سخنگوی شورای نگهبان:

انتقاد از هیچ نهادی ملاک رد صلاحیت نیست




گروه سیاسی/ نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان این بار پررنگ‎تر از همیشه به موضوع «انتخابات» اختصاص یافت؛ آن هم پس از رد صلاحیت‎ برخی چهره‎های اصلاح‎طلب که از مجرای هیأت اجرایی انتخابات گذشت و حالا ادامه رسیدگی در اختیار هیأت نظارت استانی قرار گرفته است.
عباسعلی کدخدایی دیروز به تعداد زیادی از سؤالات درخصوص رفت و آمد برخی اصلاح‌طلبان به شورا، اظهارات یکی از فرماندهان نظامی در ارتباط با شیوه احراز صلاحیت‎ها و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی یکی از کاندیداها پاسخ داد.
به گزارش «ایران»، چرایی تأیید صلاحیت گسترده از سوی هیأت اجرایی انتخابات، نخستین سؤالی بود که از سوی برخی خبرنگاران در این نشست مطرح شد. اینکه چرا تا این اندازه تأیید صلاحیت صورت می‌گیرد تا با رد صلاحیت سایرین، بار همه انتقادات به دوش شورای نگهبان بیفتد، کدخدایی را به یاد این مصراع انداخت که «جانا سخن از زبان ما می‎گویی» تا بگوید که ما گلایه خود را کجا ببریم. او گفت: معتقدیم که همه نهادها و دستگاه‌‏هایی که در حوزه انتخابات مسئولیت دارند، باید وظیفه خود را وفق قانون و مقررات موجود انجام دهند. این انتظار را از دوستان هیأت اجرایی داریم که براساس مر قانون، اعلام نظر کنند. چون آمار جدید ندارم و به طور جزئی هم به بررسی‏‌ها وارد نشدیم، نمی‎توانم بگویم که تا چه اندازه هیأت‎های اجرایی براساس قانون عمل کرده‎اند. طبیعی است که این رویه همیشه بوده است. ما دقت لازم را خواهیم داشت تا قانون در بررسی صلاحیت‎ها رعایت شده و حقی از کسی ضایع نشود.
خبرنگاری از آغاز عملیات روانی علیه شورای نگهبان که در زمان انتخابات وجود دارد، از سخنگوی شورای نگهبان پرسید و کدخدایی در پاسخ گفت: کمک به شورای نگهبان در این عملیات روانی، کار شماها است. ما نمی‎توانیم و نمی‎دانیم و وارد نیستیم. قانون سه محور «تأیید»، «عدم تأیید» و «عدم احراز» را صراحتاً بیان کرده است. هر نهاد مسئولی در ارتباط با انتخابات، از جمله، هیأت‎های اجرایی، هیأت‏‌های نظارت استانی، هیأت مرکزی و شورای نگهبان باید در این چارچوب عمل کنند. اگر کسی وظیفه خود را انجام ندهد، به این مفهوم نیست که ما هم وظیفه خود را انجام ندهیم و بگوییم چون نهاد قبلی وظیفه خود را انجام نداده ما هم نادیده بگیریم. ما موظف هستیم قانون را درست انجام دهیم.
سخنگوی شورای نگهبان آمار قابل توجهی هم از ثبت‎نام اولی‎ها داد. او بار دیگر با انتقاد از عدم تصویب قانون انتخابات گفت: مجلس می‎توانست بحث ثبت نام گسترده را با تصویب قانون جلوگیری کند. در دور گذشته که 12 هزار نفر ثبت‌‏نام کننده داشتیم، نزدیک 9 هزار نفر برای اولین بار نام‎نویسی کردند. این دور هم چیزی حدود 11 هزار نفر ثبت نام اولی داریم. قانونگذار می‏‌توانست به گونه‎ای تنظیم کند که هزینه‌‌ای بر هیچ کدام از نهادهای نظام بار نشود. اما به هرحال براساس قانون اظهار نظر خواهیم کرد.
اما سخنان سردار جعفری در برنامه جهان‌آرا و ایرادی که به شورای نگهبان وارد کرده بود که چرا روی مبانی فکری کاندیداها برای تأیید صلاحیت تمرکز نمی‌کند، با این پاسخ کدخدایی همراه شد: «کشور آزادی داریم که هرکسی هر صحبتی می‎کند. یکی له و یکی هم علیه شورای نگهبان. یکی دستورالعمل صادر می‎کند، یکی انتظاری را مطرح می‎کند، ما همه را در رسانه‎ها می‎بینیم. ولی بارها گفته‌ام که ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‎ها و نظارت بر برگزاری انتخابات فقط قانون است و تلاش خواهیم کرد که اجرای صحیح قانون را داشته باشیم تا خدای نکرده حقی از کسی تضییع نشود.»
رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس و اینکه چگونه نماینده‌‏ای رد صلاحیت می‎شود ولی همچنان باید چند ماه دیگر در مجلس بماند و قانون تصویب کند، از دیگر سؤالات این نشست بود که کدخدایی در پاسخ گفت: صلاحیت نمایندگان یا رئیس جمهور یا مجلس خبرگان رهبری، طبق قانون فقط برای یک دوره تأیید می‎شود. شورا در طول آن دوره وقتی کسی را تأیید کرده دیگر اظهار نظر نمی‎کند و طبیعی است که صلاحیت فرد از جهت قانونی برقرار است. فرض بر این است نماینده‎ای که برای یک دوره 4 ساله آمده تا انتهای دوره صلاحیت دارد. پس با این فرض قانونی، مشکلی وجود ندارد.
کدخدایی در مورد مراجع 4 گانه برای استعلام کاندیداها هم گفت: تشخیص صلاحیت به ترتیب برعهده هیأت اجرایی، هیأت نظارت استانی، هیأت نظارت مرکزی و شورای نگهبان است. مراجعی که گزارش دهنده هستند در حکم کارشناس محسوب می‎شوند. محدودیتی در اخذ گزارش از نهادها نداریم. علاوه بر این که در قانون حصری برای این نهادها در نظر گرفته نشده است. او همچنین گفت که تا دهه دوم بهمن نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‏ها اعلام خواهد شد.
کدخدایی در پاسخ به خبرنگار «ایران» درخصوص دیدارهایی که اخیراً با یکی از احزاب و دو نفر از چهره‎های سیاسی اصلاح‎طلب داشته گفت: البته دوستان مختلفی به شورای نگهبان مراجعه می‎کنند. فارغ از بحث احزاب و گروه‎ها، شخصیت‎های مختلف هم درخواست ملاقات می‎کنند. این یک رویه جاری است که در گذشته هم اتفاق افتاده است. دکتر عارف و آقای مجید انصاری و آقای صادق خرازی با چند نفر از اعضای حزب خود به شورا آمده‎اند. هروقت درخواستی باشد و لازم باشد که توضیحاتی را بدهیم و به سؤالات آنان پاسخ دهیم، ما آماده هستیم. این دیدارها فقط منحصر به دوستان ما در گروه اصلاحات نیست. از گروه‎های دیگر هم مراجعه می‎کنند و جلساتی هم با آنان داریم. او در ادامه درخصوص شائبه‏‌هایی که درخصوص این دیدارها و در مورد رایزنی برای تأیید صلاحیت چهره‎های اصلاح‎طلب مطرح شده گفت: در همه این جلسات دوستان ما سؤالات و ابهاماتی دارند که مطرح می‎کنند و ما هم پاسخ می‎دهیم. آقای عارف هم تأیید کرد که همه این مراحل قانونی باید از سوی شورای نگهبان انجام شود. اگر حضور آنان را به منظور چانه‌زنی بدانید، نه اینگونه نیست. شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی‎گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که اگر فردی رهبری را مورد نقد قرار دهد تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ گفت: مقام معظم رهبری درباره انتقاد بارها فرموده‎اند. خوشبختانه کشور آزادی داریم که از رهبر تا کوچک‌ترین فرد خود را در معرض سؤالات مردم قرار می‎دهند. خیر؛ بحث انتقاد را از هیچ نهادی ملاک رد صلاحیت قرار نخواهیم داد. اما توهین، افترا و بحث‎های ساختارشکنانه با انتقاد مرز دارد.
پرسش بعدی خبرنگاران در مورد تبلیغات زود هنگام محمدباقر قالیباف و همچنین اتهامات قائم مقام او در زمان شهرداری تهران که اکنون در حبس بسر می‎برد، بود که کدخدایی گفت: اگر تبلیغات زودهنگام باشد فرقی ندارد که از سوی چه کسی صورت گرفته است، ما نسبت به وضعیت افراد هم فارغ از اینکه چه کسی باشد اعلام نظر خواهیم کرد. همچنین با توجه به اسناد و مدارکی که به ما ارسال می‎شود اظهار نظر می‎کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/1/530089/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها