گرما و خشکسالی نبض زندگی را در تالابهای خوزستان متوقف کرد
عطش آب در هورالعظیم
زهره افشار
خبرنگار
با گرم شدن هوا در خوزستان و رسیدن دما به بالای 50 درجه، میزان تبخیر آب در تالابهای استان بشدت بالا رفته و روند خشک شدن بخشهایی از تالابها بویژه هورالعظیم و شادگان سرعت گرفته است . این مسأله نه تنها بر محیط زیست منطقه تأثیر منفی گذاشته که معیشت گاومیش داران این منطقه را با خطر مواجه کرده است. پرورش دهندگان گاو میش در 4ماه گرم سال گاوهای خود را برای تغذیه از نیزارهای تالاب و همچنین خنک شدن شان با آب، به تالاب هورالعظیم هدایت میکنند،اما امسال بخشهایی از هورالعظیم خشک شده و آنجایی هم که آب کمی وجود دارد به باتلاقی برای در گِل ماندن گاومیشها تبدیل شده است.
آب به ما برسانید
«نعیس سواری» از اهالی روستای رفیع در 2 کیلومتری تالاب هورالعظیم به «ایران»گفت: هیچ خواستهای جز آب نداریم .الان حدود یک ماه است بخشی از هور که در حاشیه روستای ماست بقدری خشک شده که گاوهایمان در گِل گیر میکنند. در این یک ماهه بیش از 12گاومیش فقط از دامهای متعلق به روستای ما تلف شده است. ما معمولاً گاومیشها را از اردیبهشت تا شهریور به داخل هور میبریم تا از نیزارها تغذیه کنند و هر دوسه روز یک بار به آنها سر میزنیم، ولی در حال حاضر آب بقدری کم شده که گاومیشها در تالاب گیر میکنند. گاومیشها حیوانات قانعی هستند. ما زمانی هم که در تالاب نیستند به آنها فقط تفاله نیشکر یا سبوس میدهیم اما قیمت آنها هم بشدت بالا رفته است، تا حالا نشده به ما حتی یک کیلو علوفه دولتی برای دامها بدهند که با آن هم کنار آمدهایم ولی با بیآبی نمیتوانیم کنار بیاییم ،چون دام هایمان تشنه هستند و از سویی اگر آبی نباشد پوست تنشان هم میسوزد و تلف میشوند.
«عبدالحمید موسوی» دیگر گاومیش دار منطقه هم به «ایران »گفت: خشکسالی توانی برای ما نگذاشته ،جدا از کمبود آب و برق، در روستای ما چند هفتهای است که درگیر کم آبی هور هستیم که زندگی گاومیشهایمان با آن رابطه مستقیم دارد. به گفته وی گاومیشها طبع بدنی بسیار گرمی دارند و برای تعادل دما و خنک شدن باید به داخل آب بروند، در واقع گاومیشها فاقد غدد عرقی برای خنک شدن هستند. وی تأکید کرد: روزی ِمن و خانواده ده نفرهام به تولید شیر گاومیشها وابسته است وحالا حتی آبی برای زنده ماندن آنها نیست، دیگر نمیدانیم باید دردمان را به چه کسی بگوییم.
کاهش 75 درصدی آبگیری هورالعظیم
در همین حال «سید محمد جواد اشرفی» مدیر کل محیط زیست خوزستان هم به «ایران» گفت: بر اساس تصاویر ماهوارهای در چند روز گذشته سطح آبگیری تالاب در مجموع حدود 75 درصد بوده است ولی آب در مخزن شماره یک که در ضلع شمالی تالاب هورالعظیم قرار دارد بهدلیل کاهش آورد رودخانه کارون همچنین شیب زمین و تبخیر بسیار بالا (به علت گرمای شدید خوزستان در تیرماه و خرداد ماه) به 50درصد رسیده است، اما سطح آبگیری در مخازن 3، 2 و 4 بین 80 تا 85 درصد است. وی تصریح کرد: ما همه ساله در فصل تابستان شاهد حداقل آبگیری در مخزن شماره یک هستیم.
وی همچنین تأکید کرد: تصاویر پخش شده در فضای مجازی هم از این قسمت تالاب است ولی فعلاً شرایط بحرانی نیست ، واقعیت این است، حقابه تالاب هورالعظیم در حال حاضر بر اساس نیاز آبی تالاب تأمین نمیشود که در این خصوص جلسات متعددی را با سازمان آب و برق خوزستان داشتیم و مقرر شده در فصل تابستان و برای اطمینان خاطر از رسیدن آب به هورالعظیم در چند مرحله آب رهاسازی شود.
اشرفی گفت: این واقعیت را نباید فراموش کنیم که در سال آبی جاری ما سال خیلی بدی را پیش رو داریم و آب قابل برنامهریزی دریاچه سد مخزن کرخه بهعنوان تأمین کننده آب تالاب هورالعظیم در شرایط مناسبی نیست وگرنه خشک شدن بخشی از تالاب بهعنوان قسمتی از زندگی تالابها در همه تالابهای دنیا قابل قبول است و این اتفاق خاصی نیست. ما باید تلاش کنیم حداقل نیازهای آبی تالاب را بویژه در فصل تابستان که میزان تبخیر زیاد است تأمین کنیم،زیرا در چنین شرایطی اکسیژن کاهش مییابد و شاهد اتفاقات ناگوار از جمله تلف شدن ماهیان، آبزیان و آسیب جدی به گامیشها بهعنوان زیست مندان تالاب ها خواهیم بود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در مورد آخرین وضعیت تالاب شادگان هم توضیح داد: این تالاب یک تالاب بینالمللی است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و بهدلیل تنوع گونههای جانوری که در آن زیست میکنند برای ما ازاهمیت ویژهای برخورداراست؛ در حالی که در جنوب تالاب شادگان فلامینگوها را داریم و در بخش دیگر اردک مرمری زیست میکند که از گونههای شاخص منطقه است.
از سوی دیگر مردم منطقه از صید انواع گونههای ماهی دراین تالاب امرار معاش میکنند که از نظر اقتصاد منطقه هم جایگاه خاصی دارد و متأسفانه کاهش آب تالاب میتواند زمینه تلف شدن ماهیان را فراهم کند، البته این تالاب وضعیت بهتری نسبت به هورالعظیم دارد و از دوسال قبل حقابهای معادل 5متر مکعب بر ثانیه از قسمتهای شمالی دارد و ما امیدواریم بتوانیم این حقابه را برای ماههای گرم پیش رو حفظ کنیم. از سوی دیگر در قسمت شرقی تالاب شادگان هم ما با هدف نگه داشت بیشتر آب، سازههایی ایجاد کرده ایم تا در تابستان آب بیشتری نگه دارد.
آغاز رهاسازی آب از سد کرخه
از سوی دیگر بهدنبال انتشار تصاویر مرگ ماهیها و آسیب به گاومیشها در پاییندست رودخانه کرخه، مسئولان تصمیم به رهاسازی آب سد کرخه گرفتند.
در همین زمینه نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود نوشت: «رهاسازی آب از سد کرخه به سمت تالاب هورالعظیم آغاز شده است».
محمد کعب عمیر در این توئیت نوشت: «پس از بازدید میدانی از سد کرخه و با رایزنی و پیگیری در سطح استانی و ملی، پیرامون رهاسازی آب در رودخانه کرخه جهت تأمین حقابه هورالعظیم، محیط زیست کشاورزی و آب آشامیدنی به مناطق پاییندست عملیات رهاسازی با حجم بیش از ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه انجام شده است».
وی افزود: «بزودی آب به مناطق هدف خواهد رسید. در صورت تداوم این وضعیت و کمبود و نبود آب در پاییندست رودخانه کرخه، باید شاهد فاجعه زیستمحیطی، مرگ ماهیان و حیوانات بخصوص گاومیشها، خسارت به احشام و کشاورزی مردم و برخاستن مجدد گرد و خاکهای شدید بهدلیل خشک شدن بستر تالاب هورالعظیم باشیم.»
احداث 40 کیلومتر مسیر ویژه برای استفاده روزانه از دوچرخه
دوچرخهها آرامش و سلامت را به قزوین میآورند
قزوین - کوروس سلیمانی: با توسعه حمل و نقل ماشینی در شهر قزوین، حجم ترافیک در این شهر تاریخی که بسیاری از معابر مرکزی آن به دلیل بافت تاریخی تعریض نشده است، چندین برابر و تبدیل به یک معضل شده است؛ برای رفع این مشکل اختصاص مسیرهای ویژهای به حمل و نقل عمومی و بعدها به دوچرخه به عنوان یکی از راههای کاهش حجم ترافیک مورد توجه قرار گرفته است. مسئولان شهر قزوین تاکنون تلاش زیادی برای گسترش و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخهسواری در این شهر انجام داده اند.
حکمت اله داوودی، رئیس شورای شهر قزوین در این ارتباط به خبرنگار «ایران» گفت: شهر قزوین به دلیل شرایط جغرافیایی و شیب ملایم و طولانی نبودن طول و عرض شهر تمام فاکتورهای مناسب را برای استفاده از دوچرخه جهت حمل و نقل دارا است، به همین دلیل شهرداری قزوین تصمیم به ساخت مسیرهای ویژهای جهت تردد دوچرخهسواری گرفت. در همین ارتباط تاکنون حدود ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در شهر قزوین ایجاد شده است، مسیری که امن و کاربردی است، یعنی فضایی ایجاد شده که دوچرخهسوار با ایمنی کامل و خیالی آسوده در آن تردد کند.
وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر بیشتر به فرهنگسازی نیاز داریم. چون بحث ورزش، سلامتی، تفریح، کاهش مصرف سوخت و هوای پاک امتیازهایی است که این موضوع در پی دارد. بنابراین هر چه بیشتر استفاده از دوچرخه توسعه پیدا کند، یک کار بزرگ و ارزشمند به وقوع خواهد پیوست.
داوودی گفت: امیدوارم شورای شهر و شهردار آینده این برنامه را دنبال کنند و به سمتی برویم که همه مردم بتوانند از دوچرخه استفاده کنند و محدودیتی هم وجود نداشته باشد.
گفتنی است ،استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل از سالهای دور در قزوین رواج داشته ،به طوری که اکثر بازاریها و کسبه با دوچرخه به محل کار خود میرفتند و به ندرت کسی از ماشین استفاده میکرد اما رفته رفته این فرهنگ عوض شد و اکنون به دنبال بازگشت به آن دوران هستیم.
رئیس شورای شهر قزوین اظهار داشت: هسته مرکزی شهر قزوین، گنجایش این حجم از خودرو را ندارد و ساختن پلهای متعدد توجیه اقتصادی ندارد.بنابراین باید به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه رو بیاوریم.
وی درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی قزوین گفت: شهر قزوین در بخش اتوبوس و نوسازی رتبه نخست کشور را به دست آورده، به طوری که حتی یک اتوبوس فرسوده نداریم، البته استفاده بهینه و انتخاب مسیر باید مدیریت و فضایی مهیا شود که در کمترین زمان به مقصد برسد، تا مردم ترجیح بدهند از اتوبوس استفاده کنند ،تا این که ساعتها با ماشین شخصی در ترافیک بمانند.
دوچرخهسواری محدود به اوقات فراغت نشود
چالش پیش روی برای گسترش فرهنگ دوچرخهسواری، تبدیل آن از وسیلهای برای گذران اوقات فراغت و تفریح ، به وسیلهای برای استفاده روزانه در رفت و آمدهای شهری است. در حال حاضر از مسیرهای حاشیه شهر قزوین برای دوچرخهسواری استقبال بیشتری میشود که آن هم برای گذران اوقات فراغت، تفریح و ورزش است،نه جهت رفت و آمد و حمل و نقل.
پیمان پیرهادی، مدیرکل فنی استانداری قزوین با تأیید این مسأله یکی از مهمترین راههای تحقق این برنامه را فرهنگسازی عنوان کرد و به خبرنگار «ایران» گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در شهر قزوین وجود دارد و این در حالی است که تا همین ۱۰ سال پیش حتی یک کیلومتر هم وجود نداشت. هم اکنون قزوین در این زمینه جزو شهرهای پیشتاز است و شرایط جغرافیایی از جمله نداشتن شیب تند، استفاده از دوچرخه را به عنوان یک وسیله حمل و نقل توجیهپذیر کرده است.
وی با بیان اینکه ایرادهایی هم در این ارتباط وجود دارد گفت: هسته مرکزی شهر به دلیل بافت قدیمی و وجود معابر تنگ و باریک اجرای کار را با دشواری روبهرو کرده و این مشکل در بسیاری از شهرهای دنیا هم وجود دارد که باید نسبت به بهروزرسانی زیرساختها و رفع مشکلات اقدام شود.
پیرمرادی در ادامه افزود: رعایت حقوق شهروندی و عابران پیاده در همه جای دنیا اصل و اولویت است و خودروهایی که مخل نظم و آلودگی هستند تا حد امکان به مرکز شهر راه داده نمیشوند.
قزوین به عنوان یک شهر با پتانسیل گردشگری دارای ابنیه تاریخی و فرهنگی است که بیشتر در مرکز شهر قرار دارند. این در حالی است که ترافیک باعث شده گردشگران برای دسترسی به این مکانها دچار مشکل و دردسر شوند. بنابراین هدف این است تا جایی که امکان دارد هسته مرکزی شهر از ترافیک سبک شود و استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه و پیاده روی مورد اعتنا قرار گیرد و عرصه برای ماشینهای سواری خصوصی تنگ شود.
مدیرکل فنی استانداری قزوین در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر محور خیابان امام خمینی در حد فاصل چهارراه ولیعصر به سمت دروازه رشت پیادهروها در حال بهینه سازی و پهن شدن است، تا بستر برای عابران پیاده بیشتر مهیا شود. مردم قزوین در گذشته از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده میکردند و حتی گواهینامه دوچرخهسواری هم در این شهر صادر میشد، منتها پس از توسعه و مدرن شدن شهر این مسأله به فراموشی سپرده شد که امیدواریم با اقدامات به عمل آمده و حمایت مسئولان، شهر قزوین به عنوان پایلوت کار ادامه یابد و به هدفگذاری مورد نظر دست یابیم.
این مقام مسئول با اشاره به بی نظمیهای موجود در مسیرهای ویژه دوچرخهسواری اظهار داشت: متأسفانه مشاهده میشود که در این مسیرها موتورسواران و وسایل دیگری عبور میکنند که قطعاً باید اعمال قانون شود، حتی قرار است پلیس دوچرخهسوار تشکیل و این مسیرها را کنترل کنند تا هم تذکرات لازم به متخلفان داده شود و هم مردم تشویق به استفاده از دوچرخه شوند.
وی گفت: مهمترین موضوع در کنار توسعه زیرساختها، فرهنگسازی و تشویق مردم به استفاده از این وسیله است و این یک مسأله زمانبر و بلند مدت است که در این زمینه با کمک آموزش و پرورش و شهرداری برنامههای آموزشی در قالب پارکهای ترافیکی برای دانشآموزان ایجاد شده که امیدواریم این برنامهها ما را به هدف تعیین شده نزدیک کند.
رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور خبر داد
ابلاغ حکم قطعی بازگشت جنگلهای هیرکانی آقمشهد به اراضی ملی
ایران زمین- رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: حکم قطعی بازگشت ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگلهای هیرکانی آق مشهد ساری به بیتالمال صادر و ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود منصور افزود: پس از درخواست و پذیرفته شدن ماده ۴۷۷ سازمان جنگلها در سال گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه پرونده دوباره در دیوان عالی کشور به شعبه اول ارجاع شد و رئیس و دو مستشار این شعبه به دقت پرونده را بررسی کردند و با هفت استدلال که در متن رأی هم آورده شده رأی شعبه اول دادگاه عمومی ساری را که نشان میدهد ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگلهای هیرکانی ملی و حدود ۳۷۰ هکتار مستثنیات و متعلق به مردم است تأیید کرد.وی گفت: این ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگلهای هیرکانی با این رأی به دامن منابع طبیعی و انفال برگشت و رأی صادرشده از سوی دیوان عالی کشور، قطعی و غیرقابل اعتراض است.
منصور افزود: وقف و نهاد وقف را نهادی ارزشمند و مقدس میدانیم، ولی از طرف دیگر جنگلها و مراتع را که جزو انفال و بیتالمال است و متعلق به نسل حاضر و نسلهای آتی است، وقفپذیر نمیدانیم.رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: با رأی اخیر دیوان عالی کشور مشخص شد که استدلالات سازمان جنگلها درست و نظر ما منطبق با قوانین کشور و حتی مبانی شرعی است.وی ادامه داد: وظیفه دارم تا از عنایت ویژه ریاست سابق قوه قضائیه (حجتالاسلام والمسلمین رئیسی) و رئیس و قضات دیوان عالی کشور و حمایتهای دولت و معاون اول رئیس جمهوری و بخصوص اصحاب رسانه و فعالان محیط زیست که این دغدغه را داشتند و این پرونده را با حساسیت دنبال میکردند، تشکر کنم. منصور درخصوص روند رسیدگی به این پرونده از سال ۸۰ تا به امروز گفت: در سال ۸۰ مقررات قانون ملی شدن را درخصوص این پلاک انجام دادیم و تشخیص ما این بود که ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار این پلاک اراضی ملی است که عمدتاً جنگل طبیعی هیرکانی و میراث ماندگار کشور میباشد.وی افزود: به غیر از ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار حدود ۳۷۰ هکتار هم به عنوان اراضی ملی و مستثنیات متعلق به مردم در همان سال ۸۰ مورد تشخیص قرار گرفت، اما در سال ۸۲ به این تشخیص ما اعتراض شد و کمیسیون ماده واحده تشخیص اراضی اختلافی تشخیص ما را درخصوص این پلاک صحیح دانست و تأیید کرد به رأی کمیسیون واحد ماده دوباره اعتراض و در شعبه اول دادگاه عمومی ساری اعتراض رد شد.
وی افزود: در سال ۸۴ نیز به رأی اعتراض و در شعبه یازده تجدید نظر دادگاه عمومی ساری استان مازندران رسیدگی و باز اعتراض رد شد و ملی بودن پلاک را تثبیت کرد، این یعنی سه مرجع قبلاً تا سال ۸۴ این پلاک را ملی احراز کردند.
منصور گفت: در سال ۸۷ فرجام خواهی میشود به دیوان عالی کشور و دیوان به دلیل نقص تحقیقات مجدد پرونده را به شعبه تجدیدنظر ساری که قبلاً هم رأی ملی بودن صادر کرده ارجاع میدهد.وی ادامه داد: متأسفانه این شعبه باوجود دو رأی قبلی که یک رأی هم متعلق به همین شعبه بود بدون دعوت از سازمان جنگلها و توجه به استدلالهایی که بوده رأی به موقوفه بودن کل پلاک میدهد.
رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: در سال ۹۰ سازمان جنگلها و مراتع به این رأی اعتراض کرد، اما متأسفانه شعبه 3 دیوان عالی کشور اعتراض ما را رد میکند، اما از همان سال ۹۰ ما به پیگیریها ادامه دادیم تا به امروز. منصور افزود: برابر قوانین کشور و قانون ابطال اسناد آب و رقبات موقوفه و تبصره الحاقی مصوب سال ۸۱ جنگلهای طبیعی را وقفپذیر نمیداند و این توافقنامه بین ما و سازمان اوقاف بود و براساس همان هم در سال ۹۵ صورت جلسه کردیم تا ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار باقی بماند، اما متأسفانه این توافق عملی نشد.منصور گفت: امروز بعد از گذشت ۲۰ سال که روند پیگیریهای این پرونده طول کشیده است با عنایت و پذیرفته شدن ماده ۴۷۷ و بازدید هیأتی از سوی ریاست وقت قوه قضائیه در سال گذشته و بازدید ریاست دیوان عالی کشور از این جنگلها در نهایت رأی به ملی بودن این پلاک صادر شد.
کاهش 84 درصدی بارشهای بهاری
در چهارمحال و بختیاری
شهرکرد- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارشهای بهار امسال در مقایسه با بارشهای بلندمدت فصل بهار این استان با کاهش ۸۴.۳ درصدی روبهرو شده است.به گزارش ایرنا،مهران چراغپورافزود: در بهار سال آبی جاری، تنها ۲۱ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسید. این در حالی است که بارش بلندمدت فصل بهار استان ۱۳۵ میلیمتر بوده است که حاکی از کاهش ۱۰۴ میلیمتری بارندگیها است.وی ادامه داد: در مجموع بارشهای سال آبی جاری استان در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۳۳ درصد کاهش دارد که نشانه تشدید خشکسالی هواشناسی در استان است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تا پایان سال آبی جاری (۳۱ شهریور) احتمال بارش مؤثری که تمامی استان را فرا گیرد وجود ندارد و به نظر میرسد بارشهای استان از ۳۸۵ میلیمتر فراتر نرود.خشکسالیهای اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط زیست و فعالیتهای اقتصادی این استان بویژه در بخش کشاورزی داشته است. هماکنون ۱۰۰ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است.
تغییر ساعت کار ادارات استان فارس بهخاطر گرما
شیراز- معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس اعلام کرد: بهدلیل گرما ساعات کار ادارات دولتی، نهادها و مؤسسههای عمومی در ۱۹ شهرستان این استان از امروز ۱۲ تیرماه تا آخر مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه (شنبه تا چهارشنبه) و ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه (پنجشنبهها) است.
پایگاه اطلاعرسانی استانداری فارس به نقل از عبدالرضا قاسمپور افزود: بر این اساس از شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ تغییر ساعت مذکور در شهرستانهای لارستان، لامرد، مُهر، گراش، خنج، فسا، داراب، جهرم، زرین دشت، کازرون، ممسنی، رستم، نیریز، بختگان، فراشبند، قیر و کارزین، اوز، کوهچنار و خفر اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: این تغییر به معنای کاهش ساعت کاری نیست و تنها یک ساعت جابه جایی انجام شده است.او اظهار داشت: با توجه بهکاهش نزولات آسمانی و افزایش قابل ملاحظه دمای هوا و بهدنبال آن مصرف برق و بهمنظور جلوگیری از ایجاد خاموشی در شبکه برای بخشهای مسکونی و کمک به بخش صنعت و تولید، کارکنان ادارات دولتی و دستگاههای اجرایی، بانکها، شهرداریها و سایر مؤسسههای دولتی بر اساس ساعت مذکور در محل کار خود حاضر خواهند شد.قاسمپور گفت: این تغییر ساعت شامل بیمارستانها، مراکز درمانی، امدادی و بهداشتی، بخشهای عملیاتی و دارای نوبت کاری، اورژانس، آتشنشانی و خدمات امداد جادهای و مراکز انتظامی نخواهد شد و این مجموعهها طبق روال قبل ارائه خدمت خواهند کرد.معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس افزود: گشتها و اکیپهای اداری را نیز برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد ادارات فعال کردهایم و کارشناسان فرمانداریها و ادارات توزیع برق بهصورت سرزده از ادارات بازدید و عملکرد هفتگی آنها را بررسی خواهند کرد.
او اضافه کرد: با ادارات متخلفی که در مصرف برق صرفهجویی و مدیریت مصرف نداشته باشند برابر ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.