پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر به پایان رسید

جشنواره‌ای فراتر از مرزهای یک شهر




مریم سادات گوشه
خبرنگار
پرونده پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، روز جمعه 29 آذر ماه بسته شد؛ میهمانان جشنواره به شهرهای خود بازگشتند، داوران از تماشای نمایش‌ها لذت بردند و به گفته دبیر این جشنواره، پس از پانزده دوره می‌توان درباره کیفیت آثار، بخش‌های متنوع و استقبال مردمی از جشنواره بیش از پیش صحبت کرد.
این دوره از جشنواره سراسری تئاتر مهر که هر ساله در شهر کاشان برگزار می‌شود، داورانی صاحبنام داشت. رویا تیموریان، حمیدرضا آذرنگ، محمدامیر یاراحمدی، لوکاس گاجزی و داریا سوبیک بخش‌های طراحی لباس، طراحی صحنه نمایش، بازیگر زن و مرد و کارگردان برتر را داوری کردند. با تکیه بر این اسامی است که می‌توان با قاطعیتی بیشتر درباره کیفیت جشنواره پانزدهم صحبت کرد، جشنواره‌ای استانی که سعی می‌کند کیفیت ملی را حفظ کند.
خیام وقار کاشانی، دبیر این جشنواره را به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم اما اصالت کاشانی‌اش او را به شهر خود کشاند تا دبیری جشنواره را عهده‌دار شود. او به روزنامه ایران توضیح می‌دهد که «جشنواره سراسری مهر کاشان جشنواره مستقلی است که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان آن را برگزار می‌کند. ما در فراخوان اولیه متقاضیانی از سراسر کشور داشتیم اما در آیین اختتامیه هیأت داوران دو نمایش از بوشهر و اصفهان را به‌عنوان برگزیده انتخاب کردند. نمایش «آتروپین» اثر امید نیاز از اصفهان و نمایش «کوچه مختار» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر این دو نمایش منتخب بودند.»
وقار کاشانی درباره تفاوت این دوره از جشنواره با سایر جشنواره‌های سراسری می‌گوید: «این جشنواره رویکرد تازه‌ای داشت و به‌ لحاظ کیفیت آثار، بخش‌های متنوع و استقبال مردمی بسیار متفاوت برگزار شد. تلاش ما این بود که جشنواره به سمت و سویی حرفه‌ای و به‌روز حرکت کند.» یکی از مواردی که دبیر جشنواره به‌عنوان رویکرد تازه از آن صحبت می‌کند، فیلترهایی است که برای پذیرش آثار درنظر گرفته‌اند: «امسال به‌خاطر فیلترهایی که برای پذیرش آثار درنظر گرفتیم، کیفیت کارها خیلی بالا بود. به این شکل که نمایش‌هایی پذیرفته می‌شدند که سال گذشته روی صحنه رفته باشند و این الزام باعث شد آثار شسته رفته‌تری به جشنواره بیاید. داورانی هم که انتخاب شدند، بسیار سختگیربودند اما وقتی کارها را دیدند شگفت‌زده شدند. برای همین به جرأت می‌توانم بگویم این جشنواره چند پله بالاتر از دیگر جشنواره‌های ملی و استانی برگزار شد.»
داوران صاحبنام و سختگیری که وقار کاشانی از آنها نام می‌برد، در دنیای تئاتر افرادی شناخته‌ شده به حساب می‌آیند و این نوگرایی، نه فقط در انتخاب داوران بخش اصلی به چشم می‌خورد، بلکه در بخش‌های جنبی نیز دیده می‌شود. داوری بخش نمایشنامه‌خوانی برعهده فرهاد قائمیان، محسن علیخانی و نیما نادری بود و سیف‌الله صمدیان، حمید جبلی و مهدی آشنا داوری عکس‌های برتر را عهده‌دار شدند. مجید صالحی، امیرحسین شفیعی و فرزان دلفانی نیز اعضای هیأت داوران بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی بودند.
برای دانستن تفاوت‌های موجود میان این جشنواره و جشنواره‌هایی از این دست، امیرحسین شفیعی، عضو هیأت‌داوران نمایش‌های خیابانی به سؤال روزنامه ایران پاسخ می‌دهد و کارگردان تحسین‌شده جشنواره تئاتر فجر می‌گوید: «این جشنواره در دسته جشنواره‌های شهروندی قرار می‌گیرد و نهاد شهرداری حامی آن است. در تمام کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، شهرداری فقط یک سازمان خدماتی نیست بلکه نهادی اجتماعی است که مسائل فرهنگی را هم دنبال می‌کند.»
کارگردان نمایش خیابانی «نامیرا» توضیح می‌دهد: «انتخاب یک دبیر جوان باعث شد این دوره از جشنواره با شرایط خاص و رونق برگزار شود. هر روز کارگاه‌های آموزشی با استادان خوب برگزار شد و حتی باعث جذب گردشگر شد. خیلی‌ها از اقصی‌نقاط کشور برای استفاده از تجربه استادان مجرب به کاشان آمدند. بیش از 10 کارگاه برگزار شد. از طرفی زنگ تئاتر، ویژه مدارس کاشان ایجاد شد. 14 مربی تئاتر به 14 مدرسه اعزام شدند. هم شرایط کار برای اهالی تئاتر به وجود آمد و هم هنرمند تئاتر و هم تماشاگر حرفه‌ای تربیت شد. این جشنواره در جغرافیای خودش تأثیرگذار بود. از این جهت می‌توان گفت که این جشنواره قابل دفاع است؛ به این دلیل که رنگ و بوی مردمی داشت و مشکلی از یک شهر برطرف کرد.»
شفیعی درباره کیفیت تئاترهای امسال می‌گوید: «من نمایش‌های سال گذشته را ندیده‌ام اما آنچه در نمایش‌های امسال دیدم، کیفیت دلچسبی داشت. با اینکه جشنواره، شهروندی بود و موضوعیتش خاص اما آثار پرداخت متفاوتی داشتند. از طرفی کیفیت کار برگزارکنندگان جشنواره هم مناسب بود. تجربه خوبی که نشان می‌داد اگر کار را به جوانان بسپاریم، شگفتی می‌آفرینند. یادمان باشد که جوانان با انگیزه و خلاقیت و پشتکار بیشتری یک رویداد را برگزار می‌کنند.»‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7235/19/530116/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها