گزارش «ایران» از دلایل افزایش اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی در روز های کرونایی

مردم : مسئولان حزبی و سیاسی عمل نکردند




حمیده امینی‌فرد
خبرنگار
از آمدن کرونا به کشورمان نزدیک به 3 ماه می‌گذرد، در همین 80 روز هم می‌توان به این نتیجه رسید که چگونه اعتماد عمومی و رضایت اجتماعی از ابتدای آمدن کرونا تا به همین امروز افزایش یا کاهش یافته است. محمدرضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در توئیتی نوشته است: «نظرسنجی اخیرشهرداری تهران و  ایسپا درباره کرونا، حاکی از کاهش نارضایتی از عملکرد دولت و سایر نهادها و شهرداری است. این بهبود وضعیت دلایل متعددی دارد، بعلاوه هرگاه انسجام نهادی و همراهى دستگاه‌های دست‌اندرکار با یکدیگر افزایش یابد، رضایت عمومى مردم نیز افزایش پیدا می‌کند.» اما جواب شما به این نظرسنجی چیست؟ آیا فکر می‌کنید حوزه‌های مختلف از بهداشت و درمان گرفته تا شهرداری‌ها و بخش خصوصی توانسته‌اند در این شرایط سخت، اعتماد شما را به‌دست بیاورند؟
فریده احمدی- کارمند اداره دولتی: «در روزهای اول، هیچ اعتمادی به مسئولان نداشتم، فکر می‌کردم همه دروغ می‌گویند، مخصوصاً اینکه در آن زمان به یکباره اخبار منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ما هنوز نمی‌دانستیم چه وضعیتی داریم و فکر می‌کردیم کل کشور آلوده شده، کمبود ماسک و ژل بهداشتی هم مزید بر علت شد تا نسبت به عملکرد مسئولان بی‌اعتماد شویم. تا اینکه کارشناسان و مسئولان صحبت کردند و متوجه شدیم که ویروس دوره کمون خود را طی کرده. البته روزهای اول کیت و ابزار تشخیصی هم زیاد نبود و مردم به داروخانه‌ها هجوم برده بودند، طبیعی بود که واکنش ما هم منفی باشد. اما بعدها هم در اطرافیان و هم در اخبار دیدیم بر خلاف کشورهای پیشرفته، هیچ سالمند و فرد مبتلایی پشت درهای بسته بیمارستان نمانده و برای همه بیماران بدحال هم با هر سختی شده، امکانات فراهم کرده‌اند، به رغم اینکه بیمارستان‌ها در مضیقه بودند، اما رفتار کادر درمان باعث شد تا اعتمادی که نسبت به پزشکان از دست رفته بود، از نو بازسازی شود.»
هادی قهرمانی- مهندس نرم افزار: «همین که شماره تلفن 4030 راه اندازی شد و با ما تماس گرفتند و احساس می‌کردیم که اگر مبتلا شویم هم راه چاره‌ای هست، امیدوارکننده بود. البته شرایط واقعاً سخت بود، همه در استرس و بلاتکلیفی بودیم، اما در نهایت اوضاع را خوب مدیریت کردند. جالب اینکه زمانی که خبری از اعلام رسمی کرونا در ترکیه نبود، خواهر من در استانبول کرونا گرفته بود و با اینکه بیمه داشت و شهروند ترک محسوب می‌شد، اما بیمارستان‌ها هزینه کامل درمان و بستری را ازاو گرفتند. از این گذشته کمبود ماسک و گرانی مواد ضدعفونی کننده آنجا هم مشکل‌ساز شده بود. خوشبختانه وزارت بهداشت برای هر صنفی، پروتکل جدا آماده کرده و مرتب در رسانه‌ها هم اطلاع‌رسانی می‌شود.»
رویا یعقوبی- حسابدار: «با ازخودگذشتگی و جانفشانی کادر درمان در این مدت، اعتماد همه مردم در حوزه بهداشت بشدت بالا رفته، اگرچه هنوز نگرانی‌هایی از ادامه این وضعیت وجود دارد، محل کار من در مرکزی‌ترین نقطه تهران است و به ناچار هر روز از مترو استفاده می‌کنم، زمانی که ماسک اجباری شد، مردم تا حدودی بیشتر رعایت کردند، اما دو روز نگذشته دوباره همه چیز به شرایط عادی برگشت، اگرچه نمی‌توان به شهرداری خرده گرفت. مردم گاهی سهم خودشان را نادیده می‌گیرند. وقتی کسی ماسک نمی‌زند و مدام بهانه می‌آورد که گران است یا ندارم، اما حاضر است از دستفروش مترو 10 هزار تومن جنس بی‌ارزش بخرد، آیا شهرداری مقصر است؟ وقتی صندلی علامت‌گذاری شده، اما حاضر نیستیم، 10 دقیقه روی پا بایستیم، مسئولان مقصرند؟ وقتی می‌گویند فاصله‌گذاری اجتماعی، اما در میدان میوه و تره بار برای برداشتن چند عدد خیار از روی شانه‌های هم رد می‌شویم، دولت باید جواب بدهد؟! لغو طرح ترافیک واقعاً کمک مهمی به مردم بود.»
مهرنوش رحمتی- خانه دار: «از آنجا که باردارم، هر روز با بیمارستان‌ها و مطب‌ها سروکار دارم. مسئول حراست بیمارستان‌ها تب بیماران را می‌گیرد و اگر کسی ماسک و دستکش ندارد، اجازه ورود نمی‌دهند، ملاقات ممنوع است. اینها اقدامات خوبی است که انجام گرفته و خیالمان را برای ورود به مراکز درمانی راحت کرده است. یا در داروخانه‌ها هم حفاظ پلاستیکی کشیده‌اند تا کسی آلوده نشود، اینها دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است که عملکرد مثبت تلقی می‌شود و نمی‌توان نسبت به این خدمات، بی‌اعتماد بود.»
علی اصغر ریاحی- استاد دانشگاه: «گذاشتن عملکرد مسئولان ما در ترازوی قیاس با دولتمردان خارجی، نقش زیادی در بازسازی اعتماد از دست رفته شهروندان داشته است. خیلی‌ها اول باور نمی‌کردند، اما وقتی از آشنایان و دوستانشان در خارج از کشور پرسیدند، مطمئن شدند که لااقل وضعیت ما به نسبت خیلی جاها بهتر است. مخصوصاً اینکه خیلی از خیریه‌ها، نهادهای نظامی و گروه‌های جهادی هم پای کار آمدند و در شرایطی که به سختی یک ماسک در داروخانه‌ها پیدا می‌شد، همه دست به کار شدند و وضعیت به نفع مردم تغییر کرد. کمک‌های مؤمنانه هم که هر شب از تلویزیون پخش می‌شود، باعث شده تا مردم نسبت به عملکردها امیدوار‌تر شوند.»
مهرداد کارگر فر- بازنشسته: «وقتی پای حزب و گروه سیاسی در میان نباشد و فقط منافع مردم مورد توجه قرار بگیرد، قطعاً اعتماد عمومی هم بالا می‌رود و یک اعجاز شبیه شرایط امروز اتفاق می‌افتد. مردم در کنار مردم قرار می‌گیرند و مسئولیت فقط عنوانی می‌شود، برای انجام کار بیشتر! ما شاهد نمایش انسانیت در جامعه ایران بودیم و امیدوارم بعدها به نام حزب یا جناحی مصادره نشود.»
کرامت ابوالحسنی- مدیر مدرسه دولتی
«معتقدم در دوران کرونا همه امکانات دولت برای جلوگیری از شیوع بیماری بسیج شد، با تعطیلی مدارس در یک طرح ضربتی، دوره‌های مجازی جای کلاس‌های درس را گرفت. البته در مناطق کم برخوردار مشکلاتی وجود داشت، اما در مجموع اتفاق مثبتی رقم خورد. در امریکا برای برگزاری کلاس‌های آنلاین دانشجویی 70 هزار دلار شهریه تعیین کرده‌اند که خب وقتی مقایسه می‌کنید، امیدوار می‌شوید.»
عرفان محمدی- دانشجو: «زمان شیوع کرونا در لندن بودم، تعداد مبتلایان که از مرز هزار نفر گذشت، همه جا قرنطینه شد، مردم بشدت رعایت می‌کردند و اگر ساعت‌ها در صف می‌ماندند هم صدای اعتراض و غر نمی‌شنیدید، در روزهای اول برخی کالاهای مدت دار و بهداشتی، درقفسه‌ها خالی شد. اگر شهروندی هم قوانین را رعایت نمی‌کرد، 800 پوند جریمه می‌شد. دولت از محل مالیات، مبالغی را به شهروندان اختصاص داد، اما اعلام کردند در سال‌های آینده مالیات‌ها افزایش خواهد یافت. اگر با اورژانس تماس می‌گرفتید، یک ساعت پشت خط معطل می‌ماندید و در نهایت می‌گفتند در خانه بمانید. وقتی به ایران آمدم متوجه شدم مسئولان واقعاً خوب عمل کرده‌اند.»
مینو سفیدفر- متخصص اعصاب و روان: «روند ابتلا و فوت در اثر کرونا، حالت افزایشی و کاهشی دارد و دلیل آن هم به خود ما برمی‌گردد. وزارت بهداشت از همان روزهای اول به‌طور جدی به صحنه آمد و ما هم دیدیم، مردم قانع شده بودند و به خاطر همین اعتماد، آمار روند نزولی پیدا کرد. اعتماد به کادر درمان و البته اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی موجب شد به رغم اینکه جریمه نقدی مثل کشورهای دیگر نداشتیم، اما مردم به توصیه‌ها عمل کنند. این اعتماد البته باید دوطرفه باشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7345/5/543041/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها