سدها درخراسان رضوی سرریز شد

خسارت های گسترده سیل در سبزوار و داورزن


زهره افشار
 خبرنگار
در پی اعلام هشدار وضعیت نارنجی در استان خراسان رضوی؛ سیل موجب وارد آمدن خسارت های فراوانی به بخش های کشاورزی، تأسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی روستایی دراین استان شد .
  « حجت علی شایان فر» مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی درگفت وگو با «ایران» تصریح کرد : شدت بارش ها دراین استان در شهرهای سبزوار و داورزن بوده به گونه ای که در ۴۸ ساعته شنبه و یکشنبه بیش از۶۰ میلیمتر بارش دراین دو شهرستان به ثبت رسیده است . در روستای «بهانگر» داورزن ده ها واحد مسکونی روستایی دچار آبگرفتگی شدند که نیروهای امدادی مجبور به انتقال ۳۰ خانوار این روستا به روستای «مهر» شدند که در نزدیکی آن واقع است . وی افزود : علاوه بر خسارت گسترده سیلاب به بخش کشاورزی این دوشهر، برق ۱۵ روستا نیز قطع شده بود که با تلاش های صورت گرفته درنهایت درعصر روز گذشته (یکشنبه ) برق این روستاها وصل شد . به گفته شایان فر شدت بارش ها در بازه های زمانی کوتاه به حدی بوده که دو سد «کمایستان»و «یام» درشهرستان « جوین » سر ریز کرد .
وی افزود : در روزهای گذشته نگران سیل در پایین دست این سدها بودیم  و زمینه ها و امکانات انتقال روستاییان ساکن دراین مناطق فراهم شد اما خوشبختانه سیلاب دراین منطقه مهار شد . ظرفیت این دو سد معادل یک و نیم میلیون لیترآب است که تکمیل شده است . اما مخزن سدهای دیگر استان هنوز گنجایش دارد . سیلاب همچنین محور اصلی سبزوار- شاهرود ، کاشمر- نیشابور ، بردسکن و طبس را برای ساعاتی بسته بود که بعد از چند ساعت بازشد اما هنوز ده ها راه روستایی در خراسان رضوی زیر سیلاب قرار دارد .  مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی خاطر نشان کرد : خوشبختانه سیل این استان خسارت جانی نداشته و بررسی برای حجم خسارت به بخش کشاورزی و تأسیسات و واحدهای مسکونی به زودی آغاز می شود . بارش های خراسان رضوی تا سه شنبه ادامه دارد ونیروهای امدادی تا اطلاع ثانوی درآماده باش هستند .میانگین بارش سالانه در خراسان رضوی بین ۲۰۰ تا ۲۱۵ میلیمتراست که به گفته شایان فر بارش هایی که از آغاز سال آبی جاری (اول مهر ماه ) تاکنون باریده ازاین میزان هم فراتر رفته و انتظار می رود میانگین بارش ها دراین استان بسیار بیشتر از سال های قبل شود .

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7320/8/540416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها