درباره لیورپول که ششمین قهرمانی‌اش را جشن گرفت

پرواز لک لک‌ها در آسمان فوتبال اروپا




بازگشت قهرمان. این توصیفی است که حالا می‌توان دوباره درباره لیورپول به کار برد. وقتی میلان نیمه اول بازی فینال فصل 5-2004 را در استانبول 3-0 پیروز به رختکن رفت، کمتر کسی فکر می‌کرد که شاگردان رافا بنیتس بتوانند به بازی برگردند اما این اتفاق افتاد و یاران استیون جرارد بازی را به تساوی 3-3 کشاندند و در ضربات پنالتی هم 3-2 به برتری رسیدند تا جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را برای پنجمین بار بالای سر ببرند. لیورپول در فصل 7-2006 هم به فینال رسید ولی این بار به میلان 2-1 باخت ولی باز هم از پای ننشست. هر چند که این دوری از فینال و جام 12 ساله شد ولی لیورپول باز هم به عادت قدیمی خود بازگشت.
سرخپوشان آنفیلد فصل گذشته نیز به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند ولی با شکست 3-1 مقابل رئال مادرید، به قهرمانی نرسیدند. دیداری که در آن محمد صلاح ستاره مصری لیورپول در برخورد با سرخیو راموس کاپیتان رئال مادرید آسیب دید و با چشمانی اشکبار زمین بازی را ترک کرد اما شاگردان یورگن کلوپ باز هم فعل خواستن را صرف کردند و پس از کامبک ارزشمند و پیروزی بزرگی که برابر بارسلونا به دست آوردند، به فینال لیگ قهرمانان رسیدند تا در یک بازی تمام انگلیسی، در ورزشگاه واندا متروپولیتانو شهر مادرید مقابل تاتنهام قرار بگیرند. بازی با یک اتفاق غیرمنتظره آغاز شد و لیورپولی‌ها در ثانیه 25 به پنالتی رسیدند و در دقیقه 2 محمد صلاح دروازه تاتنهام را باز کرد تا لک لک‌ها خیلی زود از حریف خود پیش بیفتند. صلاح با این گل به پنجمین گلزن آفریقایی فینال لیگ قهرمانان اروپا مبدل شد. پیش از او رباح ماجر، ساموئل اتوئو، دیدیه دروگبا و سادیو مانه موفق به گلزنی در فینال شده بودند.
این بازی در اغلب دقایق آن چنان جذابیت لازم را نداشت اما در نیمه دوم و در شرایطی که تاتنهامی‌ها مقداری فشار را روی دروازه لیورپول افزایش دادند، آلیسون بکر بارها با واکنش‌های خود مانع از گلزنی تیم لندنی شد و در دقیقه 87 هم اوریگی در یک غافلگیری موفق شد گل دوم را برای لیورپول به ثمر برساند تا آب‌سردی بر پیکره سفیدپوشان لندنی ریخته شود و این تیم با پیروزی 2-0 ششمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا را جشن بگیرد. قهرمانی که به سلطه 1099 روز قهرمانی متوالی رئال مادرید در لیگ قهرمانان پایان داد و سایت رئال هم خبر از قهرمان جدید لیگ قهرمانان داد. مرسی سایدی‌ها با این قهرمانی به یک قدمی میلان با 7 قهرمانی رسیدند و از بایرن و بارسلونا که 5 قهرمانی دارند، عبور کردند. هر چند که رئال مادرید با 13 قهرمانی در صدر قهرمان‌های این جام است و فاصله زیادی با بقیه مدعیان دارد.
لیورپول در شرایطی با کلوپ به قهرمانی رسید که در 3 فینال قبلی با این سرمربی آلمانی از رسیدن به جام بازمانده بود. آنها در لیگ کاپ، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان سال گذشته نایب قهرمان شده بودند و حالا کلوپ موفق شد عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. ضمن اینکه کلوپ با این قهرمانی به پنجمین سرمربی آلمانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد که این جام را فتح می‌کند. پیش از او دتمار کرامر، ادو لاتک، اوتمار هیتسفلد و یوپ هاینکس به قهرمانی با تیم‌های خود رسیده بودند. کلوپ پس از این قهرمانی گفت: «به خاطر بازیکنان، مردم و خانواده‌ام خوشحالم. آنها به خاطر من بسیار سختی کشیدند. آنها از همه مستحق‌تر به قهرمانی هستند. امشب (شنبه شب) برای من بهترین شب دوران فوتبالی‌ام بود. رسیدن تیم به این جایگاه زمان برد. پیشرفت و جلو رفتن امر مهمی برای تیم بود. وقتی در شهر با جام قهرمانی چرخ زدیم، متوجه می‌شویم که این بازیکنان چه کار بزرگی را برای خوشحالی هواداران کردند. باهم جشن می‌گیریم و احساس راحتی می‌کنیم. ما آخرین باری که مدال گرفتیم مدال نقره بود که سردی شدیدی را حس می‌کردیم.»
پوچتینو، سرمربی تاتنهام هم پس از این شکست و ناکامی تیمش این صحبت‌ها را انجام داد: «ما با ناامیدی بزرگی مواجه شدیم ولی با وجود شکست و قهرمان نشدن به بازیکنانم افتخار می‌کنم. فینال‌ها متعلق به پیروزی‌ها است نه برای تیمی که بازی خوبی به نمایش می‌گذارد. گرفتن پنالتی بعد از گذشت 20 ثانیه از آغاز مسابقه اثری منفی به بازیکنان گذاشت. می‌خواهم به لیورپول، کلوپ، بازیکنان و هواداران تبریک بگویم، چون آنها فصلی رؤیایی را پشت سر گذاشتند. واقعاً امر سختی است ولی این واقعیت است که باید این وضعیت را پشت سر بگذاریم و  ذهن‌مان را تغییر دهیم.»
در این مسابقه بکر دروازه‌بان برزیلی لیورپول 8 سیو داشت و سایت هواسکورد او را به‌عنوان برترین بازیکن میدان معرفی کرد. با قهرمانی لیورپول، دنیل استوریج مهاجم این تیم هم صاحب رکورد جالبی شد و به دومین بازیکن انگلیسی تبدیل شد که با 2 تیم مختلف این کشور به قهرمانی این جام رسیده است. او در سال 2012  زمانی که عضو چلسی بود، توانست برای نخستین مرتبه قهرمانی اروپا را تجربه کند و حالا بعد از گذشت 7 سال با پیراهن تیم آنفیلدی به این افتخار رسید. قبل از او جیمی ریمر در سال 1968 با منچستریونایتد و در سال 1982 با آستون‌ویلا به این افتخار رسید. البته تنها بازیکن انگلیسی که با 2 تیم از کشورهای مختلف توانسته صاحب این عنوان شود، اوون هارگریوز است که در سال 2001 با بایرن مونیخ و در سال 2008 با منچستریونایتد، به این مهم رسید. گفتنی است در پایان رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان لیونل مسی که پیش از این 12 گل زده بود، عنوان آقای گلی را به دست آورد و محمد صلاح، هری کین و لوکاس مورا با 5 گل زده در رده دوم قرار گرفتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7075/15/513062/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها