رونمایی رسمی از طرح شکست‌خورده مدیر شبکه۳




‌مهدی ملکی
‌دبیر گروه ورزش
اگر عاشق فوتبال داخلــــــی هستید و همچنان جزو طرفداران پروپا قـــــــرص برنامه تعطیـــــــل شده نود، اگــــــر جزو مخاطبان تولیدات شبکه‌های مختلف سیما هستید و از اینها مهم‌تر اگر معتقدید هیچگاه ماه پشت ابر نمی‌ماند و بالاخره حقیقت برملا می‌شود، چند سطری که در ادامه می‌آید را بخوانید.
لیستی که ۳ روز پیش مرکز تحقیقات رسانه ملی منتشر کرد، حاوی نکته‌ای مهم و قابل تأمل است. نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون در اردیبهشت۹۹ بود که مشخص شد برنامه جایگزین نود بشدت با افول مخاطب مواجه است. براساس این نظرسنجی، ۱۰ برنامه پرمخاطب تلویزیون در میان شبکه‌های مختلف مشخص شدند که برنامه فوتبال برتر در رده نازل هشتم قرار دارد و برنامه‌هایی چون کودک شو، مستند حیات وحش و به خانه برمی‌گردیم، گوی سبقت را از آن ربوده‌اند. به‌عبارتی فقر بیننده محمدحسین میثاقی و فوتبال برتر حسابی نمایان شده است. برنامه‌ای که قرار بود نه تنها جای عادل فردوسی‌پور و نود را پر کند، بلکه خلأها و اشکالات آن در دو سال آخر را هم رفع کند. البته در این هفته‌ها و ماه‌های کرونا زده، شاهد کلی موارد و اتفاقات غیرمعمول بوده‌ایم و کرونا خیلی چیزها را تغییر داده و شاید بتوان این‌طور تصور کرد که آمار اعلامی نکته‌ای مهم در دل خود دارد. این آمار مؤید آن است که ذائقه مردم در تماشای برنامه‌ها هم تغییراتی داشته و در واقع برنامه‌هایی که ماهیت سرگرمی بیشتری داشته‌اند، با اقبال قابل توجهی هم مواجه شده‌اند. اما قطعاً این تمام واقعیت نیست. بخش اصلی ماجرا این است که میثاقی و برنامه‌اش نتوانستند جایگزین مناسبی برای پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی یعنی نود باشند. درست است که فوتبال در این مدت تعطیل بوده و همین مسأله می‌تواند دلیل روشنی برای کاهش مخاطبان برنامه‌های ورزشی باشد اما فراموش نکنیم که اردیبهشت، ماه مهمی برای فوتبال و طرفداران آن بود. در این ماه شاهد کش و قوس زیادی بر سر تعطیلی یا ادامه مسابقات فوتبال بودیم و خیلی‌ها با پیگیری برنامه‌ها و اظهارنظرهای مسئولان مربوطه، می‌خواستند بدانند بالاخره چه تصمیمی گرفته می‌شود. از سویی این هنر است که بتوان در روزهای تعطیلی فوتبال نیز مخاطبان را حفظ کرد. گرچه فردوسی‌پور هیچگاه در چنین شرایطی(کرونا و تعطیلی) قرار نگرفت که بتوان وضعیت فعلی را با آن مقایسه کرد اما شاید اگر او بود، تمهیدات و برنامه‌های ویژه‌ای برای این مهم داشت.
اواخر سال ۹۷ و تنها چند روز پس از آنکه برنامه نود در یک رقابت پرحاشیه به‌عنوان محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی از نگاه مردم انتخاب شد، خبر توقف پخش این برنامه در رسانه‌ها انعکاس یافت. برنامه‌ای که حدود ۲ دهه جزو کالاهای پر زرق و برق و لوکس ویترین سازمان صداوسیما محسوب می‌شد و مسئولان این سازمان آن را موفقیتی بزرگ در کارنامه نه چندان درخشان خود قلمداد می‌کردند. در چنین شرایطی تعطیلی برنامه نود در پی اختلاف میان عادل فردوسی‌پور و علی فروغی مدیر جوان شبکه ۳ رخ داد و حالا با گذشت بیش از یک سال از آن اتفاق، بسیاری از فوتبال‌دوستان معتقدند کیفیت برنامه‌های ورزشی بخصوص فوتبالی بشدت افت کرده و از سویی در نبود برنامه نود، مسائل و حواشی فوتبال ایران به دست فراموشی سپرده شده و دیگر کسی نیست تا مسئولان را وادار به پاسخگویی کند.
با این اوصاف، شاید بتوان آمار منتشر شده توسط مرکز تحقیقات رسانه ملی را رونمایی رسمی از طرح شکست خورده فروغی مدیر شبکه ۳ دانست؛ طرحی که با حذف چهره تأثیرگذاری چون فردوسی‌پور وارد فاز اجرایی شد اما هیچ‌گاه نتوانست جایگزینی مناسب و ایده‌آل برای برنامه نود باشد.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7361/24/544709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها