نشست سه حزب شیعی عراق برای تعیین نخست وزیری جدید




وصال روحانی/ برخی منابع نزدیک به جریان حکمت ملی عراق بامداد دیروز خبر دادند، رهبران سه ائتلاف اصلی شیعه عراق شامل عمار حکیم، رهبر جریان حکمت، نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون و هادی العامری رئیس جریان الفتح در نشستی که شامگاه یکشنبه برگزار شد، درباره گزینه خود به عنوان جایگزین عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق به توافق رسیدند. برخی منابع نیز معتقدند، احتمالاً گزینه مورد نظر آنها مصطفی کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات عراق است.
این دیدار در حالی انجام شده است که عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف تنها 9 روز دیگر فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد. به گزارش سایت خبری تحلیلی «المانیتور»،  مطابق قانون اساسی عراق، هر فردی که مأمور به تشکیل دولت شود، 30 روز فرصت خواهد داشت، کابینه خود را تشکیل داده و وزرای انتخابی اش را به پارلمان معرفی کند. بنابراین الزرفی که از 17مارس (27 اسفند 98) مأموربه تشکیل دولت شده است، تا 16 آوریل (28 فروردین) مهلت دارد تا به توافقی با احزاب، بویژه با احزاب شیعه برسد و درغیر این صورت نامزد دیگری جای او را خواهد گرفت. و البته با توجه به سلسله نشست های احزاب شیعه و از جمله سه حزب و ائتلافی که یکشنبه شب نشست برگزار کردند، به نظر نمی رسد توفیقی دراین راه داشته باشد. دلایل مخالفت این سه حزب که در مجموع 92 کرسی پارلمان را در اختیار دارند، مشخص است. پیش از هر چیز آنها می گویند، الزرفی تابعیت دوگانه دارد و از منظر قانون اساسی فردی که دارای دو تابعیت است، نمی تواند سمت نخست وزیری را داشته باشد. نکته دوم اینکه الزرفی که تابعیت امریکایی- عراقی دارد، مواضع نزدیکی با امریکا دارد. او سال گذشته در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العراقیه گفته بود: «عراق باید سیاست های خود را با امریکا تنظیم کند.» او همچنین از کسانی بود که بعد از ترور قاسم سلیمانی، مخالف رأی پارلمان به خروج امریکا از عراق بود. این دست مواضع چیزی نیست که خوشایند احزاب شیعه و حتی سنی باشد.
با این حال او از هفته گذشته تلاش کرده تا با حمایت از ایران، همسویی خود با امریکا را کمرنگ جلوه دهد. او در همین راستا هفته پیش در توئیتی خواهان کمک جهانی شده بود تا با توجه به شرایط ویژه کرونا تحریم‌های دارویی ایران برداشته شود. او همچنین گفته است که اولویت دولت او تنش زدایی بین ایالات متحده و ایران خواهد بود. او برای نزدیک شدن به ائتلاف الفتح نیز در توئیتی نوشت: «الفتح یک نهاد نظامی عراق است که با هدف مبارزه با تروریسم و نجات عراق ایجاد شده است.» او همچنین تأکید کرده که از جمله کسانی بوده که کمک کرده تا قانونی که به الفتح و نهاد نظامی تابع آن اجازه فعالیت قانونی می دهد، نوشته و در کمیته امور اقتصادی بودجه کافی برای آن در نظر گرفته شود.
او در حالی برای نزدیک شدن به احزاب شیعه تلاش می کند که از امریکا نیز غافل نیست و تلاش می‌کند حمایت امریکا را برای تشکیل کابینه اش داشته باشد. دیدار هفته پیش او با  سفیر امریکا از همین منظر بود. پس از این دیدار سفیر امریکا از احزاب عراقی خواست به دولت الزرفی رأی اعتماد دهند.
دیدگاه اهل سنت و کردها
هرچند سفیر امریکا خواهان رأی اعتماد احزاب به الزرفی شده اما به جز احزاب شیعه که تردید زیادی در این خصوص دارند، دیدگاه اهل سنت و کردها هم چندان مثبت نیست. هر دوی آنها به طور معمول مشکلی با نامزدهایی که نزدیک به امریکا باشند، ندارند، اما هم اکنون بین اهل سنت نیز هستند کسانی که معتقدند بهتراست تا زمان انتخابات زودهنگام پارلمانی عادل عبدالمهدی در سمت مقام عالی دولت موقت بماند. کردها نیز گفته‌اند که تنها در صورتی به الزرفی رأی خواهند داد که مطمئن باشند مشکلی با احزاب شیعی ندارد. آنها تأکید کرده اند، ترجیح می دهند با وجود همه اختلافات روابط خود را با شیعیان حفظ کنند. در همین ارتباط  محمود الهاشمی، مسئول رصد رسانه ای عراق در المانیتور می‌گوید: عبدالمهدی تنها کسی است که می‌تواند منافع هر سه گروه شیعی، کرد و سنی را لحاظ کند. بنابراین شاید بهترین گزینه برای خروج عراق از این وضعیت نابسامان باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/4/540067/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها