ایران در ایران




رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد
ابلاغ حکم قطعی بازگشت جنگل‌های هیرکانی آق‌مشهد به اراضی ملی

ایران زمین- رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: حکم قطعی بازگشت ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق مشهد ساری به بیت‌المال صادر و ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود منصور افزود: پس از درخواست و پذیرفته شدن ماده ۴۷۷ سازمان جنگل‌ها در سال گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه پرونده دوباره در دیوان عالی کشور به شعبه اول ارجاع شد و رئیس و دو مستشار این شعبه به دقت پرونده را بررسی کردند و با هفت استدلال که در متن رأی هم آورده شده رأی شعبه اول دادگاه عمومی ساری را که نشان می‌دهد ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی ملی و حدود ۳۷۰ هکتار مستثنیات و متعلق به مردم است تأیید کرد.وی گفت: این ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی با این رأی به دامن منابع طبیعی و انفال برگشت و رأی صادرشده از سوی دیوان عالی کشور، قطعی و غیرقابل اعتراض است.
منصور افزود: وقف و نهاد وقف را نهادی ارزشمند و مقدس می‌دانیم، ولی از طرف دیگر جنگل‌ها و مراتع را که جزو انفال و بیت‌المال است و متعلق به نسل حاضر و نسل‌های آتی است، وقف‌پذیر نمی‌دانیم.رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: با رأی اخیر دیوان عالی کشور مشخص شد که استدلالات سازمان جنگل‌ها درست و نظر ما منطبق با قوانین کشور و حتی مبانی شرعی است.وی ادامه داد: وظیفه دارم تا از عنایت ویژه ریاست سابق قوه قضائیه (حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی) و رئیس و قضات دیوان عالی کشور و حمایت‌های دولت و معاون اول رئیس جمهوری و بخصوص اصحاب رسانه و فعالان محیط زیست که این دغدغه را داشتند و این پرونده را با حساسیت دنبال می‌کردند، تشکر کنم. منصور درخصوص روند رسیدگی به این پرونده از سال ۸۰ تا به امروز گفت: در سال ۸۰ مقررات قانون ملی شدن را درخصوص این پلاک انجام دادیم و تشخیص ما این بود که ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار این پلاک اراضی ملی است که عمدتاً جنگل طبیعی هیرکانی و میراث ماندگار کشور می‌باشد.وی افزود: به غیر از ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار حدود ۳۷۰ هکتار هم به عنوان اراضی ملی و مستثنیات متعلق به مردم در همان سال ۸۰ مورد تشخیص قرار گرفت، اما در سال ۸۲ به این تشخیص ما اعتراض شد و کمیسیون ماده واحده تشخیص اراضی اختلافی تشخیص ما را درخصوص این پلاک صحیح دانست و تأیید کرد به رأی کمیسیون واحد ماده دوباره اعتراض و در شعبه اول دادگاه عمومی ساری اعتراض رد شد.
وی افزود: در سال ۸۴ نیز به رأی اعتراض و در شعبه یازده تجدید نظر دادگاه عمومی ساری استان مازندران رسیدگی و باز اعتراض رد شد و ملی بودن پلاک را تثبیت کرد، این یعنی سه مرجع قبلاً تا سال ۸۴ این پلاک را ملی احراز کردند.
 منصور گفت: در سال ۸۷ فرجام خواهی می‌شود به دیوان عالی کشور و دیوان به دلیل نقص تحقیقات مجدد پرونده را به شعبه تجدیدنظر ساری که قبلاً هم رأی ملی بودن صادر کرده ارجاع می‌دهد.وی ادامه داد: متأسفانه این شعبه باوجود دو رأی قبلی که یک رأی هم متعلق به همین شعبه بود بدون دعوت از سازمان جنگل‌ها و توجه به استدلال‌هایی که بوده رأی به موقوفه بودن کل پلاک می‌دهد.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در سال ۹۰ سازمان جنگل‌ها و مراتع به این رأی اعتراض کرد، اما متأسفانه شعبه 3 دیوان عالی کشور اعتراض ما را رد می‌کند، اما از همان سال ۹۰ ما به پیگیری‌ها ادامه دادیم تا به امروز. منصور افزود: برابر قوانین کشور و قانون ابطال اسناد آب و رقبات موقوفه و تبصره الحاقی مصوب سال ۸۱ جنگل‌های طبیعی را وقف‌پذیر نمی‌داند و این توافقنامه بین ما و سازمان اوقاف بود و براساس همان هم در سال ۹۵ صورت جلسه کردیم تا ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار باقی بماند، اما متأسفانه این توافق عملی نشد.منصور گفت: امروز بعد از گذشت ۲۰ سال که روند پیگیری‌های این پرونده طول کشیده است با عنایت و پذیرفته شدن ماده ۴۷۷ و بازدید هیأتی از سوی ریاست وقت قوه قضائیه در سال گذشته و بازدید ریاست دیوان عالی کشور از این جنگل‌ها در نهایت رأی به ملی بودن این پلاک صادر شد.

کاهش 84 درصدی بارش‌های بهاری
در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های بهار امسال در مقایسه با بارش‌های بلندمدت فصل بهار این استان با کاهش ۸۴.۳ درصدی روبه‌رو شده است.به گزارش ایرنا،مهران چراغپورافزود: در بهار سال آبی جاری، تنها ۲۱ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسید. این در حالی است که بارش‌ بلندمدت فصل بهار استان ۱۳۵ میلیمتر بوده است که حاکی از کاهش ۱۰۴ میلیمتری بارندگی‌ها است.وی ادامه داد: در مجموع بارش‌های سال آبی جاری استان در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۳۳ درصد کاهش دارد که نشانه تشدید خشکسالی هواشناسی در استان است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تا پایان سال آبی جاری (۳۱ شهریور) احتمال بارش مؤثری که تمامی استان را فرا گیرد وجود ندارد و به نظر می‌رسد بارش‌های استان از ۳۸۵ میلیمتر فراتر نرود.خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌ زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان بویژه در بخش کشاورزی داشته است. هم‌اکنون ۱۰۰ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است.

تغییر ساعت کار ادارات استان فارس به‌خاطر گرما

شیراز- معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس اعلام کرد: به‌دلیل گرما ساعات کار ادارات دولتی، نهادها و مؤسسه‌های عمومی در ۱۹ شهرستان این استان از امروز  ۱۲ تیرماه تا آخر مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه (شنبه تا چهارشنبه) و ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه (پنجشنبه‌ها) است.
پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس به نقل از عبدالرضا قاسم‌پور افزود: بر این اساس از شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ تغییر ساعت مذکور در شهرستان‌های لارستان، لامرد، مُهر، گراش، خنج، فسا، داراب، جهرم، زرین دشت، کازرون، ممسنی، رستم، نی‌ریز، بختگان، فراشبند، قیر و کارزین، اوز، کوهچنار و خفر اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: این تغییر به معنای کاهش ساعت کاری نیست و تنها یک ساعت جابه جایی انجام شده است.او اظهار داشت: با توجه به‌کاهش نزولات آسمانی و افزایش قابل ملاحظه دمای هوا و به‌دنبال آن مصرف برق و به‌منظور جلوگیری از ایجاد خاموشی در شبکه برای بخش‌های مسکونی و کمک به بخش صنعت و تولید، کارکنان ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسه‌های دولتی بر اساس ساعت مذکور در محل کار خود حاضر خواهند شد.قاسم‌پور گفت: این تغییر ساعت شامل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، امدادی و بهداشتی، بخش‌های عملیاتی و دارای نوبت کاری، اورژانس، آتش‌نشانی و خدمات امداد جاده‌ای و مراکز انتظامی نخواهد شد و این مجموعه‌ها طبق روال قبل ارائه خدمت خواهند کرد.معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس افزود: گشت‌ها و اکیپ‌های اداری را نیز برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد ادارات فعال کرده‌ایم و کارشناسان فرمانداری‌ها و ادارات توزیع برق به‌صورت سرزده از ادارات بازدید و عملکرد هفتگی آنها را بررسی خواهند کرد.
او اضافه کرد: با ادارات متخلفی که در مصرف برق صرفه‌جویی و مدیریت مصرف نداشته باشند برابر ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/10/581119/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها