سخنگوی دولت خبر داد

بازگشایی اماکن مذهبی، رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها بعد از ماه رمضان



سخنگوی دولت جزئیات جدیدترین تدابیر کرونایی دولت را تشریح کرد. نخست اینکه بازگشایی مدارس به معنای اجباری شدن حضور نیست و دانش‌آموزان در صورت نیاز به رفع مشکلات درسی می‌توانند به مدرسه بروند. علی ربیعی درباره برنامه دولت برای شب‌های قدر هم به دو رویکرد اشاره کرد: برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و صداوسیما برای برگزاری مراسم احیا در برخی مکان‌های باز و درعین حال، موکول شدن تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مساجد و اماکن مقدس به بعد ماه مبارک رمضان.  به‌گزارش ایرنا، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، با اشاره به اینکه مطابق آخرین بررسی‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا، با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و میر، اما افزایش بیماریابی در کشور هستیم، اظهارکرد: امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز می‌رویم و برنامه داریم به یک میلیون و نیم تست برسیم تا غربالگری تکمیل شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه با شرایط اقتصادی و بهداشتی کشور، پنج سناریوی محتمل پیش روی ستاد ملی مبارزه با کرونا بود، افزود: ما براساس شرایط داخلی خودمان، یک سناریو یعنی میان آزاد کردن همه رفتارها و به‌وجود آمدن مرگ‌ها و سناریو سختگیرانه کامل انتخاب کردیم. دستیار اجتماعی رئیس جمهوری ادامه داد: یک سناریو، مداخله نکردن بود که ما آن را دنبال نکردیم، سناریوهای دیگر مداخله حداقلی، مداخله متوسط به سمت خوب، مداخله سنگین و سختگیری حداکثری و آخرین سناریو  هم قرنطینه بود.
ربیعی با بیان اینکه اگر ما سناریوی اول، یعنی مداخله نکردن را انتخاب می‌کردیم، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، تصریح کرد: در سناریوی دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر، تعداد فوتی‌ها در سناریوی سوم ۱۸ هزار نفر، در سناریوی چهارم، ۱۱ هزار و در سناریوی پنجم، عدد کمتری بود که ما در نهایت سناریویی بین سناریوی چهارم و پنجم را انتخاب کردیم. به گفته سخنگوی دولت، انتخاب سناریوی مناسب، آماده بودن نظام بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و نیز بموقع آماده شدن تجهیزات پزشکی‌مان موجب شد تا تعداد فوتی‌های ما حتی از میانگین جهانی هم رو به پایین باشد. هم‌اکنون هم حول و حوش سناریوی چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم.
همکاری زیر 50 درصد در خوزستان
ربیعی درباره وضعیت استان خوزستان نیز با بیان اینکه متأسفانه در این استان روند ابتلا و مرگ رو به افزایش بوده است، این امر را به معنای رعایت نشدن پروتکل‌هاو فاصله‌گذاری‌ها دانست و گفت: من در جلسه قبل از میانگین ۸۳ درصدی (در کشور در زمینه پروتکل‌ها خبردادم) شاخص‌های آماری ما نشان می‌دهد استان خوزستان زیر ۵۰ درصد مراعات و شاخص همکاری وجود داشته است. این یک نشان برای سایر شهرها است. ربیعی در تشریح تصمیمات اتخاذ شده اخیر با بیان اینکه وزارت ورزش مأمور شد ورزش‌های غیرتجمعی را بررسی و به ستاد ارائه کند، اظهارکرد: محدودیت‌های مکان‌های تجمعی کماکان ادامه دارد و ممنوع است. مدارس و آموزشگاه‌های ما هیچ گاه تعطیل نشدند. ستاد ملی کرونا گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم فعالیت‌های آموزشی را مورد تأکید قرار داد. او با تأکید بر اینکه آموزش تعاملی در کنار آموزش صداوسیما دو کار مکمل همدیگر بودند، بیان کرد: نباید زیرساخت به وجود آمده را کنار بگذاریم بلکه باید آن را تقویت کنیم. به لحاظ اینکه برخی از دانش‌آموزان به امکانات اینترنتی یا وسایل لازم، دسترسی نداشتند و امکان عقب ماندن آنان از آموزش وجود داشت، باید برای آنها فکری می‌شد.
ربیعی با بیان اینکه باید برای آموزش‌های غیرنظری فکری می‌شد، افزود: در مقاطع بالا و دبیرستانی نیاز به گفت‌وگو و تعامل با معلمان احساس می‌شد. به همین خاطر، به جز مدارس کودکان استثنایی تصمیم گرفتیم از ۲۷ اردیبهشت مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند. سخنگوی دولت با بیان اینکه حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود، گفت: آنان می‌توانند ساعتی از هفته را با تدریس دروس خاصی سپری کنند و به مدرسه مراجعه کنند. خانواده‌هایی که از حضور دانش‌آموزان در مدارس احساس نگرانی می‌کنند و فکر می‌کنند در خانه می‌توانند خودشان جبران تحصیلی را فراهم کنند، هیچ نیازی به حضور نیست و در حقیقت مشارکت دادن در انتخاب شیوه آموزش را به مردم واگذر کردیم. ربیعی همچنین گفت که برای بازگشایی دانشگاه‌ها نیز به تصمیم نرسیدیم و در این زمینه هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت.
مساجد و اماکن مذهبی
بعد از ماه رمضان بازگشایی می‌شود
سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه همه مساجد، اماکن مذهبی و هیأت‌ها، صنوف، رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها بعد از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت تدریجی بازگشایی می‌شود، درباره وضعیت اماکن مذهبی در شب‌های قدر هم با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر آثار مثبت معنویت و نیاز معنوی جامعه به آن در شرایط سخت کرونایی گفت: بدون تردید برگزاری مراسم‌های شب قدر و ایجاد امکان برای دعا و نیایش با پروردگار در این شب‌ها در این مبارزه ملی با کرونا مؤثر خواهد بود.
ربیعی با تأکید بر اینکه معنویت و روح جمعی جامعه و اتکا به خدای متعال قطعاً در افزایش روحیه مقاومت و مبارزه مؤثر است، گفت: صداوسیما با همکاری وزارت بهداشت برای پوشش و پخش زنده برنامه‌های شب قدر تدابیری اندیشیده‌اند تا مردم قادر باشند از معنویات مراسم‌هایی که در این شب‌های عزیز و به‌صورت محدود و با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، استفاده کنند.  او افزود: دو کمیته با هم بررسی می‌کنند و نتیجه را به ستاد ملی گزارش می‌دهند.
درباره شب‌های قدر هم صداوسیما و ۲ وزارتخانه با هم همکاری می‌کنند و مکان‌هایی را مشخص می‌کنند که نه شلوغ بشود، اما آن حس دعای جمعی به خانه‌ها انتقال پیدا کند.
ربیعی با اشاره به اینکه وزیر کشور با کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به طور توأمان مطالعاتی را ظرف چند روز انجام می‌دهند و سپس دو کمیته جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارائه خواهد شد، افزود: معتقد هستیم که می‌توانیم با روحیه‌ای که نمازگزاران ما دارند و افرادی که به جماعت شرکت می‌کنند پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانیم محیط‌های معنوی‌مان را بازگشایی کنیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: باید از دیدگاه‌های افراطی اجتناب کنیم، نظراتی وجود دارد معتقد هستیم این نظرات نظر مراجع و رهبر معظم انقلاب نیست. تجمع کردن، کنار هم ایستادن و عدم رعایت فاصله نباید به وجود بیاید و مسئولان امر هم در این زمینه حتماً پیگیری خواهند کرد.
مسأله تبادل زندانیان با امریکا
سخنگوی دولت درباره برداشت‌هایی که از اظهارات او در زمینه تبادل زندانیان ایرانی وامریکایی مطرح شد نیز گفت: آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به پیشنهاد دو سال پیش آقای دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان است که قبلاً بیان کرده بودند ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در امریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود. او با تأکید دوباره بر اینکه تصمیم‌گیری و مجاب شدن طرفین برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و امریکایی نیازی به مذاکره و میانجیگری در آن نیست، افزود: اگر عزم و اراده برای این کار باشد، فرآیند انجام آن از طریق دفتر حفاظت منافع که سوئیس هست و بیشتر هم تجربه کارهای اداری را دارد می‌تواند صورت بگیرد.  بنابراین در اینجا بحثی درباره این برداشت‌ها صورت نگرفته است.  این اظهارات درحالی است که روز گذشته، محمد جواد ظریف هم در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهارات ربیعی را تأیید کرد و گفت: آقای ربیعی امروز (دوشنبه) توضیحات خود را درباره تبادل زندانیان مطرح کردند من مهر سال ۹۷ بر اساس تصمیمی که گرفته شد در نیویورک اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه زندانیان ایرانی که در امریکا یا در سایر کشور‌ها با فشار امریکا زندانی هستند با تمام زندانیان امریکایی مبادله شوند.   او با بیان اینکه این صحبت و مذاکره‌ای بود که ما درباره مبادله زندانیان داشته ایم، تصریح کرد: از آن زمان امریکایی‌ها تاکنون به آن پاسخ نداده‌اند، بنابراین صحبت‌های آقای ربیعی در ادامه همین صحبت‌هاست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7345/1/543068/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها