سخنگوی دولت: در چارچوب قانون با مجلس همکاری می‌کنیم و از تفاوت آرا نگرانی نداریم

دولت تا 12 مرداد 1400 ایستاده و از پا نمی‌نشیند




گروه سیاسی/ «دولت ایستاده، دولت مقاوم» این‌ها توصیف علی ربیعی از دولت دوازدهم است؛ دولتی که در 55 ماه فعالیت خود، یا با تحریم‌های حداکثری امریکا مواجه بود، یا با بحران عالم گیر کرونا که فقط در 3 ماه، 108 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت زد. اما در بحبوحه این فشارها و بحران‌ها، ثبات اقتصادی و سیاسی ایران چگونه حاصل شد؟ سخنگوی دولت این طور پاسخ داد: دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سختکوشی و  عقلانیت و تلاش بی محابا به اداره کشور پرداخته‌ایم. او در نشست خبری روز گذشته خود، با ادبیاتی که می‌توان آن را پاسخی به منتقدان جدید دولت در قوای دیگر دانست، اعلام کرد که تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و فرصتی را تلف نخواهیم کرد، هرچند دولت برای کاستن از نگرانی مردم، برای هم‌افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.
سخنگوی دولت روز گذشته، با اشاره به فرا رسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با بیان اینکه برای اداره کشور ارجاع به نظرات امام (ره) الگویی است که پاسخ مثبتی به همراه دارد و امروز با کلیدواژه‌هایی نظیر اداره جامعه با نظر مردم و همه با هم بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید به آرمان‌های امام(ره) متعهد است و در آن مسیر قدم بر می‌دارد و با احترام به استقلال مجلس از هیچ تلاشی برای انجام وظایف مجلس فروگذار نیست.
سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد: همان گونه که قانون اساسی دولت را محور اداره امور اجرایی قرار داده و قوه مجریه که بار اجرایی را به دوش می‌کشد، مجلس تازه نفس هم به هم‌افزایی دولت در این مصاف بپیوندد و در عمل برای حل مشکلات و پیشرفت و توسعه کشور به کمک و توسعه کشور بپا خیزد.
 دست دوستی به سمت قوای دیگر
ربیعی با بیان اینکه هم افزایی مجلس با دولت، تنها در حوزه عمل محقق می‌شود، اضافه کرد: دولت در زمان باقیمانده خود نه‌تنها به ادامه مسیر درست خدمتگزاری به ملت آن هم در سخت‌ترین شرایط تاریخی با قدرت ادامه خواهد داد، بلکه نهادسازی مناسب برای ادامه مسیر در دولت آینده را هم فراهم خواهد ساخت. او با بیان اینکه تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد، اظهار کرد: امروز دولت در مسیر مطلوب در حال حرکت است و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.
ربیعی، دولت دوازدهم را دولت «ایستاده و مقاوم» توصیف کرد و درباره چرایی این توصیف گفت: در شرایط دشوار امروز کشور، جامعه متحول شده با نیازهای متنوع، تحریم‌های کمرشکن و ضد بشری بی‌نظیر در تاریخ روابط بین‌الملل، فشار عظیم اقتصادی برای به چالش کشیدن مردم و نظام  و فشار بی‌حد وحصر بر زندگی مردم، هجوم بی‌سابقه سیاسی علیه ایران و فشار بر امنیت روانی مردم، اقتصاد کوچک شده ناشی از تحریم، همه ارکان نظام در این شرایط با همه توان خود برای عبور اطمینان بخش و به سرمنزل مقصود بردن جامعه باید به طورهم افزا در کنار هم قرار بگیرند.
او اضافه کرد: ما دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سختکوشی و  عقلانیت و تلاش بی محابا به اداره کشور پرداخته‌ایم، به همه موارد پیش گفته توجه و به آن مدیریت موفق صد روزه کرونا را اضافه کنید، بیماری کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته محاسبه شده ما را  با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها مواجه کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها از قوا تا نیروهای مسلح و حاکمیت واحد و دولت واحد و اعتماد بالای مردم به دولت می‌توانیم از همه بحران‌ها عبور کنیم، افزود: ما می‌توانیم برنامه‌های متعددی برای پیشرفت جامعه با همکاری با مجلس شورای اسلامی در پیش رو داشته باشیم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اظهارکرد: همه مردم شاهد هستند که با وجود مشکلات واقعی اعم از تهدید زورگویان جهانی و تمام مشکلات موجود، نهراسیدیم و در ۵۵ ماه کارنامه درخشانی با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین، درصد اشتغال قابل قبول و نرخ ارز تثبیت شده و پیشی دادن مزد بر تورم داشتیم.
تفاوت اظهارات غیرسازنده با تعارض آرا
ربیعی در ادامه، با بیان اینکه برای برگزاری جلسات توجیهی مجلس و روی میز قرار دادن مسائل مهم کشور آمادگی داریم، راه حل عبور از مشکلات کشور را تنها اقدام در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای رهبری برای قوا دانست و گفت: ما تعارض آرا را منفی نمی‌دانیم، اما معتقدیم در تضارب آرا باید منصفانه و با اخلاق در کنار یکدیگر باشیم.
او با اشاره به اینکه نگاه باید کاستن از رنج مردم و نگرانی آنان باشد، اضافه کرد: در چارچوب قانون اساسی، حدود و وظایف اختیارات نهادهای کشور مشخص شده، با مجلس همکاری کرده و از تفاوت آرا و نظر هم نگرانی نداریم، اما آنچه مسلم است در این تعامل اظهارات آرام‌بخش و سازنده تعاملی مؤثر است. اظهارات غیرسازنده، اظهار نظرهای مبتنی بر قضاوت‌های زودرس مبتنی بر تصورات پیشینی نمی‌تواند همکاری در سطحی که مردم امیدوارانه به آن نگاه می‌کنند را محقق کند.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه ما قضاوت زود هنگامی درباره اظهارات نخواهیم داشت، بیان کرد: معتقد هستیم همکاری در سطح بسیار عالی را باید انتظار بکشیم. خوشبین هستیم. برخی اظهارات در گذشته شده و در دوره خود پاسخ خودش را هم گرفته است. البته همه حق دارند در همه قوا به ویژه نمایندگان که به تعبیر امام راحل (ره) عصاره فضائل ملت هستند، دیدگاه‌های خودشان را آزادانه مطرح کنند.ربیعی اضافه کرد: این اظهار نظرها باید سازنده، منصفانه و متکی بر شواهد و در راستای منافع ملی و وحدت باشد. دولت بی ادعا و بدون تبلیغات به مسیر خودش ادامه می‌دهد و هرگاه تصمیمی را درست تشخیص بدهد، به آن عمل خواهد کرد.
وی با اشاره به شرایط کشور گفت: با شرایط دشوار و پیچیده امروز، جمعیت متحول شده، اقتصاد تحریم‌زده، نیازهای جدید و نیاز به اشتغال جدید، تغییرات کمی و کیفی جمعیتی، دشمنی‌های خارجی و کسری‌های زیادی از درآمدهای ارزی به وجود آمده، قطعاً دولت، دولت موفقی بوده است و معلوم نیست اگر کسان دیگری به جای این دولت بودند، موفقیت‌های بیشتری را به دست می‌آوردند. معتقد هستم که این دولت نسبت به سایر گزینه‌ها موفقیت قابل توجهی داشته است.
حل مشکل آب غیزانیه تا دو هفته آینده
سخنگوی دولت درباره وضعیت آبرسانی به غیزانیه خوزستان با بیان اینکه طرح آبرسانی غیزانیه از مدت‌ها قبل در دست اجرا بود و اخیراً سرعت گرفت، گفت: حداکثر تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۵ میلیارد تومان دیگر که قبل هم ۲۳ میلیارد تومان تزریق شده بود، ۵۰ کیلومتر خط لوله و ایستگاه پمپاژ برای غیزانیه بزرگ نصب  و طرح تکمیل می‌شود و مشکل آبرسانی به این منطقه کاملاً حل می‌شود. ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده این منطقه در دست اقدام است. ربیعی ضمن ابراز تأسف از نبود سرعت عمل لازم برای آبرسانی به این منطقه و عذرخواهی از مردم غیزانیه، تأکید کرد: از نیمه سال ۹۲ تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر از هموطنان روستایی را از سیستم آب  آشامیدنی بهداشتی برخوردار  و هدف‌گذاری کردیم که تا پایان دولت، اوایل سال ۱۴۰۰  این عدد را به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. در حالی که قبل از این دولت حدود یک میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند.
تکذیب استعفای وزیر بهداشت
در ادامه، خبرنگاری درباره نقش رئیس دفتررئیس جمهوری در تحولات پشت پرده دولت و ادعای تهدید وزیر بهداشت به استعفا پرسید که ربیعی تأکید کرد: به هیچ وجه وزیر بهداشت تاکنون نه قصد استعفا داشته و چنین اقدامی را هم انجام نداده است. ما از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنیم و از فردی هم که چنین مسأله ای را مطرح کرده درخواست می‌کنیم با دقت حرف بزند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه واعظی رئیس دفتر دولت است، ادامه داد: بدیهی است دیدگاه‌ها و نظرات رئیس جمهوری گاهی تلخ و گاهی شیرین است و گاهی  هم رئیس جمهوری حساب‌کشانه از دستگاه‌ها گزارش‌هایی را درخواست می کند. طبیعی است این نوع مسائل از مجرا و کانال رئیس جمهوری انتقال پیدا می‌کند و تصوراتی را ایجاد می‌کند.
او تأکید کرد: با توجه به شناختی که از رئیس جمهوری و واعظی دارم، ایشان برخلاف نظر رئیس جمهوری، نه نظری می‌دهد و نه اقدامی می‌کند.
ربیعی درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت مسکن، با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت که یک میلیون و ۹۱۷ هزار واحد مسکن مهر تا حالا تحویل شده و اکنون هم ۱۱۸ هزار واحد آماده تحویل هست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7361/3/544680/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها