#چین




انتقاد کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت از شفاف نبودن آمارهای کشور چین درباره بیماری کرونا جنجالی شد. بسیاری از اصولگرایان در شبکه‌های اجتماعی از جهانپور خواستند از چین و مردمش عذرخواهی کند و حتی برای عذرخواهی به سفارت چین برود. البته در مقابل کاربران زیادی هم از جهانپور حمایت کردند. سخنگوی وزارت بهداشت پس از این حاشیه‌ها در توئیتر نوشت: « ... و اما، دولت و ملت ‎ایران قدردان دولت ها و ملت هایی است که بویژه در این همه گیری جهانی ‎کرونا در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد. حمایت‌های ‎چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.»
اما کامنتی که سفیر چین در ایران برای این توئیت جهانپور نوشت باعث شد کاربران ایرانی به او واکنش زیادی نشان دهند. او نوشت: «آقای عزیز ، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید» پاسخی که به نظر بسیاری از کاربران ادبیات مناسبی نداشت.
دیروز ظهر جهانپور در نشست خبری هرروزه‌اش با اشاره به این ماجراها گفت سلامت را سیاسی نمی‌کنیم و دولت چین کنار ما بودند. او گفت: "ما نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران بگیریم اما تلاش خود را به کار می‌گیریم که حوزه سلامت، رنگ و بوی سیاسی نگیرد. دارو و تجهیزات پزشکی همچنان تحریم است و کشورهایی بودند که در شرایط تحریم کنار مردم ما ایستادند و دولت و ملت چین در قالب سازمان‌های مردم نهاد بیشترین پشتیبانی را در حوزه تجهیزات پزشکی برای ما داشته‌اند که این یک واقعیت است."
واکنش کاربران ایرانی را به این ماجراها بخوانید: «آقای دکتر! بخاطر بیان جملاتی که موضع رسمی کشور ما نبوده از همه عذرخواهی کنید، بندازید گردن خستگی و کار شبانه روزی که همه می‌دانیم این ایام درگیرش هستید. به سفارت چین بروید و یا تلفنی از سفیر چین برای همکاری هایشان تشکر کنید تا روی ترامپ بیشتر سیاه شود»،  «بعضی کشورها فریب آمار نادرست چینی ها رو نخوردند چون این کشورها مثل کره جنوبی و یا سنگاپور سابقه مواجه با بیماری های حاد تنفسی رو، در سال های گذشته داشتند و می دونستند که با بیمارهای اینچنین چطور مقابله کنند. اما کشورهای دیگه که این تجربه رو نداشتند فقط به آمار چینی ها اکتفا کردند»، «از دیوار وزارت بهداشت نرن بالا یه وقت؟»، «نه چین نه هیچ کشور دیگری، به ایران لطف نمی‌کنه. بلکه منافع کشورها هم‌پوشانی پیدا کرده و با هم همکاری می‌کنن. پس منافع مشترک راز همکاریه، نه چیز دیگری. اینکه بگی فلان کشور داره با ایران همکاری می‌کنه پس ازش انتقاد نکن، فرای تعارض با استقلال‌خواهی خیلی هم ساده انگارانه‌ است. حالا اگر کسی راجع به جنایات امریکا و اروپا حرفی نزده بود، بله می‌شه بهش گفت تو که راجع به اون مسائل مهم ساکت بلکه عاشقی حالا هم ببند. اما وقتی کسی مقابل غرب منتقد بوده، حق داره درباه چین و روسیه هم حرف بزنه. ولو اشتباه. استقلال‌خواهی محترم و بسیار مهمه.» ، «حالا اصولگرایان به یک باره دلواپس چین‌ شدند؛ یادشان نرود همین چین میلیاردها‌ دلار پول ایران را به بهانه تحریم بلوکه کرده است. یادشان نرود چینی‌ها با تحریم امریکا از توسعه پارس جنوبی کنار کشیدند. یادشان نرود سر دور زدن تحریم چقدر بالاسری می‌گیرند. چین‌ در ‎کرونا مقصر است نه مظلوم.»
«حرف جهانپور درست بود چون از آمار وحشتناك خبر داره! چين دنيا رو گول زده و اگه همه دنيا جلو وايسن به فنا ميره! در اين يك ماهه اندازه نصف كل فوتی‌های يك سال فوتی داشتيم!»، "‏‎آقای دکتر جهانپور هردو فرمایش شما را صحیح می‌دانم. هم در مورد اهمال علمی چین در مورد کوچک نمایی کرونا و هم در مورد کمک های چین بعد از همه گیری در ایران!".

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/15/540123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها