رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به اهواز خبر داد

100 میلیون یورو برای فاضلاب اهواز





مهسا قوی قلب
خبرنگار
در پی بارش‌های شدید هفته گذشته، برخی از مناطق مسکونی شهر اهواز بخصوص منطقه کوت‌عبدالله مرکز کارون و شهر آبادان همچون کوی ولیعصر، بهارستان، ذوالفقاری، زمین شهری، امیرآباد، فیه، شهرک دریا و برخی مناطق دیگر دچار آبگرفتگی‌شده و همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز حجم آب وارده به منازل نیز فروکش نکرده است. این در حالی است که علاوه بر بارندگی، بالا آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی، نبود شبکه فاضلاب و خانه‌سازی در مناطق پایین‌تر از سطح رودخانه نیز از دیگر عوامل بحران‌های این چند روزه به شمار می‌روند. به گزارش «ایران»، با وجود اقدامات و خدمات زیادی که تاکنون از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود، همچنان مردم اهواز با مشکلات ناشی از آبگرفتگی مواجه‌اند و با رسیدن به نقطه امن و شرایط عادی زندگی فاصله زیادی دارند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در بارندگی اخیر ۱۱۵میلیمتر بارش باران در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر ثبت شده و در نهایت شش روز از بارندگی‌ها گذشته اما متأسفانه مناطقی از شهرهای اهواز و آبادن درگیر آبگرفتگی هستند.
 دیروز نیز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور رسیدگی به مشکلات مردم منطقه و پیگیری و انجام اقدامات لازم وارد استان خوزستان شد.
محمدباقر نوبخت در توئیتر خود نوشت: هرچند که سازمان برنامه و بودجه نقش عملیاتی ندارد و امدادرسانی به هموطنان خوزستانی دچار آبگرفتگی و اقدام فوری برای حل مشکلات، وظیفه سایر دستگاه‌ها است، اما امیدوارم با حضور میدانی ضمن دلجویی از مردم، بتوانم تأمین بودجه جهت اقدامات اساسی برای حل همیشگی مشکل را تسریع نمایم. وی افزود: همزمان در نامه‌ای از رئیس جمهوری خواسته‌ایم به‌عنوان اولویت نخست برای تسریع در اقدامات وزارت نیرو به منظور اصلاح و تکمیل خطوط اصلی، کلکتورها و جمع‌آوری‌کننده‌های فاضلاب اهواز و همچنین ایستگاه‌های پمپاژ اصلی و فرعی طی دو سال آتی 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی اعتبار شود. به‌گفته نوبخت، برنامه جامع حل مشکلات خوزستان عزیز از جمله آب و آبفا از اسفند 95 با سفر من به استان که پیرو سفر رئیس جمهوری صورت گرفت آماده و پس از تصویب دولت در 3 سال گذشته تخصیص‌های ویژه‌ای دریافت کرده، مشکل کنونی اهواز ناشی از فقدان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرداری است و نه طرح‌های ناتمام آبفا.
پرداخت خسارت به مردم
استاندار خوزستان نیز در پی وقوع بارش‌های اخیر و معضلات پس از آن گفت: بنیاد مسکن استان خوزستان بررسی میزان خسارت به مناطق ناشی از آبگرفتگی را آغاز کرده و خسارت وارد شده به مردم پرداخت می‌شود.
 غلامرضا شریعتی در بازدید از مناطق بحرانی آبادان میزان بارش باران اخیر استان در ۵۰ سال اخیر را بی‌سابقه خوانده و بیان کرد: هرجای کشور با این میزان بارندگی باعث آبگرفتگی می‌شود. بارش یکسال آبی آبادان در حدود ۲۰۰ میلیمتر است که در هفته گذشته در حدود چهار ساعت ۱۱۳.۵ میلیمتر بارندگی را شاهد بودیم و این میزان بارندگی برابر با ۶۰ درصد متوسط بارندگی یک سال این شهر است.
وی شهرستان ماهشهر را معین آبادان اعلام و اضافه کرد: در تلاش هستیم مشکلات مناطقی که همچنان با مشکل رو به رو هستند را بزودی برطرف کنیم و مسئولان این شهرستان موظف هستند که حداکثر امکانات و ماشین‌آلات را به آبادان اعزام کنند. برای تسریع در دفع آب‌های سطحی و فاضلاب، آبفای استان خوزستان نیز معین شهرستان آبادان است و تاکنون پس از سه روز روان‌آب‌ها در اکثر مناطق آبادان تخلیه و شرایط تقریباً عادی شد.
شریعتی در ادامه عنوان کرد: امکان دوره بازگشت چنین بارش‌هایی در یک دوره ۱۰۰ سال خواهد بود ولی سعی داریم با کمک دولت تدبیر و امید و اختصاص اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله ایجاد شبکه فاضلاب در اهواز، کارون، خرمشهر و آبادان مانع تکرار بحران آبگرفتگی شویم.
وی با تکذیب شایعات بارش سنگین باران در هفته جاری گفت: سازمان هواشناسی بارش باران را از روز چهارشنبه در منطقه پیش‌بینی کرده اما این بارش‌ها بیشتر در شهرهای شمالی استان رخ خواهد داد و جای نگرانی برای شهرهای جنوبی وجود ندارد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این رابطه گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام و شهر تهران ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی برای امدادرسانی به مناطق آسیب دیده از سیل اعزام می‌شوند.
به گفته مهدی جمالی‌نژاد، پس از ابلاغ دستورات معاون اول رئیس جمهوری و وزیر محترم کشور مبنی بر کمک به مناطق آسیب دیده شهرستان اهواز ۳۶ نفر از نیروهای آتش‌نشانی تهران به همراه ۱۵ دستگاه خودرو سنگین و سبک و تجهیزات به شهرستان اهواز اعزام شدند. سه دستگاه جرثقیل سه تن ایسوزو، یک دستگاه آنگلو تک کابین، دو دستگاه نورافشان ایسوزو با مولد برق دیزل، یک دستگاه خودرو AFنجات سنگین، از خودروهای اعزامی است. تجهیزاتی از قبیل دو دستگاه پمپ سنگین واریسکو۶۰۰۰لیتر در دقیقه، دو دستگاه پمپ آبارا۵۵۰۰لیتر در دقیقه، پنج دستگاه پمپ پرتابل فوکس۱۶۰۰لیتر در دقیقه، چهل دستگاه پمپ‌های کف کشs۲۰ و لجن کش ۳۰۱۰با دبی ۱۰۰۰لیتر در دقیقه سه فاز و تک‌فاز مخصوص آبکشی از منازل و محیط‌های بسته، چهار دستگاه موتور برق جکو، هشتاد بند لوله آب ۲/۵اینچ، چهل بند لوله آب۱/۵ اینچ برای امدادرسانی از شهرداری تهران به اهواز ارسال شده است. همچنین یک اکیپ به همراه ۶ دستگاه کف کش و پمپ تخلیه آب از استان کهگیلویه و بویراحمد و دو اکیپ از استان ایلام به شهرستان اهواز اعزام شده اند.
ارسال بسته‌های لوازم خانگی برای کمک به خوزستانی‌ها
 در نتیجه وقوع آبگرفتگی به‌دنبال بارش‌های شدید، مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام بیان کرد: ازلحظه وقوع سیل روزهای اخیر در خوزستان، نیروهای جهادی ستاد اجرایی فرمان امام بلافاصله به مناطق آسیب دیده اعزام شدند و ضمن امدادرسانی، اقدام به توزیع مواد غذایی، دارو، چادر، پتو و اقلام ضروری و همچنین راه‌اندازی آشپزخانه و توزیع روزانه ۳۰۰۰پرس غذای گرم در مناطق سیل زده کردند.
محمد ترکمانه با اشاره به درخواست نماینده ولی فقیه و استاندار خوزستان از ستاد اجرایی فرمان امام برای ارسال کمک‌های بیشتر گفت: به دستور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی، تعداد ۲۰دستگاه لجن‌کش و کف‌کش جهت کمک به تخلیه منازل آسیب دیده به منطقه ارسال شد.
مدیرعامل بنیاد احسان همچنین از اهدای ۲۰۰۰بسته کامل لوازم خانگی به سیل زدگان خبر داد و اضافه کرد: این بسته‌ها هم‌اکنون آماده هستند و به محض پایان مراحل تخلیه آب و اعلام اسامی توسط استانداری خوزستان، به مردم شریف خوزستان اهدا خواهند شد.
ترکمانه به اعزام دو کاروان سلامت اشاره کرد و گفت: از فردا دو کاروان سلامت احسان هم در اهواز و آبادان مستقر می‌شوند که توسط پزشکان متخصص جهادی بنیاداحسان به ارائه خدمات پزشکی و درمانی به افراد آسیب دیده خواهند پرداخت‌.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/1/530095/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها