احتمال برگزاری زودهنگام نشست اوپک پلاس قوت گرفت

توافق کاهش روزانه 9.7 میلیون بشکه‌ای تولید نفت تمدید می‌شود؟




اوپک پلاس (23 کشور عضو و غیرعضو در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) روی دو مسأله در حال رایزنی است. نخست؛ تمدید توافق کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه‌ای تولید، پس از اتمام مهلت 2 ماهه آن و دوم؛ برگزاری نشست زودهنگام در هفته جاری (4 ژوئن). هر دو گزینه روی میز اعضای اوپک پلاس است و اغلب اعضا نیز با این دو پیشنهاد موافقند.
محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و رئیس دوره‌ای اوپک پیش‌تر در نامه‌ای به اعضای اوپک خواستار برگزاری پیش از موعد نشست اوپک و غیراوپک در چهارم ژوئن (۱۵ خرداد ماه) شده است، پیش از این قرار بود این نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک پلاس در نهم و دهم ماه ژوئن برگزار شود. وی در این نامه اعلام کرده بود که با برخی وزرا درباره برگزاری زودهنگام این نشست صحبت کرده است تا بتواند سبب تسهیل در تعیین محموله‌های فروش تولیدکنندگان شود. تعیین محموله فروش به‌طور معمول در دهم هر ماه میلادی انجام می‌شود.
اکنون منابع آگاه از موافقت ضمنی چند کشور از جمله ایران و روسیه با این پیشنهاد خبر می‌دهند. رویترز در این خصوص می‌نویسد: سه منبع اوپک پلاس از مقدمات برگزاری نشست کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده‌اند که روسیه هیچ مخالفتی با برگزاری نشست بعدی اوپک و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، در چهارم ژوئن (۱۵ خردادماه) ندارد.
موافقت روسیه با این تاریخ نشان‌دهنده این است که مسکو به توافق با عربستان سعودی، درباره چگونگی تمدید کاهش تولید نفت برای ادامه سال‌جاری میلادی نزدیک‌تر می‌شود.
برخی منابع اعلام کردند که عربستان سعودی به‌دنبال تمدید کاهش تولید کنونی نفت تا پایان سال است، اما برای این کار به جلب حمایت روسیه نیاز دارد که معتقد است‌ کاهش تولید باید به‌صورت تدریجی افزایش یابد.
پایبندی 74 درصدی به توافق
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند. اکنون خبرهایی مبنی بر اینکه رقم پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید تاریخی این سازمان در ماه مه ۷۴ درصد بوده است؛ به‌گوش می‌رسد.
بررسی رویترز در روز جمعه (نهم خرداد ماه) نشان داد کاهش تاریخی تولید عربستان و دیگر اعضای اوپک سبب شد عرضه اوپک در ماه مه به کمترین مقدار در دو دهه اخیر برسد. این در حالی است که نیجریه و عراق نتوانستند تولید خود را مطابق سهمیه عرضه اوپک کاهش دهند و همین موضوع میزان پایبندی اعضا را کم کرده است.
توافق کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه این کشورها روی قیمت نفت تأثیر‌گذار بوده؛ به‌طوری که کاهش تولید اوپک پلاس، همراه با کاهش تولید دیگر تولیدکنندگان عمده نفت مانند ایالات متحده و کانادا، به افزایش قیمت نفت به ۳۵ دلار برای هر بشکه کمک کرد. این درحالی است که قیمت‌ها در زمان اجرای این توافق زیر 20 دلار در بشکه بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7361/17/544644/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها