«ایران» از افزایش ساخت مسکن با تکیه بر طرحهای بازآفرینی گزارش میدهد
تولید 600 هزار واحد مسکونی با نوسازی 150 هزار پلاک فرسوده
در تمامی شهرها برای احیای بافتها و واحدهای فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت میشود که ۱۵۰ میلیون تومان آن بدون هیچ سودی پرداخت میشود
برنامه نوسازی بافتهای فرسوده شهری، از مهمترین برنامههای بخش مسکن است که اجرای آن عرضه مسکن را افزایش میدهد. در مجموع 140 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور وجود دارد و جمعیت ساکن آن 30 درصد جمعیت شهری کشور است. نوسازی بافتهای فرسوده بخشی از برنامه نهضت ملی مسکن است که بر اساس آن از 4 میلیون مسکن در این طرح 600 هزار واحد فرسوده نوسازی خواهد شد. از آنجا که با نوسازی هر واحد فرسوده بطور متوسط 4 واحد جدید تولید می شود این برنامه، در بخش مسکن می تواند به برنامه پیشرو ساخت و ساز تبدیل شود. در نهضت ملی مسکن ساخت یک میلیون مسکن در سال دیده شده است که از این عدد 150 هزار واحد آن باید در بافت فرسوده باشد. دولت میخواهد از ساخت 150 هزار واحد در سال در بافتهای فرسوده و ناکارآمد حمایت کند. در دهه گذشته با اینکه برنامه نوسازی سالانه 100 هزار واحد در دستور کار بوده اما آمار نشان میدهد به طور متوسط هر سال 10 تا 15 هزار واحد نوسازی شده و در شهر تهران این عدد حدود 5 هزار واحد است. در تهران 4560 هکتار بافت فرسوده مصوب داریم.
برای اجرای برنامه نوسازی، دولت مشوقهای مختلفی را در نظر گرفته است. پرداخت تسهیلات تا اجازه ساخت طبقات بیشتر بخشی از این مشوقها است. همچنین صدور مجوزهای ساخت در بافتهای فرسوده تسهیل شده است.
کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به یک ماه
یکی از نکات مهم مشوقهای نوسازی بافت فرسوده، کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی است. در این برنامه زمان صدور پروانه ساختمانی در کشور به یک ماه کاهش می یابد. زمان طولانی صدور پروانه ساختمانی در کشور به یک معضل تبدیل شده است در حالی که هر 6ماه که از زمان ساخت کاهش یابد 10درصد بازده اقتصادی برای سرمایهگذار و سازنده به همراه دارد.درخصوص حمایتهای دولت از نوسازی بافتهای فرسوده، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متوسط صدور پروانههای ساختمانی در کشور از ۶ ماه به یکماه کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه نظارت بر پروانه و اخذ مجوزها باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد، گفت: مدت زمان متوسط صدور پروانههای ساختمانی ۶ ماه بود که این فرایند هم اکنون کاهش یافته است.
درخصوص مشوقهای مالی برای نوسازی بافتهای فرسوده، معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در تمامی شهرها برای احیای بافتها و واحدهای فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت میشود که ۱۵۰ میلیون تومان آن بدون هیچ سودی پرداخت میشود. وام نوسازی در تهران مانند تسهیلات نهضت ملی مسکن 450 میلیون تومان است که در تهران نیز 150 میلیون تومان از این وام با سود صفر درصد خواهد بود. در بافت فرسوده برای اسکان موقت ساکنان و مالکان در تهران 60 میلیون تومان و در سایر شهرها 45میلیون تومان وام قرضالحسنه نیز پرداخت میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای موضوع بازآفرینی سند ملی داریم که سند ملی نگاه به این موضوع را از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشخص میکند.
وی ادامه داد: کارگروه تخصصی ذیل ستاد بازآفرینی شهری تشکیل شده و هدف این ستاد این است از سکونتگاههای غیر رسمی و ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند، این ستاد و کارگروه در کل کشور نیز فعال است و در سطح استانها با جدیت پیگیری میشود.
آیینی تأکید کرد: تمامی سکونتگاههای حاشیهای موجود اگر چنانچه برای ادامه زیست انسانی مهیا باشند، ساماندهی میشوند. ستادهای برتر شهرستانی به استانداران معرفی میشوند و تلاش خواهیم کرد یک بسته جامع را تحت عنوان مشوق برای احیای بافتهای فرسوده ایجاد کنیم.
وی خواستار شد که مدیران حوزه شهری از ظرفیت قانونهای بودجه جاری که بندهایی برای محرومیتزدایی مناطق محروم دارد، استفاده کنند. به گفته آیینی، عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز دیگر ظرفیت قانونی است که برای ساماندهی به بافتهای فرسوده میتوان از آن استفاده کرد.
آیینی اضافه کرد: همچنین از محل ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک ظرفیت قانونی برای ساماندهی بافتهای فرسوده استفاده شود. ۶۰ درصد معابر در سکونتگاهها واقع شده که بخشی از این معابر همچنان خاکی است و با برنامهریزی انجام شده ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی در کشور نخواهد بود.
آیینی خاطرنشان کرد: اگر امسال هزار و 200 کیلومتر از معابر خاکی محلات هدف با حمایت شرکت آسفالت شد، سال دیگر این میزان باید سه برابر شود. علاوه بر این مناطقی که با محرومیتهای دیگر در حوزه خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و غیره مواجهند؛ نیازمند حضور و تلاش بسیجیان برای رفع محرومیت هستند. هر جا که نیاز به گذشت و ایثار دارد، عرصه حضور بسیج است.
از دیگر مشوقهای مربوط به نوسازی بافتهای فرسوده این است که شهرداریها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد هزینههای صدور پروانه را تخفیف بدهند، البته تلاش سیاستگذاران این است که امکان تخفیف تا ۱۰۰ درصد هم فراهم شود.
مشوق دیگر نوسازی بافت فرسوده بسته تشویقی شهرسازانه است که اخیراً توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصویب شده و شامل 4 بخش است. بسته شهرسازانه در کنار تسهیلات مختلفی مانند تخفیف در هزینههای ساخت و ساز، اعطای تسهیلات بانکی و ارزان قیمت برای اسکان موقت و نوسازی، این بسته نیز تدوین و ابلاغ شده است. بسته اول شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، بسته دوم نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله،بسته سوم نوسازی در عمق بافت فرسوده و بسته چهارم نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع را شامل میشود. بسته جدید تشویقی نوسازی بافت فرسوده در زمینه تراکم، طبقات اضافه و پارکینگ وجود دارد. بر این اساس در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده که به انبوهسازانی که در بافتهای فرسوده اقدام به نوسازی میکنند، دو طبقه تراکم و پارکینگ اضافه داده شود. انبوهسازانی که قصد نوسازی محلهای و بلوکی دارند و همچنین سازندگانی که به اصلاح معابر و محورهای اصلی بافت فرسوده کمک میکنند میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. سازندگان پلاکهای تجمیعی و پلاکهایی که جان ساکنان آنها به علت فرسودگی در خطر است امکان بهرهبرداری از این بسته تشویقی را دارند.
از حدود 160 هزار هکتار بافت فرسوده که در سه محدوده دستهبندی شدهاند بافت فرسوده میانی با گستردگی حدود ۷۴ هزار هکتار، بافت حاشیهنشین یا سکونتگاههای غیررسمی به وسعت ۶۰ هزار هکتار و بافت تاریخی در حدود ۳۲ هزار هکتار را تشکیل میدهد. در مجموع معادل ۲۳ درصد از مساحت شهرها را بافتهای ناکارآمد شهری تشکیل میدهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد
بازار هلیکوپتری ایران اشباع نشده است
نشست هماندیشی مشترک سازمان هواپیمایی کشوری با نمایندگان شرکتهای بالگردی غیرنظامی و نمایندگان بالگردی نظامی کشور به منظور معرفی کارگروه بالگردی در سازمان برگزار شد.
محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست به تشریح وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی پرداخت و اظهار داشت: این صنعت دارای یک راهبرد و برنامه ۱۰ ساله شامل یک برنامه یکساله و سه برنامه سه ساله است که در سال اول این برنامه به شناسایی، پایش و بررسی نقاط قوت و ضعف سپری شد و هماکنون در آستانه تدوین برنامه ۱۴۰۲ از برش سه ساله اول برنامه هستیم که ضروری است با همیاری شما هدفگذاری لازم برای پیشبرد اهداف صنعت صورت پذیرد. محمدیبخش افزود: همچنین با توجه به قرار داشتن در آستانه تدوین برنامه توسعه هفتم کشور ضروری است استراتژی صنعت حمل و نقل هوایی در این برنامه لحاظ و از نقطه نظرات بخش بالگردی کشور نیز استفاده شود تا بتوان از مجموعهای هدفمند و مشخص با استفاده از همه ظرفیتهای کشور برخوردار بود.
وی در ادامه اظهار داشت: در طول سالهای گذشته اقدامات بسیار مؤثری در بخش ساخت شبیهساز در کشور صورت گرفته است اما این اقدامات بهصورت جزیرهای و با هزینههای چندین برابر انجام شده است. بنابراین ضروری است این اقدامات به صورت تجمیع، اشتراکگذاری انجام شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: هماکنون ریسک برای بخش آموزش شبیهسازی به دلایل نبود آن در کشور، تحریم و سایر عوامل بالاست، اما سازمان هواپیمایی کشوری در تلاش است شعاع عملیات شما در این بخش را افزایش دهد. بنابراین از شما میخواهیم که در این کارگروه ساخت شبیهساز به صورت جدی پیگیری و با یک استراتژی مشخص پیش رود.
وی با تأکید بر اداره کردن این بخش به صورت علمی و اقتصادی اضافه کرد: در اداره صنعت متدهای جدید جایگزین متدهای قدیمی شود، چرا که دیگر نمیتوان به سبک گذشته صنعت را اداره کرد. بنابراین استفاده از شرکتهای دانشبنیان راهبردی اساسی برای عبور از تحریمهاست. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده مطابق با تبصره ۱۸ برای شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و گفت: بازار هلیکوپتری ایران اشباع نشده است، بنابراین پیشنهاد میکنم رقابت غیرمفید را کنار بگذارید و از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنید و مطمئن باشید جایی که هدفمندی ایجاد شده است سازمان هواپیمایی کشوری دیگر معافیت صادر نمیکند، پس با هم مشارکت کرده و از زنجیره تأمین و توانمندیهای بخشهای دیگر به خوبی استفاده کنید.
محمدیبخش با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری امروز تسهیلگر و شتابدهنده است، گفت: با اخذ ۲۳ اختیار ویژه از مقام معظم رهبری امروز خرید هواپیما، هلیکوپتر، ترخیص قطعات، ارز و... تسهیل شده است. بنابراین پیشنهاد میکنیم در مبارزه با تحریم از این اختیارات بهرهمند شوید و از ظرفیتهای سایر بخشهای صنعت استفاده شود. وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی با استفاده از اسناد بالادستی جزء معدود بخشهایی است که از ظرفیتهای سایر بخشهای نظامی نیز استفاده میکند، خواستار همافزایی بخشهای بالگردی متناسب با اهداف در نظر گرفته شده در برنامه هفتم و برنامههای ده ساله شد تا با تجمیع نظرات موافق و مخالف در حوزه برنامهریزی به برنامهای هدفمند و دارای زمان و مکان مشخص دست یابیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نیاز جدی کشور در حوزه غیرنظامی ۷۰۰ فروند بالگرد است، اظهار کرد: در کارگروهی که بدینمنظور در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده است، از تمامی ظرفیتها، بازیگران و نقشآفرینان این حوزه استفاده خواهد شد و پس از تدوین برنامه اجازه عدول و خروج از برنامه به صورت سلیقهای و شخصی به کسی داده نخواهد شد. به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمدیبخش با بیان اینکه توسعه در این بخش نامتوازن است خواستار ریلگذاری برای ساخت هواپیما و بالگرد شد و افزود: بخش بالگردی ایران از کارنامه درخشانی برخوردار است بر همین اساس باید برای گنجاندن این بخش در برنامه هفتم اقدامات کارشناسی و نیازسنجی صورت گیرد.
زیرسازی قطار سریعالسیر قم ـ اصفهان توسط پیمانکار ایرانی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از مکاتبه دولت با چینیها برای فعالسازی ۱۲.۱میلیارد یوان فاینانس قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان خبر داد.
خیرالله خادمی درباره جدیدترین وضعیت قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان با بیان اینکه مسئولیت پروژه مذکور بهعهده چینیهاست، گفت: توسط پیمانکار ایرانی کارهای مربوط به زیرسازی و بسترسازی قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان محدوده قم ـ اصفهان در 4 قطعه در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه تاکنون 3.2 میلیارد یوان در این پروژه هزینه شده است، افزود: تاکنون مجوز چینیها برای تأمین 15.3 میلیارد یوان فاینانس اخذ شده است.
خادمی بیان کرد: مکاتبات دولت برای فعالسازی مابقی فاینانس (12.1 میلیارد یوان) با کشور چین انجام شده است.
دو فرودگاه کشور گواهینامه دریافت کردند
مقام مسئول شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه
«۲ فرودگاه بینالمللی دارای گواهینامه فرودگاهی هستند»، گفت: بهدلیل تغییر قوانین، پروسه صدور گواهینامه با تأخیر روبهرو شده است. علیاصغر باریکانی، مدیرکل دفتر مقررات، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: بر اساس قانون ، فرودگاههای باقیمانده حداکثر باید در یک بازه زمانی یکساله گواهینامه فرودگاهی را اخذ کنند.
وی با بیان اینکه تغییر قوانین باعث شده تا صدور گواهینامه فرودگاهی برای 7 فرودگاه دیگر با تأخیر مواجه شود، افزود: هماکنون فرودگاههای زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دارند.
وی با اشاره به اینکه بررسی اطلاعات فرودگاه کیش برای صدور گواهینامه انجام شده است، اضافه کرد: در مرحله بعد، کارشناسان سازمان هواپیمایی از این فرودگاه بازدید میدانی انجام خواهند داد.
مدیرکل دفتر مقررات، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: بر اساس مفاد ماده 4 آییننامه مدیریت بهرهبرداری، احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی مصوب هیأت وزیران، فرودگاههای بینالمللی کشور باید تا پایان تیرماه سال 1403 گواهینامه فرودگاهی را دریافت کنند.
توافق با نیروهای مسلح برای تأمین ۵ هزار هکتار زمین نهضت ملی
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن از توافق با نیروهای مسلح برای تأمین بالغ بر ۵ هزار هکتار زمین به منظور استفاده از طرح نهضت ملی مسکن خبر داد که در مراحل تغییر کاربری قرار دارند.
تقی رضایی، درباره راهکارهای در نظر گرفته شده برای تأمین اراضی در استانهایی که کمبود زمین دارند، اظهار کرد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در برخی استانها با معضل کمبود زمین مواجه شدیم که برای رفع این مشکل، سه راهکار در نظر گرفته شد.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: توافق با مالکین بخش خصوصی و تعاونیها، شهرکسازی در خارج از حریمهای شهرها و استفاده از زمینهای دولتی و توافق با نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش، سه روش تأمین زمین برای جبران کمبود اراضی در طرح نهضت ملی مسکن است.
به گفته رضایی، استانهایی مثل کردستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام دارای کمبود زمین هستند.
وی افزود: توافق اولیه با نیروهای مسلح برای تأمین بالغ بر ۵ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی انجام شده و این زمینها در مرحله تغییر کاربری قرار دارند.
وزارت راه و شهرسازی مکلف به ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان چهار سال دولت شده است و در شهرهایی که زمین به میزان کافی وجود دارد، واحدهای مسکونی بهصورت ویلایی در اختیار مردم قرار میگیرد یا زمین به متقاضیان در گروههای دو تا چهار نفره بهصورت ۲ ساله اجاره داده میشود تا با سلیقه خود خانه بسازند و در صورت ساخت، ۹۷ سال دیگر اجاره آن تمدید میشود.
علاوه بر عرضه زمین از سوی دولت برای ساخت و ساز نهضت ملی، قرارداد خودمالکی بیش از ۶۰ هزار واحد نیز در این طرح تاکنون منعقد شده است. به گفته سیدمحسن فاضلیان، عضو هیأت مدیره بانک تخصصی بخش مسکن از ابتدای اجرای طرح تاکنون قرارداد ۶۰ هزار و ۵۳۶ واحد به مبلغ ۲۰ هزار و ۷۴۴ میلیاردتومان منعقد شده است.
وی گفت: از مجموع قراردادهای منعقد شده به میزان ۲۰ هزار و ۷۴۴ میلیاردتومان، مبلغ ۱۱ هزار و ۲۹۰ میلیاردتومان به حساب خودمالکان پرداخت شده است.
ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی به خود مالکان پرداخت میشود.