلگیری وضعیت اقتصادی مردم نیز از نامزدان چیزی بپرسد؟ چگونه است که کارشناسان اقتصادی جهان از تأثیر مخرب کرونا بر اقتصاد کشورهای پیشرفته سخن میگویند، اما در کشور ما به گونهای سخن گفته میشود که گویی وضعیت ما در سه سال گذشته عادی و معمولی بوده است؟ همین بیتوجهیها به تحریم و کرونا و دیگر مسائل است که روحانی را واداشت اینطور بگوید که «گویی عدهای از کره مریخ آمدهاند و از شرایط کشور بیخبر بودهاند.» نامزدان و طرفداران آنان که در یک رقابت بیرقیب، مجال یافتند هرچه میخواهند بگویند، باید این را در نظر داشته باشند که تاریخ به درستی قضاوت خواهد کرد و در قضاوت خود، هر سخنی را بیدلیل نمیپذیرد. در این صورت، آیا نقدها را بود عیاری؟
دیگه چه خبر؟
واکنش پلیس به حرفهای نامزدها درباره گشت ارشاد
خبر اول اینکه، فرمانده انتظامی تهران بزرگ درخصوص اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره گشت ارشاد گفت: نمیتوان با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه، بازی کرد. این مسائل نباید برای جمع کردن رأی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش فارس سردار حسین رحیمی افزود: نامزدهای محترم با شئونات جامعه به عنوان یک ابزار برخورد نکنند. این رفتار زشتی است و درست نیست. سردار رحیمی همچنین درباره تجمعات انتخاباتی گفت: درخواستهایی برای تجمعات انتخاباتی داشتیم که به عنوان پلیس، امنیت ستادهای انتخاباتی کاندیداها و پوشش این تجمعها را به عهده داشتیم. تا کنون نیز در این خصوص مشکلی وجود نداشته است. رحیمی در خصوص تخلفات انتخاباتی گفت: گزارشی از تخلفات انتخاباتی نداشتیم در فضای مجازی یک سری بد اخلاقیها وجود داشت که شورای نگهبان باید به آن ورود کند.
هیچ نامزدی با مولوی عبدالحمید رایزنی نداشته است
خبر دیگر اینکه، حافظ اسماعیل ملازهی، معاون اداری امام جمعه اهل سنت زاهدان و استاد دارالعلوم در پاسخ به این سؤال که با توجه به دیدار نمایندگان ستاد سیدابراهیم رئیسی با امام جمعه اهل سنت زاهدان، آیا مولوی عبدالحمید در سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری از کاندیدای خاصی حمایت خواهند کرد یا خیر، گفت: جناب مولوی تاکنون تصمیمی در این حوزه اتخاذ نکردهاند و در حال رصد نظرات هستند. به گزارش ایلنا، وی گفت: امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکنون از هیچ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرده است. معاون اداری امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین درخصوص درخواست نامزدها برای حمایت یا دیدار با نمایندگان آنها نیز گفت: تا الان که بنده با شما صحبت میکنم هیچ کاندیدایی با ایشان رایزنی نداشتهاند. معاون امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان گفت: جناب مولوی تا اینجا تنها بر حضور گسترده و پرشور در انتخابات تأکید داشتهاند.
سیدمحمد خاتمی از هیچ نامزدی حمایت نکرده است
دست آخر اینکه، حمایت سیدمحمد خاتمی از یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کذب است. به گزارش جماران در پی پخش اطلاعیهای جعلی در شبکههای اجتماعی مبنی بر حمایت خاتمی از یک کاندیدای ریاست جمهوری، یکی از نزدیکان وی به جماران تأکید کرد: آقای خاتمی «هیچ اظهار نظری راجع به کاندیداهای انتخابات نکرده و اطلاعیه منتسب به او جعلی و کذب است.»
گزارش برجامی عراقچی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سید عباس عراقچی در جلسه دیروز این کمیسیون گفت: طبق توضیحات ارائه شده متون در حال تبادل در مذاکرات وین کمی شفافتر و دقیقتر شده است.
ابوالفضل عمویی در گفتوگو با ایسنا افزود: در این جلسه آقای عراقچی گزارشی از آخرین دور گفتوگوها ارائه کرد که طبق آن متونی که در حال تبادل بین هیأتهاست، کمی شفافتر و دقیقتر شده، هر چند موضوعات اختلافی در مواردی همچون رفع تحریمها، ترتیبات اجرایی و موارد این چنینی باقی مانده است. همچنین در بخش تحریم موارد مشخص مربوط به افراد و نهادها، هنوز بخشهای اقتصادی مهمی باقی مانده که هیأت مذاکرهکننده بر رفع آنها اصرار دارد. عمویی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده مجدداً مذاکرات در وین از سر گرفته میشود. مواضع جمهوری اسلامی در وین به صورت ثابت و قطعی دنبال میشود که آنها رفع کلیه تحریمها و راستیآزمایی لغو تحریمهاست و بعد از آن ایران آماده برگشت به تعهدات هستهای خود در برجام است. وی گفت که در این جلسه نمایندگان بر حفظ مواضع اصولی نظام و اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی و تطابق آن در مذاکرات تأکید کردند.
ابوالفضل عمویی در گفتوگو با ایسنا افزود: در این جلسه آقای عراقچی گزارشی از آخرین دور گفتوگوها ارائه کرد که طبق آن متونی که در حال تبادل بین هیأتهاست، کمی شفافتر و دقیقتر شده، هر چند موضوعات اختلافی در مواردی همچون رفع تحریمها، ترتیبات اجرایی و موارد این چنینی باقی مانده است. همچنین در بخش تحریم موارد مشخص مربوط به افراد و نهادها، هنوز بخشهای اقتصادی مهمی باقی مانده که هیأت مذاکرهکننده بر رفع آنها اصرار دارد. عمویی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده مجدداً مذاکرات در وین از سر گرفته میشود. مواضع جمهوری اسلامی در وین به صورت ثابت و قطعی دنبال میشود که آنها رفع کلیه تحریمها و راستیآزمایی لغو تحریمهاست و بعد از آن ایران آماده برگشت به تعهدات هستهای خود در برجام است. وی گفت که در این جلسه نمایندگان بر حفظ مواضع اصولی نظام و اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی و تطابق آن در مذاکرات تأکید کردند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
به مذاکره نگاه مثبت داریم
-
قطار انقلاب را بزرگتر میکنیم
-
مدیریت، حلقه مفقوده رفع مشکلات است
-
ظرفیتهای جدید در داخل خلق میکنیم
-
روش کشورداری غلط بوده است
-
امید به آینده در کشور کم شده است
-
نگاه سیاسی و نبود راهبرد ملی مانع توسعه استانها
-
قالیباف: گناهی بزرگتر از دلسرد کردن مردم از انتخابات نیست
-
گزارش کمیسیون قضایی مجلس یکطرفه بود
-
هیچکس به عقب برنمیگردد
-
دیگه چه خبر؟
-
گزارش برجامی عراقچی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
اخبارایران آنلاین