سخنگوی وزارت امور خارجه: سیروس عسگری به زودی از زندان امریکا آزاد و به ایران می آید

کره جنوبی باید 7 میلیارد دلار پول ایران را برگرداند




سخنگوی وزارت خارجه از بازگشت سیروس عسگری، زندانی ایران در امریکا به کشور خبر داد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز گذشته با نمایندگان رسانه درباره آخرین وضعیت تبادل زندانیان با امریکا گفت: «موضوع آقای عسگری تمام شده است و احتمال می‌دهم اگر مشکلی رخ ندهد و موانع جدیدی ایجاد نکنند، ظرف دو، سه روز آینده ایشان به کشور برگردد». موسوی با بیان اینکه «امنیت زندانیان ایرانی در امریکا و اروپا که آنها را گروگان تلقی می‌کنیم، برای ما مهم است»، افزود: «این رایزنی‌ها ادامه دارد. ما آماده هستیم که زندانیان را تبادل کنیم و آنها را به کشورمان بازگردانیم».
همدردی با مردم امریکا
به گزارش « ایران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پیامی با مردم امریکا پیرامون رویدادهای خشونت بار اخیر در این کشور ابراز همدردی کرد. موسوی در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به مردم‌ امریکا گفت: «رژیم امریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند».
وی یادآور شد: «از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس امریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی‌محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به‌صورت مسالمت‌آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متأسفیم». سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به دولت و پلیس امریکا گفت: «خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند».
لزوم عودت هفت میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی
سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله جدید پزشکی از کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد: «خیلی زحمت کشیدند! ما حدود دو سال با کره‌ای‌ها مذاکره کردیم. اما از آنجایی که آنها به حرف امریکایی‌ها گوش می‌دهند، منتظر پاسخ امریکا بودند. هفت میلیارد دلار پول ایران در کره است که باید به کشور ما عودت داده می‌شد اما آنها در این زمینه هم غفلت و هم تعلل داشتند».سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «ما تأکید می‌کردیم استناد به تحریم‌ها توسط کره‌جنوبی نادرست است زیرا ایران تحت هیچ تحریمی نیست و تحریم‌های امریکا نمی‌تواند مورد استناد آنها باشد. اقدام جدید کره، گام کوچک اما با تأخیر فراوان است و لازم است آنها فکر بیشتری کنند تا روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده است را بیش از این مخدوش نکنند».
 اسناد طرف افغانستانی را بررسی خواهیم کرد
موسوی درخصوص جزئیات سفر معاون حقوقی وزارت امور خارجه به کابل اظهار داشت: «هیأتی بلندپایه از ایران شامل معاون حقوقی و دستیار وزیر خارجه به کابل رفته بودند. هرچند موضوع مرزی، بحث اصلی این سفر و گفت‌وگوها بود اما درخصوص دولت جدید افغانستان، روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، روند صلح در افغانستان که استارت آن در دولت جدید کلید خواهد خورد، بحث شد».
 این دیپلمات با تأکید بر اینکه برای ایران، یک صلح عادلانه و فراگیر در افغانستان مهم است، تصریح کرد: «کمیسیون مشترک دو کشور که در سال‌های اخیر مسکوت مانده بود، در دولت جدید مجدداً فعال خواهد شد». موسوی درباره گفت‌وگوها درخصوص مسأله مرزی هم خاطرنشان کرد: «طرف افغانستانی اسنادی در مورد مسأله مرزی ارائه داد که گفته‌ایم آن را بررسی خواهیم کرد که نتیجه را هم به طرف افغانستانی و هم مردم دو کشور ارائه خواهیم داد».
به گفته وی موضوع ادعایی درباره غرق شدن تعدادی از اتباع افغانستانی در خاک ایران نبوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7361/3/544682/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها