رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد

تحریم و تورم دو ریسک مهم در صنعت بیمه است





گروه اقتصادی
تحریم و تورم دو ریسک مهم بازار بیمه کشور است که هر یک به نوعی دراین صنعت تأثیرگذار بوده‌اند. رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایران» درباره آثار این دو مؤلفه براین صنعت گفت: با خروج امریکا از برجام تمام شرکت‌های بیمه خارجی قراردادهای اتکایی خود را با ایران لغو و از تمدید آن خودداری کردند.
به‌گزارش خبرنگار «ایران»، غلامرضا سلیمانی روزگذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران ادامه داد: برهمین اساس طبق مصوبات تمام شرکت‌های بیمه ایرانی بحث بیمه اتکایی را در دستور کار خود قرار دادند و با تشکیل کنسرسیومی بخشی از بیمه اتکایی را برعهده گرفتند. به گفته وی، از سال 1397 با ایجاد یک حساب ویژه اتکایی کل این نوع بیمه که بخشی از ریسک بیمه نامه‌ها را انتقال می‌دهد به داخل کشور منتقل شده است و بدین ترتیب هم‌اکنون تمام بیمه نامه‌ها تحت پوشش بیمه اتکایی داخلی قرار دارند. وی درخصوص تأثیر تورم براین صنعت نیز گفت: تورم به‌صورت عمده روی بیمه شخص ثالث تأثیر بیشتری دارد. بخصوص به‌دلیل اینکه نرخ دیه هر ساله براساس نرخ تورم تعیین و اعلام می‌شود روی بیمه شخص ثالث تأثیر می‌گذارد. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: درهمین راستا شرکت‌های بیمه سعی کرده‌اند تا نرخ بیمه نامه‌ها را کمتر از نرخ تورم افزایش دهند و در سال آینده نیز تلاش این است که نرخ بیمه نامه‌ها کمتراز نرخ تورم باشد.
پرداخت 1.6 میلیارد تومان خسارت بابت سیل چابهار
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اعلام جزئیات پرداخت خسارت بابت سیل در سال‌جاری در شمال و جنوب کشور گفت: در اوایل امسال سیل شمال و خوزستان را داشتیم که وضعیت آنها از نظر بیمه شدن واحد مسکونی بهتر از سیل اخیر در چابهار بود، این در حالی است که در بخش‌های شمالی در گرگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند و در خوزستان هم بنیاد برکت و کمیته امداد امام بیمه کردند؛ از این‌رو امسال حدود 200 میلیارد تومان بابت بیمه این بخش‌ها پرداخت شد. سلیمانی افزود: در چابهار پوشش بیمه‌ای بسیار ناچیز است؛ به‌طوری که واحدهای مسکونی بیمه شده خیلی کم هستند، این در حالی است که حدود هزار و 200 روستا در این منطقه خسارت دیدند ولی برآوردها نشان داد که حدود 1.6 میلیارد تومان کل خسارتی است که باید بیمه پرداخت کند که رقم کوچکی است ولی باید ارزیابی شود. به‌گفته رئیس کل بیمه مرکزی با توجه به قواعد نظام بیمه‌ای نمی‌توان به آنها کمک کرد و دولت باید از بخش‌های دیگر مانده خسارت سیل را پرداخت کند.
وضعیت بیمه هواپیمای اوکراینی
وی در خصوص خسارت هواپیمای اوکراینی گفت: شرکت‌های بیمه داخلی درگیر این مسأله نیستند ولی بیمه مرکزی اعلام آمادگی برای ارائه مشاوره در خصوص مسائل فنی و بیمه‌ای را داده است هرچند هنوز طرفین ایرانی و اوکراینی به نتیجه مشترک نرسیده و درحال رایزنی هستند.
بیمه شخص ثالت از مالیات معاف نشد
اما در جریان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بحث حذف معافیت‌های بیمه‌ای نیز مطرح بود که بارها مورد اعتراض بیمه‌ها قرار گرفت. این در حالی است که تازه‌ترین اعلام رئیس کل بیمه مرکزی از این حکایت دارد که دریافت مالیات بر ارزش افزوده در بخش درمان و عمر و زندگی منتفی شد چون دولت تأکید دارد که درآمدهای مالیاتی افزایش یابد و این معافیت مالیاتی در بخش شخص ثالث رخ نخواهد داد.
 ۲۰ میلیارد تومان بابت حوادث آبان پرداخت شد
در ادامه این نشست، رئیس کل بیمه مرکزی در مورد آخرین وضعیت ارزیابی و پرداخت خسارات ناشی از حوادث آبان که بعد از افزایش قیمت بنزین رخ داد، توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: برخی ساختمان‌ها بیمه اغتشاشات و آشوب بودند و برخی هم نبودند، آنهایی که تحت پوشش بودند ارزیابی کردیم و پرداخت‌ها هم در دستور کار قرار دارد، اما در مورد بانک‌ها برخی اعلام کردند که در حال جمع‌بندی هستند و از سوی دیگر شرکت‌های بیمه‌ای نیز به بانک‌ها نامه زدند که خسارت خود را اعلام کنند که هنوز نهایی نشده‌ است.رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان بابت خسارت حوادث آبان پرداخت شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7276/6/535688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها