ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از عملکرد خودش دفاع کرد
کمبودهای دارویی با کمک تسهیلات بانکی رو به تقلیل است
ماندگاری نیروهای تخصصی در مناطق محروم صرفاً مربوط به وزارت بهداشت نیست
گروه اجتماعی/ طولانیتر شدن دامنه حواشی پیرامون تأمین دارو در دو ماه اخیر و ریکال شدن پرحاشیه بخشی از آنتیبیوتیکهای وارداتی باعث اعتراض مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سؤال مجلس از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و حالا وزیری که در کارنامه کاری خود عنوان مهمترین جراحی در نظام سلامت کشور را از آن خود کرده و بهواسطه اجرای طرح دارویار دست دلالان و مافیای دارو را از جیب بیماران کوتاه کرده است بهدلیل آنچه غافلگیری وزارت بهداشت در حوزه دارو خوانده میشود، کارت زرد گرفت. نمایندگان مجلس ادعا میکنند که وزارت بهداشت به برخی هشدارها ازجمله آنکه کارگروه سیاستگذاری و تخصیص ارز ترجیحی به وظایف خود عمل نکرده بیتوجهی کرده و کار را به جایی رسانده که امروز با کمبود 350 دارو که 90 مورد آن پرمصرف هستند، مواجه هستیم. در طول چند ماه گذشته موج این انتقادات چندین بار دامن وزیر بهداشت را گرفته و مدت زیادی از فرصت بهارستاننشینان به بهرام عیناللهی برای ساماندهی بازار دارو در کشور نمیگذرد او در این مدت اولویت اصلی وزارتخانه متبوعش را باز کردن کانال واردات دارو، کاهش تعرفه گمرکی و کاهش مالیات ارز مواد اولیه دارو از 9 درصد به یک درصد و افزایش 15 هزار میلیارد تومانی تسهیلات بانکی به صنایع تولید دارو در کشور تعیین کرده ولی نمایندگان مجلس پس از چندین مرتبه پرسش و پاسخ در نهایت تصمیم گرفتند به این وزیر کارت زرد بدهند. آنطور که بهرام عیناللهی صبح دیروز در صحن علنی مجلس مدعی شده، دست او بابت عملکردش پر است حتی اگر به اعتقاد نمایندگانی که به وزیر بهداشت کارت زرد دادهاند عملکرد بهرام عیناللهی، ضعیف توصیف شده و انتقادهایی جدی به او وارد کردهاند در کارنامه وزیر بهداشت مثالهای متنوعی از طرحهای موفق وی در حوزه دارو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پررنگ است. مصداق چنین ادعایی را میتوان در استمرار طرح دارویار، افتتاح صندوق بیماریهای خاص و صعبالعلاج با در نظر گرفتن 5 هزار میلیارد تومان اعتبار، بیمه همگانی 6 میلیون نفر از افراد ۳ دهک پایین جامعه، تجهیز ۷۹ مرکز درمانی و افتتاح ۳۳ هزار پروژه بیمارستانی، حذف سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص در مناطق محروم برای ماندگاری پزشکان در این مناطق و توزیع 10 هزار پزشک و دندانپزشک در مناطق کمتر برخوردار و... دید. عیناللهی روز گذشته خطاب به نمایندگان مجلس مدیریت خود و همکارانش را «مدیریت میدانی» خواند و با صراحت و ارائه آمار از عملکردش دفاع کرد با وجود ارائه چنین گزارش عملکردی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سؤال نماینده بهار و کبودرآهنگ قانع نشدند بهگونهای که نمایندگان سؤال توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ از وزیر بهداشت و درمان پیرامون وضعیت بهداشت و درمان در شهرها و روستاهای کشور را بررسی کردند و در نهایت با ۱۰۳ رأی موافق، ۱۲۳ مخالف، ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده از پاسخهای وزیر قانع نشده و بدینترتیب وزیر بهداشت و درمان از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت.
در ادامه جلسه علنی روز گذشته وزیر بهداشت گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در مناطق محروم ارائه داد. بهرام عیناللهی در پاسخ به سؤال فتحالله توسلی پیرامون عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشتی شهرستانها گفت: طرح دارویار را به عنوان اینکه بتوانیم تعارض منافع را برداریم و ارز ترجیحی به هدف اصلی که مردم هستند برسیم را اجرا کردیم که طرح بسیار موفقی بود ولی منافع برخی دچار خدشه شد و مقاومتهایی در این رابطه انجام شد اما همچنان در حال اجرا هستیم، همچنین به دلیل کمبودهایی که در حوزه دارو وجود داشت، تسهیلاتی از بانک مرکزی گرفته شد و در خصوص تقلیل عوارض از ۹ درصد به یک درصد که در حال انجام است و امیدواریم محقق شود.
عیناللهی در مورد افزایش نیروی انسانی در مناطق محروم نیز عنوان کرد: ما در درجه اول باید ماندگاری نیروهای متخصص در مناطق محروم را افزایش دهیم که این صرفاً مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست اما در مورد بخشی که به این وزارتخانه مرتبط است سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص را در مناطق محروم برداشتیم که در پی آن هر چه کار کنند به آنها تعلق میگیرد که گامی در جهت تأمین نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در رابطه با نیروهای تخصصی که امروزه به استانهای مختلف میروند ما هر رشته تخصصی را با توجه به نیروهای مقیم در استان با اولویت مناطق محروم انجام دادیم کما اینکه در سالجاری ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک، ۲۲۰۰ متخصص به مناطق محروم رفتند. مسأله مهم این است ما بتوانیم ظرفیتها را برای سالهای آینده افزایش دهیم که در این راستا افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی به میزان ده هزار و ۸۰۰ دانشجو را امسال انجام دادیم و این در حالی است که سال گذشته تنها ۷ هزار دانشجوی پزشکی گرفته شده بود بنابراین ۳ هزار و ۸۰۰ نفر اضافه گرفتیم که عمدتاً برای مناطق محروم بوده است؛ همچنین سهمیه جذب دستیاران را بالا بردیم و امسال برای اولین بار ۴ هزار نیروی تخصصی در تمام رشتهها پذیرفتیم و به صورت بومی ویژه نیز در حال گزینش ۵۰۰ نیروی اضافه هستیم تا بتوانیم در سالهای آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در همین مدت ۱۳۲ دستگاه تجهیزات پزشکی سرمایهای گرانقیمت توزیع شده که یک رکورد بیسابقه در وزارت بهداشت بوده که با تلاش نمایندگان محقق شده است و از این تعداد دستگاهها ۷۲ دستگاه سرمایهای گرانقیمت عمدتاً برای مناطق کمتر برخوردار داده شده و بر اساس طرح عدالت و تعالی نظام سلامت انجام شده است و هدف اصلی از این طرح رفع نابرابریها، ارتقای خدمات سلامت و افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی بوده است.
عیناللهی با اشاره به اهمیت مدیریت میدانی در وزارت بهداشت و درمان افزود: بنده تاکنون ۷۶ سفر استانی به تمام مناطق محروم کشور داشته و به صورت حضوری نیازها و مناطق را مشاهده کردم ضمن اینکه هدف اصلی ما تقویت شبکههای بهداشت و درمان کشور است و قطعاً بهداشت برای ما بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل در این مدت ۸۵۰ پروژه بهداشتی با زیربنای ۱۰۸ هزار مترمربع به بهرهبرداری رسیده که عمدتاً برای مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده است و در تقویت و بازسازی نظام بهداشت و درمان با اولویت مناطق کمتر برخوردار انجام شده است.
وی افزود: ما پیگیر استخدام ۲۹ هزار پرستار و ۶۰ هزار نیروی سلامت از طریق سازمان اداری و استخدامی هستیم؛ همچنین در مورد اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که امروز برنامهاش تشکیل نشده است، چون در وزارت بهداشت جمعیت نقش اساسی دارد، تعهد دادیم در افزایش و جوانی جمعیت کار کنیم و در این راستا جلسات متعددی برگزار شد بهگونهای که میتوان گفت این وزارتخانه در افزایش و جوانی جمعیت به صورت پیشرو عمل کرده است.
در ادامه جلسه علنی روز گذشته وزیر بهداشت گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در مناطق محروم ارائه داد. بهرام عیناللهی در پاسخ به سؤال فتحالله توسلی پیرامون عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشتی شهرستانها گفت: طرح دارویار را به عنوان اینکه بتوانیم تعارض منافع را برداریم و ارز ترجیحی به هدف اصلی که مردم هستند برسیم را اجرا کردیم که طرح بسیار موفقی بود ولی منافع برخی دچار خدشه شد و مقاومتهایی در این رابطه انجام شد اما همچنان در حال اجرا هستیم، همچنین به دلیل کمبودهایی که در حوزه دارو وجود داشت، تسهیلاتی از بانک مرکزی گرفته شد و در خصوص تقلیل عوارض از ۹ درصد به یک درصد که در حال انجام است و امیدواریم محقق شود.
عیناللهی در مورد افزایش نیروی انسانی در مناطق محروم نیز عنوان کرد: ما در درجه اول باید ماندگاری نیروهای متخصص در مناطق محروم را افزایش دهیم که این صرفاً مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست اما در مورد بخشی که به این وزارتخانه مرتبط است سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص را در مناطق محروم برداشتیم که در پی آن هر چه کار کنند به آنها تعلق میگیرد که گامی در جهت تأمین نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در رابطه با نیروهای تخصصی که امروزه به استانهای مختلف میروند ما هر رشته تخصصی را با توجه به نیروهای مقیم در استان با اولویت مناطق محروم انجام دادیم کما اینکه در سالجاری ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک، ۲۲۰۰ متخصص به مناطق محروم رفتند. مسأله مهم این است ما بتوانیم ظرفیتها را برای سالهای آینده افزایش دهیم که در این راستا افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی به میزان ده هزار و ۸۰۰ دانشجو را امسال انجام دادیم و این در حالی است که سال گذشته تنها ۷ هزار دانشجوی پزشکی گرفته شده بود بنابراین ۳ هزار و ۸۰۰ نفر اضافه گرفتیم که عمدتاً برای مناطق محروم بوده است؛ همچنین سهمیه جذب دستیاران را بالا بردیم و امسال برای اولین بار ۴ هزار نیروی تخصصی در تمام رشتهها پذیرفتیم و به صورت بومی ویژه نیز در حال گزینش ۵۰۰ نیروی اضافه هستیم تا بتوانیم در سالهای آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در همین مدت ۱۳۲ دستگاه تجهیزات پزشکی سرمایهای گرانقیمت توزیع شده که یک رکورد بیسابقه در وزارت بهداشت بوده که با تلاش نمایندگان محقق شده است و از این تعداد دستگاهها ۷۲ دستگاه سرمایهای گرانقیمت عمدتاً برای مناطق کمتر برخوردار داده شده و بر اساس طرح عدالت و تعالی نظام سلامت انجام شده است و هدف اصلی از این طرح رفع نابرابریها، ارتقای خدمات سلامت و افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی بوده است.
عیناللهی با اشاره به اهمیت مدیریت میدانی در وزارت بهداشت و درمان افزود: بنده تاکنون ۷۶ سفر استانی به تمام مناطق محروم کشور داشته و به صورت حضوری نیازها و مناطق را مشاهده کردم ضمن اینکه هدف اصلی ما تقویت شبکههای بهداشت و درمان کشور است و قطعاً بهداشت برای ما بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل در این مدت ۸۵۰ پروژه بهداشتی با زیربنای ۱۰۸ هزار مترمربع به بهرهبرداری رسیده که عمدتاً برای مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده است و در تقویت و بازسازی نظام بهداشت و درمان با اولویت مناطق کمتر برخوردار انجام شده است.
وی افزود: ما پیگیر استخدام ۲۹ هزار پرستار و ۶۰ هزار نیروی سلامت از طریق سازمان اداری و استخدامی هستیم؛ همچنین در مورد اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که امروز برنامهاش تشکیل نشده است، چون در وزارت بهداشت جمعیت نقش اساسی دارد، تعهد دادیم در افزایش و جوانی جمعیت کار کنیم و در این راستا جلسات متعددی برگزار شد بهگونهای که میتوان گفت این وزارتخانه در افزایش و جوانی جمعیت به صورت پیشرو عمل کرده است.
«ایران» به مناسبت روز دانشجو در گفتوگو با کارشناسان بررسی میکند
دانشجو، مطالبه گر آگاه!
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
16 آذر با توجه به اهمیت نقش دانشجو در کشور یکی از مناسبتهای مهم ماست. دانشجو با ورود به دانشگاه مطالبهگری را میآموزد، مطالبهگری که میتواند در راستای مسائل اساسی جامعه باشد از این رو کمترین انتظار این است که مطالبات اساسی دانشجویان جدی گرفته شود و کمترین حق برایشان اهمیت دادن به نقش آنها در زمینه مسئولیتهای اجتماعی است. از آن سو دانشجوی مطالبهگر تعریف دارد و باید در کنار مطالبهگری روی دشمنشناسی و درک نیاز جامعه و داشتن مهارت مطالبهگری و همچنین احساس مسئولیت در قبال پیشرفت جامعه و...
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با «ایران» درباره نوع مطالبهگری دانشجویان و مسئولیت اجتماعی دانشجو در قبال جامعه بیان کرد: برای اینکه مسئولیت اجتماعی دانشجو را در مواجهه با جامعه بهخوبی درک کنیم لازم است ابتدا تصویر دقیقی از خود دانشجو داشته باشیم. دانشجو دارای یک سری اقتضائات سنی، نسلی و یک سری ویژگیهای بخصوص است که همراه با این اقتضائات حمل میشود. لذا جوان دانشجو هنوز به صورت کامل درگیر مسائل و معضلاتی که برای یک فرد با سن بالا به وجود میآید نشده و عموماً درگیر اقتضائات معیشتی زیادی که برای خانوادههای متأهل به وجود میآید، نیست.
وی در ادامه ویژگیهای یک دانشجو اضافه کرد: دانشجو یک فرد آزادیخواه، حقیقتطلب و آرمانگرا بوده که تمام این ویژگیها مسئولیت خاصی بر دوش دانشجو گذاشته است. بر همین اساس دانشجو را مؤذن جامعه دانستهاند و این یکی از تعابیر بسیار لطیف و جامع است. لذا باید زمانها و اتفاقات مهم را بازگو کند. دانشجو، مطالبهگر تحقق آرمانها است؛ مطالبه گر از بین رفتن کژیها و ناراستیها و این روح حقیقتطلب و آرمانجوی دانشجو است که باعث میشود دانشجو بعضاً بدون بسیاری از ملاحظاتی که در سنین بالاتر دامنگیر افراد میشود، بتواند به شکل حقطلبانه و بدون مصلحتاندیشیهای کاذب سخنان خود و آرمانهای یک جامعه را بیان کند.
کلانتری در توضیح مسئولیتهای یک دانشجو ادامه داد: مسئولیت اساسی دانشجو این است که علاوه بر اینکه مسیر تحصیلی خود را به درستی طی میکند که بتواند فرد مؤثری در جامعه باشد، باید بتواند آلام جامعه، مسائل و مشکلات را نشان دهد و به این طریق نقش پیشروانه خود را در جامعه ایفا کند و تمامی نیروهای جامعه را به سمت حل مشکلات جامعه بسیج کند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو میتواند میان مردم و حاکمین وساطت کند. دانشجو علاوه بر اینکه میتواند جهت دهنده باشد توانایی این را دارد که به حل مسائل کشور کمک کند. او حتی حل مسائل کشور را تمرین خواهد کرد یعنی میتواند فراتر از اعلام مسائل، خودش در مجموعه نظام حل مسائل کشور قرار بگیرد. ظرفیتهای زیادی در دانشگاهها وجود دارد که اگر از آنها بخوبی استفاده شود یا مانعزدایی شوند میتوانند در راستای حل مسائل و مشکلات کشور برانگیخته شوند و کمک کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که دانشجو چگونه میتواند موجب ترویج گفتوگو در جامعه باشد، گفت: اگرچه اقتضای سنی بسیاری از دانشجویان این است که کمی با هیجان با موضوعات و مسائل مواجه شوند، اما واقعیت این است که روح حقیقت طلب همین قشر زمینهای را فراهم میکند که آنها را گفتوگومدار کند. اگر اختلالاتی خارج از منطق نسلی این مجموعه و خارج از اقتضائات این مجموعه به آنها تحمیل نشود که متأسفانه بعضاً دیده شده که این اتفاق افتاده است، دانشجویان با تمامی تنوع نظرات، علایق و سلایقی که دارند میتوانند گفتوگو را در درجه اول در دانشگاه و سپس در کلیت کشور تکثیر کنند. آنها میتوانند منطق، عقلانیت و گفتوگو را احیا، بازتولید و تکثیر کنند. در این میان به طور ویژه تشکلهای دانشجویی نقش اساسی دارند.
معاون وزیر علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان تجلی مدنیت دانشگاهها هستند، گفت: تشکلهای دانشجویی علی رغم تفاوت سلیقه و رقابتهایی که با هم داشتند و دارند همواره تجلی مدنیت در دانشگاهها بودند، زیرا همیشه پیگیر نظرات خود بر مدار گفتوگو بودند و در آن چهارچوب سعی دارند به درخشندگی حقیقت در متن دانشگاه و جامعه کمک کنند. لذا دانشجویان میتوانند در این زمینه نقش ویژهای داشته باشند به شرط آنکه خودشان پیش رو باشند نه اینکه وقایع و اتفاقاتی را پیروی کنند که از بیرون بر منطق زلال دانشجویی تحمیل میشود. وی به ارتباط مستقیم دانشگاه با عقلانیت اشاره کرد و گفت: اساساً منطق دانشگاه باید منطق گفتوگو و خردورزی و عقلانیت باشد و در این چهارچوب است که دانشگاه سامان مییابد و امکان ادای خدمت و مسئولیت را در کشور پیدا میکند. اساساً ایده دانشگاه با عقلانیت، گفتوگو، مدارا و در کنار هم بودن پیوند خورده است. همچنین هر نوع کنش و فعالیتی که بخواهد این منطق را جریحهدار کند، نه به نفع دانشگاه، نه به نفع سنت دیرینه دانشگاه و نه به نفع کلیت کشور است از این رو همه باید کمک کنیم که این فضا را حفظ و پرثمرتر کنیم.
کلانتری در واکنش به این پرسش که دانشجو تا چه میزان و چطور میتواند بار اقتصادی جامعه را بردارد و راهکار اقتصادی بدهد، اظهار داشت: اساساً توقع کنشگری اقتصادی به صورت حرفهای از مجموعه دانشجویی توقعی فراتر از انتظارات واقعی است. باید نگاه واقع بینانهای داشت. وقتی جامعه دانشجویی در بخشهای خصوصی یا دولتی یا هر بخش دیگر اقتصادی فعالیت کنند اثرگذاری دارند اما در دوران دانشجویی نمیتوان انتظار غیرواقع بینانه و خارقالعادهای از مجموعه دانشجویی با ویژگیهایی که برشمردیم، داشته باشیم.
وی ادامه داد: با تمام این اوصاف نمیتوان گفت کنشهای دانشجویی خالی از تأثیر است. مجموعه دانشجویان به واسطه مطالبهگری که دارند میتوانند ذهنیتها را به سمت مسائل اساسی اقتصاد جلب کنند، جهت بدهند و تصمیمات را معطوف به سمت حل آن مسائل کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: طبیعتاً دانشجویان در دوران تحصیل خود امکان کنشگری اقتصادی محدودتری دارند اما پس از فارغالتحصیلی این امکان و گشایش بیشتر میشود. به همین سبب علاوه بر تحولاتی که معاونت آموزشی با تغییر سرفصلها و دروس در دست دارد که آن را به سمت مهارتیتر ببرد، برای اوقات فراغت دانشجویان امکاناتی جهت مهارتافزایی در نظر گرفته است. بدین صورت که سراهای مهارت، مجموعه مهارت افزاها و مراکز مهارت افزایی در دانشگاهها تمهید شده و به تازگی فعالیت خود را آغاز کردهاند تا این فرصت را به دانشجویان بدهند که در کنار تحصیل، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بتوانند به ارتقای مهارتهای خود بپردازند.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر از جامعه دانشجویی منفعل و چقدر پویاست، گفت: برخی از ناهنجاریها که در این ایام در دانشگاهها هم عرض با اتفاقات در کشور رخ داد ناشی از انفعال مجموعههای دانشجویی در کشور بود. در واقع به میزانی که انفعال در مجموعههای دانشجویی بیشتر شود میزان هنجارشکنیها، قانون گریزیها و فعالیتهای غیرمدنی افزایش پیدا میکند و بالعکس، به میزانی که این مجموعهها از حالت انفعال خارج شوند و تجربه کنشگری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند ما شاهد فضای پویاتر، منتقدانه، فعالتر و مدنیتر در دانشگاهها خواهیم بود. معاون وزیر علوم در این خصوص اضافه کرد: اگر چه در این خصوص آمار دقیقی وجود ندارد اما یک اجماع ادراکی به ما میگوید طی سالیان پیش این انفعال افزایش پیدا کرده است. در مجموعه دانشجویی و به صورت خاص در سنواتی که دانشگاههای کل کشور درگیر کرونا بودند این انفعال به شکل چشمگیری بالاتر رفته است. به صورتی که بسیاری از فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاهها کاهش پیدا کرده است. مجموعههای دانشجویی، انجمنهای علمی، کانونهای اجتماعی و تشکلهای دانشجویی همه آسیب دیدند و با مشکل مواجه شدند. بخشی از تشکلها در ایام کرونا غیرفعال شدند و اینها همه موجب انفعال بیشتر مجموعههای دانشجویی شده است. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: تمام سعی ما پس از بازگشایی دانشگاهها این بوده که مجموعههای دانشجویی را دوباره احیا کنیم و حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در دانشگاهها رونق ببخشیم. حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که محوریت آن با مجموعههای دانشجویی باشد.
حرکت دانشجویان رو به جلو است
علی اکبر ابوالحسنی معاون دانشجویی دانشگاه شریف، در گفتوگو با «ایران» درباره وجود نخبگان و دانشجویان به عنوان سرمایه کشور بیان کرد: دانشجویان به عنوان یک سرمایه ذهنی، سرمایه نیروی انسانی جوان و نیروی تأثیرگذار از جمله سرمایههای انسانی در جامعه هستند. دانشجویان و نخبگان در کشور به لحاظ ذهن و نیرویی که دارند توانایی این را دارند که جامعه را به سمت پیشرفت ببرند.
ابوالحسنی در ادامه افزود: البته که نخبگان و دانشجویان باید نسبت به توانایی که دارند، قدرشناس خود باشند. خوشبختانه دانشجویان در این مدت سعی کردهاند به سمت پیشرفت حرکت کنند. حرکتهای رو به جلوی دانشجویان میتواند منجر به حل مسائل جامعه باشد. وی دانشجو را محرک رو به جلو بردن جامعه قلمداد کرد و گفت: آن چیزی که کشور را رو به جلو میبرد سرمایههای انسانی یک جامعه، ذهن خلاق، انگیزه و تلاش است که خوشبختانه با همه فراز و نشیبها این حرکتها همیشه رو به جلو بوده است.
معاون دانشجویی دانشگاه شریف در پایان خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که در دانشگاه صنعتی شریف سردمدار حرکتهای رو به جلو در کشور بودهایم. ناگفته نماند ممکن است این روزها مردم و ملت ما از دانشگاهها خبرهایی شنیده باشند که آنها را دل آزرده کرده است اما این اتفاقات صرفاً اغراقی از یک رخداد کوچک بوده است. در حالی که دانشجویان همیشه خودشان را متعلق به جامعه دانستهاند و برای کشور خود تلاش کردهاند.
خبرنگار
16 آذر با توجه به اهمیت نقش دانشجو در کشور یکی از مناسبتهای مهم ماست. دانشجو با ورود به دانشگاه مطالبهگری را میآموزد، مطالبهگری که میتواند در راستای مسائل اساسی جامعه باشد از این رو کمترین انتظار این است که مطالبات اساسی دانشجویان جدی گرفته شود و کمترین حق برایشان اهمیت دادن به نقش آنها در زمینه مسئولیتهای اجتماعی است. از آن سو دانشجوی مطالبهگر تعریف دارد و باید در کنار مطالبهگری روی دشمنشناسی و درک نیاز جامعه و داشتن مهارت مطالبهگری و همچنین احساس مسئولیت در قبال پیشرفت جامعه و...
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با «ایران» درباره نوع مطالبهگری دانشجویان و مسئولیت اجتماعی دانشجو در قبال جامعه بیان کرد: برای اینکه مسئولیت اجتماعی دانشجو را در مواجهه با جامعه بهخوبی درک کنیم لازم است ابتدا تصویر دقیقی از خود دانشجو داشته باشیم. دانشجو دارای یک سری اقتضائات سنی، نسلی و یک سری ویژگیهای بخصوص است که همراه با این اقتضائات حمل میشود. لذا جوان دانشجو هنوز به صورت کامل درگیر مسائل و معضلاتی که برای یک فرد با سن بالا به وجود میآید نشده و عموماً درگیر اقتضائات معیشتی زیادی که برای خانوادههای متأهل به وجود میآید، نیست.
وی در ادامه ویژگیهای یک دانشجو اضافه کرد: دانشجو یک فرد آزادیخواه، حقیقتطلب و آرمانگرا بوده که تمام این ویژگیها مسئولیت خاصی بر دوش دانشجو گذاشته است. بر همین اساس دانشجو را مؤذن جامعه دانستهاند و این یکی از تعابیر بسیار لطیف و جامع است. لذا باید زمانها و اتفاقات مهم را بازگو کند. دانشجو، مطالبهگر تحقق آرمانها است؛ مطالبه گر از بین رفتن کژیها و ناراستیها و این روح حقیقتطلب و آرمانجوی دانشجو است که باعث میشود دانشجو بعضاً بدون بسیاری از ملاحظاتی که در سنین بالاتر دامنگیر افراد میشود، بتواند به شکل حقطلبانه و بدون مصلحتاندیشیهای کاذب سخنان خود و آرمانهای یک جامعه را بیان کند.
کلانتری در توضیح مسئولیتهای یک دانشجو ادامه داد: مسئولیت اساسی دانشجو این است که علاوه بر اینکه مسیر تحصیلی خود را به درستی طی میکند که بتواند فرد مؤثری در جامعه باشد، باید بتواند آلام جامعه، مسائل و مشکلات را نشان دهد و به این طریق نقش پیشروانه خود را در جامعه ایفا کند و تمامی نیروهای جامعه را به سمت حل مشکلات جامعه بسیج کند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو میتواند میان مردم و حاکمین وساطت کند. دانشجو علاوه بر اینکه میتواند جهت دهنده باشد توانایی این را دارد که به حل مسائل کشور کمک کند. او حتی حل مسائل کشور را تمرین خواهد کرد یعنی میتواند فراتر از اعلام مسائل، خودش در مجموعه نظام حل مسائل کشور قرار بگیرد. ظرفیتهای زیادی در دانشگاهها وجود دارد که اگر از آنها بخوبی استفاده شود یا مانعزدایی شوند میتوانند در راستای حل مسائل و مشکلات کشور برانگیخته شوند و کمک کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که دانشجو چگونه میتواند موجب ترویج گفتوگو در جامعه باشد، گفت: اگرچه اقتضای سنی بسیاری از دانشجویان این است که کمی با هیجان با موضوعات و مسائل مواجه شوند، اما واقعیت این است که روح حقیقت طلب همین قشر زمینهای را فراهم میکند که آنها را گفتوگومدار کند. اگر اختلالاتی خارج از منطق نسلی این مجموعه و خارج از اقتضائات این مجموعه به آنها تحمیل نشود که متأسفانه بعضاً دیده شده که این اتفاق افتاده است، دانشجویان با تمامی تنوع نظرات، علایق و سلایقی که دارند میتوانند گفتوگو را در درجه اول در دانشگاه و سپس در کلیت کشور تکثیر کنند. آنها میتوانند منطق، عقلانیت و گفتوگو را احیا، بازتولید و تکثیر کنند. در این میان به طور ویژه تشکلهای دانشجویی نقش اساسی دارند.
معاون وزیر علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان تجلی مدنیت دانشگاهها هستند، گفت: تشکلهای دانشجویی علی رغم تفاوت سلیقه و رقابتهایی که با هم داشتند و دارند همواره تجلی مدنیت در دانشگاهها بودند، زیرا همیشه پیگیر نظرات خود بر مدار گفتوگو بودند و در آن چهارچوب سعی دارند به درخشندگی حقیقت در متن دانشگاه و جامعه کمک کنند. لذا دانشجویان میتوانند در این زمینه نقش ویژهای داشته باشند به شرط آنکه خودشان پیش رو باشند نه اینکه وقایع و اتفاقاتی را پیروی کنند که از بیرون بر منطق زلال دانشجویی تحمیل میشود. وی به ارتباط مستقیم دانشگاه با عقلانیت اشاره کرد و گفت: اساساً منطق دانشگاه باید منطق گفتوگو و خردورزی و عقلانیت باشد و در این چهارچوب است که دانشگاه سامان مییابد و امکان ادای خدمت و مسئولیت را در کشور پیدا میکند. اساساً ایده دانشگاه با عقلانیت، گفتوگو، مدارا و در کنار هم بودن پیوند خورده است. همچنین هر نوع کنش و فعالیتی که بخواهد این منطق را جریحهدار کند، نه به نفع دانشگاه، نه به نفع سنت دیرینه دانشگاه و نه به نفع کلیت کشور است از این رو همه باید کمک کنیم که این فضا را حفظ و پرثمرتر کنیم.
کلانتری در واکنش به این پرسش که دانشجو تا چه میزان و چطور میتواند بار اقتصادی جامعه را بردارد و راهکار اقتصادی بدهد، اظهار داشت: اساساً توقع کنشگری اقتصادی به صورت حرفهای از مجموعه دانشجویی توقعی فراتر از انتظارات واقعی است. باید نگاه واقع بینانهای داشت. وقتی جامعه دانشجویی در بخشهای خصوصی یا دولتی یا هر بخش دیگر اقتصادی فعالیت کنند اثرگذاری دارند اما در دوران دانشجویی نمیتوان انتظار غیرواقع بینانه و خارقالعادهای از مجموعه دانشجویی با ویژگیهایی که برشمردیم، داشته باشیم.
وی ادامه داد: با تمام این اوصاف نمیتوان گفت کنشهای دانشجویی خالی از تأثیر است. مجموعه دانشجویان به واسطه مطالبهگری که دارند میتوانند ذهنیتها را به سمت مسائل اساسی اقتصاد جلب کنند، جهت بدهند و تصمیمات را معطوف به سمت حل آن مسائل کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: طبیعتاً دانشجویان در دوران تحصیل خود امکان کنشگری اقتصادی محدودتری دارند اما پس از فارغالتحصیلی این امکان و گشایش بیشتر میشود. به همین سبب علاوه بر تحولاتی که معاونت آموزشی با تغییر سرفصلها و دروس در دست دارد که آن را به سمت مهارتیتر ببرد، برای اوقات فراغت دانشجویان امکاناتی جهت مهارتافزایی در نظر گرفته است. بدین صورت که سراهای مهارت، مجموعه مهارت افزاها و مراکز مهارت افزایی در دانشگاهها تمهید شده و به تازگی فعالیت خود را آغاز کردهاند تا این فرصت را به دانشجویان بدهند که در کنار تحصیل، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بتوانند به ارتقای مهارتهای خود بپردازند.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر از جامعه دانشجویی منفعل و چقدر پویاست، گفت: برخی از ناهنجاریها که در این ایام در دانشگاهها هم عرض با اتفاقات در کشور رخ داد ناشی از انفعال مجموعههای دانشجویی در کشور بود. در واقع به میزانی که انفعال در مجموعههای دانشجویی بیشتر شود میزان هنجارشکنیها، قانون گریزیها و فعالیتهای غیرمدنی افزایش پیدا میکند و بالعکس، به میزانی که این مجموعهها از حالت انفعال خارج شوند و تجربه کنشگری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند ما شاهد فضای پویاتر، منتقدانه، فعالتر و مدنیتر در دانشگاهها خواهیم بود. معاون وزیر علوم در این خصوص اضافه کرد: اگر چه در این خصوص آمار دقیقی وجود ندارد اما یک اجماع ادراکی به ما میگوید طی سالیان پیش این انفعال افزایش پیدا کرده است. در مجموعه دانشجویی و به صورت خاص در سنواتی که دانشگاههای کل کشور درگیر کرونا بودند این انفعال به شکل چشمگیری بالاتر رفته است. به صورتی که بسیاری از فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاهها کاهش پیدا کرده است. مجموعههای دانشجویی، انجمنهای علمی، کانونهای اجتماعی و تشکلهای دانشجویی همه آسیب دیدند و با مشکل مواجه شدند. بخشی از تشکلها در ایام کرونا غیرفعال شدند و اینها همه موجب انفعال بیشتر مجموعههای دانشجویی شده است. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: تمام سعی ما پس از بازگشایی دانشگاهها این بوده که مجموعههای دانشجویی را دوباره احیا کنیم و حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در دانشگاهها رونق ببخشیم. حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که محوریت آن با مجموعههای دانشجویی باشد.
حرکت دانشجویان رو به جلو است
علی اکبر ابوالحسنی معاون دانشجویی دانشگاه شریف، در گفتوگو با «ایران» درباره وجود نخبگان و دانشجویان به عنوان سرمایه کشور بیان کرد: دانشجویان به عنوان یک سرمایه ذهنی، سرمایه نیروی انسانی جوان و نیروی تأثیرگذار از جمله سرمایههای انسانی در جامعه هستند. دانشجویان و نخبگان در کشور به لحاظ ذهن و نیرویی که دارند توانایی این را دارند که جامعه را به سمت پیشرفت ببرند.
ابوالحسنی در ادامه افزود: البته که نخبگان و دانشجویان باید نسبت به توانایی که دارند، قدرشناس خود باشند. خوشبختانه دانشجویان در این مدت سعی کردهاند به سمت پیشرفت حرکت کنند. حرکتهای رو به جلوی دانشجویان میتواند منجر به حل مسائل جامعه باشد. وی دانشجو را محرک رو به جلو بردن جامعه قلمداد کرد و گفت: آن چیزی که کشور را رو به جلو میبرد سرمایههای انسانی یک جامعه، ذهن خلاق، انگیزه و تلاش است که خوشبختانه با همه فراز و نشیبها این حرکتها همیشه رو به جلو بوده است.
معاون دانشجویی دانشگاه شریف در پایان خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که در دانشگاه صنعتی شریف سردمدار حرکتهای رو به جلو در کشور بودهایم. ناگفته نماند ممکن است این روزها مردم و ملت ما از دانشگاهها خبرهایی شنیده باشند که آنها را دل آزرده کرده است اما این اتفاقات صرفاً اغراقی از یک رخداد کوچک بوده است. در حالی که دانشجویان همیشه خودشان را متعلق به جامعه دانستهاند و برای کشور خود تلاش کردهاند.
اخبـــــار
هشدار سازمان غذا و دارو درباره داروهای «تلگرامی» و «اینستاگرامی»
مشاور رسانهای رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصرف داروهای غیرمجاز که از کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی و سایر مبادی غیرمجاز تهیه میشوند، هشدار داد.
دکتر سجاد اسماعیلی درباره تبلیغات برخی داروهایی که با عناوینی همچون «داروهای مؤثر هندی و پاکستانی» در کانالهای تلگرامی دست به دست میشوند، به ایسنا گفت: ارائه هر نوع دارویی در کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی و مبادی به جز داروخانه، غیرقانونی و تخلف است.
وی افزود: دارو باید از مسیر رسمی زنجیره تأمین دارو به دست مصرفکننده و بیمار برسد که تنها عرضهکننده داروها هم داروخانهها هستند. تأمین دارو از هر جایی به غیر از داروخانه برای ما رسمیت ندارد و غیر قانونی است. اسماعیلی با تأکید بر اینکه تنها محل قانونی عرضه دارو داروخانه است، گفت: باید توجه کرد داروهایی که از طریق مبادی غیرمجاز عرضه میشوند، ممکن است تقلبی باشند. به طوری که برچسبی که روی آن وجود دارد، مربوط به آن دارو نباشد و ممکن است اصلاً دارو نباشد و ماده دیگری در آن باشد. همچنین ممکن است دارویی که بهعنوان داروی مؤثر عرضه میشود، فاقد ماده مؤثره بود یا حتی ترکیبات خطرناکی در آن استفاده شده باشد.
وی با بیان اینکه مصرف این داروها میتواند عوارض متعددی برای بیمار داشته باشد، گفت: بیماران به هیچ عنوان از کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی دارو تهیه نکنند. زیرا تولید و تأمین دارو مسیر مشخصی دارد. فرایند تأمین ماده اولیه، بررسی فرمولاسیون آن، تولید، انجام تستهای پایداری و... در فرایند تولید و تأمین دارو انجام شده و بعد از آن مجوز توزیع و عرضه دریافت میکند. طی این مسیر مشخص برای داروها تنها زمانی تضمین میشود که بیمار دارویش را از داروخانه دریافت کند.
اسماعیلی درباره خود درمانی برخی بیماران هنگام ابتلا به بیماریهای ویروسی تنفسی، مانند کرونا، آنفلوانزا و... گفت: با ابتلا به بیماریهایی چون سرماخوردگی، آنفلوانزا و... به هیچ عنوان خوددرمانی توصیه نمیشود؛ چراکه بهعنوان مثال مصرف نابجای آنتیبیوتیک در زمان ابتلا به این بیماریها میتواند منجر به مقاومت میکروبی شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تشریح کرد
جزئیات برنامههای مکملیاری وزارت بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت جزئیات برنامههای مکملیاری برای گروههای سنی مختلف را تشریح کرد.
دکتر حسین فرشیدی درباره مکملیاریهایی که توسط وزارت بهداشت انجام میشود، به ایسنا گفت: برخی بستههای مکملیاری مانند قرص آهن یا بستههای تغذیهای توسط شبکه بهداشتی و با اعلام این مراکز دراختیار افراد مشمول قرار میگیرد. برخی دیگر هم با هماهنگی وزارت رفاه و کمیته امداد در اختیار مشمولین قرار میگیرد.
وی افزود: تأکید ویژه ما گنجاندن خانمهای باردار بویژه خانمهای باردار ساکن مناطق محروم برای مکملیاری قرص آهن و اسید فولیک است. او با اشاره به اینکه برنامه مکمل یاری برای سالمندان ۶۰ سال به بالا هم انجام میشود، توضیح داد: سالمندان با انجام آزمایشات خطرسنجی توسط رابط بهداشتی، در صورتی که نیاز به دریافت مکمل داشته باشند براساس معیار و ضریبی که میگیرند در بسته خدمتی خاص خود قرار میگیرند. معمولاً در سنین بالا کلیسم و ویتامین D به افراد سالمند ارائه میشود. فرشیدی درباره وضعیت مکملیاری در مدارس نیز بیان کرد: مشکل خاصی در این زمینه نداریم.
در مدارس تنها اندکی نگران نحوه استفاده داروها هستیم و اینکه دانشآموزان آموزش درستی برای مصرف مکمل بگیرند که این هم کار مشترکی بین دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش است که در حال انجام است تا مکملها پس از تحویل به دانشآموز به درستی مصرف شوند.
وی در خاتمه درخصوص مکملهایی که در مدارس به دانشآموزان ارائه میشود، گفت: قرص آهن+اسیدفولیک یکی از مکملهایی است که ارائه میشود؛ زیرا از شایعترین مشکلاتی که نوجوانان ما دارند بحث کمخونی است و این مکمل میتواند بخش قابل توجهی از این مشکل را برطرف کند. البته اگر کمخونی درمان نشود میتواند مشکلات بسیار زیادی حتی در بحث یادگیری و سلامت دانشآموزان ایجاد کند که طرح مکملیاری در مدارس با هدف کاهش این قبیل مشکلات اجرا میشود.
نیاز به ساخت ۲۵ هزار کلاس درس جدید
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور به افزایش یک میلیون نفری دانشآموزان در سال تحصیلی جاری اشاره و اظهار کرد: دولت در حد توان خود کمک میکند اما این یک میلیون دانشآموز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی را طلب میکند.
ناصر قفلی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که در مجتمع آموزشی شهید محبی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه ۴۰ هزار خیر و بیش از 2 میلیون خیر مدرسهیار داریم، گفت: مدرسهسازی کاری مفید و زیربنایی است، اما ساخت مدارس استثنایی ارزشمندتر و یک کار خدایی است.
وی افزود: خیرین در ساخت ۵۰ درصد مدارس کشور مشارکت دارند، اما این میزان مشارکت در حوزه مدارس استثنایی به ۷۰ درصد میرسد.
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز با اشاره به اهمیت توجه به دانشآموزان اوتیسم و تلاش برای کشف و ارتقای توانمندیهای آنها، گفت: جشنوارههای خیرین بخوبی برگزار میشود. ۴۰۰ جشنواره استانی و شهرستانی در دست برگزاری است.
قفلی ادامه داد: مشکلات مختلفی در مسیر وجود دارد، از جمله آنکه یک میلیون به جمعیت دانشآموزی افزوده شده است و باید برای آنها مدرسه ساخت. دولت در حد توان خودش کمک میکند اما این یک میلیون دانشآموز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی را طلب میکند. برای حل این مسأله وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرده که املاک مازاد آموزش و پرورش به فروش برسد که در برخی استانها از جمله خراسان رضوی بخشی از آن محقق شده است.
شناسایی ۳۴ بیمار جدید کووید۱۹
و جان باختن ۳ بیمار دیگر در کشور
روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۸۱ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۳۷۳ دوز رسید.
در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
مشاور رسانهای رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصرف داروهای غیرمجاز که از کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی و سایر مبادی غیرمجاز تهیه میشوند، هشدار داد.
دکتر سجاد اسماعیلی درباره تبلیغات برخی داروهایی که با عناوینی همچون «داروهای مؤثر هندی و پاکستانی» در کانالهای تلگرامی دست به دست میشوند، به ایسنا گفت: ارائه هر نوع دارویی در کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی و مبادی به جز داروخانه، غیرقانونی و تخلف است.
وی افزود: دارو باید از مسیر رسمی زنجیره تأمین دارو به دست مصرفکننده و بیمار برسد که تنها عرضهکننده داروها هم داروخانهها هستند. تأمین دارو از هر جایی به غیر از داروخانه برای ما رسمیت ندارد و غیر قانونی است. اسماعیلی با تأکید بر اینکه تنها محل قانونی عرضه دارو داروخانه است، گفت: باید توجه کرد داروهایی که از طریق مبادی غیرمجاز عرضه میشوند، ممکن است تقلبی باشند. به طوری که برچسبی که روی آن وجود دارد، مربوط به آن دارو نباشد و ممکن است اصلاً دارو نباشد و ماده دیگری در آن باشد. همچنین ممکن است دارویی که بهعنوان داروی مؤثر عرضه میشود، فاقد ماده مؤثره بود یا حتی ترکیبات خطرناکی در آن استفاده شده باشد.
وی با بیان اینکه مصرف این داروها میتواند عوارض متعددی برای بیمار داشته باشد، گفت: بیماران به هیچ عنوان از کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی دارو تهیه نکنند. زیرا تولید و تأمین دارو مسیر مشخصی دارد. فرایند تأمین ماده اولیه، بررسی فرمولاسیون آن، تولید، انجام تستهای پایداری و... در فرایند تولید و تأمین دارو انجام شده و بعد از آن مجوز توزیع و عرضه دریافت میکند. طی این مسیر مشخص برای داروها تنها زمانی تضمین میشود که بیمار دارویش را از داروخانه دریافت کند.
اسماعیلی درباره خود درمانی برخی بیماران هنگام ابتلا به بیماریهای ویروسی تنفسی، مانند کرونا، آنفلوانزا و... گفت: با ابتلا به بیماریهایی چون سرماخوردگی، آنفلوانزا و... به هیچ عنوان خوددرمانی توصیه نمیشود؛ چراکه بهعنوان مثال مصرف نابجای آنتیبیوتیک در زمان ابتلا به این بیماریها میتواند منجر به مقاومت میکروبی شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تشریح کرد
جزئیات برنامههای مکملیاری وزارت بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت جزئیات برنامههای مکملیاری برای گروههای سنی مختلف را تشریح کرد.
دکتر حسین فرشیدی درباره مکملیاریهایی که توسط وزارت بهداشت انجام میشود، به ایسنا گفت: برخی بستههای مکملیاری مانند قرص آهن یا بستههای تغذیهای توسط شبکه بهداشتی و با اعلام این مراکز دراختیار افراد مشمول قرار میگیرد. برخی دیگر هم با هماهنگی وزارت رفاه و کمیته امداد در اختیار مشمولین قرار میگیرد.
وی افزود: تأکید ویژه ما گنجاندن خانمهای باردار بویژه خانمهای باردار ساکن مناطق محروم برای مکملیاری قرص آهن و اسید فولیک است. او با اشاره به اینکه برنامه مکمل یاری برای سالمندان ۶۰ سال به بالا هم انجام میشود، توضیح داد: سالمندان با انجام آزمایشات خطرسنجی توسط رابط بهداشتی، در صورتی که نیاز به دریافت مکمل داشته باشند براساس معیار و ضریبی که میگیرند در بسته خدمتی خاص خود قرار میگیرند. معمولاً در سنین بالا کلیسم و ویتامین D به افراد سالمند ارائه میشود. فرشیدی درباره وضعیت مکملیاری در مدارس نیز بیان کرد: مشکل خاصی در این زمینه نداریم.
در مدارس تنها اندکی نگران نحوه استفاده داروها هستیم و اینکه دانشآموزان آموزش درستی برای مصرف مکمل بگیرند که این هم کار مشترکی بین دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش است که در حال انجام است تا مکملها پس از تحویل به دانشآموز به درستی مصرف شوند.
وی در خاتمه درخصوص مکملهایی که در مدارس به دانشآموزان ارائه میشود، گفت: قرص آهن+اسیدفولیک یکی از مکملهایی است که ارائه میشود؛ زیرا از شایعترین مشکلاتی که نوجوانان ما دارند بحث کمخونی است و این مکمل میتواند بخش قابل توجهی از این مشکل را برطرف کند. البته اگر کمخونی درمان نشود میتواند مشکلات بسیار زیادی حتی در بحث یادگیری و سلامت دانشآموزان ایجاد کند که طرح مکملیاری در مدارس با هدف کاهش این قبیل مشکلات اجرا میشود.
نیاز به ساخت ۲۵ هزار کلاس درس جدید
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور به افزایش یک میلیون نفری دانشآموزان در سال تحصیلی جاری اشاره و اظهار کرد: دولت در حد توان خود کمک میکند اما این یک میلیون دانشآموز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی را طلب میکند.
ناصر قفلی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که در مجتمع آموزشی شهید محبی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه ۴۰ هزار خیر و بیش از 2 میلیون خیر مدرسهیار داریم، گفت: مدرسهسازی کاری مفید و زیربنایی است، اما ساخت مدارس استثنایی ارزشمندتر و یک کار خدایی است.
وی افزود: خیرین در ساخت ۵۰ درصد مدارس کشور مشارکت دارند، اما این میزان مشارکت در حوزه مدارس استثنایی به ۷۰ درصد میرسد.
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز با اشاره به اهمیت توجه به دانشآموزان اوتیسم و تلاش برای کشف و ارتقای توانمندیهای آنها، گفت: جشنوارههای خیرین بخوبی برگزار میشود. ۴۰۰ جشنواره استانی و شهرستانی در دست برگزاری است.
قفلی ادامه داد: مشکلات مختلفی در مسیر وجود دارد، از جمله آنکه یک میلیون به جمعیت دانشآموزی افزوده شده است و باید برای آنها مدرسه ساخت. دولت در حد توان خودش کمک میکند اما این یک میلیون دانشآموز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی را طلب میکند. برای حل این مسأله وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرده که املاک مازاد آموزش و پرورش به فروش برسد که در برخی استانها از جمله خراسان رضوی بخشی از آن محقق شده است.
شناسایی ۳۴ بیمار جدید کووید۱۹
و جان باختن ۳ بیمار دیگر در کشور
روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۸۱ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۳۷۳ دوز رسید.
در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
کمبودهای دارویی با کمک تسهیلات بانکی رو به تقلیل است
-
دانشجو، مطالبه گر آگاه!
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین