امریکا پروژه‌های گازی مشترک روسیه با اروپا را تحریم کرد




گروه جهان/ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا  لایحه تحریم شرکت‌های دخیل در دو پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 و ترک استریم 2 را امضا کرد. به موجب این لایحه، هر شرکتی که به روسیه در انتقال گاز این کشور به اتحادیه اروپا کمک کند، مشمول این تحریم می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله، از آنجا که ایالات متحده امریکا دو پروژه انتقال گاز نورد استریم2 و ترک استریم2 را یک تهدید امنیتی قلمداد می‌کند، در لایحه بودجه دفاعی امریکا که پیش‌تر به امضای هر دو مجلس کنگره رسیده بود، تحریم این دو خط لوله گازی آورده شده بود و جمعه شب ترامپ با امضای این لایحه دفاعی، رسماً تحریم شرکت‌های دخیل در این دو پروژه گازی را اعلام کرد.
دولت ترامپ ادعا می‌کند نگران است پروژه نورداستریم 2 که یک خط لوله گازی هزار و 225 کیلومتری از روسیه به آلمان است، نفوذ روسیه در اروپا را افزایش دهد و آلمان را به کشور «گروگان روسیه» تبدیل کند. این در حالی است که مقامات آلمان نه تنها چنین نگرانی‌ای ندارند بلکه از امریکا که با تحریم این پروژه در سیاست انرژی اروپا مداخله می‌کند، خشمگین هستند. هفته گذشته  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت «مخالف تحریم‌های فراقلمرویی» علیه نورداستریم 2 است. دیروز شنبه هم اتحادیه اروپا به تحریم‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد: اتحادیه اروپا مخالف تحریم شدن شرکت‌هایی است که به طور قانونی کارشان را انجام می‌دهند. وزارت خارجه روسیه هم دیروز بشدت این تحریم‌ها را محکوم و اعلام کرد، واشنگتن در حال تقویت «ایدئولوژی»ای است که به موجب آن رقابت جهانی کُند می‌شود. کنسرسیوم مسئول اجرای پروژه نورد استریم 2 هم اعلام کرد، با وجود تحریم‌ها می‌کوشد هرچه سریع‌تر پروژه را تکمیل کند. علاوه بر نورد استریم 2، روسیه اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد، درصدد راه‌اندازی خط لوله گاز دیگری به نام ترک استریم 2 است تا از طریق آن؛ گاز را از روسیه به بلغارستان و از آنجا به سراسر غرب اروپا برساند. به موجب بودجه دفاعی 2020 امریکا، شرکت‌های مجری این پروژه هم تحریم می‌شوند.
همزمان با تلاش‌های امریکا برای کاهش درآمدهای نفتی و گازی روسیه، سخنگوی دولت قبرس هم فاش کرد، اسرائیل در اقدامی همسو با امریکا از این کشور و یونان خواسته است، توافقنامه‌ای را با تل‌آویو برای احداث خط لوله انتقال گاز دریای مدیترانه به اروپا امضا کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/4/530065/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها