رفع مشکلات هنرمندان اولویت ماست




قادر آشنا
  مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری موجب شده هنرمندان کشورمان ضررو زیان‌های مالی بسیاری را متحمل شوند و در این بین هنرمندان حوزه تئاتر هم مستثنی از این  مشکلات و بحران بوجود آمده  نبوده‌اند. اما این موضوع از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ نخست مشکلات هنرمندان تئاتر در ایام کرونا و دیگر شرایطی که درآن قرار داریم و موضوع کلی مشکلات هنرمندان تئاتر است. بحران شیوع کرونا شرایط حال حاضر کشورمان است که تقریباً کل جهان با آن روبه‌رو شده‌اند و بالطبع ما نیز گریبانگیر این مصیبت وارد شده هستیم و هنرمندان تئاتر مانند دیگر صنوف فرهنگی و هنری چون نشر، موسیقی، سینما و... مستثنی از این قاعده نبوده است و همان‌طور که اعلام شده طبق تصمیم دولت، مشاغل آسیب‌دیده از کرونا مورد حمایت قرار می‌گیرند و در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تمهیدات لازم و بسیار خوبی را انجام داده است.
بلافاصله بعد از اتفاقات بوجود آمده و حتی پیش از آنکه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی را برعهده بگیرم، در زمان مدیریتم بر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این مبحث بوجود آمد که برای ناشران و کتاب‌فروشان چه تدابیری باید اندیشیده شود آن هم در روزهای باقیمانده به بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب که به عبارتی بزرگترین گردش مالی صنعت نشر در این ایام بوده است اما با شیوع این بیماری و تعطیل مراکز فرهنگی و هنری برپایی این نمایشگاه به تأخیر افتاد. بنابراین در همان هفته‌های ابتدایی اسفند ماه سال گذشته، دکترصالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه دادند و مباحث و کارشناسی‌های لازم هر معاونت بررسی و انجام گرفت و این موضوع مصادف بود به آمدن من به معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی اما  درهمان جلسه نخست بررسی و جمع‌بندی‌های لازم انجام گرفت و طبق برآورد قرار براین شد هنرمندانی که دراین مدت کارهایی آماده ارائه و اجرا دارند و همچنین تماشاخانه‌های خصوصی و استیجاری که مشکلات هزینه پرداخت قبوض آب، برق و گاز و نیروی انسانی را دارند و همچنین گروه‌های هنری در تهران، شهرستان‌ها و... از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند و دکتر صالحی و دکتر حسینی معاون هنری وزیر به جد پیگیر این موضوع  بودند و خوشبختانه به جمع‌بندی‌های خوبی رسیده و امیدواریم اتفاقات خوبی هم صورت بگیرد. از سوی دیگر براین نظر هستیم اگر این موضوع میسر شود و حمایت لازم انجام بگیرد تلاش ما براین است که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای پخش آنلاین نمایش تئاتر بهره ببریم که ان‌شاءالله تداوم هم خواهد داشت. لازم به ذکر است طی صحبت چند روز گذشته با همکاران براین تصمیم هستیم در ایام کرونا و حتی بعد از این ایام، برای شادی و نشاط مردم  در حوزه کودک و نوجوان، اجرای نمایش‌های سنتی و تئاترهای خیابانی برنامه‌های خوبی در نظر بگیریم و امیدوارم به  یک جمع‌بندی خوبی دست یابیم تا این برنامه‌ها در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین پخش شود و در مقابل خدمت اندکی هم به هنرمندان تئاتر داشته باشیم .
 نکته دیگر در مورد بیمه بیکاری هنرمندان است که این موضوع هم از سوی صندوق اعتباری هنرمندان مورد  بررسی است، همچنین مجموعه هنرمندان پیشکسوت هم در ساختار دیگری حمایت می‌شوند. مبحث آخر پرداخت عمده مطالبات هنرمندان تئاتر در سال ۹۸ است که با حمایت دکتر صالحی و دکتر حسینی که پیگیر این موضوع بودند مطالبات شش ماهه اول سال گروه‌های نمایشی پرداخت شد و همچنین عوامل برگزار کننده جشنواره تئاتر فجر نیز در یکی دو روز آینده مطالبات خود را دریافت خواهند کرد و مابقی هم طی همین روزهای آینده بدهی‌هایشان تسویه خواهد شد. من به عنوان کسی که توفیق پیدا کردم تا خادم هنرمندان باشم هر کاری از دستم بر بیاید کوتاهی نخواهم کرد و تلاش می‌کنم مشکلات هنرمندان شریف و فهیم تئاتر برطرف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7321/12/540518/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها