وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «صف اول» اعلام کرد
اعمال سلیقه را از مدیریت فرهنگی کشور حذف کردیم
ریلگذاری بودجه فرهنگی کشور اصلاح شده است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از برگزاری موفق جشنواره فیلم مستند حقیقت به برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه یک رفت تا گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برای مردم ارائه کند.
او در این برنامه در پاسخ به سؤالی درباره بحث مصوبه عفاف و حجاب گفت: مصوبه عفاف و حجاب اولین بار در اوایل دهه هشتاد در شورای فرهنگ عمومی بررسی شد و بعداً همان مصوبه به تصویب شورای عالی رسید و از سال 1384 اجرایی شد؛ در واقع 17 سال است که از اجرای آن گذشته است. در این حوزه یکسری وظایفی داریم که به حدود 20 وظیفه میرسد. بیش از دو دهه است که چندین پروژه را در زمینه عفاف و حجاب اجرایی کردهایم، اما واقعیت امر اینجاست که در روند یاد شده دچار فراز و نشیب بودهایم و اختلافنظرهایی بین مردم وجود دارد که میپرسند این قانون چطور باید اجرا شود؟ در شیوههای اجرای قانون عفاف و حجاب اختلافنظرهای مختلفی داریم، برخی به شیوههای مرسوم اعتقاد دارند، برخی به اجرای کمی و فاصله میدانی اعتقاد دارند، اما واقعیت اینجاست که به هر کدام عمل شود مردم ایران، مردم عفیفیاند که سابقه چندین هزار ساله در این زمینه دارند و اجرای قانون قطعاً ثمربخش است. این قانون سابقه 17 ساله دارد و ما نسبت به آن عقبافتادگیهای زیادی داریم. در صداوسیما، تلویزیون و نهادهای فرهنگی از این دست مسئولیت ویژه داریم که با آن سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله دارد. وقتی نظام فرهنگی ما در سطوح مختلف مدرسه، دانشگاه، سینما و صداوسیما به نمایش گذاشته نمیشود بعضاً حتی به آنها تعرض میشود؛ طبیعی است که با نسلی مواجه شویم به بخشی از آنها با این موضوع فاصله گرفته باشند حتماً به بخشی از نظام تربیتی و فرهنگی انتقاد وارد است.
حساسیت برای انجام تکالیف ارشاد در حوزه مد و لباس
وی با اشاره به فرایند کارگروه مد و لباس و تأثیرگذاری آن در اجرای آییننامه ای درست برای تولید پوشاک، افزود: ما این کارگروه را در ذیل معاونت فرهنگی و هنری و دبیرخانه فرهنگ عمومی دیدیم که جایگاه بسیار ویژه و تأثیرگذاری دارد. یکی از حوزههایی که نیازمند آییننامه و قانونگذاری ویژهای بود به تولید پوشاک برمیگشت. نیروی انتظامی گلایه داشت که من مجری قانونم و آییننامه باید ابلاغ شود که خوشبختانه الان انجام دادهایم؛ اکنون بسترهای اجرای قانون کاملاً فراهم شده است. اخیراً با تدبیری که آقای رئیسجمهور داشتند مقامات این حوزه کنار هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی نشستند و تلاش کردند با اقتضائات امروز متناسب با آن قانون را اصلاح کنند که خوشبختانه اتفاق افتاده و در حال تجربه جدیدی هستیم. همه تکالیفی که نسبت به حوزه مد و لباس داشتیم را با حساسیت دنبال میکنیم. تعدادی از طراحان در بخش خصوصی فعالاند. در حوزه سامانه مطالعات خوبی انجام شده، بزودی تکامل یافته و رونمایی خواهد شد. از تقریباً 14 دیماه به مدت دو ماه نزدیک به عید نوروز با همکاری دوستان در مصلای تهران نمایشگاه عفاف و حجاب را برگزار خواهیم کرد.
حذف سلیقه از مدیریت فرهنگی کشور
اسماعیلی در خصوص حذف سلیقه در جریان مدیریت فرهنگی، گفت: اعتقاد داریم که باید در این راستا اصلاحیهای اتفاق بیفتد؛ ما کاری کردهایم که سلیقه حذف شود. زمانی با تهیهکنندگان مطرح تلویزیون و سینما جلسه داشتیم از فرایند دریافت مجوز میگفتند و نسبت به این موضوع ایراد میگرفتند. اکنون نظام جدید مجوزدهی را براساس نظام دقیق و شفاف در شورای هنر میدهیم که میخواهیم سلیقه را کم کنیم و معیارها را مشخص کنیم. در کنار شعارهای جدید مثل عدالت فرهنگی، قانونگرایی را درنظر داریم و برمیگردیم به قانون؛ تلاش میکنیم تا حد امکان اینها را با سنجههای قابل عرضه و مفاهمه تبدیل کنیم. در واقع با یک تفاهم و یک اشتراک فکری و ذهنی در مورد یک اثر قضاوت کنیم نه اینکه شیوهها براساس افراد باشد.
ریلگذاری بودجه فرهنگی کشور اصلاح شده است
او سپس در خصوص بحث لایحه بودجه و جایگاه فرهنگی در بودجه 1402 گفت: برای بودجه همین امروز آخرین جلسه لایحه بودجه 1402 را داشتیم خوشبختانه رویکرد بسیار خوبی را شاهدیم. در لایحه بودجه با حمایت شخص رئیسجمهور که بهطور ویژه ایشان ورود کردند؛ هم ما و هم دوستان در صدا و سیما پیشنهادهای خوبی داشتیم، بخشی در تبصرهها جانمایی شده و بخشی هم در ردیفها به تصویب خواهد رسید از سال گذشته این روند شروع شده است. سال گذشته همه دستگاههای اجرایی مجاز بودند 2 درصد در حوزه فرهنگ هزینه کنند که امسال به اجرا رسید. با اراده خوبی که در دولت داریم بویژه شخص رئیسجمهور امسال این اتفاق مهم رخ میدهد و بخشی از این زحمات که برای اصلاح ریلگذاری فرهنگی در حوزه بودجه انجام شده، انشاءالله به نتیجه خواهد رسید و اهالی فرهنگ و هنر طعم این اتفاقات خوب را خواهند چشید. کار خوبی که امسال شد که البته دورههای قبل هم کم و بیش باید همینطور پیش میرفت کمیته فرهنگ و هنر، رسانههای مجازی، فعالیتهای قرآنی با حضور همه دستگاهها تشکیل شد برای اولین بار احکام خوبی وضع شد. مواردی که امروز در بخش فرهنگ و هنر و رسانه تدوین شده بسیار دقیق است سهم حوزه فرهنگ و هنر در بودجه با یک زمان بندی دقیق مشخص شده که باید به تصویب دولت و مجلس برسد. این احکام دقیق و قابل اندازهگیری است و حرفهای کلی و اشراف نشده نیست.
باید بین مجوز فعالیتهای فرهنگی با اقتصادی تفاوت قائل شد
وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا از طریق درگاه مجوزهای ملی، مجوزی از سوی وزارت فرهنگ ارشاد صادر نشده است، گفت: در این بین، دو سه نکته وجود دارد. یکی از مهمترین نکات این است که برخی قوانین دیگری بر شرایط ما حاکم است که باید آنها نیز تأمین شود. دقت داشته باشید که مجوزهای ما مانند مجوزهای بخشهای اقتصادی و عمرانی نیست و باید بین فعالیتهای فرهنگی با اقتصادی و عمرانی تفاوت قائل شد. علاوه براین، سامانه صدور مجوزهای ملی، تنها ثبت مجوز را نشان میدهد اما برخی از این ثبتها ممکن است دچار نقص مدرک باشند. بخش مهمی از مجوزهای ما پیوند خورده با استعلاماتی است که خارج از دستگاه فرهنگی قرار دارد. برای مثال در حوزه نشر و برای برخی کتابها نیازمند نظر تخصصی برخی دستگاهها هستیم و باید کتاب را برای آنها بفرستیم. در مواردی این مجوزها به جای 10 روز، 2 ماه طول میکشد. با این حال، من معتقدم که این قانون یکی از مترقیترین قوانین است و بدان ملزم هستیم. همچنین همکاری کاملی با این سامانه داریم. ما خودمان در این زمینه جزو وزارتخانههای مسئول هستیم و بنابراین آنها را رعایت میکنیم. در گزارشی که پخش شد و در مورد سن لازم برای صدور مجوز برای مؤسسات اشاره شد که سن لازم 27 سال است، اما ما همین موضوع را اصلاح کرده و به 22 سال رساندیم.
صادق کیانیمقدم، دبیر بخش «قصههای 90 ثانیهای» جشنواره بینالمللی قصهگویی به «ایران» گفت:
تجربه قصه شنیدن از کودک چهارساله تا پیرمرد 90 ساله
گروه فرهنگی/ «قصههای 90 ثانیهای» بخش مردمی جشنواره بینالمللی قصهگویی است که امسال چهارمین تجربه برگزاریاش سپری میشود، بخشی که برای جلب توجه عموم به اهمیت قصهگویی و بازگشت آن به خانوادهها میکوشد. صادق کیانیمقدم، مدرس قصهگویی که دبیری «قصههای 90 ثانیهای» را برعهده دارد در گپ و گفتی با «ایران» تأکید دارد که افزایش سطح کیفی آثار ارسالی و از سویی توجه مردم به موضوعات ملی- دینی از مهمترین ویژگیهای آثار این دوره هستند.
فرصتی محدود اما مشوق برای صرف خلاقیت بیشتر
«قصههای 90 ثانیهای»، بخش مردمی بیستوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی قصهگویی است، رویداد فرهنگیای که برگزاریاش را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برعهده دارد. دبیری این بخش جشنواره که امسال چهار ساله شده با صادق کیانیمقدم است. کیانیمقدم در پاسخ به اینکه چرا برای این بخش حداکثر زمانی که در نظر گرفته شده برابر با 90 ثانیه است به «ایران» میگوید: «یکی از مؤلفههای مهم 90 ثانیه برای قصهگویی همین بحث محدودیت زمان آن است، اینکه مخاطبان در کمترین فرصت ممکن، پیام خود را به مخاطبان منتقل کنند، وگرنه در شرایط عادی قصهگو برای طراحی و اجرای قصه خود حداقل به هفت- هشت دقیقه و در مواردی به حدود بیست دقیقه زمان نیاز دارد. قصهگویی در 90 ثانیه نیازمند تلاش هرچه بیشتر قصهگو و از همه مهمتر خلاقیت به خرج دادن برای انتقال پیام خود در فرصتی اندک است.»او تأکید دارد که این محدودیت زمانی، مانعی برای شرکتکنندگان نیست و حتی تأکید دارد که در دیگر عرصهها نظیر سینما هم شاهد رویدادهای مشابهی از جمله جشنواره فیلم 100 هستیم که هر ساله با استقبال زیادی هم روبهرو میشود. وی ادامه میدهد:«منکر دشواری این کار نیستم اما معتقدم که قصهگویی در این زمان یک مهارت خاصی را طلب میکند و نیازمند تلاش مضاعفی است. جالب است که مردم هم استقبال زیادی کردهاند.»کیانیمقدم درباره برخی دشواریهایی که علاقهمندان در ماههای اخیر برای شرکت در بخش قصههای 90 ثانیهای با آنها روبهرو شدهاند، میگوید: «بحث محدودیت دسترسی به اینترنت در ماههای گذشته یکی از مهمترین این مواردی است که با آن روبهرو بودیم، بسیاری از مردم با ما تماس گرفته و از این میگفتند که فایلشان آماده شده اما پهنای باند اینترنت، آنان را برای ارسال اینترنتی همراهی نمیکرده است.»
استقبال شرکتکنندگان با ارسال بیش از 3 هزار اثر
به گفته این مدرس قصهگویی، در بخش قصههای 90 ثانیه جشنواره امسال بیش از سه هزار قصه به دبیرخانه رسیده و داوری شدهاند. در این بین 26 اجرا به مرحله نیمهنهایی داوری راه یافتهاند که نفرات برگزیده از بین آنان انتخاب شده و در مراسم اختتامیهای که به میزبانی یزدیها برگزار خواهد شد، معرفی میشوند.
کیانیمقدم که افزون بر تدریس قصهگویی به عنوان بازیگر و کارگردان نمایش هم فعالیت دارد در پاسخ به تفاوتهایی که در این دوره بخش قصههای 90 ثانیه با سالهای گذشته آن شاهد هستیم، میگوید: «یکی از مهمترین تغییرات دوره حاضر در مقایسه با سنوات گذشته در قالبهای ارسالی آثار است. در سالهای قبل علاقهمندان با ارسال فیلمی ضبط شده از اجرای خود در این بخش شرکت میکردند اما امسال تمهیداتی در نظر گرفته شد تا شرکتکنندگان قادر به استفاده از هر قالبی برای انتقال پیام و قصه خود به مخاطبان باشند.»
کیانیمقدم ادامه میدهد: «از همان ابتدای اضافه شدن این بخش به جشنواره قصهگویی دغدغهمان اطلاع شرکتکنندگان از استانداردهای این کار بود، وقتی درباره قصهگویی صحبت میکنیم بحث روایتگری هم به میان میآید. این روایتگری هم لزوماً قرار نیست که به شیوههای سنتی قصهگویی و اینکه فرد روبهروی دوربین بنشیند و داستان خود را بگوید محدود شود.»
به گفته این مدرس قصهگویی در این دوره شرایطی در نظر گرفته شد تا علاقهمندان بتوانند با هر شکل و در هر قالبی که خواستار آن هستند قصهشان را برای مخاطبان روایت کنند. این ساختار از تنوع خوبی برخوردار است، از ارسال به شکل فیلم کوتاه و انیمیشن گرفته تا تصاویر همراه با صدا. وی تأکید میکند: «فراتر از موارد یاد شده حتی به شرکتکنندگان این امکان داده شد تا با جدا کردن بخشی از فیلم یا انیمیشنهای ایرانی یا خارجی که متناسب با قصهشان هست به روی آنها صداگذاری کنند. هرچند این نکته را هم خاطرنشان کردیم که شکل انتخابی برای بیان قصه به مضمون آن غلبه پیدا نکند. خوشبختانه کارهای خوبی به دستمان رسیده، آثاری در شکلهای مختلف که نویدبخش پیشرفت پله به پله کارها طی چهار سال اخیر هستند.»
از سوی دیگر برگزاری جشنواره قصهگویی چند سالی میشود که با برپایی کارگاههایی آموزشی برای علاقهمندان نیز همراه شده، اتفاقی که درباره بخشهای مختلف این جشنواره از جمله قصههای 90 ثانیه هم شاهد بوده و هستیم. کارگاههای آموزشی هر ساله به شکل استانی برگزار میشوند که در یکی- دو سال گذشته امکان به اشتراک گذاشتنشان از طریق فضای مجازی هم مهیا شده است. آنچنان که علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت جشنواره از فیلمهای ضبط شده این کارگاهها استفاده کنند.
احتمال بینالمللی شدن بخش قصههای 90 ثانیهای
این بخش جشنواره محدودیت سنی ندارد، از همین بابت در دوره حاضر گروههای سنی مختلفی شرکت کردهاند، از کودک چهار ساله که به کمک والدین خود اثری ضبط کرده تا پیرمرد 90 ساله. نکته جالب توجه اینکه قصههای 90 ثانیه حتی توجه مسئولان را هم به خود جلب کرده و به گفته کیانیمقدم برخی مدیران دولتی نیز در این بخش جشنواره شرکت کردهاند؛ از نماینده ولی فقیه گرفته تا مهندس شرکت گاز و مدیرکل آب و فاضلاب.
برخلاف خود جشنواره قصهگویی که شکل بینالمللی داشته و قصهگویان کشورهای مختلف هر ساله در آن شرکت میکنند، بخش قصههای 90 ثانیه تنها جنبه داخلی دارد. با این حال کیانیمقدم تأکید دارد، علاقهمندانی که طی سالهای گذشته از کشورهای دیگر در جشنواره بینالمللی قصهگویی شرکت کردهاند و بهواسطه ارتباط با کانون از بخش مذکور هم باخبر شدهاند برای شرکت در آن اظهار علاقهمندی کردهاند. از همین بابت نیز برگزاری بینالمللی این بخش برای دورههای بعد در دست بررسی است.
کیانیمقدم با اشاره به تنوع موضوعی آثار ارسالی به دوره فعلی ادامه میدهد: «در موضوعات مختلفی شاهد ارسال اثر بودیم، از داستانهایی با محور دفاع مقدس گرفته تا آیینی و مذهبی. سطح کیفی کارها هم به سوی تخصصی شدن رفته و تفاوت چشمگیری با دورههای قبل داشته است. بخش قابلتوجهی از شرکتکنندگان با توجه به آیینها و رسوم قومیتهای مختلف دست به ساخت اثر زده بودند، همچنین گویشها و حتی نمادهای قومی نظیر لباسهای محلی هم در این ساختهها مشهود هستند. شاید جالب باشد بدانید موسیقی محلی، ادبیات کهن ایران و مسائل دینی نیز حضور پررنگی در اینها داشت. ادبیات شفاهی سرزمینمان نیز ردپای پررنگی در اینها داشتند.»گفتنی است که تاریخ برگزاری اختتامیه بیستوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی قصهگویی دی ماه عنوان شده، اما از آنجایی که در آستانه آغاز امتحانات مدارس هستیم و نوجوانان بخش مهمی از شرکتکنندگان این رویداد فرهنگی را تشکیل میدهند، احتمال تغییری جزئی در زمان آن وجود دارد.
مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد
همجواری نسلهای مختلف امیدآفرین است
ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر از همجواری چشمگیر نسلهای مختلف نمایشنامهنویسی کشور در این دوره از جشنواره تئاتر فجر و نیز امیدآفرین بودن این رویکرد خبر داد. او در گفتوگو با «ایران تئاتر» ضمن اشاره به این موضوع گفت: «امیدوارم تا این همجواری و این گستردگی سراسری استانی در بخش نهایی جشنواره هم نظر هیأت داوری را به خود جلب کند.» او همچنین در مورد وضعیت کلی این بخش تاکنون گفت: «استقبال بسیار خوبی از بخش نمایشنامهنویسی جشنواره شد آنچنان که نیازی به تمدید مهلت ارسال اثر در این بخش نداشتیم. 320 اثر برای شرکت در بخش نمایشنامهنویسی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شرکت کردند که هیأت داوری در حال ارزیابی آنها هستند. بزودی یک نشست اولیه برای جمعبندی آثار با هیأت داوران خواهیم داشت تا نشست پایانی در روزهای نزدیک به آغاز جشنواره برگزار و نتایج نهایی مشخص شود.» آقاخانی در ادامه با ابراز خرسندی از تنوع آثار شرکتکننده بخش نمایشنامهنویسی از زوایای گوناگون گفت: «نمودار بهدستآمده از نمایشنامههای ارسالی به دبیرخانه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نشان از گستردگی جغرافیایی شرکتکنندگان از سراسر کشور دارد؛ به این ترتیب کمتر استانی وجود دارد که حداقل یک شرکتکننده در این بخش نداشته باشد.» او در مورد ژانرها و موضوعات مورد توجه نمایشنامهنویسان این بخش گفت: «بخش بزرگتری از آثار در دستهبندی ژانرها و موضوعات آن براساس اعلام نویسنده هر اثر به ژانر اجتماعی اختصاص دارد. البته این دستهبندی بر اساس معرفی نویسنده هر اثر است و به معنای تأیید نهایی هیأت داوران نیست. ژانرهای دیگری همچون کمدی، فانتزی و درامهای مستند تاریخی هم میان آثار ارسالی به این بخش دیده میشود که در مجموع از حیث ژانر هم تنوع قابل توجهی داریم.» ایوب آقاخانی در پایان گفت: «آرزوی قلبیام این است که قلمهای خلاق درامنویسان غیور ایرانی هرگز دست از کار نکشیده و در هیچ شرایطی قلم زدن به اولویت ثانویه آنها تبدیل نشود و همیشه اولویت اول آنها خلقکردن، روشنگری، آگاهی بخشی و ترویج زیبایی در جامعه باشد.» گفتنی است چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمنماه 1401 برگزار خواهد شد.
میزبانی «هتل ریتاج» از ۱۰۰۰ مخاطب در یک روز
بعد از قریب به سه ماه از کاهش رونق تالارهای نمایشی، نمایش هتل ریتاج به نویسندگی و کارگردانی حمید حرا روز جمعه (۲۵ آذرماه) در اجرای نخست و افتتاحیه خود در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر، میزبان بیش از ۱۰۰۰ تماشاگر بود. این استقبال از سوی مخاطبان بار دیگر امید درخشش هر چه بیشتر رنگ رونق بر تالارهای نمایشی را بیش از پیش مسجل کرد نمایش هتل ریتاج هر روز بجز شنبهها ساعت ۱۹ به مدت ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۲۵ هزار تومان در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه میرود./ ایرنا
سربرآوردن رؤیای یک خانواده از زیر زمین
افراد خانوادهای که سوژه مستند «دفک» شده بودند، قرار است با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران به آرزویشان برسند. «دَفَک» که هفته گذشته در شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» از آن رونمایی شد، داستان خانوادهای 8 نفره است که همگی بدون آموزش، نقاشیهایی به سبک مدرن میکشند. پس از صحبتهای بهنام بیرموند - کارگردان فیلم- درباره آرزوی این خانواده برای فراهم شدن شرایطی که بتوانند این آثار را نمایش دهند و نقاشیها در زیرزمین خانه دفن نشود، حالا انجمن سینمای جوانان ایران از حمایت خود برای نمایش نقاشیهای این خانواده در نگارخانه جوان متعلق به آژانس عکس ایران خبر داده است./ ایسنا
آغاز اکران «هیچکس منتظرت نیست» از ۲۸ آذرماه
مستند سینمایی «هیچکس منتظرت نیست»، به کارگردانی و تهیهکنندگی محسن اسلامزاده از روز دوشنبه ۲۸ آذرماه اکران خود را از شهر مشهد آغاز میکند. افتتاحیه «هیچکس منتظرت نیست» که اکرانهای منطقهای و رویدادمحور در قالب پخش «رویش» برای آن در نظر گرفته شده است، روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ با حضور عوامل مستند در پردیس هویزه مشهد رقم خواهد خورد و پس از آن،این مستند به مدت یک هفته در ۲ سانس ۱۶ و ۲۰ در این پردیس سینمایی نمایش داده میشود. مستند اجتماعی «هیچکس منتظرت نیست» علاوه بر پرداختن به مصائب زنان آسیبدیده، چالشهای حاشیه نشینی و خیابان زیستی را در نسبت با سوژه اصلی خود تعریف میکند. این اثر حول شخصیت سپیده علیزاده و یکی از مددجویان سابقش به نام منا است و در کنار موضوع اصلی و پرداختن به شخصیت این دو، به قصههایی از زنان کارتنخواب و ترککردههای اعتیاد و معرفی الگوهای درست در توانبخشی این افراد میپردازد./ روابط عمومی
«هر هفته یک فیلم تئاتر» از شب یلدا
مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون از شب یلدا با طرح «هر هفته یک فیلم تئاتر» قرار است پایان هر هفته یک فیلم تئاتر از مجموعه آثار نمایشی خود را به کودکان و نوجوانان هدیه کند. این طرح همزمان با شب باستانی یلدا آغازمی شود و تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت. از ساعت ۹ صبح هر پنجشنبه تا ۱۲ شب جمعه، کودکان و نوجوانان میتوانند با مراجعه به پایگاه کانون به نشانی cinema.kpf.ir/film یک فیلم تئاتر را در کنار خانواده تماشا کنند./ روابط عمومی
خندان، مأموریت جدید جیمز باند
دنیل کریگ میگوید از این که شخصیت باند را پشتسر گذاشته اصلاً احساس تأسف ندارد و فاش کرد از همان اوایل درباره کشتن این شخصیت با «باربارا بروکلی» تهیهکننده صحبت کرده بود. کریگ که اکنون در دومین فیلم از فیلمهای «چاقوها بیرون» بازی کرده گفت حالا مأموریتش این است که مردم را بخنداند و میخواهد این کار را ادامه بدهد. دومین فیلم از این مجموعه هفته آینده از نتفلیکس پخش میشود./ مهر
دو جایزه جهانی برای موسیقی کشورمان
عبدالحسین مختاباد (آوازخوان) و آرمان منشئی (موزیسین ایرانی) به صورت جداگانه از مسابقه جهانی موسیقی مدال دریافت کردند. عبدالحسین مختاباد (خواننده) در رویداد «global music awards» جایزه نقره را از آن خود کرد. او این خبر را در صفحه شخصی خود اعلام و تأیید کرده است. این خواننده موسیقی ایرانی با اثر «این لحظهها» به عنوان خواننده مرد برنده جایزه نقره global music awards شده است. آرمان منشئی نیز در«global music awards» امسال با اثری تجربی به اسم «میهن» جایزه نقره بخش مربوطه را کسب کرده است. مسابقات جهانی موسیقی یا «global music awards» رویدادی بینالمللی است که به ارزیابی آثار موزیسینهای سراسر دنیا میپردازد./ ایلنا
پایان غیبت 7 ساله اهالی رسانه در اسکار
برای نخستین بار در هفت سال گذشته، نامزدهای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نهتنها در مقابل دوربین های شبکه تلویزیون ABC، بلکه با حضور نمایندگان مطبوعات و روزنامهنگاران در سالن ساموئل گلدوین اعلام خواهد شد. فهرست نامزدهای اولیه شاخه بهترین فیلم بینالمللی شامل ۱۵ فیلم، در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و پنج نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی میشوند. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار میشود./ ایسنا