سخنگوی وزارت امور خارجه:

رایزنی‌ها برای گرفتن وام از صندوق بین المللی پول ادامه دارد




گروه سیاسی/ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس پخش شد، به تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پرداخت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحولات عراق و تهدیدات اخیر امریکا مبنی بر حمله به عراق و اهداف نظامی‌ایران دراین کشور گفت:«آنچه در عراق اتفاق می‌افتد مسأله داخلی این کشوراست و حشدالشعبی و نیروهای مقاومت در عراق بخشی از نیروهای مسلح و رسمی‌این کشورهستند وهر تهدیدی با واکنش دولت و ملت عراق باید مواجه شود که شده و واکنش‌های خوبی نشان داده‌اند. آنچه به ایران مربوط می‌شود سخن‌های بی ربطی است که امریکایی‌ها مطرح کردند که اگر نیروهای عراقی اقدامی‌صورت دهند ایران و دیگران را مقصر می‌دانند».
وی افزود:«ما گفتیم که دوستانی درعراق داریم ولی اینکه آنها به نیابت از ما بخواهند کاری کنند و یا از جایی دستور بگیرند طبیعتاً درست نیست. آنها خودشان می‌توانند از منافع و سرزمینشان دفاع کنند. ولی اگر امریکایی‌ها بخواهند این حرف‌ها را دستمایه تهدید کنند قطعاً با واکنش شدید ایران و نیروهای مسلح ما مواجه خواهند شد که ما توصیه کردیم که در اظهاراتشان قدری دقت کنند». سخنگوی وزارت خارجه در این نشست با همه دولت‌ها و ملت‌هایی که ویروس کرونا در آن کشورها شیوع یافته ابراز همدردی کرد و ادامه داد: «از رنج کسی خوشحال نیستیم و با همه ابراز همدردی می‌کنیم اگرچه برخی دولت‌ها و کشورها خواستند این موضوع را سیاسی کرده و از این آب گل آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند ولی ملت ایران اینگونه نیست.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی به کمک‌هایی که دولت و ملت ایران در مبارزه با کرونا دریافت کرده است اشاره کرد و افزود:«۳۰ کشور و سازمان‌های مردم نهاد ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های ما کمک‌هایی را جمع آوری کرده و ارسال کردند که جا دارد از همه آنها قدردانی کنیم».
موسوی با بیان اینکه هیچ درخواستی برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از امریکا نداشته و نخواهیم داشت، گفت:« آنچه شاهد بودیم آنها می‌خواستند ازاین فرصت استفاده کنند و ایران پای میز مذاکره بیاید.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «اگر منظورشان این باشد که ما درخواست رسمی‌برای رفع تحریم‌ها نداشتیم اقداماتی که ایران انجام داده و درخواست‌های مقامات ما از سازمان‌ها و دبیرکل سازمان ملل رأی موقت دیوان بین‌المللی دادگستری همه نشانگرآن است که ایران تحریم‌های امریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار برچیدن این تحریم‌هاست». او افزود:« ما مایل هستیم دو مسأله مورد توجه دنیا قرار بگیرد اینکه این تحریم‌ها برداشته شود و مسأله دوم نیازی است که ما برای دسترسی به منابع مان در خارج از کشور داریم. پول ملت ما در برخی کشورها به خاطر فشار امریکایی‌ها مانده و اجازه نمی‌دهند وارد کشور شود و تمام تلاش دستگاه دیپلماسی برای رفع موانع است و مذاکراتی با کشورهایی که منابع مان در آنجاست انجام می‌دهیم و حتی گفتیم حاضریم این منابع به کانال سوئیس منتقل شود که ما موارد مورد نیاز را خریداری کنیم».
موسوی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند درخواست ایران برای دریافت کمک از صندوق بین‌المللی پول گفت:«متعاقب شیوع کرونا صندوق بین‌المللی پول مبلغی را برای کشورهای درگیر اختصاص داده و ایران هم به عنوان کشوری که متأثر از آن شده است وام را از طریق وزارت اقتصاد و دارایی درخواست کرده و رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد».
وی ادامه داد: «معتقدیم اگر سیاسی کاری نشود و تبعیض قائل نشوند این وام که اضطراری است باید به ایران هم تعلق بگیرد. این رایزنی‌ها ادامه دارد و اگر کسانی مایل هستند در این زمینه مانع تراشی کرده و با سیاسی سازی این بعد را مخدوش کنند چنین نکنند و امیدواریم ایران هم از این شرایط عبور کند».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/3/540064/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها