پویش خیرین شهر «بردخون» برای مبارزه با کرونا

توزیع روزانه ماسک‌ رایگان درب منازل





پریسا عظیمی
 خبرنگار 
مشارکت و همراهی مردم برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و پویش‌های داوطلبانه خیرین، چشم انداز روشنی برای شکست کرونا در ایران بوجود آورده است. موجی از همدلی و همبستگی در جای جای کشور شکل گرفته و هر روز خبر می‌رسد در جایی دور و کم نام و نشان از کشور، عده ای مسئولانه و دلسوزانه دور هم جمع شده و آستین همت بالا زده‌اند تا سهمی‌در مبارزه ملی با ویروس کرونا داشته باشند. از جمله در شهرستان کوچک بردخون در استان بوشهر که شاید بسیاری تاکنون اسمش را هم نشنیده باشند. در این شهر کوچک ماسک نه نایاب است و نه بابت آن باید هزینه ای پرداخت. هر روز در بسته‌های 4 تا 5 تایی ماسک‌ها بین مردم شهر و روستاهای اطراف توزیع می‌شود. این طرح چند هفته ای است که در این شهر در حال اجراست و کسی که پیشقدم و هماهنگ کننده اجرای آن بوده معلمی‌بازنشسته است.
«حاج احمد بحرانی» مسئول راه‌اندازی پویش مردمی‌تولید ماسک برای مردم بردخون در استان بوشهر است. او 33 سال سابقه کار در آموزش و پرورش را دارد و البته از چهره‌های شناخته شده شهر در امور خیریه است .  او  در گفت و گو با «ایران» درباره نحوه راه اندازی این پویش گفت: وقتی با خبر شدیم که با شیوع کرونا در کشور خیلی از شهرستان‌ها با کمبود ماسک و دستکش مواجه هستند، تصمیم گرفتیم با راه اندازی پویش مردمی‌برای تولید ماسک رایگان مردم بردخون اقدام به این کار کنیم. ابتدا در فضای مجازی فراخوان دادیم و با اعلام شماره حساب از مردم و خیرین شهرستان خواستیم در این کار خیر با ما همکاری کنند و خداراشکر مردم با شناختی که داشتند به ما اعتماد کردند و این فراخوان با استقبال زیادی هم روبرو شد.
بحرانی با بیان اینکه در ابتدای کار به دلیل گران بودن پارچه با کمبود مواجه شدیم، افزود: گرانی  پارچه تهیه آن را برای ما کمی‌مشکل کرد، تا اینکه با کمک خیرین این مشکل حل شد. درحال حاضر ماسک‌ها را با این هدف تولید می‌کنیم که آنها را بطور رایگان به مردم برسانیم تا آنها در خانه بمانند و برای تهیه ماسک کمتر در شهر تردد داشته باشند. ماسک‌ها در بسته‌های 4 تا 5 تایی به کمک نیروهای جهادی در قالب گروه‌های 2 تا 3 نفره به درب منازل ارسال می‌شود. برای این کار شهربردخون را به 12 منطقه تقسیم و روزانه ماسک‌ها را در بردخون و روستاهای اطراف توزیع کردیم. در مرحله اول که حدود یک ماه پیش بود 11 هزار ماسک تولید و در بردخون و روستاهای پایین دست توزیع شد . حتی تهیه ماسک برای عشایر را هم در برنامه کاریمان قرار دادیم. این خیر مردمی‌یادآور شد: برای ارگان‌ها، ادارات، بانک‌ها و سوپر مارکت‌ها هم تولید رایگان ماسک داریم. از روز جمعه گذشته هم تصمیم گرفتیم با افزایش کمک‌های خیرین برای بیمارستان‌های بوشهر و کنگان هم ماسک رایگان تولید کنیم و در اختیار کادر درمانی قرار دهیم. هم اکنون روزانه 700 عدد ماسک در کارگاه ما تولید می‌شود و بعد از اینکه در شبکه بهداشت شهر دیر ضدعفونی و بسته بندی شدند، اقدام به توزیع می‌کنیم. مسئول راه اندازی این پویش مردمی‌در شهرستان بردخون بااشاره به اینکه کار را با همکاری 40 نفر از بانوان شروع کردیم، ادامه داد: هر یک از بانوان که در خیاطی مهارت داشتند، چرخ خیاطی خود را همراهشان می‌آوردند و ماسک می‌دوختند. بعضی از آنها هم که خیاطی بلد نبودند چرخ خیاطیشان را در اختیار بانوان دیگر گذاشتند تا با آنها کار کنند. درحال حاضر با 25 نفر از خانم‌ها با 16 عدد چرخ خیاطی از ساعت 16  و 30 دقیقه بعدازظهر تا ساعت 22 مشغول به کار هستیم. وی یکی از دلایل کم شدن تعداد بانوان این کارگاه را سکونت داشتنشان در روستاهای اطراف عنوان کرد و گفت: به دلیل دور بودن مسیر از آنها خواستیم که ضرورتی برای آمدن ندارند اما آنها لطف کردند و چرخ خیاطیشان را در کارگاه گذاشتند تا خانم‌های دیگراز آنها استفاده کنند.
حاج احمد بحرانی با بیان اینکه پارچه‌ها را با قیمت 15 هزار تومان و با پولی که خیرین به حساب واریز می‌کنند خریداری می‌کنیم، تصریح کرد: در واقع پارچه و کش برای ماسک را با قیمت آزاد می‌خریم و از هیچ ارگانی هم کمک مالی نمی‌گیریم. «زهره بردستانی»، یکی از کارگران این کارگاه است که به گفته خودش برای رضای خدا در این کار خیر پیشقدم شده است. به گفته وی بیشتر خانم‌های شرکت کننده در این کارگاه از طریق گروه‌های خانوادگی در فضای مجازی در جریان قرار گرفتند و با رضایت کامل به کمک آمدند. همچنین تعدادی از خانم‌ها هم که سررشته ای از خیاطی ندارند برای کارهای دیگر مانند بریدن کش‌ها یا گرفتن نخ‌های اضافی ماسک‌های دوخته شده به ما کمک می‌کنند. درشهرستان طالقان استان البرز هم تعدادی ازخانم‌ها با راه اندازی بازارچه خوداشتغالی و صنایع دستی در غرفه‌های این بازارچه بطور خودجوش اقدام به دوخت و دوز ماسک و توزیع رایگان آن کرده اند. در روستای «جوستان» در بالا طالقان، تعدادی از بانوان روستا در یک کارگاه خیاطی به نام کوثر نیز در حال تهیه ماسک هستند . به گفته این بانوان برای اینکه مردم روستا برای تهیه ماسک به نقاط دیگر تردد نداشته باشند تصمیم گرفتیم ماسک اهالی روستا را خودمان تهیه کنیم. تهیه و توزیع پارچه و مواد اولیه این کارگاه‌ها نیز به عهده خیرین و سپاه طالقان است. در حال حاضر در 3 کارگاه روزانه 1500 ماسک تولید می‌شود که قرار است تولیداتشان به روزی 4 هزار ماسک نیز افزایش یابد. همچنین قرار است این ماسک‌ها به همراه ژل‌های ضدعفونی کننده بطور رایگان بین مردم طالقان توزیع شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7314/9/539924/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها