کولبران تحریم‌شکن


رضا کامی
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه
کولبران چه کسانی هستند؟ کولبران، افرادی هستند که برای کسب درآمد، مجبور به حمل کالا بین دو خط مرزی می‌شوند، آنها از این طریق امرار معاش می‌کنند.
کولبران، در اقتصاد خرد سهم دارند، سهمی که می‌توان در برخی از کالاها به وضوح دید. از جمله کالاهایی که می‌توان نقش کولبران را در آن دید، لوازم خانگی بزرگ و کوچک است. در لوازم خانگی کوچک، کولبران حجم زیادی را جابه‌جا می‌کنند. در لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، لباسشویی، ماشین ظرفشویی و... هم سهم کولبران در بازار مصرف به وضوح دیده می‌شود. برخی‌ها به کالاهایی که توسط کولبران وارد کشور می‌شود، قاچاق می‌گویند. کولبران سال‌های متمادی است که در کشور فعالیت می‌کنند و در هیچ دوره‌ای، این افراد به رسمیت شناخته نشدند.
این در حالی است که این گروه نیازمند به رسمیت شناخته شدن هستند. سال‌های مختلف با فعالیت کولبران مخالفت شد و بارها ممنوعیت واردات کالا از سوی آنها پیگیری شد اما در سال‌های مختلف می‌بینیم که فعالیت کولبران متوقف نشد. در این برهه زمانی که کشور با تحریم روبه‌رو است می‌توان از پتانسیل کولبران هم بهره برد، البته به این منظور نیست که کولبران، کالاها را بر دوش خود حمل کنند، بلکه اعتقاد داریم که دولت در جهت توسعه مرزنشینان‌ فعالیت کند.
کولبران همان مرزنشینان هستند اما با وجود آنکه واردات کالا توسط مرزنشینان تا حدودی آزاد شده و تنها محدودیت حجم واردات وجود دارد، کولبران از این تجارت مرزنشینی استقبال نمی‌کنند.
بر این اساس ابتدا باید دید که چرا کولبران به سمت تجارت مرزنشینی نمی‌روند؟ چرا شیوه کولبری با وجود ریسک‌های زیادی که دارد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد؟
به‌نظر می‌رسد وضعیت کولبران و تجارت به این شکل باید به‌صورت دقیق مورد بررسی کارشناسان و دولت قرار گیرد تا بتوان مشکلات این حوزه را به‌صورت ریشه‌ای حل کرد. کولبران موافق با ادامه چنین روندی نیستند و می‌دانند که چه خطراتی آنها را تهدید می‌کند. کولبران از قوانین سخت و بوروکراسی‌های متعدد صحبت می‌کنند و اعتقاد دارند که تجارت از طریق مرزنشینی نمی‌تواند مشکلات معیشتی آنها را حل کند. از این‌رو کولبران خواهان تسهیل امور و عبور از قوانین دست و پا گیر هستند.
به‌نظر می‌رسد بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال و فعالیت کولبران آزادسازی واردات برخی از کالاها برای آنهاست که در کشور تولید نمی‌شود. بدین جهت آنها می‌توانند در شرایط تحریمی بهترین کمک‌کننده اقتصاد کشور باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/7/530075/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها