هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا امروز و فردا برگزار می‌شود

ایرانی‌ها به دنبال قدرت نمایی



حامد جیرودی
خبرنگار
هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا امروز و فردا با برگزاری دیدارهایی آغاز می‌شود که در بازی‌های امروز و در گروه A، الشرطه عراق ساعت 18 میزبان استقلال است. مسابقه‌ای که قرار بود در کربلا برگزار شود اما به اربیل منتقل شد و قرار است در ورزشگاه فرانسو حریری برگزار شود. دیداری که قضاوت آن را احمد فیصل محمد الاعلی از اردن برعهده دارد. آبی‌پوشان که با موفقیت در دو بازی پلی‌آف مقابل الکویت (3-0) و الریان قطر (5-0) به مرحله گروهی رسیدند، می‌خواهند گام اول را محکم بردارند. الشرطه در پایان هفته چهارم لیگ برتر 20 تیمی عراق با یک بازی کمتر با 4 امتیاز در رده یازدهم جدول قرار دارد. این تیم از یک سرمربی 50 ساله به نام الکساندر لیچ صربستانی روی نیمکت خود بهره می‌برد. بازیکنان خارجی این تیم هم شامل تونی ماوجه اوگاندایی در خط میانی و دیه‌گو کالدرون کلمبیایی و جونیور ماپوکو کنگویی در خط حمله است و بقیه بازیکنان این تیم عراقی هستند. شناخته شده‌ترین بازیکن این تیم برای فوتبالدوستان ایرانی هم جاسم کرار بازیکن اسبق استقلال است که به دلیل مصدومیت نمی‌تواند الشرطه را همراهی کند. در استقلال هم شیخ دیاباته به دلیل مصدومیت نمی‌تواند بازی کند اما در غیاب این مهاجم گلزن اهل مالی، امیرارسلان مطهری حضور دارد که 2 گل در پلی‌آف زد و در بازی با پرسپولیس هم با دبل خود نشان داد که یک مهاجم فرصت‌شناس است. در کنار او مهدی قائدی حضور دارد که به قول فرهاد مجیدی «نیمار» استقلال است. درخشش استقلال در بازی‌های قبل آسیایی‌اش نشان داد که اگر آبی‌پوشان پایتخت یکدل و متحد باشند، می‌توانند برابر الشرطه هم به موفقیت برسند. بخصوص اینکه استقلال با 37 گل زده خطرناک‌ترین خط حمله لیگ برتر ایران را دارد و مهار این خط آتش برای الشرطه آسان نخواهد بود. دیگر مسابقه این گروه بین دو تیم الوحده امارات و الاهلی عربستان از ساعت 19:05 در امارات آغاز می‌شود.
شهرخودرو مقابل قهرمان آسیا
در دیگر بازی امروز و در گروه B ، الهلال عربستان و شهرخودرو از ساعت 18:10 به مصاف هم می‌روند. دیداری که تیم سعودی ورزشگاه زعبیل دوبی را برای میزبانی انتخاب کرده و قضاوت آن را هم «کو هیونگ جین» اهل کره جنوبی برعهده خواهد داشت. شهرخودرو نیز همانند استقلال با دو پیروزی در مرحله پلی‌آف مقابل الرفاع بحرین (2-1) و السیلیه قطر (5-4 در ضربات پنالتی) راهی مرحله گروهی شد تا نخستین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کند. شاگردان مجتبی سرآسیایی حالا باید به مصاف الهلالی بروند که همین چند وقت پیش توانست جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا 2019 را بالای سر ببرد. تیمی که در حال حاضر با 38 امتیاز در صدر جدول لیگ برتر عربستان قرار دارد. رزوان لوچسکیو 50 ساله رومانیایی هدایت الهلال را برعهده دارد که در ترکیب خود از 6 بازیکن خارجی از جمله کارلوس ادواردو بزریلی در خط‌ هافبک و سباستین جووینکیو ملی پوش ایتالیایی و بازیکن سابق یوونتوس در خط حمله خود سود می‌برد. ضمن اینکه الهلال از 7 ملی‌پوش عربستانی هم بهره می‌برد که نشان می‌دهد شهرخودرویی‌ها کار سختی در پیش دارند. البته شهرخودرو هم یکی از تیم‌های خوب فوتبال ایران است که بازیکنان ارزشمند و توانمندی مثل سیدمهدی رحمتی، محمدرضا خلعتبری و امین قاسمی‌نژاد را در اختیار دارد که می‌توانند در ترکیب این تیم مؤثر ظاهر شوند. دیگر دیدار این گروه بین تیم‌های پاختاکور ازبکستان و الشباب امارات از ساعت 14:30 برگزار می‌شود.
بازگشت سپاهان به آسیا
در بازی‌های فردا و در گروه D، العین امارات و سپاهان از ساعت 18:20 در ورزشگاه هزاع بن زاید شهرالعین برابر هم قرار می‌گیرند. شاگردان امیر قلعه‌نویی که با 36 امتیاز در رده دوم جدول لیگ برتر قرار دارند، حالا بعد از 3 سال دوباره به آسیا بازگشته‌اند و امیدوارند حضوری موفقیت آمیز در این دوره از رقابت‌ها داشته باشند. العین هم با هدایت پدرو امانوئل مربی 44 ساله پرتغالی با 28 امتیاز در رده پنجم لیگ امارات قرار دارد. این تیم هم از 8 بازیکن خارجی در ترکیب خود بهره می‌برد که از میان آنها می‌توان به تسوکاسا شیوتانی ژاپنی و رافائل پریرا برزیلی در خط دفاع، ادریس مزاویانی هافبک فرانسوی سابق پاری سن ژرمن، کایو برزیلی و گودیو لیچری آرژانتینی در خط حمله اشاره کرد. البته در ترکیب آشنای سپاهان برای فوتبالدوستان ایرانی هم بازیکنانی مانند کی‌روش استنلی حضور دارند که زردپوشان روی گلزنی او در آسیا حساب باز کرده‌اند.
پرسپولیس به مانژوکیچ رسید
در ادامه بازی‌های هفته اول لیگ قهرمانان آسیا و از گروه C، فردا الدحیل قطر و پرسپولیس از ساعت 18:45 در ورزشگاه عبدالله بن ناصر آل خلیفه دوحه به مصاف هم می‌روند. دیداری که قضاوت آن را عزیز عظیموف ازبکستانی برعهده دارد. سرخپوشان پایتخت که با 41 امتیاز در صدر جدول لیگ برتر قرار دارند، حالا به دنبال موفقیت در آسیا هستند. رقابت‌هایی که با لیگ ایران تفاوت زیادی دارد و یحیی گل‌محمدی و شاگردانش که در چند سال اخیر پای ثابت این رقابت‌ها بوده و حتی تا فینال آن هم در فصل 2018 رسیدند، بخوبی از این تفاوت‌ها آگاه هستند. قرمزها باید به مصاف تیمی بروند که با 33 امتیاز در صدر لیگ ستارگان قطر قرار دارد. هدایت این تیم را ولید الرکراکی مربی 44 ساله مراکشی برعهده دارد. الدحیل از بازیکنان داخلی و خارجی سرشناسی در ترکیب خود بهره می‌برد. مهدی بن عطیه کاپیتان تیم ملی مراکش و بازیکن سابق بایرن مونیخ و یوونتوس در خط دفاع این تیم حضور دارد. ادمیلسون جونیور برزیلی، فهد وعد عراقی و لطفی ماجر الجزایری در خط میانی و ‌هانگ کیونگ سونگ کره‌ای و یوسف المساکنی تونسی در خط حمله‌اش هستند. اما مهم‌ترین بازیکن این تیم ماریو مانژوکیچ مهاجم مطرح تیم ملی کرواسی و سابق بایرن مونیخ، اتلتیکو مادرید و یوونتوس است که با قراردادی سالیانه 7 ونیم میلیون یورو به الدحیل پیوسته ولی در 3 بازی که تاکنون برای این تیم انجام داده موفق به گلزنی نشده است. پرسپولیس سابقه تقابل با این تیم متمول قطری را دارد. پرسپولیس و الدحیل در زمانی که نام این تیم لخویا بود، 4 بار برابر هم قرار گرفتند که حاصل آن 2 برد، یک تساوی و یک باخت برای سرخپوشان بود. دو تیم در فصل 2018 لیگ قهرمانان آسیا و در مرحله یک چهارم نهایی هم برابر هم قرار گرفتند که بازی رفت را الدحیل 1-0 برد ولی تیم برانکو در بازی برگشت 3-1 به پیروزی رسید و راهی نیمه نهایی شد. حالا هم شاگردان یحیی با بازیکنانی مانند بشار رسن، آنتونی استوکس، مهدی ترابی و علی علیپور امیدوارند در این مسابقه به موفقیت برسند و گام اول را در آسیا محکم بردارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7276/18/535678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها