اخبار




ساخت ماهواره کوچک در دستور کار پژوهشگاه فضایی

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: مسیر توسعه ماهواره‌های کوچک ارزانقیمت را در کنار توسعه ماهواره‌های بزرگ مخابراتی و سنجش از دور به عنوان برنامه راهبری فضایی کشور در سال ۹۹، طی می‌کنیم.
به گزارش مهر، حسین صمیمی با اشاره به تغییر و تحولات جهان در توسعه فناوری فضایی، گفت: هم اکنون شاهد حرکت کشورهای دارای دانش فناوری فضایی برای ساخت ماهواره‌های کوچک، سبک و ارزانقیمت در قالب منظومه ماهواره‌ای هستیم. وی گفت: پرتاب ماهواره‌های کوچک به راحتی صورت می‌گیرد و این ماهواره‌ها سرویس‌هایی به مردم ارائه می‌دهند که ارزش افزوده زیادی ایجاد خواهد کرد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تأکید بر اینکه نباید تصور کنیم که حتماً نیاز به ساخت ماهواره بزرگ داریم، ادامه داد: ما نیز در کشور به دنبال راهی خواهیم بود که دسترسی ارزان و سریع به فضا را فراهم کنیم. صمیمی گفت:هم اکنون در برنامه راهبردی فضایی کشور، یک مسیر توسعه ماهواره را طی می‌کنیم که شامل توسعه ماهواره‌های مخابراتی مانند ماهواره‌های ناهید ۱ و ۲ و ماهواره‌های سنجشی مانند ماهواره‌های پارس ۱ و ۲ می‌شود. در کنار آن نیز یک خط جدید از ساخت و تولید ماهواره با تمرکز بر ماهواره‌های کوچک‌تر اضافه خواهیم کرد که ارزانقیمت هستند و پتانسیل پرتاب آنها در کشور وجود دارد. به این ترتیب زمانی که این ماهواره‌ها در مدار قرار می‌گیرند به راحتی قابلیت سرویس‌دهی خواهند داشت. وی افزود: ما در پژوهشگاه فضایی ایران برای سال ۹۹ ادامه ساخت ماهواره مخابراتی ناهید ۲ را در دستور کار داریم و در کنار ساخت مدل پروازی این ماهواره و ساخت بلوک انتقال مداری، تمرکز زیادی روی سایر پروژه‌های توسعه فناوری نیز خواهیم داشت.
 گفتنی است ماهواره ناهید ۲ نسخه عملیاتی شده ماهواره ناهید یک است که با طول عمر دو سال و با امکانات به روز شده به فضا ارسال خواهد شد. قرار است برای ماهواره ناهید ۲ از سامانه بومی بلوک انتقال مداری استفاده شود.

مسدود سازی ایمیل‌های آلوده با نام کرونا از سوی گوگل

گوگل به تازگی اعلام کرده که در هفته گذشته از ارسال میلیون‌ها ایمیل آلوده به بدافزار و ویروس با عنوان گمراه‌کننده ویروس کرونا به کاربران جی‌میل جلوگیری کرده است.
به گزارش ایسنا، بیانیه منتشر شده از سوی شرکت گوگل نشان می‌دهد که در هفته گذشته هکرها و مجرمان سایبری قصد داشتند از طریق ارسال ایمیل با موضوع ویروس کرونا که هم اکنون یکی از موضوعات داغ جهان است، روزانه حدود ۱۸ میلیون بدافزار و ویروس را به کاربران پست الکترونیکی جی‌میل منتشر کنند تا با حملات فیشینگ و سایبری بتوانند به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند.
گوگل همچنین اعلام کرده که در هفته گذشته بالغ بر ۲۴۰ میلیون پیام اسپم در مورد ویروس کرونا را در سرویس خود مسدود کرده است.
بر اساس گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، در ادامه این بیانیه گوگل به تمامی کاربران پست الکترونیک جی‌میل هشدار داده هکرها و مجرمان سایبری با سوء‌استفاده از ترس و نگرانی افراد در مورد ابتلا به ویروس خطرناک کرونا در تلاش هستند تا با حملات فیشینگ کاربران را مورد هدف قرار دهند و به اطلاعات خصوصی و حساب های کاربری آنها دسترسی و نفوذ پیدا کنند.
کارشناسان گوگل از تمامی کاربران جی‌میل درخواست کرده‌اند تا با تکمیل و به روز‌رسانی قسمت Security Checkup در حساب کاربری جی‌میل خود، راه نفوذ هکرها را تا حد زیادی ببندند و همچنین از دانلود فایل و باز کردن ایمیل‌های ناشناس خودداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/13/540737/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها