رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌وگو با «ایران»:

صنایع غذایی مازندران کمترین زیان دیدگان کرونا


پریسا عظیمی
 خبرنگار
43 درصد تولید ناخالص استان مازندران مربوط به صنایع غذایی است، در مدتی  که بسیاری از اصناف تعطیل بودند صنایع غذایی این استان فعالیت داشتند تا مردم برای تهیه نیازهایشان به مشکل و کمبودی برنخورند. همین باعث شد این مشاغل کمترین زیان را به‌خاطر کرونا ببینند. «حسین قلی قوانلو»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت و گو با «ایران» با اعلام این مطلب همکاری کسبه، اصناف و بازاریان استان را در تعطیلی مغازه‌ها و محل کسب درآمدشان قابل تقدیر دانست و افزود: بیشتر اصناف استان از دو هفته قبل از عید نوروز مغازه‌های خود را با هدف کاهش رفت و آمد مردم و قطع زنجیره انتقال ویروس تعطیل کردند. به گفته وی، مازندران جزو استان‌هایی است که بازار و اصنافش نقش اساسی در تولید ناخالص داخلی استان دارند، بنابراین برای چنین استانی روند تداوم تعطیلی بازار و اصناف به‌طور حتم سخت و مشکل‌ساز خواهد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با اشاره به اینکه تقریباً 156 هزار واحد صنفی استان از یکم تا 14 فروردین سال 1399 کارشان را تعطیل کردند. 2هزار واحد صنفی هم به دلیل توجه نکردن به تذکرات مسئولان ما برای تعطیل کردن کارشان پلمب شدند و 8 هزار واحد صنفی که در صنایع مختلف فعال بودند، نیز در این مدت داوطلبانه کسب و کارشان را تعطیل کردند که جای قدردانی دارد.
قوانلو با بیان اینکه بیشتر اصناف مازندران در حاشیه شهرها قرار دارند و در مراکز و نقاط شلوغ نیستند، اظهار داشت: باز شدن آنها و شروع به کارشان مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، براین اساس طبق پروتکلی که از سوی دولت به‌طور سراسری اعلام شده اصناف این استان از 23 فروردین ماه جاری فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند. البته واحدها و اصنافی که باز می‌شوند هم باید با توجه به نکات دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت کنند.
وی همچنین کمتر از 20 درصد اصناف استان را مربوط به خواربار فروشی‌ها عنوان کرد و گفت:  باز بودن آنها باتوجه به نکات مذکور مشکلی ایجاد نمی‌کند  15 درصد دیگر اصناف هم مانند واحدهایی که کار تعمیراتی انجام می‌دهند و یا اصنافی مانند سازندگان در و پنجره و... با رعایت شرایطی که به آنها اشاره شد می‌توانند کار خود را آغاز کنند. با این تفاسیر بازهم بیش از 50 درصد واحدهای صنفی استان با توجه به شرایط فعلی تعطیل می‌مانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7321/8/540490/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها