دیگه چه خبر


طلب غرامت 31 میلیاردی اسرائیل از ایران!

  خبر اول اینکه، «وزیر برابری اجتماعی» کابینه اسرائیل مدعی شده یهودیان خارج شده از ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی سال 1979 بیش از 31 میلیارد دلار اموال و دارایی خود را در این کشور جا گذاشته‌اند. به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت روزنامه «اسرائیل هایوم» به گفته «گیلا گاملیِل»، دولت بنیامین نتانیاهو  در یک مطالعه و تحقیق محرمانه 2 ساله با همکاری شورای امنیت ملی اسرائیل به این ارزیابی رسیده که مجموع ثروت رها شده یهودیان در ایران و چند کشور عربی طی دهه‌های گذشته بالغ بر 150 میلیارد دلار است. به نوشته «اسرائیل هایوم»، دولت این کشور بر اساس این تخمین، برنامه‌ریزی خواهد کرد تا ایران و کشورهای عربی را وادار به پرداخت این مبلغ به عنوان غرامت کند و دولت اسرائیل موظف خواهد بود موضوع دریافت این مبلغ غرامت از ایران و کشورهای عربی را در هر مذاکراتی در آینده با این کشورها در دستور کار خود قرار دهد. وزیر امور برابری اجتماعی اسرائیل قرار است این گزارش جامع را طی هفته‌های آینده به طور رسمی به کابینه ارائه دهد. در این فهرست تنظیم شده بیشترین ارزش دارایی جاگذاشته شده یهودیان با مبلغ 31میلیارد و 300 میلیون دلار مربوط به یهودیان مهاجر از ایران است. در این لیست تنظیم شده ارزش دارایی‌های جاگذاشته شده  یهودیان لیبی 6.7 میلیارد دلار، یهودیان سوریه 1.4 میلیارد دلار و یهودیان یمن 3.3 میلیارد دلار برآورده شده است.

ادعای نیروی دریایی امریکا درباره نجات 3 دریانورد ایرانی

  خبر دیگر اینکه، پایگاه اینترنتی نیروی دریایی امریکا در اطلاعیه‌ای مدعی شد که کشتی تجاری امریکایی به نام Maersk Kinloss، سه دریانورد ایرانی را در تاریخ 18 دسامبر نجات داده است. به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه مطرح شده: کمپانی این کشتی، نجات دریانوردان ایرانی را به مرکز فرماندهی نیروهای دریایی امریکا اطلاع‌رسانی کرده است که به مدت چند هفته در دریا سرگردان بوده‌اند. این کار از طریق ارتباط میان صنعت دریانوردی تجاری، همکاری مرکز فرماندهی نیروهای دریایی امریکا و راهنمای گروه کشتیرانی [امریکا] انجام شده است. طبق ادعای عنوان شده در این اطلاعیه، این دریانوردان به گارد ساحلی عمان تحویل داده شده‌اند که هماهنگی برای بازگشت‌شان به ایران را انجام می‌دهد. نیروی دریایی امریکا در حالی این ادعا را مطرح کرده است که این موضوع هنوز از سوی مقامات رسمی کشورمان، رد یا تأیید نشده است.

ادعای مذاکرات ایران و عربستان در پاریس

  دست آخر اینکه، روزنامه فیگارو چاپ فرانسه در گزارشی، به موضوع روابط ایران و عربستان سعودی پرداخته و مدعی شده که دیدارهایی بین دیپلمات‌های دو کشور در پاریس برای کاهش تنش‌ها انجام شده است. به گزارش انتخاب، در این گزارش با اشاره به عدم حمایت امریکا از ادعاهای عربستان مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی این کشور، آمده است: از آن به بعد عربستان سعودی در موضعگیری‌اش در برابر ایران تجدید نظر کرد. در این میان پاکستان نقش مهمی در میانجیگری میان دو کشور بازی کرد. فیگارو همچنین به نقل از وال استریت ژورنال نوشته که عربستان سعودی پیام‌هایی برای بستن پیمان عدم تعرض با ایران فرستاده است. به گفته یکی از مسئولان بلندپایه ریاض، عمان در این میان نقش واسطه را بازی کرده است. فیگارو فاش کرده که این تماس‌ها پیش از اینها هم وجود داشته است. به نوشته این روزنامه، یکی از مسئولان دولت عربستان سعودی در دوازدهم نوامبر (21 آبان) با دو دیپلمات سابق ایرانی در پاریس ملاقات کرده است. نخستین دیدار در بیست و هشتم سپتامبر (6 مهر) در نیویورک همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته بود. به نوشته فیگارو، این محمد بن سلمان بود که پس از حملات هوایی به پالایشگاه‌های عربستان سعودی، مذاکرات مخفیانه‌ای را با تهران ترتیب داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/3/530111/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها