گزارش کرونایی جامعه شناسان و روان‌شناسان به رئیس‌جمهوری


- روحانی از متخصصان و دانشگاهیان خواسته بود یافته های خود را  به مردم منتقل کنند
- هادی خانیکی ، کیومرث اشتریان ، سید حسن سراج زاده، جلال عباسی شوازی، کوروش هولاکویی، حسن عابد جعفری، رضا صفری شالی، حسن موسوی چلک ، علی پاشا میثمی ، مهرداد عربستانی و مریم رسولیان از فرصت های کرونا برای بازسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی گفتند

- مردم از دلایل  افزایش اعتماد عمومی در روز های کرونایی می گویند

گروه سیاسی/ نهم اردیبهشت ماه، رئیس جمهوری میزبان رؤسای انجمن‌های علمی دانشگاهی کشور بود، شخصیت‌هایی علمی، دانشگاهی و مورد وثوق اجتماعی که با تکیه بر دانش و دیدگاه‌های علمی خود، به تشریح وضعیت و راهکارهای کشور برای مقابله با کرونا پرداختند. در این جلسه، رؤسای انجمن علوم سیاسی، انجمن جامعه شناسی، انجمن رفاه اجتماعی، انجمن گفت‌وگوی شفافیت، انجمن جمعیت شناسی، انجمن انسان‌شناسی، انجمن مددکاری اجتماعی، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علمی اپیدمیولوژی، انجمن پزشکی اجتماعی و انجمن روانپزشکان فرصت یافتند تا در سخنان جداگانه‌ای دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در موضوعات اجتماعی و فرهنگی با محوریت آثار و تبعات کرونا مطرح کنند.رئیس جمهوری در این نشست خطاب به این چهره‌های دانشگاهی، ایرانیان را ملتی با نقاط قوت توصیف کرده بود که با پشت سر گذاشتن مسائل فراوان در 42 سال گذشته، آبدیده شده است. از این‌رو بود که به تأکید روحانی، این ملت توانست با ویروس کرونا به‌عنوان یک دشمن ناشناخته مواجه شود. رئیس جمهوری علت این توفیق را در این واقعیت دانست که نه فقط همه در کنار هم قرار گرفتند، بلکه مردم به هم و به متخصصین و به تخصص احترام گذاشتند. روحانی بر همین اساس از دانشگاه، از متخصصان و از آنان که در حوزه علوم انسانی کار کردند، درخواست کرد که در شرایط کنونی دانش‌ و آنچه‌ که در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و در مراکز تحقیقی جمع کرده و آ‌موخته‌اند را به مردم، بویژه در شبکه‌های اجتماعی عرضه کنیم. صحبت‌های رئیس جمهوری در این نشست، پیش از این منتشر شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، سخنان رؤسای انجمن‌های علمی کشور است که برای نخستین بار منتشر می‌شود.
خانیکی؛ تشکیل ائتلاف انجمن‌های علمی و نهادهای مؤثر اجتماعی
هادی خانیکی که با عنوان رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در جلسه شرکت کرده بود، در ابتدا اشاره‌ای به دو دیدار قبلی مسئولان انجمن‌های علمی دانشگاهی با رئیس جمهوری داشت و پس از تأکید بر ضرورت افزایش برگزاری این دست دیدارها، اظهارات خود را با محوریت کرونا آغاز کرد. او که به گفته خود از منظر ارتباطات و مطالعات فرهنگی به موضوع کرونا می‌پرداخت، این بیماری را پدیده‌ای نو و عالمگیر خواند و گفت که به‌همین مناسبت باید با نگرشی تازه در همه زمینه‌ها سراغ تحلیل این پدیده رفت.  خانیکی با اذعان به ضرورت تقویت مرجعیت و حاکمیت دولت، اظهارکرد که این اتفاق باید همزمان با تقویت نهادهای مدنی و اجتماعی معتبر صورت پذیرد. او مشخصاً پیشنهاد کرد که ائتلاف انجمن‌ها و کرسی‌های علمی و نهادهای مدنی مؤثر تشکیل شود؛ ائتلافی که در کنار کارکردهای مختلفی همچون اعتباربخشی به سیاستگذاری‌ها می‌تواند در ارتقای سرمایه اجتماعی نهاد دولت و حاکمیت نقش اساسی ایفا کند. پیشنهاد دوم خانیکی به رئیس جمهوری، تقویت حس دولت‌داری و همراهی با مردم و کاستن از حس تنهایی مردم به وسیله تقویت همکاری نهادهای علمی و تشکیل نظام جامع اطلاع‌رسانی بود. به گفته این استاد ارتباطات، جامعه ایرانی برای عبور از بحران نیاز دارد به دولت و حاکمیت اعتماد کند و این اعتماد جز با نظام جامع و شفاف اطلاع‌رسانی به دست نخواهد آمد.خانیکی در انتها به اهمیت ارتباطات بحران اشاره و به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد که دولت در کنار حمایت از بخش‌های اقتصادی آسیب‌دیده از بحران کرونا، از منابع رسانه‌ای مستقل از دولت نیز حمایت کند.

3 و 5

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7345/1/543066/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها