اخبار




تأثیر کرونا بر قیمت کالاهای اساسی
رشد قیمت 21 قلم کالا دراسفند 98

گروه اقتصادی / در اسفند ماه سال گذشته و همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کووید 19 در کشور، روند قیمتی کالاهای اساسی نیز تغییر کرد و بدین ترتیب تأثیر توأمان فشار تقاضا درآخرین ماه سال (همانند سال های قبل) و شیوع کرونا باعث رشد قیمت اکثر کالاها دراسفند گذشته شد.
براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، از میان 24 قلم کالای اساسی رصد شده در کشور 21 قلم کالا با افزایش قیمت نسبت به ماه قبل (بهمن) مواجه شد و تنها سه قلم کالا افت قیمت داشت. دراین ماه بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی بود که نسبت به بهمن 29.8 درصد ارزانتر شد. این درحالی است که این محصول در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیزافت 12.4 درصدی را تجربه کرده است. پس از گوجه فرنگی، خیار با کاهش قیمت 4.1 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. این محصول نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.6 درصد افت داشته است. همچنین رب گوجه فرنگی نیز افت 4 دهم درصدی قیمت را تجربه کرده است. رب گوجه هم در مقایسه با اسفند سال 97 با کاهش قیمت 10.1 درصدی همراه است. اما در مقابل 21 قلم کالا نسبت به بهمن ماه افزایش قیمت داشته است. دراین ماه بیشترین افزایش قیمت متعلق به پرتقال داخلی بوده که 19.4 درصد بوده است. پس از آن پیاز 17.2 درصد، سیب زمینی 10.7 درصد، موز 9.4 درصد و سیب درختی با 9.2 درصد بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده اند.
گفتنی است درآخرین ماه سال به دلیل شیوع کووید 19 و قرنطینه خانگی، تقاضا برای کالاهای اساسی با افزایش شدیدی همراه شد که این رشد تقاضا افزایش قیمت را نیز به همراه داشت.

هر ماه تعطیلی کسب‌وکارها
زیان ۲ واحد درصدی به GDP

بر اساس جدیدترین تخمین‌های سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، تعطیلی کسب و کارها به‌طور مستقیم، بخش‌هایی مشتمل بر یک‌سوم از تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ را متأثر ساخته است. از سوی دیگر، هر ماه تعطیلی کسب و کارها، زیانی معادل ۲ واحد درصد کاهش در رشد تولید ناخالص داخلی سالانه اقتصادهای بزرگ را به همراه دارد.
 سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به‌منظور تأمین منابع لازم برای مقابله با فوریت‌های بهداشت عمومی در راستای مقابله با شوک‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، توصیه‌های اقتصادی را به دولت کشورهای مختلف ارائه داده است که چهار مورد زیر را شامل می‌شود:
پیشنهاد اول این سازمان آن است که دولت‌ها باید به‌منظور پاسخگویی به چالش‌های بهداشت و درمان، همکاری‌های بین‌المللی خود را افزایش دهند. همچنین باید اطمینان حاصل شود که واکسن‌ها و داروهای مقابله با این بیماری، پس از تهیه و تولید، در سریع‌ترین زمان ممکن به دست افراد خواهد رسید. در این راستا، نهادهای تنظیم‌گر باید نسبت به حذف موانع تنظیمی در ارتباط با واکسن و درمان کرونا اقدام کنند. سومین پیشنهاد آن است که دولت‌ها باید سیاست‌های مشترک را جانشین روش‌های ناهماهنگ کنند. از سوی دیگر، تأمین مالی سپرهای محافظتی فوری برای مقابله با اثرات منفی این ویروس و تسریع احیای اقتصادی از سوی دولت‌ها ضروری است. این اقدامات محافظتی باید بخش‌های «بهداشت و درمان»، «مردم» و «بنگاه‌ها» را شامل شود./ ایسنا





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7321/5/540482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها