امریکایی ها سپاه را متهم به اقدامات تحریک کننده در خلیج فارس کردند

ایران: ما در خانه خود هستیم شما اینجا چه می‌کنید




گروه سیاسی/ ادعای نیروی دریایی امریکا که حرکت مشکوک چند شناور نظامی ایران در اطراف کشتی های جنگی امریکایی در خلیج فارس باعث ایجاد ناامنی شده است، این گونه از سوی امیرحاتمی، وزیر دفاع ایران پاسخ گرفت که حضور غیرقانونی و متجاوزانه امریکایی ها در منطقه خلیج فارس است که باعث ناامنی شده است.
بامداد پنجشنبه به وقت تهران بود که ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای مدعی شد که یازده شناور نظامی ایرانی در محدوده‌ شمال خلیج فارس به شش کشتی جنگی از ناوگان نیروی دریایی امریکا نزدیک شده و برای آن‌ها مزاحمت ایجاد کرده‌اند. طبق این بیانیه ادعایی «شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها با فاصله‌ای بسیار نزدیک و با سرعت بالا از نزدیکی دماغه و همچنین قسمت انتهایی ناوهای امریکایی عبور کردند». در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که «شناورهای ایران با فاصله‌ای حدوداً ۹۰ متری از نزدیکی دو فروند ناو امریکایی عبور کردند.» امریکایی‌ها با اشاره به اینکه بارها به شناورهای ایرانی اخطار داده‌اند، اما شناورهای ایرانی پس از یکساعت به این تماس های رادیویی پاسخ داده و از محل دور شدند، مدعی هستند که کشتی‌هایشان در حال عملیات مشترک با بالگردهای امریکایی در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس بوده‌اند.
در حالی که «مارک اسپر»، وزیردفاع امریکا در واکنش به این رویداد، شرایط منطقه خلیج فارس را در هفته جاری معمولی توصیف کرده است، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در گفت گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفته است:‌ «ما در حال بررسی بهترین پاسخ به این رخداد و نحوه منتقل کردن نارضایتی خود از آن چه رخ داد، هستیم». پمپئو همچنین ابراز اطمینان کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به گونه ای رفتار خواهد کرد تا از نیروهای مسلح امریکا و نیروی دریایی این کشور محافظت کند. وزیر دفاع ایران یک روز بعد از بیانیه مدعی جویانه سنتکام یادآور شد که آنچه باعث ناامنی در منطقه خلیج فارس می‌شود در واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه امریکایی‌ها است که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و از این ادعاهای بیخود هم می‌کنند. امیر حاتمی تأکید کرد: «قطعاً مردم ما بصیر هستند و می‌بینند حق با چه کسی است؛ ما در خانه خودمان هستیم و آن‌ها از آن سوی دنیا آمده‌اند تا برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم مشکل درست می‌کنند.»
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به شکایت نیروی دریایی امریکا از رفتار شناورهای ایرانی، یکی از توییت های قدیمی خود را یادآوری کرده است که در آن نوشته بود:‌ «نیروی دریایی امریکا شاید نمی‌داند در حیاط خلوت ما و هفت هزار مایلی خانه خود چه می کند.»
ادعای ناامن سازی ایران در خلیج فارس از سوی نیروهای نظامی امریکا در حالی مطرح می شود که پیشتر وقوع تحرکات خطرناک این کشور در آب های جنوبی ایران، طرفین را تا آستانه یک نزاع جدی رو در رو پیش برده بود. خرداد ماه سال گذشته بود که یک فروند پهپاد جاسوسی متعلق به تروریست‌های نیروی دریایی منطقه سنتکام ارتش امریکا پس ازورود به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت و سرنگون شد.
چندی بعد نیز نزدیک شدن یک فروند جنگنده اف - ۱۸ نیروی دریایی امریکا به حریم هوایی ایران که با اخطار پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به تغییر مسیر شد، وقوع یک درگیری را محتمل کرده بود.
این همه در حالی است که مقام‌های نظامی و دیپلماتیک کشورمان بارها به پیامد حضور گسترده نیروهای نظامی امریکا در آب های خلیج فارس هشدار داده و مسئولیت هرگونه رخداد احتمالی را متوجه دولت این کشور کرده اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7324/3/540756/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها