رئیس قوه قضائیه در دیدار با وکلا:

وکلا هم به موازات قضات باید استقلال داشته باشند




وکلا میهمانان روز شنبه رئیس قوه قضائیه بودند. دیداری که آیت‎الله رئیسی پس از شنیدن اظهارات حاضران در جلسه که بیشتر هم جنبه انتقادی داشت، شفاف‏‌سازی و واقعی ‏سازی حق الوکاله‌ها را دو واقعیت مهم دانست که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تأثیرگذار است و تأکید کرد که باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی گفت: برای اینکه طرح دعاوی در دادگستری‌ها کمتر شود و ما شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها باشیم، قطعاً وکلا نقش عمده‌ای دارند و در جهت اتقان احکام همه باید کمک کنند.
نهاد وکالت می‌تواند در کشف حقیقت نقش اساسی داشته باشد و وکلا در جهت احقاق حق و ابطال باطل و صدور آرای سالم بسیار نقش آفرین هستند. رئیس دستگاه قضا بر موضوع ساماندهی امر وکالت در کشور تأکید کرد و ادامه داد: از نکات مهم جامعه وکلا ساماندهی جریان وکالت و نهاد وکالت است که در جهت تحقق این مسأله همه باید مساعدت و همراهی کنند؛ هم مرکز وکلای قوه قضائیه و هم کانون وکلا باید کمک کنند تا ما شاهد ساماندهی جریان وکالت در کشور باشیم و این مسأله را بتوانیم به صورت قانونی و هدفمند دنبال کنیم تا یک حرکت یکپارچه دراین رابطه صورت گیرد و حتی اگر لازم باشد، مقرراتی تصویب شود تا این کار به صورت خوبی محقق شود.
 مبارزه با فساد، محور دیگری از سخنان رئیس دستگاه قضا در نشست هم اندیشی با وکلا بود که آیت‌الله رئیسی بر آن تأکید کرد و گفت: مبارزه با فساد یک امر مهم است که همکاری همه بخش‌ها را می‌طلبد. اگر در میان وکلا یک وکیل ناسالم باشد، کل مجموعه آسیب می‌بینند و باید خود وکلا کمک کنند که این آسیب وجود نداشته باشد؛ همچنان که اگر یک قاضی ناسالم باشد، ما باید خودمان مدعی مبارزه و برخورد باشیم. وی تصریح کرد: طبیعتاً کوچک‌ترین ناسالمی در این مجموعه همه اعضا را دربر می‌گیرد؛ لذا همه این اجزا از جمله ضابطین، وکلا، کارشناسان و قضات در امر مبارزه با فساد دخیل هستند و باید این امر را به عنوان یک وظیفه دنبال کنیم که کار وکالت توأم با سلامت باشد.
حفظ کرامت قضات و وکلا موضوع دیگری بود که آیت الله رئیسی به آن اشاره کرد و گفت: باید کرامت قضات، وکلا و اصحاب دعوی حفظ و صیانت شود. حتی باید کرامت متهم رعایت گردد و ما موظف هستیم که کرامت و شأن همه را حفظ کنیم و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، باید از عزت و عزیز بودن قاضی صیانت شود. رئیس قوه قضائیه به موضوع استقلال وکلا هم اشاره کرد و گفت: به موازات استقلال قضات، وکلا هم باید استقلال داشته باشند؛ اما منظور از استقلال وکیل چیست؟ منظور از مستقل بودن این است که وکیل در تشخیص موضوع و کشف حقیقت واقعاً مستقل بوده و نفوذناپذیر باشد.
همچنین قاضی هم وقتی همه اسناد و مدارک را دید، باید خدا را حاکم بر خود دیده و به موجب قانون رأی دهد و کسی هم در او نفوذ نداشته باشد. استقلال به این معنی درست است؛ اما این استقلال به معنای عدم نظارت بر کار آن‌ها نیست. یعنی در قانون پیش‌بینی شده است که بر این‌ها نظارت شود. البته این نظارت به معنای بی اعتمادی به آن‌ها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد به آن‌ها است؛ لذا ساز و کار نظارتی باید فعال بوده و ادامه داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7075/2/513082/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها