با رسیدن ایالات متحده به هفته پیک همه گیری کرونا، مقامات بهداشت و درمان هشدار دادند

امریکا در آستانه 11 سپتامبری دیگر




ندا آکیش
خبرنگار
بحران همه گیری ویروس کرونا در ایالات متحده امریکا آنقدر شدت گرفته که «جروم آدامز»، ژنرال برجسته امریکایی نه تنها روزهای پیش رو را به «11 سپتامبر»ی دیگر و «پرل هاربر»ی دیگر تشبیه کرده بلکه می‌گوید، این دو حادثه تاریخی در یک نقطه از خاک ایالات متحده رخ داد اما ویروس کرونا سراسر امریکا را درگیر کرده است. در 11 سپتامبر 2001 برج‌های دوقلوی تجاری در نیویورک هدف حمله تروریستی قرار گرفت و در جنگ جهانی دوم ژاپن به بندر پرل هاربر امریکا حمله هوایی کرد و امریکا را عملاً وارد جنگ جهانی کرد.
به گزارش فرانس 24، روز یکشنبه در حالی دو مقام برجسته بخش بهداشت و درمان امریکا شامل ژنرال جروم آدامز، مسئول بهداری دولت فدرال و آنتونی فائوسی، رئیس اجرایی کارگروه مبارزه با همه گیری کرونا از در پیش بودن روزهای بسیار سخت‌تر و غمبارتر در سراسر ایالات متحده خبر می‌دادند و در تلاش برای آماده کردن افکار عمومی کشورشان برای پذیرفتن یک فاجعه انسانی بودند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بار دیگر ژست خوشبینانه گرفت و با بیان این مطلب که «در انتهای این تونل تاریک روشنایی می‌بینم» خواست از جدیت این همه‌گیری بکاهد.
ژنرال جروم آدامز روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز به تمام امریکایی ها هشدار داد و گفت: «این زمان، برای ما زمان پرل‌ هاربر و ۱۱ سپتامبر خواهد بود که فقط نه در یک نقطه، بلکه در سراسر کشور روی خواهد داد. و می‌خواهم امریکایی‌ها این را بفهمند.» او افزود: کاملاً صریح می گویم که این هفته سخت‌ترین و غمبارترین هفته برای امریکایی‌ها خواهد بود.
آنتونی فائوسی هم در گفت و گو با سی بی اس با بیان این مطلب که «یک هفته بد» در پیش است، گفت: نمی‌توانم بگویم که ما همه گیری را کنترل کرده‌ایم. چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.
تناقض‌گویی‌های کرونایی آقای رئیس جمهور
ترامپ هم در کنفرانس خبری روز یکشنبه در اظهاراتی متناقض از یک سو هفته پیش رو در امریکا را «هولناک» توصیف کرد و از سوی دیگر ادعا کرد، بزودی از شمار تلفات بیماری کووید 19 در نیویورک کاسته خواهد شد و «در پایان این تونل روشنایی دیده می شود.»
او گفت: ما مطمئن هستیم که در روزهای پیش رو امریکا پیک این همه‌گیری هولناک را تحمل خواهد کرد. تضمیمن ما برای خروج از این جنگ مرگ و زندگی پزشکان و پرستاران عالی‌مان و کارکنان بخش بهداشت و درمان‌مان هستند که در خط مقدم ایستاده‌اند.
این سخنان متناقض ترامپ با چاشنی خوشبینی در حالی است که مقامات فدرال و فرمانداران ایالت‌ها و شهرهای امریکا به هیچ وجه از عملکرد دولت در مقابله با کروناویروس راضی نیستند و روز یکشنبه همگی از کاخ سفید درخواست کردند یک استراتژی واحد و یکپارچه برای رویارویی با همه‌گیری ویروس کرونا اتخاذ کند. هفته گذشته ترامپ باز هم حاضر نشد فرمان «ماندن در خانه» را برای سراسر ایالات متحده صادر کند و بار این مسئولیت را بر دوش ایالت‌ها گذاشت. در حال حاضر در تمام ایالت‌های امریکا به جز 8 ایالت آرکانزاس، آیووا، نبراسکا،‌ داکوتای شمالی، کارولینای جنوبی، داکوتای‌جنوبی، یوتا و وایومینگ مقام‌های محلی فرمان قرنطینه خانگی صادر کرده‌اند اما ترامپ حاضر نیست یک فرمان سراسری در این باره بدهد. کارشناسان پزشکی کاخ سفید پیش‌بینی کرده‌اند، چنانچه قرنطینه خانگی تمام و کمال رعایت نشود، دست کم  ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار امریکایی در اثر بیماری کووید-۱۹ از بین می‌روند. شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا دیروز یکشنبه در سراسر امریکا از مرز ۳۳۶ هزار تن گذشته بود و شمار جان‌باختگان هم با رقم ۹۵۷۳ چیزی نمانده بود که به 10 هزار نفر برسد.
به گزارش پولیتیکو، ترامپ همچنین به تقاضای فرماندارانی که با کمبود تجهیزات بهداشتی و درمانی مواجه هستند، پاسخ مناسبی نداد و کوشید مسئولیت این مسأله را از دوش دولت فدرال برداشته و بر دوش دولت‌های محلی یعنی خود فرمانداران بگذارد. جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید هم گفتند، ایالت‌ها نباید به انبار ملی استراتژیک چشم بدوزند و درصدد تأمین نیازهای دارویی و تجهیزاتی خود از این انبار باشند.
این در حالی است که فرماندار لوئیزیانا یکی از مناطقی که بشدت با بحران کووید 19 درگیر است از کمبود ملزومات درمانی شکایت کرده و گفته است، این ملزوماتی که وجود دارد کمتر از یک هفته هم دوام نمی‌آورد.
یکشنبه امیدبخش ایتالیا، اسپانیا و فرانسه
در شرایطی که پیش روی ایالات متحده یک هفته بسیار سخت و غمبار قرار دارد، در اروپا به نظر می‌رسد از شدت همه گیری ویروس کرونا تا حدودی کاسته شده باشد.  در ایتالیا که با رقم 15 هزارو 887، تاکنون در سطح جهان بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر کرونا را داشته، روز یکشنبه شمار جانباخته ها به 525 نفر رسید، رقمی که کمترین آمار در طول دو هفته گذشته است. آنجلو بورلی، یک مقام ارشد بهداشت و درمان ایتالیا این اتفاق را به فال نیک گرفت و گفت: این یک خبر خوب است اما ما نباید گارد خود را پایین بیاوریم و باید به مبارزه ادامه دهیم.  وزارت بهداشت فرانسه هم روز یکشنبه اعلام کرد، شمار روزانه جانباختگان در این کشور در 24ساعت گذشته کاهش یافته و از رقم 441 تن به 357 تن رسیده است. در اسپانیا هم روز یکشنبه برای سومین روز متوالی شمار جانباختگان ویروس کرونا روند نزولی داشت و به 674 نفر رسید در حالی که در هفته گذشته همواره بالای 800 نفر بود.
انتقال بوریس جانسون به بیمارستان
به گزارش گاردین، انگلیسی ها اما روز یکشنبه خوبی را سپری نکردند زیرا از یک سو، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور به خاطر تشدید شدن علائم بیماریش در بیمارستان بستری شد و از سوی دیگر تنها در یک روز 708 نفر در انگلیس بر اثر ابتلا به کووید 19 جان باختند. رقمی که تا کنون در این کشور سابقه نداشت. جانسون حدود 11 روز قبل اعلام کرده بود، تست کرونایش مثبت است و در خانه خود را قرنطینه کرد اما گویا قرنطینه بی فایده بود و روز یکشنبه روانه بیمارستان شد. در چنین شرایطی ملکه 93 ساله انگلیس هم که در روزهای گذشته در قرنطینه به سر می‌برد، در یک سخنرانی کم سابقه در صدد تقویت روحیه انگلیسی‌ها برآمد و با بیان این مطلب که انگلیس بر این بحران غلبه خواهد کرد، از کادر درمانی کشورش و مردمی که در خانه می‌مانند تقدیر کرد و از مردم کشورش خواست به قرنطینه پایبند باشند. او به آنها تأکید کرد، بیایید همچون نیاکان خود نشان دهیم که عزمی راسخ داریم و می‌توانیم کرونا را شکست دهیم. این پنجمین بار در طول 68سال گذشته بود که ملکه انگلیس در زمانی غیر از زمان‌های از پیش مشخص مثل سخنرانی‌های سالانه و ... سخنرانی می‌کرد.
در آسیا هم ژاپن در آستانه تجربه کردن روزهای سخت کرونایی است و از این رو انتظار می رود در این کشور از امروز سه‌شنبه وضعیت اضطراری اعلام شود. قرار بود، شب گذشته (دوشنبه شب) شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با کارشناسان بهداشت و درمان دیدار کند و شرایط را برای اعلام وضعیت اضطراری در سراسر ژاپن بررسی کند. در توکیو، پایتخت ژاپن روز یکشنبه 148 مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد و همین مسأله باعث شد فشارها بر دولت آبه برای اعلام وضعیت اضطراری تشدید شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/4/540066/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها