«ایران» ازسمت و سوی بازار سهام در سال 99 گزارش می‌دهد

بازدهی 10.6 درصدی در 6 روز


گروه اقتصادی /  بورس اوراق بهادار تهران، در ادامه روند صعودی سال گذشته و بخصوص زمستان 98، نخستین روزهای سال 99 را طوفانی آغاز کرده است. در شش روز کاری سال جدید (تا روز گذشته) شاخص کل بورس با رشد 54 هزار و 765 واحدی 10.6 درصد بازدهی برای سهامداران به همراه داشته است. بدین ترتیب به طور متوسط در هر روز شاخص کل 9 هزار و 127 واحد معادل 1.7 درصد رشد و سودآوری داشته است. پرونده بورس تهران در سال گذشته با بازدهی 187 درصد بسته شد که فاصله معناداری با سایر بازارهای سرمایه گذاری داشت و روند حرکتی این بازار در سال جدید نیز حکایت از تداوم روند صعودی آن دارد. هرچند در نخستین روز کاری امسال یعنی 5 فروردین شاخص کل 4 هزار و 239 واحد ریزش کرد، اما این ریزش در روزهای بعد تکرار نشد و در 5 روز کاری بعد رکوردهای تازه ای در تاریخ 48 ساله این بازار به ثبت رسید.
دیروز و در اولین روزکاری پس از تعطیلات عمومی، شاخص کل با جهش 20 هزار و 7 واحدی 3.65 درصد رشد کرد و در قله تاریخی 567 هزار و 665 واحد نشست. این درحالی است که بازارهای مالی دنیا تحت تأثیر شیوع ویروس «کرونا» روزهای دشواری را پشت سرمی‌گذارند، اما در بازار سهام ایران شرایط به گونه دیگری است به طوری که پس از اعلام رسمی‌شیوع کرونا در کشور دراکثر روزها شاخص های بازار سهام مثبت و سبز بوده است. درشرایطی که دراواخر اسفند گذشته و روزهای ابتدایی سال جاری شیوع کرونا بواسطه کاهش صادرات و بسته بودن مرزها، اقبال سهامداران را از سهام بنیادی به سهم هایی که تحت تأثیر این شرایط قرار نمی‌گیرند، تغییر داده بود، ولی بررسی شرکت ها وصنایع مؤثر بر شاخص نشان می‌دهد که سایر صنایع بورسی هم دوباره به سبد سهام سرمایه گذاران بازگشته است. برهمین اساس در روزگذشته به ترتیب صنایع شیمیایی، بانک ها، فرآورده نفتی، غذایی، فلزات اساسی و دارویی شش صنعت برتر بازار سهام بودند. براساس تحلیل کارشناسان بازار سرمایه، در سال 1399 نیز بازار سهام ایران همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و هرچند شاخص در روند حرکتی خود نیاز به اصلاح و استراحت دارد، اما روند کلی صعودی خواهد بود.
 موتورهای محرک بازار در سال 99
درحالی که اکثر بازارهای مالی جهان به دلیل همه گیری کرونا با افت همراه شده اند، مهم ترین پرسش این است که چرا بازار سهام ایران تحت تأثیر این ریسک جدید قرارنگرفته است و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. برای پاسخ به این پرسش باید گفت همان عواملی که در سال گذشته باعث ثبت رکوردهای پی درپی دراین بازار شده است در سال جاری نیز فعالند. اولین عاملی که باعث رشد شاخص های بورس شده است، حجم نقدینگی بالایی است که براساس آخرین اعلام رسمی‌بانک مرکزی از 2264 هزار میلیارد تومان عبور کرده است و با نرخ رشد بیش از 20 درصدی هم اکنون حجیم‌تر شده است. بدین ترتیب این حجم از نقدینگی که بخشی از آن را نقدینگی سرگردان تشکیل می‌دهد به دنبال یافتن بازاری پرسود برای سرمایه گذاری است. در شرایط فعلی که بازارهایی چون ارز و طلا که در سال های گذشته به دلیل نوسان بالا میزبان سرمایه های سرگردان مردم بود، ماه هاست که در رکود به سرمی‌برد و با وجود رشد نرخ ارز در ماه های پایانی سال قبل بازدهی به مراتب پایین تر از سهام داشته است. حتی بازارمسکن که رشد بالایی را در سال 98 به ثبت رساند هم به دلیل نقدشوندگی پایین و نیاز به سرمایه کلان جذابیت چندانی برای سرمایه گذاران ندارد. برهمین اساس بازاری که سقف بازدهی آن تا 210 درصد رسیده محل مناسبی برای سرمایه هاست، چه آنکه بررسی ارزش معاملات و بازار نیزگویای ورود سرمایه های جدید به بازار سرمایه است. عامل دیگری که پشتوانه قوی برای صعود بازار سهام است، رشد نرخ ارز درماه های اخیر است. در شرایطی که نرخ دلار برای ماه ها در کانال 13 هزار تومان ثبات نسبی داشت، هم اکنون به کانال 16 هزار تومان رسیده است. اتفاقی که تأثیر مستقیمی‌بر صنایع بورسی بخصوص صنایع صادرات محور دارد. علاوه براین رشد نرخ ارز نیمایی نیزاین عامل را تقویت کرده است. همچنین بررسی شاخص صنایع بورسی و گزارش های عملکرد شرکت های بورسی نیز نشان دهنده روند صعودی تولید و فروش آنهاست که چشم انداز مثبتی برای بازار سهام ترسیم کرده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7314/4/539906/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها