تأکید اروپا بر لزوم فعال کردن بند معافیت بشردوستانه تحریم های امریکایی


گروه سیاسی/ گسترش ویروس کرونا در ایران و افزایش شمار تلفات بیماری، فشارها بر دولت امریکا را برای کاهش تحریم‌ها علیه تهران افزایش داده اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا تاکنون حاضر به کاستن از محدودیت‌ها علیه ایران نشده است. با این حال درخواست جهانی برای لغو تحریم ها همچنان ادامه دارد. 
چنانکه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پی خودداری واشنگتن برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهایی چون ایران، کوبا و ونزوئلا از معافیت‌های تحریمی بشردوستانه حمایت کردند تا با تعلیق تحریم‌های اقتصادی، کشورهایی چون ایران و کوبا و ونزوئلا بتوانند برای مقابله با ویروس ناشناخته کرونا به تجهیزات پزشکی و دارویی دسترسی داشته باشند.
«آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری ویدئویی ضمن اعلام این خبر گفت که « تمامی تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده امریکا و دیگر کشورها «همیشه حاوی یک بند یا معافیت بشردوستانه است» که مطابق با آن تحریم‌ها در شرایط اضطراری انسانی همچون شرایط فعلی مقابله با کرونا، قابل تعلیق است.
علاوه بر اروپایی ها، اعضای ائتلاف گروه 77 و چین نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه کشورهای در حال توسعه در بحبوحه شیوع کرونا در جهان شدند و هشدار دادند که این تحریم‌ها در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مانع‌تراشی می‌کند. گروه ۷۷، سه چهارم از اعضای سازمان ملل و ۸۰ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود. علیرغم فشارهای جامعه بین‌الملل به امریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و دیگر کشورها واشنگتن نه تنها حاضر به لغو تحریم‌های خود نشده است بلکه در برخی موارد، تحریم‌های خود علیه ایران را نیز تشدید کرده است. 
با اینحال، اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده است که تحریم‌ها نباید در مسیر مقابله با ویروس کرونا مانع‌تراشی کند و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تصریح کرده‌اند که اگر هرگونه اقدامات تحریمی و تنبیهی به توانمندی کشورهای تحت تحریم برای مقابله با کرونا آسیب وارد کند، معافیت‌های تحریمی به سادگی قابل ایجاد است.  هرچند مقام های امریکایی ادعا می‌کنند که استثنائات گسترده‌ای در نظر گرفته شده است تا امکان خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط ایران فراهم شود، اما شرکت‌های بین المللی مایل نیستند ریسک پذیرش این استثنائات و فروش محصولات درمانی و پزشکی به ایران را بپذیرند. 
چه معافیت‌های ادعایی امریکا نتوانسته نگرانی شرکت‌های امریکایی و اروپایی و همچنین مؤسسات مالی بین المللی را برای پذیرش ریسک تحریم‌ها و اقدامات حقوقی امریکا را از میان بردارد و آنها را برای تبادل اقتصادی یا تأمین مالی اقلام بشردوستانه به ایران ترغیب کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7314/2/539894/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها