آب و برق علیه‌ کرونا


علی علی‌زاده گماری
فعال فرهنگی
شوک کرونا و اضطراب جمعیتی آن، به نسبت دیگر پیشامدهای ناگوار معاصر ناگوارتر به نظر می‌رسد. سایه‌ای شوم که بر کره‌ خاکی چنگ انداخته و جسم و جان مردم جهان را آزرده است. بلایی بزرگ که یادآور مهیب‌ترین بلایای طبیعی، جنگ‌های جهانی و بیماری‌های لاعلاجی است که بدسرنوشتی بشر را فرایاد می‌آورد.
گفتمان غالب این روزها، هم‌زیستی و نجات است. جهانی که پیش از این شاید از سلسله‌های طبقاتی در رنج بود، در مواجهه‌ با این بلا جغرافیایی امن و ایمن درخود سراغ ندارد و یک سره تلاش همه‌ عالمان علوم پایه برمهارهمه‌گیری و تولید شیوه‌های پیشگیری و درمان بیماری متمرکز است. این امکان، شاید اکنون آرزویی دور به حساب بیاید اما بشر با تکیه بر نظام زیست‌محیطی و فرآیندهای دانش‌بنیان و اشتراک وضعیت قطعاً دراین نبرد پیروز خواهد شد. افسران این نبرد پزشکان و پرستاران و درمان‌اندیشانی هستند که وجود خود را بی‌دریغ، خرج کرده‌اند و پیاده‌نظام آن همه‌ دستگاه‌ها و پایگاه‌هایی است که به تدارک این پیروزی، عقبه‌ امن و امانی را در حوزه‌های خدماتی و رفاه فراهم می‌کنند.
وزارت نیرو به عنوان مرتبط‌ ترین ساختار صنعتی که تولیت زیرساخت‌های رفاهی جامعه را برعهده دارد، نقش غیرقابل انکاری در مبارزه‌ با نظام تدافعی پشت سر و پیش رو داشته است.«تولید پایدار» و«توزیع مطلوب» آب و برق در شرایطی که نیروی انسانی متخصص این وزارت نیز از تهاجم کرونا درامان نبوده است، قابل ستایش است. تأمین و تدارک آب و برق، متضمن اجرای بسیاری از تکالیف بهداشتی است و شاید دشواری این وظیفه چندان به چشم نیاید اما دستیابی به سلامت و کنترل بیماری بی هیچ اغراقی وابسته به تداوم پایداری تولید آب و برق است. این دشواری وقتی دو چندان قابل باوراست که به اتفاقاتی همچون سیلاب‌های عظیم سال گذشته و نگرانی‌های ناشی از سلامت سدها و تخریب‌های تأسیسات و صنایع اشاره کنیم. حجم ناگزیری از مسئولیت و تعهد که در اوج خستگی و فشار سال پیش با نبردی بزرگ‌ترمواجه شده است و بنا به رسالت کاری و منشور اخلاقی خود هیچ از خدمتگزاری کوتاه نیامده است.
کرونا به این دشواری دامن زده است اما به رعایت سلامت مردم و آسایش خلق، تکالیفی نو به دیگر تکالیف این وزارت افزوده شده است که از آن جمله می‌توان احتیاط حداکثری در بهداشت سیستم تصفیه و توزیع آب مصرفی، سخت‌گیری‌های سیستماتیک در مدیریت پسماندهای بیمارستانی که عموماً درگاه‌هایی به رودخانه‌ها دارند، پیش‌اندیشی ایام پرمصرف آب و برق در تابستان پیش رو و مدیریت منابع و ارائه‌ الگوهای مصرف متناسب با وضعیت همه‌گیری اشاره کرد. از دیگر سو مواردی هم چون تعویق مطالبات مصرف عمومی و امکان بخشودگی هزینه‌های آب و برق ساختارهای درمانی می‌تواند جلوه‌هایی از تلاش برای تأمین آرامش اجتماعی و زمینه‌سازی تداوم مقابله‌ عمومی با همه‌گیری بیماری باشد. به اعتقاد نگارنده اهتمام دولت در تأمین بسته‌های اقتصادی و معیشتی و تزریق پول به بدنه‌‌ آسیب‌پذیر رصد شده قابل ستایش است اما شاید پیش‌کار پرهیز از تورم‌های متبوع و مواجهات اعتراضی همین رویکرد بخشودگی‌های هزینه‌های مصرف است که می‌تواند جایگزین برخی اقدامات پرهزینه شود. بحران کرونا نیاز به آرامش و همدلی دارد و مشارکت در تأمین این نیاز، وظیفه‌ای همگانی است که در آمایش خبری و پیمایش‌های رسانه‌ای موفق بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/9/540720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها