«ایران» در گفتوگو با سید مصطفی خوشچشم سفر بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تهران را بررسی میکند
همکاری فعلی بخاطر برخی اعضای مستقل در آژانس است
گروه سیاسی/ سفر هیأتی از بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران، موضوع گفتوگوی روز گذشته «ایران» با سید مصطفی خوشچشم، کارشناس مسائل سیاست خارجی بود. سفری که در بحبوحه اوجگیری جنگ روانی غرب از حسن نیت ایران در روند همکاری متقابل با آژانس حکایت میکند. به تعبیر خوشچشم همکاری مسالمتآمیز ایران برای اثبات این واقعیت است که برخلاف آژانس همواره آماده همکاری در یک فضای سازنده است.
هیأتی از آژانس بینالمللی انرژی اتمی روز گذشته در شرایطی به تهران سفر کرد که مقامهای کشورمان در ماههای اخیر در روند تعامل دوجانبه با این نهاد و به موازات مذاکرات وین، بالاترین سطح از همکاری را از خود نشان داده بودند. با وجود این، اقداماتی همچون تصویب قطعنامه ضد ایرانی و متوقف شدن روند وین نشان داده است که ایران متناسب با رویکرد تعاملی خود پاسخی از کشورهای غربی دریافت نکرده است. در چنین شرایطی سفر جدید بازرسان چه معنایی میتواند داشته باشد؟
ایران همواره با آژانس همکاری حداکثری داشته و بویژه در یک سال گذشته برای بسته شدن سه پرونده باقی مانده، بیش از حد وظایف خود عمل کرده تا به این موضوعات اختلافی خاتمه دهد اما آژانس هیچگاه حد یقفی برای پرسشهای خود قائل نبوده است و هیچ حد و مرزی در طرح مسائل ادعایی ندارد. دلیل آن نیز این است که اساساً آژانس هویت مستقلی از خود ندارد و به عنوان یکی از ابزارهای فشار امریکا در جنگ ارادهها با ایران بر سر موارد باقیمانده در مذاکرات وین نقش ایفا میکند. بنابراین تا زمانی که ایران و امریکا درباره معدود موضوعات باقی مانده در تقابل هستند، بسیار بعید است که آژانس خاتمه پرونده جاری را اعلام کند.
بنابراین نشان دادن حسن نیت در روند تعامل با آژانس ذیل اهداف سیاسی غرب چگونه میتواند به کاهش ابعاد بحرانهای ساختگی بینجامد؟
امریکا با بهره گرفتن از ابزارهای گوناگون رسانه، اقتصاد، سیاست و همچنین ترور و خرابکاری و سعی در ایجاد اغتشاش و همین طور استفاده از نهادهای بینالمللی مانند آژانس سعی دارد یک جنگ ترکیبی تمامعیار علیه ایران به راه بیندازد تا کشورمان به عنوان یک هدف کوتاه مدت، در چهارچوب مذاکرات وین از خواستههای حداکثری خود دست بردارد. بنابراین تا زمانی که این تقابل و جنگ ارادهها ادامه دارد آژانس هم به عنوان یکی از همین ابزارها به ایفای نقش خواهد پرداخت و فارغ از آنکه میزان همکاری کشورمان تا چه حدی است قطعاً همواره اظهار نارضایتی خواهد داشت. در این راستا جمهوری اسلامی ایران سعی میکند برای نشان دادن حسن نیت خود به برخی از اعضای آژانس که به طور واقعی مسائل را از منظر تکنیکی، حقوقی و حقیقی دنبال میکنند، این تصویر را ارائه کند که طرفی که لجبازی میکند، نه ایران بلکه آژانس است و ماهیت و واقعیت این نهاد را به این اعضا بیش از پیش نشان دهد.
ایران در واکنش به قطعنامه آبان ماه نشست شورای حکام، تصمیم به آغاز غنیسازی 60 درصد در «فردو» گرفت. در همین حال این دیدگاه مطرح شد که این اقدام تلافیجویانه به نوعی بازدارندگی ایجاد کرده و موضعگیری کشورهای غربی پس از این اقدام به نوعی متعادلتر مطرح شده است. این دیدگاه را چه اندازه به واقعیت نزدیک میدانید؟
اساساً سیاست هزینه در برابر هزینه بهترین سیاستی بوده که جمهوری اسلامی در سالهای گذشته اعمال کرده است. ما در تمام حوزههایی که اقدامات خصمانه طرف مقابل را با هزینههای متقابل روبهرو کردهایم، سطحی از بازدارندگی را در رفتارهای طرف مقابل ایجاد کردهایم. این بازدارندگی گاهی به معنای توقف و گاه به معنای بسنده کردن به سطح فعلی تصاعد بحران است. به عبارت دیگر اقدام متقابل باعث میشود تا طرف مقابل با سرعت کمتری تصاعد بحران دهد.
آیا پس از افزایش سطح غنیسازی تا 60 درصد، اقدام جدیدی از سوی کشورهای غربی عضو آژانس برای وارد کردن بحران به سطوح بالاتر پیشبینی میشود؟
بله؛ احتمال میرود اقدامات طرف مقابل در ماههای آینده ادامه پیدا کند؛ یعنی با توجه به محتوای قطعنامهای که در نشست اخیر شورای حکام تصویب شد این احتمال وجود دارد که مجدداً تحرکاتی پس از حدود شروع سال جدید شمسی از طرف مقابل شکل گیرد. البته اقدامات طرف مقابل منفرد و مجزا نیست بلکه در چهارچوب یک پازل جنگ ترکیبی و به صورت یک فرایند اجرا میشود و بنابراین فارغ از این که شما تا چه حد هزینه به طرف مقابل وارد کنید و وارد کردن هزینه میتواند کیفیت اقدامات طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهد اما از نظر کمّی، طرف مقابل اقدامات متوقع در حوزههای گوناگون را متوقف نخواهد کرد؛ چرا که مجموعه این اقدامات چنان که مورد تصور طرف امریکایی است به صورت یک فرایند در نهایت تولید نتیجه میکند و به زعم این کشور میتواند ایران را به عقب ببرد.
با این حساب اقدام موازنهای متقابل ایران تنها میتواند سرعت تصاعد بحران را کاهش دهد؟
آنچه که سیاست هزینه در برابر هزینه میتواند انجام دهد، آن هم بسته به میزان هزینه متقابلی که ایران به طرف مقابل وارد میکند این است که گاه کیفیت اقدامات طرف مقابل را دچار تخفیف میکند و گاه آن اقدامات را دچار تأخیر و تعویق سازد. اما بسیار بعید است که این اقدامات کلاً متوقف شوند.
به نظر میرسد در اتفاقات اخیری که در زمینه جنگ روانی غرب علیه جمهوری اسلامی در حال وقوع است، سطح کنش و واکنش مؤثر فقط به رویدادهایی منحصر شده که میان ایران و آژانس جریان دارد و این در حالی است که رویکرد ایران در سایر سطوح خیلی همپای جنگ ترکیبی نبوده است. این را چطور میبینید؟
این تحلیل درست است. واقعیت این است که جمهوری اسلامی در سالهای اخیر و پس از بدعهدی ایالات متحده و تصویب گسترده تحریمها در صحنه سیاست خارجی کنشگر فعالی نبوده است و در پیگیری اقدامات فنی خود برای تلافی به عدم تحقق منافع اقتصادیاش در چهارچوب توافق 2015 منفعلانه عمل کرده است. فقط در ماههای اخیر مجموعه اقداماتی را در عرصه فعالیتهای هستهای با هدف تلافی صورت داده است. این در حالی است که کشورمان دارای امکانات متعددی در حوزههای گوناگون است تا صحنه این تقابل را خود تعیین کند، زمین بازی را عوض کند و به صورت کنشگرانه دست به اقدام بزند اما متأسفانه ما در حوزههای گوناگون دیپلماسی در سالهای اخیر تاکنون کنشگری فعال ندیده و آنچه دیدهایم یکسری واکنش آن هم تنها در برخی از حوزهها و نهادها بوده است. این در حالی است که ما باید دست پیش داشته باشیم و ظرفیتهای خود را برای اقدام فعالانه در دیگر حوزهها افزایش دهیم.
مانند فعال کردن مجاری دیپلماسی غیر رسمی و عمومی؟
ما باید سازکار روشنی برای فعال کردن دیپلماسی عمومی داشته باشیم. پیامد منفی پیگیری نه چندان رضایتبخش این وجه از دیپلماسی در تصویب قطعنامه اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل پدیدار شد. ما در این روند اصلاً دفاعی نداشتیم در حالی که بسیاری از کشورها مانند شیلی یا کلمبیا و بسیاری دیگر بودند که خیلی نسبت به وضعیت توجیه نبودند و این امکان وجود داشت که با آنها لابی کرد و رأی آنها را ممتنع کرد یا برگرداند. همچنین برخلاف تصور ایران که معتقد بود کشورهای آفریقایی با مواضع ایالات متحده همسو هستند، بسیاری از این کشورها به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. این نشان میدهد که خیلی کنشگر نیستیم و راهبردی حرکت نمیکنیم. در مجموع، دیپلماسی عمومی کشور باید پا به پای دیپلماسی رسمی و تحولاتی که در آژانس اتفاق میافتد، فعال شود در غیر این صورت کارکرد رسمی نهادهای سیاست خارجی را هم تحت تأثیر قرار میدهد.
وزیر امور خارجه امروز برای شرکت در کنفرانس دوم بغداد وارد پایتخت اردن خواهد شد
«امان» و شکست پروژه انزوای ایران
گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان عصر امروز دوشنبه به امان پایتخت اردن به منظور شرکت در دور دوم کنفرانس بغداد سفر میکند. بعد از برگزاری نشست بغداد که حدوداً یک و نیم سال قبل در ماه آگوست ۲۰۲۱، در عراق برگزار شد، اکنون امان پایتخت اردن قرار است میزبان نشستی منطقهای درخصوص عراق باشد. همچنین در این نشست قرار است ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان مشارکت داشته باشند. چندی قبل نیز کاخ الیزه فرانسه بدون اشاره به مشارکتکنندگان در این اجلاس، خبر داده بود که نشستی منطقهای تا پیش از پایان سالجاری میلادی در اردن برگزار خواهد شد که عراق و کشورهای همسایه آن نیز در این اجلاس مشارکت خواهند داشت و فرانسه نیز در آن حضور پیدا خواهد کرد. به همین دلیل انتظار میرود «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه که در نشست اول بغداد حضور داشت نیز بزودی وارد پایتخت اردن شود. خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع خود در این باره گزارش داده که رئیسجمهور فرانسه در امان با مقامات اردنی در زمینه مسائل مورد اهتمام مشترک گفتوگو خواهد کرد.
دو میهمان جدید در کنفرانس
الشرق الاوسط نیز روز گذشته خبر داد اردن روز سهشنبه در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس «بغداد 2» با دو میهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق است. به گزارش تسنیم، این رسانه عربی گزارش داد: با اینکه دعوتها از امان انجام شده، اما تنظیم و برنامهریزی کنفرانس با بغداد و پاریس بوده است. منابع دیپلماتیک عربی در پاریس تأکید کردند که فرانسه بهشدت فشار آورده تا این کنفرانس پیش از پایان سالجاری میلادی برگزار شود. علت تأخیر پیش آمده در برگزاری این کنفرانس، مسائل داخلی عراق و تأخیر در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور این کشور بوده است.
کنفرانس اول: همکاری و مشارکت
دور اول اجلاس بغداد با عنوان «کنفرانس همکاری و مشارکت» در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت سیزدهم در عراق برگزار شد و وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست حاضر شد. در این نشست پادشاه اردن، امیرقطر، رئیس جمهور مصر، رئیس دولت کویت، رئیس مجلس امارات، رئیس جمهور فرانسه و همچنین وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و عربستان شرکت داشتند. بر اساس اظهارات شرکت کنندگان در این کنفرانس، اصلاح شرایط اقتصادی عراق، بازگرداندن بغداد به جایگاه مؤثر منطقهای و مشارکت دادن آن در تصمیمات منطقهای و بینالمللی مورد بحث و بررسی شرکت کنندگان و حاضران در آن قرار گرفت. زمینهسازی برای برگزاری دور دوم این کنفرانس از شهریور ماه و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده بود. اکنون دور دوم اجلاس بغداد در حال برگزاری و از جهات گوناگون برای جمهوری اسلامی ایران حائزاهمیت است.
دور دوم و اهمیت حضور ایران
یکم؛ حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست امان به عنوان یک بازیگر مهم و تأثیرگذار منطقهای برای طرفهای شرکت کننده در این نشست همواره مهم بوده است. حضور نماینده کشورمان اما به جهت راهبردی نیز حائزاهمیت است. کشورهای غربی و بخصوص امریکا تلاش دارند تا ایران را مجبور به انزوا کرده و اینگونه وانمود کنند که تهران توسط این کشورها به حاشیه رفته و قدرت مانور خود را از دست داده است. این نشست و گفتوگوهای حاشیهای آن در کنار سایر تحرکات مثبت دیپلماتیک نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر غیرقابل چشمپوشی و غیرقابل اجتناب است. ایران نه تنها با قدرت گرفتن دولت سیزدهم گسترش همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی را به عنوان سرلوحه سیاستهای منطقهای خود قرار داده است که به گواه آمارها مبادلات تجاری در همه این حوزهها با وجود ثابت بودن متغیر تحریم روندی صعودی به خود گرفته است. این مسأله بهخوبی یکبار دیگر شکست سیاستهای ضدایرانی برای اجماعسازی علیه ایران را به نمایش گذاشته است.
دوم؛ این کنفرانس در حالی در ارتباط با موضوع کشور عراق برگزار میشود که اکنون عراق با حکمرانی جدید محمد شیاع السودانی روبهرو است و بیثباتیهای سیاسی در این کشور رنگ باخته است. نخستوزیر کنونی عراق که فردی «مؤمن و توانا» است نشان داده که توانایی پیشبرد امور و ارتباطات عراق و همچنین ظرفیت لازم برای رساندن این کشور به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ را دارد. رابطه قوی و مطلوب این کشور با ایران نیز که خود را در جریان سفر اخیر شیاع السودانی به تهران نشان داد گویای این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران یکی از بازیگران مهم و تأثیرگذار در این نشست با موضوع عراق میباشد.
سوم؛ سابقه حضور ایران در نشست بغداد نشان داده است جمهوری اسلامی ایران رویه مستقلانه و مبتنی بر منافع منطقه را پیگیری میکند. کنفرانس اول بغداد که قرار بود ابتدا با عنوان نشست «همسایگان عراق» شکل بگیرد پس از کارشکنی فرانسه منجر به عدم حضور نماینده سوریه در آن شد و به کنفرانس «همکاری و مشارکت» تغییر نام داد. با این حال این باعث نشد وزیر امور خارجه کشورمان از این مسأله انتقاد نکند و احتمال میرود با عدم دعوت مجدد از سوریه به عنوان یکی از همسایگان مهم عراق، ایران بار دیگر نسبت به این مسأله اعتراض خود را نشان دهد. گرچه حسین امیرعبداللهیان در نشست شانزده ماه قبل خود در اجلاس بغداد و ایستادن در ردیف اول کشورهای دعوت شده به این اجلاس به صورت نمادین جایگاه اصلی ایران را در معادلات منطقه نشان داد اما فارغ از این اقدام نیز کشورهای منطقه به جایگاه ویژه تهران در تحولات غرب آسیا واقف هستند.
چهارم؛ رسانههای منطقهای و بینالمللی از رویارویی و گفتوگوی احتمالی نمایندگان ایران و عربستان سعودی سخن میگویند و پیرامون مسأله حضور وزیر امور خارجه کشورمان در امان پایتخت اردن گمانهزنی میکنند. گفتوگوی کوتاه وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه نشست پیشین و ابراز علاقه نماینده عربستان به از سرگیری روابط با ایران نشان داده است این گفتوگوها اتفاق نادری نبوده و نیست. هر چند تاکنون برنامه دیداری بین طرفهای ایرانی و سعودی تنظیم نشده است و باید منتظر اخبار دیگر از این کنفرانس ماند. بخصوص آنکه برخی از رسانههای عربستانی از حضور نماینده سعودی در سطح ولیعهد خبر دادهاند.
پنجم؛ امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در حالی در این اجلاس حضور دارد که فرانسه تلاش دارد نفوذ گذشته کشورش در سایه عملیاتی شدن کامل پروژه اخراج امریکا از منطقه را بازیابی کند. این مسأله البته در سایه شکست فرانسه در حل بحران لبنان با تردید جدی مواجه شده است. علاوه بر اینها حضور فرانسه با تحرکات 16ماه قبل خود در اجلاس اول بغداد تفاوتهایی خواهد داشت. فرانسه که تا چند ماه قبل به ظاهر نسبت به احیای توافق هستهای تمایل نشان میداد و حتی از آیتالله رئیسی رئیس جمهور کشورمان درخواست میکرد تا به عنوان میانجی قابل اعتماد در جریان بحران روسیه و اوکراین نقشآفرینی کند، با سیاست دنبالهروی از سناریوی ضدایرانی امریکا در ماههای اخیر نقش مخربی را ایفا کرده است. این موارد نشان میدهد فرانسه نمیتواند در عین تنشآفرینی علیه قدرت غیرقابل اجتناب منطقه یعنی ایران به نقش آفرینی مؤثر در منطقه بپردازد.
ششم؛ کلید حل منازعات و اختلافات بین دولت مشروع و قانونی در منطقه در دستان کشورهای همین منطقه است. ایران بارها با تکیه بر سیاست همسایگی خود این اصل اساسی را اعلام داشته است. حضور نمایندگان کشورهای منطقه در نشست امان و همچنین استقبال تهران از این موضوع و سفر حسین امیرعبداللهیان میتواند به مثابه استفاده کشورمان از بسترهای دیپلماتیک برای سرعت گرفتن روابط با کشورهای منطقه و تقویت روابط موجود باشد. این مسأله در گرو عبور برخی کشورهای غرب آسیا از تنشآفرینی و تغییر ریل به سمت صلح و ثبات است.
بازسازی صحنه جرم منتهی به شهادت آرمان علیوردی
خبر اول اینکه، بررسی صحنه جرم وقوع جنایت منتهی به شهادت آرمان علیوردی، روز گذشته با حضور بازپرس پرونده، تیم تشخیص بررسی صحنه و متهمان اصلی پرونده در شهرک اکباتان انجام شد. به گزارش میزان، در جریان بازسازی صحنه شهادت آرمان علیوردی، متهمان به تشریح اقدامات خود در شب حادثه پرداختند تا نقش هر کدام از آنان در وقوع این جنایت مشخص شود. طلبه جوان شهید آرمان علیوردی در جریان اغتشاشهای چهارشنبه ۴ آبانماه سالجاری در شهرک اکباتان بر اثر شدت جراحت وارده ناشی از حملات اغتشاشگران مجروح و به بیمارستان منتقل شد و در نهایت به فیض رفیع شهادت نائل آمد. شهید علیوردی ۲۱ ساله، طلبه بسیجی و مربی کانون تربیتی حوزه بود. یک روز پس از شهادت شهید علیوردی، علی صالحی دادستان تهران با اعلام خبر تشکیل پرونده ویژه قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دستور ویژهای را برای شناسایی عوامل شهادت این طلبه بسیجی در اکباتان، صادر کرد.
جزئیات درگیری بین زندانیان مواد مخدر زندان البرز
خبر دیگر اینکه، عصر شنبه درگیری بین زندانیان بند مواد مخدر زندان مرکزی کرج رخ داد که با حضور فوری نیروهای یگان حفاظت زندان این درگیری خاتمه پیدا کرد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حسین فاضلی هریکندی رئیس دادگستری استان البرز در پیگیری تکمیلی در مورد این اتفاق گفت: در این حین یکی از زندانیان به علت پرتاب سنگ از سوی زندانیان دیگر جان خود را از دست داده است و چند نفر از زندانیان نیز زخمی شدهاند که به دلیل سطح پایین جراحت از سوی بهداری زندان اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شده است. رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: ۲ نفر از زندانیان که وضعیت درمانی آنها احتیاج به شرایط بیمارستانی داشت برای درمان به بیمارستان اعزام شدهاند. فاضلی هریکندی اظهار کرد: هیچ درگیری و تخریبی داخل بندهای زندان رخ نداده و درگیری بین زندانیان محدود به هواخوری بوده است. ندامتگاه مرکزی کرج یکی از چهار زندان مستقر در کرج است.
قطع مصاحبه زنده به دلیل گرفتن مچ اپوزیسیون!
شنیدیم که، گویا جایگاه حامد اسماعیلیون برای اپوزیسیون و مشخصاً طراحیهای تجزیهطلبانه اینترنشنال مهم شده که این رسانه، صحبتهای انتقادی یک میهمان خودش درباره این شخص را قطع کرد. جالبتر اینکه فایل این گفتوگو، ساعتی بعد از روی سایت و حتی یوتیوب نیز حذف شد! در برنامه این شبکه که فرداد فرحزاد مجری آن بود، میهمانی به برنامه دعوت شد تا دلایل انتقادهای خود از حامد اسماعیلیون به عنوان عضو و سخنگوی انجمن خانوادههای جانباختگان پرواز اوکراینی را مطرح کند. میهمان برنامه در کمتر از یک دقیقه سؤالات دقیق و مهمی را مطرح کرد، مانند اینکه «آیا مطابق اساسنامه، این انجمن مجاز به فعالیت سیاسی، دادن فراخوان و هزینه کردن از منابعی که بابت پرونده این هواپیما دریافت کرده، هست یا خیر؟ دستاورد و اقدامات این گروه و انجمن در مورد وظیفه اصلی که اینها تقبل کردند به کجا رسیده؟ آیا شکایتی ثبت شد، آیا به نتیجهای رسید؟» میهمان برنامه اضافه کرد که سؤالاتی از این دست وجود دارد که نه من و نه خانوادههای جانباختگان این هواپیما پاسخهایی دریافت نکردهایم. اما پس از طرح این سؤالات و در ابتدای برنامه، مجری به بهانه کمبود وقت، پخش را قطع کرد. هرچند این سؤالات نشان میدهد اعضای خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی راضی نیستند که حامد اسماعیلیون به اسم آنان و با هزینه دلاری این انجمن، اقدامات اپوزیسیونی خود را دنبال کند، اما عجیبتر، سانسور هر انتقاد از اسماعیلیون در رسانههای ضدایرانی است. به نظر میرسد این رسانهها در تلاش برای سانسور انتقادات جدی به سوءاستفادههای این اپوزیسیون هستند.
یک مقام سابق امریکایی:
منافقین رهبر اغتشاشات ایران هستند
با خبر شدیم که، به تازگی گروهک تروریستی منافقین کنفرانسی با حضور برخی از نمایندگان و مسئولین سابق دولت امریکا برگزار کرد که در آن گری لاک وزیر سابق بازرگانی امریکا در سخنانی پرده از ماهیت اغتشاشات اخیر برداشت. گری لاک و سایر سخنرانهای این کنفرانس از قبیل لیندا چاوز مدیر پیشین روابط عمومی کاخ سفید و مایک پمپئو وزیر خارجه سابق امریکا در سخنانشان تأکید کردند که اغتشاشات اخیر ایران به رهبری گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته است. گری لاک در این سخنرانی گفت: «خانم رجوی متشکریم برای رهبری شما و برای اینکه خود را وقف ایران آزاد کردید.» وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه سابق امریکا، گفت که دولت امریکا باید از اغتشاشگران در ایران حمایت کند.
وحشت سنتکام از قدرت پهپادی ایران در منطقه
دست آخر اینکه، سخنگوی سنتکام در یک مصاحبه تلویزیونی مهمترین عامل تهدیدکننده برای تروریستهای امریکایی در منطقه را پهپادهای ایرانی توصیف کرد. «جو بوچینو» در این خصوص گفت: «پهپادها مهمترین عامل تهدیدکننده علیه نیروهای ما در منطقه هستند. پهپادهای ایرانی از لحاظ پیچیدگی و تواناییهای فناورانه پیشرفت کرده و به تهدید و خطری برای نیروهای ما در آنجا تبدیل شدهاند.» پس از این سخنان بود که مجری برنامه تلویزیونی از وی پرسید، آیا امریکا برای مقابله با قدرت پهپادی ایران توانایی دارد یا خیر؟ سخنگوی سنتکام اما با استیصال در این خصوص گفت: «صحنه فناوریها برای ما تغییر کرده است. در زمینه نظامی شاهد استقرار سریع سلاحهای پیشرفته، پهپادها، تواناییهای موشکی و فناوری رایانهای پیشرفته هستیم. این تواناییها از سوی کشورهایی محقق شده که ما تا 10 سال پیش انتظار چنین چیزی از آنها نداشتیم. اکنون ما با یک تکانه مواجهیم و باید نوآوری کنیم تا از جایگاه خود، نیروی دریایی، ناوها، جنگندهها، پاتریوت و نیروهای خود برای تقویت تواناییهایمان در منطقه استفاده کنیم.»