احداث 40 کیلومتر مسیر ویژه برای استفاده روزانه از دوچرخه

دوچرخه‌ها آرامش و سلامت را به قزوین می‌آورند


قزوین - کوروس سلیمانی: با توسعه حمل و نقل ماشینی در شهر قزوین، حجم ترافیک در این شهر تاریخی که بسیاری از معابر مرکزی آن به دلیل بافت تاریخی تعریض نشده است، چندین برابر و تبدیل به یک معضل شده است؛ برای رفع این مشکل اختصاص مسیرهای ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی و بعدها به دوچرخه به عنوان یکی از راه‌های کاهش حجم ترافیک مورد توجه قرار گرفته است. مسئولان شهر قزوین تاکنون تلاش زیادی برای گسترش و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در این شهر انجام داده اند.
حکمت اله داوودی، رئیس شورای شهر قزوین در این ارتباط به خبرنگار «ایران» گفت: شهر قزوین به دلیل شرایط جغرافیایی و شیب ملایم و طولانی نبودن طول و عرض شهر تمام فاکتورهای مناسب را برای استفاده از دوچرخه جهت حمل و نقل  دارا است، به همین دلیل شهرداری قزوین تصمیم به ساخت مسیرهای ویژه‌ای جهت تردد دوچرخه‌سواری گرفت. در همین ارتباط تاکنون حدود ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر قزوین ایجاد شده است، مسیری که امن و کاربردی است، یعنی فضایی ایجاد شده که دوچرخه‌سوار با ایمنی کامل و خیالی آسوده در آن تردد کند.
وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر بیشتر به فرهنگسازی نیاز داریم. چون بحث ورزش، سلامتی، تفریح، کاهش مصرف سوخت و هوای پاک امتیازهایی است که این موضوع در پی دارد. بنابراین هر چه بیشتر استفاده از دوچرخه توسعه پیدا کند، یک کار بزرگ و ارزشمند به وقوع خواهد پیوست.
داوودی گفت: امیدوارم شورای شهر و شهردار آینده این برنامه را دنبال کنند و به سمتی برویم که همه مردم بتوانند از دوچرخه استفاده کنند و محدودیتی هم وجود نداشته باشد.
گفتنی است ،استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل از سال‌های دور در قزوین رواج داشته ،به طوری که اکثر بازاری‌ها و کسبه با دوچرخه به محل کار خود می‌رفتند و به ندرت کسی از ماشین استفاده می‌کرد اما رفته رفته این فرهنگ عوض شد و اکنون به دنبال بازگشت به آن دوران هستیم.
رئیس شورای شهر قزوین اظهار داشت: هسته مرکزی شهر قزوین، گنجایش این حجم از خودرو را ندارد و ساختن پل‌های متعدد توجیه اقتصادی ندارد.بنابراین باید به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه رو بیاوریم.
وی درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی قزوین گفت: شهر قزوین در بخش اتوبوس و نوسازی رتبه نخست کشور را به دست آورده، به طوری که حتی یک اتوبوس فرسوده نداریم، البته استفاده بهینه و انتخاب مسیر باید مدیریت  و فضایی مهیا شود که در کمترین زمان به مقصد برسد، تا مردم ترجیح بدهند از اتوبوس استفاده کنند ،تا این که ساعت‌ها با ماشین شخصی در ترافیک بمانند.
 دوچرخه‌سواری محدود به اوقات فراغت نشود
چالش پیش  روی برای گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری، تبدیل آن از وسیله‌ای برای گذران اوقات فراغت و تفریح ، به وسیله‌ای برای استفاده روزانه در رفت و آمدهای شهری است. در حال حاضر از مسیرهای حاشیه شهر قزوین برای دوچرخه‌سواری استقبال بیشتری می‌شود که آن هم برای گذران اوقات فراغت، تفریح و ورزش است،نه جهت رفت و آمد و حمل و نقل.
پیمان پیرهادی، مدیرکل فنی استانداری قزوین با تأیید این مسأله یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق این برنامه را فرهنگسازی عنوان کرد و به خبرنگار «ایران» گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر قزوین وجود دارد و این در حالی است که تا همین ۱۰ سال پیش حتی یک کیلومتر هم وجود نداشت. هم اکنون قزوین در این زمینه جزو شهرهای پیشتاز است و شرایط جغرافیایی از جمله نداشتن شیب تند، استفاده از دوچرخه را به عنوان یک وسیله حمل و نقل توجیه‌پذیر کرده است.
وی با بیان اینکه ایرادهایی هم در این ارتباط وجود دارد گفت: هسته مرکزی شهر به دلیل بافت قدیمی و وجود معابر تنگ و باریک اجرای کار را با دشواری روبه‌رو کرده و این مشکل در بسیاری از شهرهای دنیا هم وجود دارد که باید نسبت به به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و رفع مشکلات اقدام شود.
پیرمرادی در ادامه افزود: رعایت حقوق شهروندی و عابران پیاده در همه جای دنیا اصل و اولویت است و خودروهایی که مخل نظم و آلودگی هستند تا حد امکان به مرکز شهر راه داده نمی‌شوند.
قزوین به عنوان یک شهر با پتانسیل گردشگری دارای ابنیه تاریخی و فرهنگی است که بیشتر در مرکز شهر قرار دارند. این در حالی است که ترافیک باعث شده گردشگران برای دسترسی به این مکان‌ها دچار مشکل و دردسر شوند. بنابراین هدف این است  تا جایی که امکان دارد هسته مرکزی شهر از ترافیک سبک شود و استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه و پیاده  روی مورد اعتنا قرار گیرد و عرصه برای ماشین‌های سواری خصوصی تنگ شود.
مدیرکل فنی استانداری قزوین در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر محور خیابان امام خمینی در حد فاصل چهارراه ولیعصر به سمت دروازه رشت پیاده‌روها در حال بهینه سازی و پهن شدن است، تا بستر برای عابران پیاده بیشتر مهیا شود. مردم قزوین در گذشته از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده می‌کردند و حتی گواهینامه دوچرخه‌سواری هم در این شهر صادر می‌شد، منتها پس از توسعه و مدرن شدن شهر این مسأله به فراموشی سپرده شد که امیدواریم با اقدامات به عمل آمده و حمایت مسئولان، شهر قزوین به عنوان پایلوت کار ادامه یابد و به هدفگذاری مورد نظر دست یابیم.
این مقام مسئول با اشاره به بی نظمی‌های موجود در مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری اظهار داشت: متأسفانه مشاهده می‌شود که در این مسیرها موتورسواران و وسایل دیگری عبور می‌کنند که قطعاً باید اعمال قانون شود، حتی قرار است پلیس دوچرخه‌سوار تشکیل و این مسیرها را کنترل کنند تا هم تذکرات لازم به متخلفان داده شود و هم مردم تشویق به استفاده از دوچرخه شوند.
وی گفت: مهم‌ترین موضوع در کنار توسعه زیرساخت‌ها، فرهنگسازی و تشویق مردم به استفاده از این وسیله است و این یک مسأله زمانبر و بلند مدت است که در این زمینه با کمک آموزش و پرورش و شهرداری ‌برنامه‌های آموزشی در قالب پارک‌های ترافیکی برای دانش‌آموزان ایجاد شده که امیدواریم این برنامه‌ها ما را به هدف تعیین شده نزدیک کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/10/581118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها