جشن شکوفایی ثمرات پرهیزکاری


اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
عید فطر یکی ازاعیاد بزرگ اسلامی است که در روز اول ماه شوال برگزار می‌شود و مسلمانان پس از یک ماه عبادت وبندگی این روز را جشن گرفته و بابرگزاری نماز پرشکوه عید، ماه مبارک رمضان را بدرقه می‌کنند.کلام وحی، یکی ازاهداف بلند تشریع روزه ماه رمضان را دستیابی به «تقوی» ذکرکرده واز آن به‌عنوان یکی از پایه‌های تکامل انسان یاد می‌کند. درسایه تقوی هرفرد مسلمانی فرصت می‌یابد تا چهره باطنی خود را از نزدیک در آیینه خودشناسی مشاهده کرده و وضع روحی خود را از نظر نقایص اخلاقی مورد بررسی قرار دهد، تا ریشه رذایلی را که در روح و روانش پدید آمده است  برطرف کند. تقوی درمجموعه تعالیم مکتب اسلام از آنچنان اهمیتی برخورداراست که گفته شده اگر کسی بخواهد زنجیره ناپاکی‌های وجود را از هم بگسلد واز آثار سوء عیوب روانی نجات یابد، نه تنها در فصل خاصی از عمر، بلکه همه روزه، بویژه درهنگامه‌های غوغای زندگی به صیانت از نفس بپردازد. امیرالمؤمنین علی(ع) نیز تقوی را کلید درستی و اندوخته روز قیامت دانسته و راه نجات انسان از هرنوع  بردگی و بندگی غیر پروردگار را تمسک به تقوای الهی برمی شمرد.
تقوی ملکه‌ای است که براثر ممارست به دست می‌آید و روح را جلا می‌دهد. در تربیت دینی، تقوی آن حالت معنوی است که به انسان قدرت وقوت می‌دهد تا نفس اماره را مطیع عقل گرداند و حافظ و نگهبان انسان از درغلتیدن به ورطه گناه باشد. تقوی به روح انسان آنچنان علو وقداستی می‌بخشد که نه تنها انسان را به ترک گناه ملزم می‌سازد، بلکه به او فرقان و قدرت تشخیص حق از باطل را عطا می‌کند.«ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا»پیامبر اکرم(ص) نیزتقوی را در بصیرت و روشن‌بینی افراد مؤثر دانسته وآن را مترادف حکمت می‌شناساند و نسبتی مستقیم میان روشن‌بینی و تقوا برقرار می‌فرماید و در همین راستا از تقوی به‌عنوان چراغ عقل یاد می‌کند.
 بیشترین تعالیم اسلامی صرف ایجاد ملکه تقوی در مسلمانان شده و بزرگان دین با جدیت راه دعوت به تقوای الهی را پیمودند و به صورت‌های مختلف ومتناسب با شرایط، ویژگی‌های آن را برشمردند.
به‌طور کلی محور تفکر واندیشه انبیای الهی را پس ازتوحید و یکتاپرستی ایجاد روح تقوی در میان مسلمانان تشکیل می‌دهد و خود آنان نیز به‌عنوان اسوه تقوی مطرحند.
ناگفته پیداست که تقوای الهی در روابط محدود بنده با خالق خلاصه نشده و دامنه آن کلیه شئون فرد را دربرمی گیرد وهمچون روح کلی برتمامی اعمال پیروان مکتب اعم از فردی واجتماعی و مادی و غیرمادی سیطره وغلبه دارد.
برپایه این جهان‌بینی، تقوی گاهی ممکن است در روابط اجتماعی رنگ سیاسی به خود گرفته و با مظاهر گناه درمی‌افتد و مسلمانان را از اطاعت وانقیاد از طواغیت باز دارد.
تقوی به مسلمانان می‌آموزد که چگونه رفتاری شایسته مسلمانی است وعید فطر که عید بزرگ مسلمانان است واجد این امتیاز بزرگ است که در هرعصری قادر است میراث انبیا که همان دعوت به معنویت است را احیا کرده و براساس آن تحولی اجتماعی به وجود آورد. از این روعید بزرگ فطر با‌ وجود محتوای توحیدی یک پدیده وحرکت معنوی است که با ایجاد تحول در ارزش‌های حاکم براجتماع در جهت ازبین بردن موانع تکامل و ترقی وحاکمیت بخشیدن به ارزش‌های تعالی‌بخش اسلام قرار دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7075/16/513104/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها