سومین شماره «ایران ماه» منتشر شد




شماره سوم «ایران ماه» (شماره آذر ماه) در پرونده‌های مختلف محتوایی همراه با ده‌ها گفت‌و‌گو، یادداشت و تحلیل مختلف به حوادث اخیر می‌پردازد. این شماره که پس‌از حوادث آبان ماه منتشر می‌شود به بررسی و تحلیل چرایی اعتراض‌های اخیر می‌پردازد.
تیتر اصلی ایران ماه با عنوان «وطن» به این موضوع می‌پردازد که «وطن ما با عبور از آنچه در آبان بر او گذشت، باید در نگاه به آینده چه چیزهایی را مرور کند؟ در گذر از زخم‌‌های آبان چه باید کرد؟ چگونه باید شنید مردم چه می‌گویند؟بازگرداندن امید اجتماعی وظیفه کیست؟»
در این شماره گفت‌و‌گوهای تحلیلی مختلفی منتشر شده است. احسان شریعتی در موضوع پدیدار شناسی اعتراض‌های منطقه و ایران می‌گوید: گروه‌های مرجع اصلاحی حذف شدند. بررسی وضعیت روشنفکری بعد از‌اعتراض‌ها موضوع گفت‌و‌گو با محمد فاضلی جامعه شناس بود.او می‌گوید: میهن است، تلخ است اما ناامید نمی‌شویم.
فاطمه صادقی پژوهشگر علوم سیاسی ریشه‌ها و پیامدهای وقایع اخیر را بررسی کرد که گفت‌و‌گوی او با تیتر اعتراض‌ها واکنشی به غیبت دولت بود منتشر شد.
 واکنش‌های طبقه‌های مختلف جامعه به مسائل مختلف و تغییرات رفتاری آنان سوژه‌ای بود که با محمد مهدی مجاهدی استاد دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. او در گفت‌و‌گوی خود تشریح کرد که طبقه بی‌قرار گران شکل گرفته است.
جامعه شناسی طبقات اجتماعی معترضان در گفت‌و‌گو با حمیدرضا جلایی‌پور استاد دانشگاه بررسی شد. او در گفت گوی خود توضیح داد که جامعه ایران یک جامعه جنبشی است.«قصه فراقِ دولت و جامعه مدنی» به روایت مراد ثقفی نیز دیگر موضوع این بخش بود.
در شماره سوم ایران ماه همچون دوشماره قبلی به موضوع گفتمانی قطع ارتباط جامعه و نخبگان از یک سو و دولت - ملت از سوی دیگر در یادداشت‌ها و گفت‌وگو‌های مختلفی پرداخته شده است.
«رؤیای ایرانی» بخش ثابت هرشماره به سراغ هادی خانیکی رفته و با او به گفت‌و‌گو پرداخته است. او در این گفت‌و‌گو درباره ضرورت بازتعریف رؤیای ایرانی می‌گوید: خشم و نفرت رؤیای وارونه می‌سازد.
پرونده‌ای مفصل درباره حاشیه نشینی، گزارش‌هایی درباره لوایح اف‌ای‌تی‌اف، انتخابات مجلس، قطعی اینترنت و... از دیگر مطالب این شماره ایران ماه است.
در سرمقاله ایران ماه مهدی شفیعی مدیر مسئول ایران در یادداشتی با عنوان عصر میدانداری فرهنگ درباره افول سرمایه اجتماعی نمادها و نهادهای سیاسی و اجتماعی می‌نویسد و سردبیر ایران نیز در مطلبی با عنوان «امید مُرد، زنده باد امید» می‌نویسد که امروز روحانی باید عصر نوسازی و بازسازی دوباره را کلید بزند عصری که با احیای سرمایه اجتماعی آغاز می‌شود و با ترمیم حکمرانی پایان می‌یابد.
گفت‌و‌گوی زندگینامه‌ای این شماره نیز با «غلامرضا مصباحی مقدم»صورت گرفته است که درباره جامعه روحانیت مبارز، انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و۹۶ و... صحبت شده است
در این شماره آثار و گفتاری از: مرتضی مبلغ، عباس عبدی، ابوالفضل دلاوری، محمد جواد غلامرضا کاشی، مراد ثقفی، علی سرزعیم علی اصغر سعیدی، مهدی شفیعی، علی سعدوندی، محمد علی دستمالی، سید جواد میری، عباس کاظمی، صادق زیباکلام سید حسن موسوی چلک، محمد رضا کلاهی، مصطفی مهر آیین، کاوه گرایلی، فرشید یزدانی، خسرو نقیبی و ابراهیم بهشتی نیز منتشر شده است.
شماره سوم ایران ماه را امروز از دکه‌های روزنامه فروشی بگیرید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/1/530092/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها