بازگشت خشونت به خارطوم






فرحناز دهقی
خبرنگار
در حالی که زمزمه‎های از سر‌گیری مذاکرات میان رهبران شورای نظامی انتقالی سودان و رهبران معترضان به گوش می‎رسید، دست‎کم دو کشته و 10 زخمی ماحصل درگیری‎های روز شنبه میان معترضان و نیروهای پلیس در خارطوم پایتخت سودان شد.
به گزارش شبکه الجزیره، روز گذشته کمیته مرکزی دکتران سودانی در بیانیه‎ای نوشتند: «پس از آنکه نیروهای پلیس در خیابان نیل در نزدیکی پل نیل آبی به‌سوی معترضان آتش گشودند و مرتب به سمت آنها شلیک کردند، چند نفر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.» اگرچه تا لحظه نگارش این گزارش، این کمیته هویت زخمی‎شدگان و کشته‎شدگان را مشخص نکرده است اما در بیانیه خود نوشته که حال برخی از زخمی‎شدگان آنقدر وخیم است که هرلحظه بیم افزایش تلفات می‎رود. روز شنبه، هزاران نفر از معترضان سودانی تلاش می‎کردند نیروهای ارتش را از میادین اصلی خارطوم بیرون کنند. با شدت گرفتن اعتراض مردم، نیروهای ارتش به سمت مردم تیراندازی کردند؛ به گفته ناظران این درگیری‎ها حدود چهار ساعت به طول انجامیده بود.
به گزارش شاهدانی که در محل درگیری‎ها حضور داشتند، معترضان با ایجاد موانعی می‎خواستند سد راه پلیس نظامی شوند اما آنها بسرعت موانع را کنار زدند و وارد جمعیت شدند و به مردم تیراندازی کردند.
آتش گشودن پلیس نظامی این کشور با واکنش منفی گروه‎هایی مواجه شد که پیش از این حضور ارتش در رأس قدرت این کشور را آفتی علیه حقوق مردم می‎دانستند. این گروه‎ها که بارها خواستار تسریع روند انتقال قدرت از شورای نظامی انتقالی به دولت مدنی شده‎‎اند، این درگیری‎ها را نقطه آغازین اقدامات ارتش علیه مردم قلمداد کردند. کمیته‌ اقدام میدانی وابسته به ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر، بزرگترین گروه مخالف در سودان با انتشار بیانیه‎ای انتقادی گفت که اقدام ارتش در سرکوب وضعیت خیابان نیل، تصمیمی بوده که بدون مشورت با گروه‎ها و کمیته‎های دیگر گرفته شده است. جمعیت شاغلین سودان نیز با انتشار بیانیه‌ای اقدام نظامیان سودان در تیراندازی با گلوله واقعی به سوی معترضان را محکوم و تأکید کرد: «قتل و تهدید در خیابان نیل تنها مقدمه‌ای با هدف یک کشتار بزرگ برای بر هم زدن تحصن و اعتراضات مردمی است. ما هرگز نمی‎توانیم در برابر چنین فاجعه‎ای سکوت کنیم.»
همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در این باره سکوت نکرد و در بیانیه‌ای از شورای نظامی و رهبران معترضان در سودان خواست مذاکرات را با هدف دستیابی هرچه سریع‎تر به توافقی برای انتقال قدرت به غیرنظامیان از سر بگیرند. او در این بیانیه از طرفین خواست که بیشتر حد خویشتنداری خود را لحاظ کنند و در تمامی مراحل به حقوق بشر و مردم و آزادی آنها فکر کنند.
محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان که به‌نام حمیدتی شناخته می‎شود، از شرایط موجود برای پیشبرد هدف خود استفاده کرد و گفت: «تشکیل دولت مدنی در شرایطی که میان تحصن‎کنندگان و نیروهای امنیتی درگیری شدیدی در جریان است، منطقی نخواهد بود. اگرچه ما مشکلی با انتقال قدرت به غیرنظامیان نداریم اما این دولت باید شامل همه گروه‌های مردم سودان باشد. ما برای تشکیل دولت مدنی آتی و اجرای قانون، هر گونه آشوب در کشور را حل و فصل خواهیم کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7075/13/513010/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها